Auteur Topic: Hotel Mertens - 3D printen  (gelezen 22582 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #50 Gepost op: 6 april 2013, 19:49:55 »
Ik zie op de achtergrond je station van papier en karton, ga je die nu op dezelfde manier maken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #51 Gepost op: 6 april 2013, 22:29:36 »
Bijna jammer dat je het papieren model slechts voor probeersels gebruikt... :'(
Een beetje eraan doorwerken en je hebt een prachtige bouwplaat!
En met een meerlaags-constructie komt dat heel dicht bij de 3D-print.
Ideetje?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #52 Gepost op: 7 april 2013, 00:40:34 »
Ik denk dat je kartonnen versie qua stijl niet bij de rest van je bouwwerken vind passen en ik ben bang dat papier op ten duur krom gaat trekken.
Je hebt aan onderzoek en voorwerk er al heel wat tijd in zitten. Wat ik zou doen? Je station voorzichtig ontleden en de losse delen gebruiken als mal om uit styreenplaten een strak station te snijden.   ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #53 Gepost op: 7 april 2013, 09:42:28 »
Gezien de kwaliteit van het 3D-printstuk en de militaire precisie waarmee het geproduceerd is blijf ik daar nog heel even bij.

Station Weert op de achtergrond is het volgende project wat uit de 3D-printer gaat komen. Voordeel hieraan is dat ik de bouwtekening heb en dus kan natekenen (na omrekening van de schaal) en zo naar de printer kan sturen.

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #54 Gepost op: 17 april 2013, 09:09:27 »
Nieuw geveldeel gearriveerd.


linker gevel 3D by GGoos, on Flickr


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #55 Gepost op: 17 april 2013, 10:01:57 »
Mooooi spul Gerard!! Kost een paar centen maar ..... dan heb je ook wel iets prachtigs. Klasse. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #56 Gepost op: 17 april 2013, 22:46:25 »
Hallo,

Dat ziet er goed uit! 
Ik zag laatst op tv dat er een Nederlands bedrijf is, dat bezig is met de ontwikkeling van een "betaalbare" 3D-printer. Volgens de reportage is een 3D-printer over een aantal jaren net zo gewoon als een laser printer en heeft iedereen zo'n ding in huis. Leveranciers hebben dan geen producten meer op voorraad, geen transportkosten meer. Je koopt eenvoudig op het www een digitaal product en je print het zelf thuis uit.

Kan jij later toch zeggen dat je ooit een pionier bent geweest.  ;)   

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #57 Gepost op: 18 april 2013, 10:09:47 »
Betaalbaar is relatief. De printers die nu op de markt zijn werken voornamelijk met nylondraad dat wordt opgebouwd/ samengesmolten. Ik ben er niet kapot van, waarschijnlijk omdat ik gewend ben wat mij nu geleverd wordt.

Of ieder huishouden een 3D printer zal bevatten lijkt mij wat overdreven. Immers, wat ga jij printen? Ik denk eerder aan printshops of werkplaatsen waar onderdelen van machines of auto's geprint gaan worden. Een logistieke revolutie is dan nabij.

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #58 Gepost op: 15 mei 2013, 10:27:11 »
Inmiddels heb ik de nieuwe delen weer naar de printer gestuurd. Betreft de achtergevel en rechter zijgevel.

Volgende maand de voorgevel. Ik ga ondertussen wat polystyreen strips ergens vandaan toveren en mij bezinnen op het dak.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #59 Gepost op: 15 mei 2013, 18:15:36 »
...Volgens de reportage is een 3D-printer over een aantal jaren net zo gewoon als een laser printer en heeft iedereen zo'n ding in huis. Leveranciers hebben dan geen producten meer op voorraad, geen transportkosten meer. Je koopt eenvoudig op het www een digitaal product en je print het zelf thuis uit.
Ik denk dat ik het met G?J? wel een beetje eens ben. Deze technologie is volop in ontwikkeling: of het nou een systeem is met laagjes over elkaar gesmolten vissnoer of het etsen van een blok plastic. Zodra er 3D-printers op de markt komen die voor de consument enigzins betaalbaar worden, dan gaat het allemaal in een stroomversnelling en dan zou het wel eens kunnen zijn dat ik mijn pollepel uit een 3D-printer haal. En dan gaat het zoals G?J? omschrijft: bestandje downloaden, naar de printer sturen en ik heb een gebruiksklaar pistool.  :o
Ga maar na: nog niet zo idioot lang geleden was het ondenkbaar dat elke negen-jarige met een draadloze telefoon rondloopt, waar je niet veel later een foto mee kon maken, mee kon internetten, een Full HD film kon monteren en een route kon plannen. Iedereen heeft nu een iPhone of een laatste versie iPad en het kost allemaal geen drol meer.
De snelheid van de ontwikkeling neemt hand over hand toe en ik denk dat ik (read my lips) binnen drie jaar zo'n printertje heb staan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #60 Gepost op: 15 mei 2013, 20:14:22 »
Ik denk ook dat als het eenmaal goedkoper wordt, heel veel mensen er straks een thuis hebben.
eind jaren 80 riep iedereen, wat moet ik nu met een pc thuis. Nu heeft bijna iedereen er minimaal een.
Daarna kwam de mobiel, waarvan iedereen schande sprak, dat er mensen op straat liepen te bellen, en nu doet iedereen daar aan mee.
Dus die 3d printer staat straks ook in heel veel huishoudens.
Wordt nu al tijd om ons te verdiepen in 3d tekenen. 8)
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #61 Gepost op: 15 mei 2013, 20:48:22 »
En dan gaat het zoals G?J? omschrijft: bestandje downloaden, naar de printer sturen en ik heb een gebruiksklaar pistool.  :o

