Auteur Topic: Nieuwe hoekbaan Roel  (gelezen 217017 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #275 Gepost op: 12 september 2014, 00:13:03 »
...mocht willen dat het hier stond :D
Volgens mij heb jij voorlopig helemaal geen ruimte.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #276 Gepost op: 12 september 2014, 12:34:39 »
Ik mocht het ook willen dus he :D en ruimte genoeg hier hoor als het moet ergens anders in huis :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #277 Gepost op: 23 september 2014, 21:26:28 »
Even weer een kleine (!) update.
Weinig tekst en een paar foto's.

Eerst moeten op de perrondelen de juiste plaats bepaald worden voor de perronbrug en de ondersteuningskolommen voor de overkapping. Een precies karweitje!


Op één perrondeel kunnen al de overkappingskolommen gelijmd worden.


Daarna komen de langere perrondelen aan de beurt.


Ik heb kleine stukjes pijp in het perrondeel gelijmd, waarover later met secondelijm de kolommen worden gelijmd.


Hieronder twee overzichtsfoto's waar alle kolommen op hun juiste plaats staan.


Dit was een hele klus  >:(. Zoals zichtbaar moet het station nog flink onderhanden genomen worden.
In ieder geval wil ik de plastic-look weghebben. En de overkapping moet weer in orde worden gemaakt.


Ten slotte komen nu de overkappingen van de perrons aan de beurt. Als verlichting gebruik ik de bekende ledstrip. Midden rechts ligt de rol.


En nu proberen om de ledstrippen ook echt te laten branden.
Dat wordt nog een probleem.
Ik zit ook met de vraag of ik de perronbrug nu wel of niet definitief moet vastlijmen.
Ik denk voorlopig even niet. Maar alle verlichtingdraden gaan wel naar de brug toe.
Onder de brug komt een brede ronde kolom waar de stroomdraden naar beneden lopen (waar heb ik dit eerder gezien 8).
Het gat zie je al!

Wordt uiteraard vervolgd.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #278 Gepost op: 23 september 2014, 21:42:30 »
Dat is een serieus perron of 2 en een half, welke lengte hebben ze ongeveer Roel, 1500 mm of langer korter.

Ja maakt er wel een mooi geheel van zo met die lampjes in de overkapping.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #279 Gepost op: 23 september 2014, 21:54:13 »
Kijk, dat zien we graag. updates!  :D Dat ziet er al goed uit hoor, ook die voetgangersbrug doet het altijd goed.

Maarreeuh, hoort dit draadje niet thuis in de Bouw modelbaan?

Rammel die modderaar eens wakker  ;D ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #280 Gepost op: 23 september 2014, 21:59:31 »
Dat wordt heel mooi Roel. Ik zie dat je uiteindelijk toch een behoorlijk aantal van die perron overkappingen hebt kunnen vinden.
Toen we elkaar ontmoeten in Houten was je nog druk op zoek.
Het dak van de loopbrug zou je vast kunnen zetten met een paar stukjes dubbelzijdig tape. Blijft het wel netjes op z'n plek liggen maar als je er ooit nog bij moet is het makkelijk te verwijderen.

Groeten, Gert-Jan

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #281 Gepost op: 23 september 2014, 22:01:14 »
Dat is een serieus perron of 2 en een half, welke lengte hebben ze ongeveer Roel, 1500 mm of langer korter.

Hans, de perronlengte bedraagt rond de 1200 mm. Meer ruimte had ik niet. Maar er kan een loc met drie wagons staan.
Voor mij mooi genoeg, hoor.

Maarreeuh, hoort dit draadje niet thuis in de Bouw modelbaan?

Rammel die modderaar eens wakker  ;D ;D

Eigenlijk heb je wel gelijk, maar ik heb er nooit echt werk van gemaakt. Misschien dat Sem of Wim dit draadje kan verplaatsen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #282 Gepost op: 23 september 2014, 22:06:19 »
Het dak van de loopbrug zou je vast kunnen zetten met een paar stukjes dubbelzijdig tape. Blijft het wel netjes op z'n plek liggen maar als je er ooit nog bij moet is het makkelijk te verwijderen.

Dank je wel voor je reactie, Gert-Jan. In principe maak ik nooit een dak vast op een gebouw. Dus ook het dak van de brug komt er los op , althans 'losvast'. Het dak komt met een paar stukjes textieltape vast te liggen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #283 Gepost op: 23 september 2014, 22:22:09 »
Wauww Roel ... da's een serieuze update man  :o. Je bent goed bezig. Mooi dat je ook de originele paaltjes nog kan gebruiken. Dat scheelt een heleboel werk. Laat je de perron overkappingen los op de paaltjes liggen? Dat werkt prima. Dan kan je overal makkelijk bij in geval van nood. Nogmaals mooie update ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #284 Gepost op: 23 september 2014, 22:44:29 »
Verplaatst hoor  ;)
Fotografen met passie.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #285 Gepost op: 24 september 2014, 12:16:32 »
Verplaatst hoor  ;)

Dank je wel, Sem  ;).
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #286 Gepost op: 24 september 2014, 12:23:27 »
Wauww Roel ... da's een serieuze update man  :o. Je bent goed bezig. Mooi dat je ook de originele paaltjes nog kan gebruiken. Dat scheelt een heleboel werk. Laat je de perron overkappingen los op de paaltjes liggen? Dat werkt prima. Dan kan je overal makkelijk bij in geval van nood. Nogmaals mooie update ;)
Pierre, even een vraagje aan jou. Heb jij je perronbrug op het perron vastgelijmd of heb je die los staan en laat je dat zo?
In principe wil ik de brug los laten staan, natuurlijk wel met zijn poten iets ingelaten in de perrondelen, maar toch.... Bij een kleine aanraking schiet die uit die gleufjes en staat die weer te wiebelen. Dus ik denk er toch over om hem vast te lijmen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #287 Gepost op: 24 september 2014, 15:15:45 »
Roel, Ik heb de brug vast gezet met drie heel kleine schroefjes in de onderste tree van de trappen. Bij mij ging dat makkelijk omdat ik één trap de andere kant op heb laten lopen. Ik weet niet of dat bij jou ook gaat werken zonder dat de brug gaat "kantelen". Ik ben ook niet zo'n voorstander van alles maar vastlijmen. Ook de overkappingen liggen er bij mij los op zodat je overal bij kunt komen. Al is het maar om de rails schoon te maken of het perron af te stoffen. Heb je genoeg overkappingen bij elkaar weten te sprokkelen?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #288 Gepost op: 24 september 2014, 15:43:41 »
Dank voor je reactie.
Het idee van die drie kleine schroefjes had ik in eerste instantie ook, maar zoals je zei ging de brug achter steigeren. Jij hebt dan inderdaad het voordeel dat één trap aan de andere kant is gesitueerd.
Ja, ik denk toch dat lijmen de enige oplossing is, want hij moet wel vastzitten om prettig verder te werken. Anders kost het mij te veel krachttermen. De overkapping wordt zo wie zo niet vastgelijmd. Ik neem daarvoor kleine strookjes textielweefsel.

Heb je genoeg overkappingen bij elkaar weten te sprokkelen?

Ik heb nog één deel over. Ik heb nog zo'n 5 cm nodig als laatste stuk op één van de perrons. Verder wil ik kijken of ik nog een stuk kan gebruiken voor perronoverkapping bij het station (zie het station op een na laatste foto). Ik denk van niet zo te zien. Dan moet ik de twee oude delen maar gaan repareren.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #289 Gepost op: 25 september 2014, 09:10:08 »
Maar weer even een update.

De perronoverkapping is nu aangebracht en ook de verlichting werkt zoals de bedoeling was.

Hier een viertal foto's zonder tekst.









Het is uiteraard nog een dooie boel, maar dat zal veranderen als de perrons worden ingericht met bankjes, kiosken enz. En natuurlijk met de nodige reizigers. Ook de perronbrug krijgt passagiers te verwerken.

Daarna komt het ballasten aan de beurt. Ik ben er alleen nog niet uit welke kleur ik daarvoor ga gebruiken.
En een beetje roest op de rails zal ook niet misstaan. Werk genoeg.

Dus wordt vervolgd.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #290 Gepost op: 25 september 2014, 10:43:33 »
Mooi geworden het station met de loopbrug en de verlichte perrons
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #291 Gepost op: 25 september 2014, 11:05:09 »
Grote klasse Roel! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #292 Gepost op: 25 september 2014, 11:08:24 »
Mooi geworden zo met de lichtjes, sluit je die leds nu gewoon aan op een  fleischmann trafo, of hoe werkt dat precies, ik heb wel led strips maar dan zit er zo'n kastje bij om hem in het 220 volt gebeuren te steken.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #293 Gepost op: 25 september 2014, 11:26:24 »
Dat kastje is ook gewoon een trafo Hans. De ledstrips daar zitten al weerstanden op en werken op 12 volt gelijkstroom.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #294 Gepost op: 25 september 2014, 11:53:05 »
Dat kastje is ook gewoon een trafo Hans. De ledstrips daar zitten al weerstanden op en werken op 12 volt gelijkstroom.
Ik gebruik een trafo van Fleischmann die gelijkstroom geeft. Dan geen last van nare flikkeringen, zoals bij wisselstroom.
Bij wisselstroom moet je gaan werken met condensatoren enz.

Die ledstrips, Hans, zitten op een rol die ik via MP heb gekocht. Er zit 5 meter op. Je knipt een bepaalde lengte van de rol af, twee draadjes er aan solderen en klaar.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #295 Gepost op: 25 september 2014, 12:10:35 »
Ik liet het net aan mijn vrouw  :P zien hoe mooi zoiets wordt als het verlicht is dan begint het gelijk meer te leven. Je kan die strips ook gewoon in de bouw winkel halen ook met leds die je van kleur kan laten wisselen
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #296 Gepost op: 25 september 2014, 13:01:25 »
dank jullie, ik snapte het nog niet geheel, ik zie op die ledstrips wel weerstandjes zitten, maar wist eigenlijk niet dat je daar stukjes van af kon knippen en op een trafo aan kon sluiten, weer wat geleerd :D

Geld dat trouwens ook voor die ledstrips waar je meer kleuren mee kan maken ? RGB strips heten die geloof ik, daar zit zelfs een afstandsbediening bij met kleurtjes, of krijg ik dan gewoon 1 kleur te zien maar?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #297 Gepost op: 25 september 2014, 15:18:49 »
Hans, hier zie je zo'n rol met 5 meter ledlampjes.


Je kunt een veelvoud van drie ledjes van de rol afknippen.
Zie het getekende schaartje op de strip.
Tevens is dit ook de plaats waar je de stroomdraadjes er op kan solderen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #298 Gepost op: 25 september 2014, 16:54:52 »
Ik ga vanavond eens even kijken roel, heb diverse rollen hier, maar ben nog niet eens boven geweest, zit met nieuwe computer te klooien en te installeren :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #299 Gepost op: 25 september 2014, 21:42:06 »
Wat een geweldig gezicht zo met al dat licht. Mooi gedaan Roel.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.