Auteur Topic: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan  (gelezen 26159 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #25 Gepost op: 19 oktober 2013, 16:29:09 »
Bovendien gebruik je C-rail van Märklín en die kun je maar op één manier aan elkaar klikken. Ik zou me geen zorgen maken en lekker metertjes maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #26 Gepost op: 19 oktober 2013, 17:21:52 »
Met C-rail van Märklin gebeurt dit zeker wel, eigen ervaring afgelopen zomer.

Zeker voor digitaal is het noodzakelijk er voor te zorgen dat er wat speling is anders gaan de bezetmelders een verbinding met elkaar maken en weet de computer niet waar zich een trein of loc bevind.

Ik had het op een spoor in mijn schaduwstation, opgelost door 1 melder te laten vervallen maar was zeker niet de bedoeling.

Ook meegemaakt met een demo baan die naar een beurs was meegenomen.
Avond voor vertrek alvast ingeladen, de hele nacht in een koude bestelauto gestaan, de volgende daag alleen maar problemen en hebben we de dremel er bij moeten halen om de railstaven van elkaar te scheiden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #27 Gepost op: 19 oktober 2013, 21:13:26 »
Baan uitzetten  :o Mijn hele baan bestaat uit flexrail dat allemaal aan elkaar is gesoldeerd tot één grote rails. Er ligt niet één stukje los. Ik heb op verschillende plekken de rails door geslepen voor onderbrekingen. Het langste (bijna) rechte stuk is 6.5 meter. Ik zit op zolder met een gedeelte plat dak. In de winter is het best fris en in de zomer is het bloedheet en ik heb totaal nergens last van. Bovendien is dit mijn derde baan die ik zo maak. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #28 Gepost op: 19 oktober 2013, 21:22:51 »
Het verschilt of je analoog gaat rijden of digitaal.

Geloof me dat bij digitaal het allemaal wat nauwkeuriger luistert ivm bezetmelders.
Rails door slijpen geeft voldoende ruimte dan hoef je er niet bang voor te zijn want de ruimte ligt dan al gauw op 1mm.

Ik weet ook niet of je digitaal wilt rijden of dat in de toekomst wil gaan doen maar als je er nu al rekening mee gaat houden dan heb je er later plezier van.

Mijn bezetmelder was echt door uitzetten verloren, ik heb later het bewuste gedeelte met de dremel doorgeslepen en geen last.
Zelfs vuil kan een bezetmelder op het verkeerde been zetten.

Dit zal wel weer voer voor de analoge rijders zijn maar ja, spoorbaan vraagt om advies en dan deel ik graag mijn ervaring. ::)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #29 Gepost op: 19 oktober 2013, 22:28:46 »
Dit zal wel weer voer voor de analoge rijders zijn maar ja, spoorbaan vraagt om advies en dan deel ik graag mijn ervaring. ::)

Nee hoor Tom .....  zo vertellen we allemaal onze ervaring en daar kan spoorbaan mee doen wat hij wil. Je steekt van elk verhaal iets op en doet er je voordeel mee .... toch?
 
Ik heb de onderbrekingen die ik niet vertrouw (omdat ze b.v. in een binnen bocht liggen) opgevuld met twee componenten lijm en daarna glad gemaakt. Dat werkt ook prima. Kunststof raillasjes ben ik minder enthousiast over. De rails verschuift dan vaak t.o.v. elkaar.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

GGoos

  • Gast
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #30 Gepost op: 20 oktober 2013, 18:50:42 »
Ik heb ook nog nooit last gehad van het uitzetten van temperatuursverschil. Althans, zover ik weet :)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #31 Gepost op: 21 oktober 2013, 00:08:02 »
Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, maar ik wil best geloven dat het kan gebeuren.
Echter; Een baan die uitzet omdat hij een nacht in een koude bus heeft gestaan??  ::)
Volgens mij krimpt metaal juist als het koud is, en zet het uit als het warm wordt.

Groeten, GéJé

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #32 Gepost op: 21 oktober 2013, 01:37:49 »
Dat was dus ook zo, nacht in koude bus gestaan en daarna in de warmte van de beurs te Zutphen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #33 Gepost op: 21 oktober 2013, 18:12:45 »
Maar dan komt het omdat het in die hal in zutphen warmer was dan in de ruimte waar de baan gemonteerd is en heeft die bus er dus feitelijk niets mee te maken.
(tenzij de baan in de bus gemonteerd is.)

Groeten, GéJé

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #34 Gepost op: 21 oktober 2013, 18:31:30 »
Neem nu maar aan dat het zo is, ik zit het niet te verzinnen en heb er eigenlijk ook geen zin meer in om er mee verder te gaan.
Ben er nu klaar mee. :(
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

spoorbaan

  • Gast
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #35 Gepost op: 26 oktober 2013, 17:44:42 »
Vandaag naar Eurospoor geweest en heb 30 R1 bochten 2 wissels(L) 1 wissel(R) gekocht en heb trouwens een nieuw baanplan post ik later wel

GGoos

  • Gast
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #36 Gepost op: 27 oktober 2013, 18:40:53 »
Welk merk ga je nu mee rijden?

spoorbaan

  • Gast
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #37 Gepost op: 27 oktober 2013, 18:47:55 »
marklin  c rail

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #38 Gepost op: 27 oktober 2013, 19:01:50 »
Goede keuze... eh.... wat is eigenlijk je gewone naam?
Je hebt in elk geval geen:
• keerlusproblemen
• een prima stroomgeleiding
• en genoeg know-how op dit forum om je verder te helpen
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

spoorbaan

  • Gast
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #39 Gepost op: 27 oktober 2013, 19:06:30 »
daarom. ik heb 1 keerlus in het schaduwstation en 1 op het normale dek dus...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #40 Gepost op: 27 oktober 2013, 19:08:54 »
Nou Spoorbaan, we gaan je volgen. ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

spoorbaan

  • Gast
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #41 Gepost op: 27 oktober 2013, 19:11:22 »
Rechte stukjes ben ik op het oog op marktplaats. Dan blijven alleen de wissels en stootblokjes nog over.

En natuurlijk wachten tot de zolder klaar is waaraan we morgen beginnen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #42 Gepost op: 27 oktober 2013, 19:19:50 »
Stootblokken hoeven niet per se van Märklín te zijn. Zo’n stukje rail met een stootjuk is maar erg kort en daar heb je geen puko's nodig omdat de sleper onder de loc nooit op dat stukje rail komt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)