Nu ik wat meer tijd heb om wat aan mijn hobby te doen (het verhaal is bij een aantal bekend). Eerder heb ik station Weert nagebouwd (tenminste, een verwoede poging gedaan waarvan mij het resultaat niet tegen viel).
Via het topic van Bob kwam ik uit op een ander forum van een zelfbouwproject waarbij een deel via de 3D printer is gegaan. Ik heb in het verleden mij al eens helemaal suf getekend in Sketchup, maar nooit tot een fatsoenlijk "hol" model gekomen. Ook ben ik in AutoCad gedoken, maar ja, zie dat maar onder de knie te krijgen zonder voorkennis en met beperkte tijd.
Hoe los je dat op? Inspiratie opdoen kennelijk, waarom niet wand voor wand 3D-ontwerpen en 3D-printen. Komt er ook nog een stukje in elkaar plakken bij kijken waardoor het ook nog eens gaat lijken op een gewoon modelbouwpakket.
Waarmee ga ik beginnen? Ik wil het voormalig hotel Mertens, anno 2013 hotel De Staassie geheten (het lokale dialect voor station). Een karakteristiek gebouw wat tegenover station Weert staat. Ik combineer in mijn modelbaan straks graag oud & nieuw, herkenbaar en niet herkenbaar, maar wel een stads beeld.
Hieronder de voorgevel die ik ontworpen heb inmiddels. Naar schatting kost dit bij printen ongeveer ? 50,-/ ? 60,-.
Hotel de Staassie 3D-gevel by
GGoos, on Flickr
Dit ontwerp ga ik nog niet naar de printer sturen. Eerst moet ik van dit ontwerp nog een printbaar bestand zien te cre?ren. Hier heb ik al e.e.a. aan informatie over gevonden maar nog niet in praktijk uitgevoerd.
Sowieso ga ik eerst het ontwerp 1 op 1 uitprinten op papier om te zien of het allemaal een beetje klopt. Ik heb niet zoals bij station Weert een kopie van de originele bouwtekeningen. Ik moet het doen met fotomateriaal uit het gemeentearchief. Dan kom je ook nog eens tot de ontdekking dat in al die tijd tenminste 3x de kozijnen zijn vervangen voor andere types *zucht*.
Daarna, als het dan allemaal klopt, ga ik een ander gevelstuk (wat nog uitgetekend moet worden en kleiner is) 3D-printen als proof of concept. Dat is een stuk goedkoper testen dan meteen een hele voorgevel.
Pin me niet vast op een termijn, voor hetzelfde geld komt er straks weer een hoop werk op mij af op alle andere fronten waar ik actief ben en dan ligt het project zomaar weer een half jaar stil.
Tot slot: slaagt dit project, dan ga ik station Weert opnieuw bouwen, alleen dan middels 3D geprinte onderdelen. Dat is meer detail, strakkere lijnen etc.
Hier het origineel anno 2013

Afbeelding via
Google Streetview