Nieuwsbericht van de afgelopen week:

Afgelopen weekend is voor het eerst geschoten met een pistool dat gemaakt is met een 3D-printer. Een groep genaamd Defense Distributed ontwikkelde het vuurwapen. De blauwdrukken van het wapen willen ze graag op internet zetten, zodat iedereen er gebruik van kan maken.
The Liberator bestaat helemaal uit plastic, op de metalen slagpin na. Van de zestien onderdelen zijn er 15 gemaakt met een tweedehands 3D-printer. De groep tikte de printer voor 8000 dollar op de kop via eBay.


Op de site volgt daarna een link naar een YouTube filmpje, maar als je daar op klikt krijg je een melding dat het filmpje wegens "auteursrechtelijke" redenen is verwijderd. 

Begin me nu toch af te vragen of het wel zo'n goed idee is dat iedereen zo'n printer aan kan schaffen.

Groeten, G?J

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #62 Gepost op: 15 mei 2013, 21:02:31 »
Ik heb afgeleerd te zeggen dat het mijn tijd wel zal duren.
DE ICT-ontwikkelingen gaan zo snel.
Ik heb soms nu al moeite om die ontwikkelingen bij te blijven.
Ik ben geabonneerd op een magazine op digitaal gebied. Alleen maar om te proberen de ontwikkelingen een beetje te blijven volgen.
Kijk ook maar naar onze eigen hobby, hoe snel die ontwikkelingen op digitaal gebied gaan.
Dus dat er over een aantal jaren in veel huishoudens een 3D-printer staat lijkt mij niet overgedreven gezegd.

Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #63 Gepost op: 15 mei 2013, 23:00:11 »
Mij lijkt dat wel overdreven omdat het weinig zal bijdragen. En ik schat mijzelf wel dusdanig in dat ik een realistische kijk erop heb. Hobbyisten zoals ons zullen er wellicht ??n hebben staan, maar ik zou niet weten wat iemand die van wielrennen houd met een 3D printer moet. Voornamelijk winkels, garagebedrijven etc. hebben er wel baat bij.

Nu worden onderdelen vaak nog bij de fabrikant besteld en duurt het tig weken voordat het onderdeel naar de garage is verstuurd, straks downloaden zij de onderdelen en printen ze uit.

Persoonlijk ben ik pessimistisch over de huidige "consumenten" 3D-pinters. Ik ben niet overtuigd van de kwaliteit van de techniek. Ik hou het voorlopig nog bij SLS waar Shapeways mijn geveldelen mee print.

Overigens zijn er ook al voedsel-3D-printers in ontwikkeling.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #64 Gepost op: 16 mei 2013, 10:31:38 »
Op de site volgt daarna een link naar een YouTube filmpje, maar als je daar op klikt krijg je een melding dat het filmpje wegens "auteursrechtelijke" redenen is verwijderd. 
Dat heeft de CIA er laten afhalen.  :)

Begin me nu toch af te vragen of het wel zo'n goed idee is dat iedereen zo'n printer aan kan schaffen.
Nou G?J?, met een stukje pijp en een roestige spijker fr?bel je op een druilerige zondagmorgen een gebruiksklaar vuurwapen in elkaar. Daar heb je ?cht geen 3D-printer voor nodig. En (terug on-topic:) stations in elkaar zetten deden we ook zonder 3D-printers  8)

Persoonlijk ben ik pessimistisch over de huidige "consumenten" 3D-pinters. Ik ben niet overtuigd van de kwaliteit van de techniek. Ik hou het voorlopig nog bij SLS waar Shapeways mijn geveldelen mee print.
3D-printers voor de consument staan nu misschien nog in de kinderschoenen, maar binnen een paar jaar kun je daar al heel wat meer mee.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #65 Gepost op: 13 juni 2013, 16:17:45 »
Inmiddels het laatste deel in bestelling. Volgende week ga ik even bij Meijer en Blessing langs omdat ik dan toevallig in Rotterdam ben. Hoop daar een geschikt dak te vinden. Ook haal ik daar meteen verf en ga dan de boel in elkaar zetten.

