Auteur Topic: Baanplan Wilmse  (gelezen 22014 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Baanplan Wilmse
« Gepost op: 15 november 2012, 19:51:42 »
Na weken, maanden en misschien wel langer ben ik er eindelijk uit: ik heb een voorlopig baanplan. En ik wil niet nalaten een aantal van jullie forumleden te bedanken voor jullie inspiratie en jullie enigzins dwingende toontje, dat ik toch wel ??rst een baanplan moet hebben. Ik noem het een voorlopig baanplan omdat niets zeker is en jullie vast nog wel een aantal verbeteringen hebben.
De maat van de module is 61x61 cm. Dat is niet op basis van wiskundige berekeningen volgens de gulden snede, maar een maat die je krijgt als je een plaat triplex koopt en die door de helft zaagt. Ik vond het wel een handelbare maat.

Wilmse
Het plan behelst een module van een groter geheel, gesitueerd in Nederland in de periode dat stoom z'n laatste adem uitblaast en steeds meer treinen onder een draad rijden. Ik schat zo ongeveer tussen 1958 en 1968. Dus geen schotels op het dak, maar misschien wel de eerste televisieantennes. Ik probeer w?l zoveel mogelijk aan dat concept vast te houden, maar als het me zo uitkomt ben ik niet al te streng in de leer.
De naam Wilmse is ontstaan uit de samenvoeging van Wim en Ilse (dat is mijn vrouw). Latere modules worden Wilmse Haven en Wilmse Binnen.



De module
Deze module heeft een overduidelijk industrieel karakter met veel roest en rotzooi. Rechtsboven een combinatie van twee aan elkaar gebouwde Kibri fabrieken (9814). E?n had ik al een aantal jaren geleden in elkaar gezet en het tweede pakket was inclusief mijnschacht en ketelhuis (9845) en is nog in aanbouw. De eerste gaat dus uit elkaar en wordt samengevoegd met mijn latere aankoop.
Die lift -rechts van Kibri 9845- is dus de toren met de mijnschacht, waar natuurlijk mijn H0e spul een rol gaat spelen. De draaischijf H0e ga ik zelf maken.
De rail direct gelegen naast het H0e spoor gaat links naar een module, waarop een enkelsporige locloods van Faller (die zit nog in de verpakking) en rechts naar een stationsituatie.
Daaronder een omgebouwde werkplaats (Kibri 39808) met spooraansluiting. De twee sporen onderaan zijn zeg maar de doorgaande lijnen naar de naastgelegen modules.

Om de sfeer een beetje weer te geven, hieronder vast wat drukwerk.



Dames en heren spaar me niet en brand los.

edit: foto's vergroten 2 x klikken




Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2012, 21:42:08 »
Dat klinkt als een mooi projectje. Mooi formaat om mee te starten. En ook het thema vind ik goed gekozen. Zo kun je nog lekker met de stomers rijden, maar ook wel met de eerste elektrische en diesels.

Veel succes met de start

2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2012, 22:01:37 »
Mooie verzameling drukwerk, Wim!
Heb je deze bij elkaar gegoogled? En deels eigen ontwerp, uiteraard.
Is wellicht iets om beschikbaar te stellen aan belangstellenden! In hoge resolutie.

Ik neem aan dat dit bedoeld is om uit te printen en dan op stations e.d. te verwerken?

mvg.
Willem E.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2012, 22:31:21 »
Ik neem aan dat dit bedoeld is om uit te printen en dan op stations e.d. te verwerken?

Scherp gezien Willem. In de loop der tijd heb ik een aantal hoge resolutie reclameborden verzameld. De rest is allemaal handwerk. Ik heb het gemaakt om af te drukken op zelfklevend papier, met een ietwat matte glans. Afdrukken op gewoon papier en dan met lijm ergens opplakken werkt minder netjes. Datzelfde doe ik trouwens ook met gordijnen voor achter de ramen en muurafwerking voor in m?n interieurs zoals behang en winkelinrichtingen.
Met onderstaande linkjes kun je zelf een begin maken en stickers maken, passend bij jouw baan en jouw tijdperk:

http://modelspoor.ommering.com/downloads/category/1-verkeersborden
http://www.reclamearsenaal.nl/index.php?id=48

Succes,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2012, 22:52:29 »
Mooi Wim dat je met je voorlopig ontwerp komt. Ik begin nu toch wel erg nieuwsgierig te worden. Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is het H0e draaischijfje dat je zelf gaat maken. Ik wil ook zoiets (voor een afslag in de kolenbunker) maken maar wacht nu ff tot jij dit wiel uitgevonden hebt.  ::) Vind je het erg om je idee te delen? Laat eens weten als je een idee hebt hoe je het gaat aanpakken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2012, 00:43:40 »
Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is het H0e draaischijfje dat je zelf gaat maken. Ik wil ook zoiets (voor een afslag in de kolenbunker) maken maar wacht nu ff tot jij dit wiel uitgevonden hebt.  ::) Vind je het erg om je idee te delen? Laat eens weten als je een idee hebt hoe je het gaat aanpakken.

