Auteur Topic: Winkelpanden en meer bebouwing  (gelezen 102646 keer)

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #125 Gepost op: 9 december 2013, 20:25:19 »
Lekker opgeschoten Wim. Ben ik er even niet en dan is gelijk bijna weer een pand klaar. Dat bealgde grind en de looodslabs .... top man.

Garage Wim tja..... ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #126 Gepost op: 9 december 2013, 20:43:56 »
Daar is-ie dan! Heb je feedback wèl gemist Pierre.
"Garage"  :o  Tsja, dat bord moet eraf. Ik zat nog te denken aan Garage Monnereau maar ja, dat klinkt weer zo Frans en die periode heb ik juist achter me gelaten. Ik moet dus nog even nadenken over een naam, maar het moet wel een naam zijn die een beetje past; "Garage de Vries" is te makkelijk.
Ik zit natuurlijk niet te hengelen naar ohh's en ahhh's, maar heb je wel gezien dat er een V-snaar op die compressor zit?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #127 Gepost op: 9 december 2013, 21:02:04 »
Hij was mij opgevallen Wim. Je gaat echt voor de details.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #128 Gepost op: 9 december 2013, 21:07:34 »
Fijn Rick! Daar doe je het toch voor...  :P
Glas-in-lood ook gezien?  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #129 Gepost op: 9 december 2013, 23:22:49 »
Glas-in-lood ook gezien?  :D

Dat was mij zeker wel opgevallen. Hoe heb je dat geflikt man ....vertel..vertel... kopietje op een overheadsheet?? Of viltstift?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #130 Gepost op: 9 december 2013, 23:36:21 »
Ik zal het morgen uitleggen... want ik heb er beeld bij nodig.  :D
Trouwens, het is toch al bijna bedtijd voor jou... ik kan uitslapen.  8)
Overheadsheet is trouwens ook wel een leuke optie, dan kun je het glas zelfs een kleurtje geven. Dat is zeker het proberen waard.
Maar, ik heb het anders gedaan.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #131 Gepost op: 10 december 2013, 01:10:42 »
Ik kom net thuis en dacht: even kijken bij Wim.
En ja hoor,  het was de moeite waard.
Goed gedaan Wim, heel realistisch gemaakt.
Zeker het glas in lood komt zeer echt over.
Heel leuk.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #132 Gepost op: 10 december 2013, 08:22:49 »
Ik zal het morgen uitleggen... want ik heb er beeld bij nodig.  :D
Trouwens, het is toch al bijna bedtijd voor jou... ik kan uitslapen.  8)
Overheadsheet is trouwens ook wel een leuke optie, dan kun je het glas zelfs een kleurtje geven. Dat is zeker het proberen waard.
Maar, ik heb het anders gedaan.  ;)

Ik kan altijd uitslapen Wim. ;D

Ik zie al hoe je het gedaan hebt denk ik. Je hebt een stukje (horren)gaas gebruikt voor deze truc. In dit diagonaal opgeplakt. Erg  slim van je.

Dat kleurtje geven kan nu ook nog met de gele glasverf die je hebt staan van het Anna project.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #133 Gepost op: 10 december 2013, 11:19:18 »
Ik zie al hoe je het gedaan hebt denk ik. Je hebt een stukje (horren)gaas gebruikt voor deze truc. In dit diagonaal opgeplakt. Erg  slim van je.
Had inderdaad gekund en ik geloof dat ik dat ooit al eens heb gedaan.
Maar deze keer ligt het heel anders (óók wel behoorlijk slim):


Ooit, lang geleden toen er nog geen computers waren, geen lasercut en dus ook geen laserprinters, kocht ik ergens plastic folie waarop hekjes waren geprint. Eigenlijk onbruikbaar voor het doel waarvoor ze waren bedoeld omdat plastic folie glimt heel erg en ze waren op schaal N.


Er zaten wel hekjes op in verschillende uitvoeringen; dát dan weer wel.


Enfin, je voelt 'm al aankomen.


Achterkant ontdoen van verf, raampjes uitsnijden.


Opplakken, beetje schuiven. Voor de onderkant van het kozijn gebruik ik overheadsheet. Nadeel is dat het minder goed plakt en het voordeel is dat de lijm er niet zo invreet, waardoor je snel beschadigingen krijgt.


De randjes met een schaar afknippen. En ik zie nu pas dat ik wel eens wat netter mag werken.