Volgende project is toch station Weert echter ga ik deze ook geveldeel voor geveldeel printen laten. Wanneer ik daar mee ga beginnen weet ik nog niet.

GGoos

  • Gast
Re: Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #66 Gepost op: 1 augustus 2013, 13:15:28 »
Even een snelle update. Zoals jullie zien vordert het werk al snel. Van het middelste dak heb ik gisteren na 2 uur tekenen een 1:1 uitdraai gemaakt op papier en passend gemaakt. Helaas zijn mijn dakplaten op en moet ik die dus ergens vandaan halen.


Hotel Mertens on Flickr

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #67 Gepost op: 1 augustus 2013, 13:47:05 »
Wel uitgekookt om eerst een mal van papier te maken... dat scheelt een boel ergernis.
Er bestaat erg dun zelfklevend metaalfolie. Dat wordt gebruikt om buizen van de afzuigkap aan elkaar te plakken en is te koop bij de bouwmarkt. Je kunt het ook gebruiken om bouwwerken aan de binnenzijde lichtdicht te maken. Ik zag jouw leistenen dakplaat en bedacht dat je dat tape kunt gebruiken om strips van lood te maken, daar waar de ene kant van het dak over gaat in het andere deel.


Ik heb hier die strips gebruikt om lood te simuleren bij de dakkapel. Na een verfbeurt krijgt het natuurlijk nog een dof-grijze loodkleur.
Als de temperatuur weer wat daalt, ga ik hier ook maar weer eens mee verder.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re: Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #68 Gepost op: 1 augustus 2013, 14:07:38 »
Goede tip om het lichtdicht te maken binnen :) En zeer bruikbaar voor rondom dakkapellen. :) Thanks!

GGoos

  • Gast
Re: Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #69 Gepost op: 8 augustus 2013, 18:09:48 »
Iemand enig idee hoe ik aan zonneschermen kan komen in H0 of zelf kan maken?

Zover ik heb kunnen achterhalen hebben ze hier groene effen zonneschermen gebruikt.

bob

  • Gast
Re: Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #70 Gepost op: 8 augustus 2013, 18:38:01 »
Moet vrij simpel zijn met evergreen strips en een stukje kunststofplaat van evergreen of eventueel karton met een likkie groene/zilver verf;



Zaterdag even naar Aken op de markt daar is een uitgebreide model(treinen)zaak met een uitgebreide sortering :o
http://www.huenerbein.de/

Leuk dagje uit, mooi weer en kwijlen in die winkel. Neem een dweil mee en goed gevulde portemonnee!!! ;D

Oja wanneer kan ik dat mooie gebouw komen halen  :D :D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #71 Gepost op: 8 augustus 2013, 20:14:50 »
Het hangt ook een beetje af van de periode waarin jouw hotel een rol speelt. Als het anno nu is, dan is het een stukje kunststof zoals Bob al schreef... dat materiaal heb je ook in heel dun plaat. Als het een hotel wordt in een eerdere periode, dan zul je markiezen moeten maken. Dat kan lastig zijn, maar als je een blokje hout neemt en je maakt daar een mal van, dan kun je de stukjes plantmateriaal daar overheen plakken. Natuurlijk wel zorgen dat je styreen niet gaat vastzitten aan je houten mal.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

bob

  • Gast
Re: Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #72 Gepost op: 8 augustus 2013, 20:35:22 »
Het hangt ook een beetje af van de periode ........................... dan zul je markiezen moeten maken.

Inderdaad |Mertens heeft vele gedaante wisselingen gehad,

1930


Bron: gemeentearchief Weert

In 1950 waren de markiezen al weer weg.

1960


Bron: gemeentearchief Weert

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #73 Gepost op: 8 augustus 2013, 22:30:29 »
Eerlijk gezegd vind ik de markiezen meer recht doen aan je mooie gebouw. Een hotel waar zoveel energie in zit verdient gewoon een stel markiezen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #74 Gepost op: 8 augustus 2013, 23:13:22 »
In 1950 waren de markiezen al weer weg.
Aangezien je in tijdperk III werkt, zou je dus als je tijdperk getrouw wil blijven, voor uitvalschermen moeten kiezen. Maar ik ben het Wim eens, dat markiezen veel meer recht doen aan dit gebouw.
Een bekend voorbeeld, Hofplein in Miniworld;


Zonneschermen kan je volgens mij wel van stevig papier maken. Bij de meeste bouwpakketten waar een zonnescherm bij zit, is zo'n scherm ook gewoon een gevouwen stukje papier.


Het wordt hoe dan ook een heel mooi project!

Groeten, GéJé