Auteur Topic: Winkelpanden en meer bebouwing  (gelezen 102704 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #325 Gepost op: 30 september 2016, 21:32:29 »
Ik ben natuurlijk een eigenwijs varken, dus is het toch wat anders geworden. Sorry @Pierre, in mijn printer moeten nieuwe inkt-dingen en ik had even geen zin om dat eerst af te handelen.


Met zo’n melkhandeltje kan ik qua interieur wat net beter uit de voeten en dat achtergrondje zit er tijdelijk achter voor het effect.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #326 Gepost op: 30 september 2016, 21:51:15 »
Je hoeft geen sorry te zeggen hoor Wim ... het is jouw feestje. Ieder moet lekker doen wat hij leuk vind. En zeg eens eerlijk dit ziet er toch een stuk gezonder/beter uit dan "de Gruyter". ;)
En over dat eigenwijs zijn tja ... waar ken ik dat van?? ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #327 Gepost op: 30 september 2016, 22:15:30 »
Tuurlijk staat dit beter. Maar, als je iets in elkaar zet of uitprobeert dan zijn de miskleunen minstens zo interessant als de succesjes.
Die De Gruyter gaat er zeker komen, maar dan wel in de zo typerend art deco-stijl. Al was het alleen maar uit jeugdsentiment. Vroeger zat er op de hoek van Kinkerstraat en de Ten Katestraat ook een De Gruyter, waar ik als zaterdaghulp werkte. Ik heb net even via StreetView gekeken, maar er staat nu allemaal nieuwbouw.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #328 Gepost op: 30 september 2016, 22:27:19 »
Jammer dat het pand er niet meer staat. Wat is er leuker als een model van een pand waar je zelf gewerkt hebt. Is "de Snelle Visser" niets voor je?  Met je Daf in de opening van de garagedeur. Lijkt me wel wat.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #329 Gepost op: 2 oktober 2016, 18:59:33 »
Die garage van De Snelle Visser heb ik nog ergens op mijn programma staan. Maar eerst dit rijtje winkelpanden maar eens verder afwerken.
Ik ben gisteren en vandaag even bezig geweest met het interieur van de melkhandel.


Een voorlopig eerste opzet.


En vanaf de buitenkant vallen alle oneffenheden buiten beeld.
Vanavond de winkelverlichting, het plafond en de andere muur erin. Ik weet nog niet of het plafond van de winkel tevens de vloer wordt van de eerste etage en of daar dan ook interieur in moet komen. De ramen op de eerste etage zijn niet zo heel erg groot, dus heeft dat wel zin.  ::)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #330 Gepost op: 2 oktober 2016, 20:25:48 »
Knap werk man. Waar heb je de tegeltjes van gemaakt? Ennuh ... ik ben nog steeds zeer te spreken over je glas in lood. Zeer realistisch. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #331 Gepost op: 2 oktober 2016, 21:31:35 »
Dankjewel Pierre.
Die tegeltjes heb ik in de muur gesneden (handwerk dus) en toen ingewassen met natte zwarte verf en toen er weer schoongeveegd. Ik vond de kant-en-klare tegeltjes die ik eerder in m’n slagerij gebruikte wat te grof.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #332 Gepost op: 2 oktober 2016, 21:58:32 »
Ziet er top uit!
Zelf nooit zo'n winkel meegemaakt, maar kan hem me perfect voorstellen nu.

Zoals Pierre al zegt, dat glas in lood is echt profi werk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #333 Gepost op: 2 oktober 2016, 22:55:35 »
Die tegeltjes heb ik in de muur gesneden (handwerk dus) en toen ingewassen met natte zwarte verf en toen er weer schoongeveegd.

Knap werk ... ik vind die kleine opstaande randjes langs de snede ook wel wat hebben.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #334 Gepost op: 3 oktober 2016, 00:30:44 »
Zelf nooit zo'n winkel meegemaakt, maar kan hem me perfect voorstellen nu.
Vroeger -en dan praat ik over écht een hele tijd geleden- had je op elke hoek van de straat een winkelpand en meestal halverwege een huizenblok ook nog een aantal winkelpanden. Die kleine groentenboeren, melkwinkels, slagers, visboeren, sigarenwinkels en kruideniers zijn in de loop der jaren natuurlijk allemaal verdwenen, maar ze waren er wel. Melkboeren verkochten behalve melk, eieren en boter, natuurlijk ook ontbijtspek en fijne vleeswaren. De meeste melkboeren hadden ook nog een melkkar rondrijden om de melk aan de deur te brengen.

Knap werk ... ik vind die kleine opstaande randjes langs de snede ook wel wat hebben.
Dat is eigenlijk een onbedoeld effect van snijden. Ik wilde ze eerst wegschuren, maar als je op deze schaal iets met kleine dingen wilt doen dan moet je altijd een beetje overdrijven, wil het effect nog zichtbaar blijven.
Ondertussen heb ik ook de andere wand erin gezet.


En natuurlijk heb ik de led-verlichting geïnstalleerd.