Eén glas-in-lood-raam. Met glasverf die vlaktes inkleuren lijkt me ondoenlijk.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #134 Gepost op: 10 december 2013, 11:27:22 »
En .... het werkt als een speer Wim ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #135 Gepost op: 10 december 2013, 11:35:16 »
En het werkt lekker snel.  :)
Ik ga nu eerst eens dat smerige verfwerk een beetje oppiepen, want dat lijkt écht nergens naar.
Dat Garage-bord heb ik er al afgehaald, ik ga wat deuren afhangen, een plek vinden voor die enorme compressor... Pfff... ik heb nog een hele berg werk liggen.  :(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #136 Gepost op: 10 december 2013, 11:35:14 »
o zie je maar. nooit iets weggooien. het kan jaren later nog van pas komen.
Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het geverfd is.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #137 Gepost op: 10 december 2013, 11:52:11 »
En het werkt lekker snel.  :)
Ik ga nu eerst eens dat smerige verfwerk een beetje oppiepen, want dat lijkt écht nergens naar.
Dat Garage-bord heb ik er al afgehaald, ik ga wat deuren afhangen, een plek vinden voor die enorme compressor... Pfff... ik heb nog een hele berg werk liggen.  :(

Dat is toch ook de bedoeling van deze hobby van ons Wim? Je dag vullen met plakken, schuren, schilderen, uitdenken enz. en het dan nog leuk vinden ook. Dus je Pfff... en  :( is niet terecht gekozen. ;D

Ik ben wel erg benieuwd hoe de garage er aan het eind van de dag uitziet. Wacht je update wel af. Succes ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #138 Gepost op: 10 december 2013, 12:36:54 »
Inderdaad Rick: weggooien kan altijd nog en de kunst is denk ik ook een beetje om in de bewaarde dingen weer andere toepassingen te zien. Zo zit bijvoorbeeld een oud horloge barstensvol met cirkelzagen.  ;)
Pierre, ik zit ook te piepen om niks.
Is wel grappig dat je dat zo schrijft: in feite gaat er in het uitdenken de meeste tijd zitten... en dan moet ik ook weer denken aan die Boris de baanwachter.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #139 Gepost op: 10 december 2013, 12:41:17 »
Ach ja .... die goeie ouwe Boris. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #140 Gepost op: 10 december 2013, 12:47:11 »
Ik zie dat je weer hoofdletters gebruikt... je hebt dus weer een extra vinger?
Ik doe het meeste met m'n iPad, dan hoef ik ook maar een vinger te gebruiken.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #141 Gepost op: 10 december 2013, 13:00:00 »
Ik zie dat je weer hoofdletters gebruikt... je hebt dus weer een extra vinger?
Ik doe het meeste met m'n iPad, dan hoef ik ook maar een vinger te gebruiken.  ;)

Ja hoor Wim ... ik kan één pols weer goed bewegen en aan de andere kant drie vingers dus het tikken gaat weer als van ouds. Nou ja.... met twee vingers dan ha..ha.. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #142 Gepost op: 10 december 2013, 13:44:27 »
Tussendoor is dat een schamel begin... en misschien zelfs hoopgevend.
En Pierre, daar ben ik blij om.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #143 Gepost op: 11 december 2013, 12:05:25 »
Weer een kleine update:


Gisteren Stationsplein 3 (slagerij) in de specie gezet. Ik heb hier een wat lichtere kleur gebruikt dan bij nummer 5 (garage). Volgens mij krijg je dan een opvallend verschil in kleur en dat kan volgens mij goed omdat het natuurlijk twee verschillende panden zijn, met een verschillende staat van onderhoud. Straks even de bakstenen erin zetten.


Een aantal van jullie had wel een puntje: er zijn geen garages die "Garage" heten. Beetje een doorsnee Nederlandse naam en niet te lang anders past het er niet op.
Het rolluik zit er inmiddels ook in.


De achterkant van nummer 5: Er moest een nog een veranda komen met een trap. Waarschijnlijk is dat nog niemand opgevallen, maar de garage is een stuk smaller dan het pand op nummer 3 en bood geen mogelijkheid om naar de bovenetage te komen.


Er moest dus een hele constructie gebouwd worden. De trap komt van rechts naar links, voor het raam langs.


Onder die constructie komt waarschijnlijk ook dat beest van een compressor.
Enfin, ik bakstenen schilderen.  ;)


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #144 Gepost op: 11 december 2013, 12:25:27 »
Heb nu even heel goed zitten kijken of ik nog hele kleine dingetjes kon ontdekken die je niet verteld had, en die wij moesten zoeken.
Kan ze niet ontdekken.
"Garage Pronk" klinkt inderdaad al beter als "Garage". Mis nu echter wel de merk logo's. Die had je in de vorige versie wel. Maar die komen vast nog wel op de gevel, net als een bovag schild.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #145 Gepost op: 11 december 2013, 12:50:50 »
Garage Pronk .... stuk beter dan garage. Ik vind ook dat je daar mooie letters voor gebruikt. Ik kwam ze ook tegen bij de Franse huizen van je. Waar heb je die vandaan Wim?

Ik heb wel een klein dingetje kunnen ontdekken maar ik geef toe ...het is een beetje zoeken. De voegen van de ingezette rollen boven de deur en ramen zijn nogal diep. Da's best jammer. Het valt zo op dat je er een stukje in gezet hebt. Heb je ze vergeten te plamuren?

Even een veer!! De bakstenen zijn waanzinnig mooi op kleur gemaakt ... respect man. Dat doe ik je niet na.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #146 Gepost op: 11 december 2013, 13:25:49 »
Rick, er komt nog een uithangbord met een logo à lá Pierre's lichtgevende reclame.
Daar heb je wel weer een puntje Pierre en eerlijk gezegd moet ik daar nog iets mee. Ik heb zo'n tubetje plastic-plamuur, maar dat is nogal agressief. Misschien probeer ik wel iets met een niet te korrelige huis-tuin-en-keuken-plamuur.


Die bakstenen op kleur maken is niks bijzonders, die meng ik gewoon met rood en zwart... lijkt heel wat maar het stelt écht niks voor. Als je zelf mengt krijg je nooit dezelfde kleur, maar omdat je met een droge penseel werkt komt dat best wel natuurlijk over.
Ik ben er nog niet uit in welke kleur ik de winkelpui van de slager doe.

Die letters, bedoel je deze?

Ik denk dat ik ze in Engeland heb gehaald. Wel leuk deze letters, alleen moet je ze niet te vaak gebruiken, want dan wordt het saai. Je kunt bij de betere hobby-winkel ook afwrijfletters kopen in verschillende kleuren, soorten en maten. En die kun je zo over een bakstenen muur heenwrijven.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #147 Gepost op: 11 december 2013, 14:02:08 »
Bij oude bakstenen muren zijn nooit alle stenen gelijk van kleur Wim. En verf die je zelf mengt ook niet. Dat weet je juist zo goed te benaderen zo bij je geveltjes. En simpel of niet ... ik vind het gewoon heel knap gedaan en de veer mag blijven waar hij zit.  ;D

Probeer eens een proefstukje te maken met verschillende materialen om te voegen. Ik zelf smeer de naden gewoon dicht met een kwastje of tandenstoker witte houtlijm. Een doekje er over en je hebt een mooi verzonken naad. Ook schors pasta van Anita Decor is bruikbaar. Voor dit werk is het wel weer jammer dat er kleine korreltjes in zitten maar een beetje grote gaten/naden kan je er prima mee vullen en glad strijken met een natte vinger. Gewone (snel)plamuur is ook goed bruikbaar. Wel uitkijken dat je niet de andere voegen ook teveel "dicht". Eventueel na behandelen met een oude tandenborstel of stugge kwast. Heeft wel als nadeel dat het helemaal droog is een beetje kan gaan brokkelen.

Het bestaan en werken van wrijfletters is mij welbekend. Hier werk ik ook wel mee, maar deze andere letters die je daar gebruikt kende ik nog niet. Je moet er inderdaad voor waken om ze overal in te zetten maar je kan er toch heel leuke dingen mee doen omdat ze los ook te gebruiken zijn.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #148 Gepost op: 11 december 2013, 15:23:08 »
Pierre, dat ga ik eens proberen. Ik merk dat als ik het spul een keer af wil hebben, dat ik ook wat minder nauwkeurig wordt... maar het kan ook door mijn ogen komen.  :)
Die letters kun je ook mooi voor uithangborden gebruiken. Omdat ze wit zijn, hoef je ze na een verfbeurt alleen maar op te schuren.


Maar met muggengaas kun je behalve, glas-in-lood en hekjes ook prima reclameborden maken.

Toch wel lekker zo'n veer...  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #149 Gepost op: 11 december 2013, 16:21:06 »
Pierre, dat ga ik eens proberen. Ik merk dat als ik het spul een keer af wil hebben, dat ik ook wat minder nauwkeurig wordt... maar het kan ook door mijn ogen komen.  :)
Die letters kun je ook mooi voor uithangborden gebruiken. Omdat ze wit zijn, hoef je ze na een verfbeurt alleen maar op te schuren.

Klopt .... heb ik ook wel last van of als je een heleboel dezelfde dingen moet maken. In dit geval is het ook niet zo heel erg omdat het aan de achterkant zit en je daar niet zo erg op gaat studeren al het op je baan staat.

]
Maar met muggengaas kun je behalve, glas-in-lood en hekjes ook prima reclameborden maken.

ja ... de gaatjes kan je vullen met Kristal Klear en daarna verven.

Toch wel lekker zo'n veer...  :)

Struisvogel dons!  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/