Natuurlijk kennen we het allemaal, gelijkstroom trafo van 12 vlt, 16 vlt of wat dan ook.
Daar willen we dan weer goedkope 6 volt lantaarnpaaltjes uit China op aansluiten, moet er een weerstandje tussen of gaan we gebruik maken van een regelbare trafo met het risico dat we tegen de knop aanstoten en de boel alsnog doorbrandt.
en eigenlijk willen we ze liever op 5 dan op 6 volt draaien zodat we er weer langer mee doen.
Voor nog geen € 0,60 heb ik dit opgelost.
levertijd een week of 2 maar daar zijn we wel een beetje aangewend.
KLIKKIE DOENEerst maar zelf eens aan de slag en kijken of het werkt.
Trafo instelbaar, staat op 7,5 volt.

Aangesloten op de multimeter en gelijk meten wat de uitgangsspanning is.

Dat klopt dus aardig, 7,51volt.
Vervolgens het apparaatje verbonden met de trafo en dan is de spanning iets lager.

Nu het schroefje bovenop op een fiks aantal slagen terugdraaien en dan krijg je bijv. 5 volt, nou ja voor de kritische kijker, 5,01 volt.

Dan komt de truck, ik zet de trafo naar 6 volt. de uitgangsspanning blijft gelijk, nou 0,01 volt lager

Dan de uitdaging, draai de trafo naar 12 volt.

En jawel hoor, uitgangsspanning blijft bijna gelijk op 5,03 volt.

En dat voor € 0,60. Uitgang isw 3 Amp dus daar kan je dan ook aardig wat ledjes op aansluiten.
Zelf gebruik ik het momenteel in de modelbouwschepen omdat ik daar lipo accu's in heb liggen welke een spanning hebben van 7,4 volt, mijn vertragingsmotortje en verlichting draait echter op 6 volt, dan heb ik er weer een accu bij nodig maar nu dus met dit ding, ideaal.