Achter de ramen van bovenste etages komt misschien nog wat vensterbankspul zoals plantjes, maar verder geen interieur. Anders wordt het teveel kermis.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #335 Gepost op: 3 oktober 2016, 00:56:19 »
Fraai Wim die planken met kaas. Helemaal top. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #336 Gepost op: 3 oktober 2016, 07:30:12 »
Je weet de sfeer van toen goed over te brengen in die winkel. Echt de jaren 50 zo als ik mij die kan herinneren.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #337 Gepost op: 3 oktober 2016, 10:25:58 »
Ziet er top uit.
1 opmerking van mijn kant, de mensen die in zo'n zaak werkte hadden altijd witte kleding aan en meestal ook nog een witte muts.
Ik ben nog uit de tijd dat de RMI bestond (Rotterdamse Melk Inrichting)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #338 Gepost op: 3 oktober 2016, 11:15:45 »
Dank heren.
De RMI, wie kent het niet? Als een der oudste en grootste melkinrichtingen hier te lande mag ongetwijfeld "De Rotterdamsche Melkinrichting" (RMI / R.M.I.) genoemd worden. In 1879 is de RMI / R.M.I. op zeer bescheiden schaal opgericht, met een personeel van oorspronkelijk slechts 3 man, maar wist zij zich al spoedig, onder de zeer bekwame leiding van haren in 1910 overleden Directeur, den Heer G. C. van der Leck Sr., tot een zaak van beteekenis op te werken, welke, door het afleveren van een uitstekend product in Rotterdam een zeer goeden naam verkreeg.

Maar ja, deze melkhandel is een kleine zelfstandige ondernemer die zijn waar betrok van de Coöperatieve Zuivelinrichting te Elders en de verschillende groothandels uit de omgeving. De melkboer in deze melkinrichting gaat waarschijnlijk een licht-grijze stofjas dragen.
Het Preisertje dat je eerder op een van de foto’s zag heb ik geleend van kantoor en de melkboer die in de winkel komt te staan zit, heb ik gisteravond in de verf gezet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #339 Gepost op: 3 oktober 2016, 17:41:35 »
Tussendoor ben ik even bezig geweest met de achtergevel van de melkhandel:


Waarom dat is weet ik niet, maar de originele achtergevel heeft veel kleinere ramen dan de voorgevel.
(Rechts op de foto de vorige voorgevel.)


De ramen moeten er sowieso uit. Omdat ik er grotere ramen in wil zetten, gebruik ik de achtergevel als mal.


Grotere ramen en in het midden een deur die uitkomt op een veranda. Een veranda was vroeger de plek waar de was kon hangen, een vuilnisemmer stond en wat lege flessen. Tsja, grotere ramen geeft ook meer zicht op de binnenkant. Het zou dus best kunnen dat ik me laat verleiden om er toch een interieurtje in te maken.
Onderin komt denk ik een kleine uitbouw waar de melkboer z’n magazijn heeft en een koelcel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #340 Gepost op: 3 oktober 2016, 22:14:09 »
Nog een kleine aanvulling:


Morgen de veranda.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #341 Gepost op: 3 oktober 2016, 22:22:02 »
Ziet er goed uit.  ;) Je gaat hard Wim. Wil je de hele zomer toen het te warm was inhalen? :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #342 Gepost op: 3 oktober 2016, 23:45:54 »
Nee, dat valt niet in te halen.
Op een gegeven moment zijn er zoveel andere dingen die in m’n leven gebeuren, dat ik eigenlijk geen puf en energie had om mezelf naar zolder te slepen. Ik ben blij dat ik die energie nu wel weer heb.
En eerlijk gezegd geeft zo’n forum ook wel weer een soort boost. Dan zie je hoe anderen weer langzaam de draad oppakken en wondermooie dingen in elkaar fröbelen... en dat stimuleert wel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #343 Gepost op: 3 oktober 2016, 23:56:59 »
Wil niet miere n....n
Maar in de achter gevel heb je boven net als voor 3 muurankers
Op de 1e voor 2 en achter 4

Op de 1e horen zeker 4 ankers om de balk aan de gevel te ankeren
En daar zitten zeker 4 of 5 balken

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #344 Gepost op: 4 oktober 2016, 00:55:10 »
Ja maar op de eerste etage komt nog een veranda. En zit de muurverankering dus buiten beeld.  ::)
Trouwens, mierenneuken, ook wel muggenziften, chicaneren, haarkloven, kommaneuken, of spijkers op laag water zoeken mag je op dit forum gewoon bij naam noemen.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #345 Gepost op: 4 oktober 2016, 11:41:15 »
OK
Maar dan zal er naast de balkon een anker zitten
Dat balkon bleef echt niet aan de baksteen gevel plakken met faller lijm

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #346 Gepost op: 4 oktober 2016, 11:45:11 »
OK
Maar dan zal er naast de balkon een anker zitten
Dat balkon bleef echt niet aan de baksteen gevel plakken met faller lijm

Over mierenneuken gesproken  :o Er zijn in de modelbouw wel meer dingen die niet kloppen.
Ik ben b.v. een stenen seinhuis aan het bouwen en dat staat aan een kant op een steun van houten balkjes. ::)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #347 Gepost op: 4 oktober 2016, 11:55:50 »
Je doet zo je best
maakt t zelfs van binnen af
kan er steeds weer naar kijken
maak dan wel een ijzeren steun onder en hek op /om je balkon

Raages

  • Gast
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #348 Gepost op: 4 oktober 2016, 12:20:38 »

Ik ben b.v. een stenen seinhuis aan het bouwen en dat staat aan een kant op een steun van houten balkjes. ::)



Wat is daar mis mee Pierre?
Half Amsterdam bestaat uit stenen huizen op houten palen. ;D

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #349 Gepost op: 4 oktober 2016, 13:15:43 »
Hele jaar de kerstboom vorm aan je gevel...

Ik zou dat niet willen eigenlijk...
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol