Auteur Topic: Hotel Mertens - 3D printen  (gelezen 26702 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #75 Gepost op: 9 augustus 2013, 11:07:39 »
Ben het met de vorige sprekers/schrijvers eens dat markiezen de mooiste oplossing is voor zo'n mooi gebouw en van een stukje stevig papier en daarop een streepjes print moet het te doen zijn om een paar aardige exemplaren in elkaar te fröbelen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

GGoos

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 9 augustus 2013, 21:49:13 »
Het was zeker de bedoeling markiezen te maken. Ik noemde het oneerbiedig zonneschermen omdat ik het woord "markiezen" niet kende  ::)

Aken gaat hem niet worden, Meyer & Blessing wel, daar ik morgen in Rotterdam te vinden ben. De zaak in Aken ken ik goed, kom er wel een paar keer per jaar.

Ik ga eens nadenken hoe ik de markiezen ga maken. Het idee van een half rond stukje hout als soort van mal gebruiken vond ik een goed idee. Nu de uitvoering nog  :P

GGoos

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: 12 augustus 2013, 15:20:03 »
Markiezen. Dat gaat nog iets worden ben ik bang.

@Wim
Kun je mij meer uitleg geven over je voorgestelde werkwijze?

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #78 Gepost op: 12 augustus 2013, 15:55:24 »

Zoiets?  :)
Moet wel dun styreen zijn en om het plaatje bovenop te vouwen, kun je ze ietsje insnijden. Het blokje is eigenlijk alleen bedoeld om de markies in vorm te houden tijdens het drogen. Mocht je liever een streepjespatroon willen dan kun je er voor kiezen om bedrukt papier te gebruiken.
Aan de bovenzijde en de zijkanten zit een lijst tegen inregenen als de markies is opgetrokken.
Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 13 augustus 2013, 12:15:26 »
Dank voor de toelichting. Ik heb nog 0,5mm styreen liggen dus dat is erg flexibel. De zijkanten kan ik dan het beste van 1mm dik styreen maken lijkt mij.

GGoos

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 17 augustus 2013, 09:35:40 »
Het dak zit er (nog los) op :)

Tijd om te beginnen met de afwerking: markiezen, gordijntjes etc. Ook twee dakkapellen komen aan de beurt.

Hotel Mertens 1:87 on Flickr

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #81 Gepost op: 17 augustus 2013, 09:48:17 »
Zo, dat gaat een mooi hotel worden.
Strak werk.
Ben benieuwd hoe de markiezen er uit gaan zien.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #82 Gepost op: 17 augustus 2013, 10:00:57 »
Dank voor de toelichting. Ik heb nog 0,5mm styreen liggen dus dat is erg flexibel. De zijkanten kan ik dan het beste van 1mm dik styreen maken lijkt mij.
Kan inderdaad. Als je het in een het effen kleur gaat schilderen in een beetje zonverweerd kleurtje en dan lichtjes met de drybrush er overheen, dan wordt het perfect.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #83 Gepost op: 17 augustus 2013, 20:29:17 »
Ziet er netjes uit hoor ... top. Ben ook benieuwd hoe het er uit ziet als het aangekleed is en verouderd.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #84 Gepost op: 17 augustus 2013, 21:14:00 »
...en komt er nog iets van interieur in?
Zat er trouwens geen pannendak op dat hotel?

GGoos

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 18 augustus 2013, 09:48:47 »
Ik ga nog gordijnen toevoegen en omdat de onderkant open is kan ik eenvoudig iets doen met interieur. Hoe ik e.e.a. vorm ga geven weet ik nog niet.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #86 Gepost op: 18 augustus 2013, 09:52:39 »
Om wat meer diepte te krijgen kan je de gordijnen het beste iets achter de ramen plakken.
Met een stukje styreen van 2mm of karton kan je dan wat diepte werking creeëren.
De gordijnen  niet helemaal dicht plakken, laat de ruimte open zodat je een doorkijk hebt en plak dan wat verder naar achteren iets van een interieur.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

GGoos

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: 24 augustus 2013, 11:23:50 »
Ik heb de markiezen uitgetekend in 3D

Markies H0 3D on Flickr

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #88 Gepost op: 24 augustus 2013, 11:54:49 »
Mooi!  :)
En nu... laten printen?

GGoos

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: 24 augustus 2013, 12:57:57 »
Yep, is al verstuurd naar Shapeways :)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #90 Gepost op: 24 augustus 2013, 13:16:50 »
En wat kost dan nou... als ik vragen mag?

GGoos

• Gast
« Reactie #91 Gepost op: 26 augustus 2013, 07:56:22 »
Ik laat er 10 maken. Deze versie zal gepolijst zijn waardoor het oppervlakte wat gladder is. Daardoor is de kostprijs, inclusief verzending rond de € 27,- anders was het rond de € 22,- geweest.

GGoos

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 2 september 2013, 11:21:31 »
Even een update. Ik heb het gebouw van de buren inmiddels ook opgebouwd en even ernaast gezet om het ensemble te kunnen aanschouwen. Als beide bouwwerken af zijn dan ga ik toch echt beginnen aan het rijdend krijgen van mijn baan. Bouwen is erg leuk.

modelspoor gebouwen on Flickr

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #93 Gepost op: 2 september 2013, 13:58:07 »
Fantastisch mooi gebouw heb je daar links op de foto staan. Beetje hoog en Amerikaans, maar het kan prima.

GGoos

• Gast
« Reactie #94 Gepost op: 2 september 2013, 14:26:36 »
Thanks. Dit "Amerikaanse" gebouw past naar mijn mening prima in een Nederlandse stad. Sterker nog, in Weert staat een bijna (2 etages lager) zelfde gebouw (voor Bob: Muntprommenade tegenover café De Harmonie). Deze architectuur kenmerkt zich door detaillering. Iets waar het in de Nederlandse architectuur van na de Gouden Eeuw (enigszins overdreven) aan tekort schiet. Vinex bijvoorbeeld: recht toe recht aan, snelwegarchitectuur: golfplaten loods met veel glas.

In Amsterdam kom je nog wel eens dit soort gedetailleerde gebouwen tegen, eveneens in Rotterdam (Scheepvaartkwartier).

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #95 Gepost op: 2 september 2013, 14:36:05 »
Het is wel van Amerikaanse makelij?

GGoos

• Gast
« Reactie #96 Gepost op: 2 september 2013, 14:53:33 »
Ja, en dat was geen Deutsche Gründlichheit (goede spelling?)  ;D

GGoos

• Gast
« Reactie #97 Gepost op: 4 september 2013, 20:39:06 »
De markiezen zijn binnen. Ik heb er één voor het gebouw gehouden.

markies on Flickr

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #98 Gepost op: 4 september 2013, 21:24:32 »
Kijk, dat is weer een stukje dichter naar de afwerking.
Je had er tien besteld, schreef je.
Komen die aan één kant van het hotel, dus bij elkaar, of verdeeld over het gehele bouwwerk?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #99 Gepost op: 11 september 2013, 21:02:33 »
Ziet er goed uit. Komen er ook nog "opgerolde" markiezen aan de gevel?
Groet Pierre.