Nou Pierre,
Ik had niet zo?n heel ingewikkeld geval in gedachten, want hij hoeft maar twee slagen te maken: rechtsaf en rechtdoor. Dat betekent dat je geen keerlusprobleem hebt omdat-ie niet 180? hoeft rond te draaien. Hij maakt dus in feite maar twee stops en hoef ik dus ook geen moeilijke contacten te maken van de draaischijf naar de rails. Even uitzoeken welke servo mooi en zonder schokken de schijf kan draaien en het zou moeten werken.
Toch?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2012, 07:24:36 »
Hij maakt dus in feite maar twee stops en hoef ik dus ook geen moeilijke contacten te maken van de draaischijf naar de rails. Even uitzoeken welke servo mooi en zonder schokken de schijf kan draaien en het zou moeten werken.
Toch?

Precies dat is meer dan voldoende. Ik heb geen ervaring met servo's maar kan je die alaloog ook makkelijk gebruiken. Ik bedoel heb je buiten de servo en knopjes nog andere dingen nodig om aan te sturen of zo?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2012, 10:35:03 »
Pierre, servo's kan je met de SwitchPilot (Servo) van ESU analoog aansturen. Je kan ze dan zelfs ook nog programmeren wat de draai-uitslag betreft.
Er is ook iets wat ik van iemand doorkreeg maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
http://www.pololu.com/catalog/product/1352
Dar heb je dan wel een aparte voeding voor nodig dacht ik en deze stuur je dan aan via de PC.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2012, 12:41:26 »
Pierre, servo's kan je met de SwitchPilot (Servo) van ESU analoog aansturen. Je kan ze dan zelfs ook nog programmeren wat de draai-uitslag betreft.
Er is ook iets wat ik van iemand doorkreeg maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
http://www.pololu.com/catalog/product/1352
Dar heb je dan wel een aparte voeding voor nodig dacht ik en deze stuur je dan aan via de PC.

De moeite waard om deze site te bekijken

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #9 Gepost op: 16 november 2012, 12:49:26 »
Dank je wel jongens ...... ik zal me er eens in gaan verdiepen. Je kan zo veel leuke dingen doen met die servo's dat het me wel aanspreekt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #10 Gepost op: 16 november 2012, 14:15:42 »
Precies dat is meer dan voldoende. Ik heb geen ervaring met servo's maar kan je die alaloog ook makkelijk gebruiken. Ik bedoel heb je buiten de servo en knopjes nog andere dingen nodig om aan te sturen of zo?
Je kunt het volgens mij zo ingewikkeld maken als je wilt. Ik weet niet zoveel van servo?s af als Tom (dag Tom, leuk dat je erbij bent) maar volgens mij hebben servo?s tijdens hun draaibeweging een begin en een eindpunt en stopt het servomotortje automatisch als het begin- of eindpunt is bereikt. Nou, dat komt mooi uit want dat eindpunt is precies waar de schijf moet stoppen om gelijk te komen met de rails. Je hoeft dus in principe geen microschakelaartjes aan te sluiten of een relais. Alleen een aparte servovoeding en een schakelaartje.
Volgens mij wordt dit een leuk project binnen een project.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #11 Gepost op: 16 november 2012, 14:20:55 »
Even iets heel anders: als ik ga beginnen met de bouw van dit baanplan, moet ik dan een nieuw draadje starten in Modelbaan bouw?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #12 Gepost op: 16 november 2012, 14:47:51 »
Even iets heel anders: als ik ga beginnen met de bouw van dit baanplan, moet ik dan een nieuw draadje starten in Modelbaan bouw?

Wim,

om het te volgen zou ik wel een draadje openen in modelbaanbouw.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #13 Gepost op: 16 november 2012, 14:50:42 »
Precies dat is meer dan voldoende. Ik heb geen ervaring met servo's maar kan je die alaloog ook makkelijk gebruiken. Ik bedoel heb je buiten de servo en knopjes nog andere dingen nodig om aan te sturen of zo?
Je kunt het volgens mij zo ingewikkeld maken als je wilt. Ik weet niet zoveel van servo’s af als Tom (dag Tom, leuk dat je erbij bent) maar volgens mij hebben servo’s tijdens hun draaibeweging een begin en een eindpunt en stopt het servomotortje automatisch als het begin- of eindpunt is bereikt. Nou, dat komt mooi uit want dat eindpunt is precies waar de schijf moet stoppen om gelijk te komen met de rails. Je hoeft dus in principe geen microschakelaartjes aan te sluiten of een relais. Alleen een aparte servovoeding en een schakelaartje.
Volgens mij wordt dit een leuk project binnen een project.

Met de SwitchPilot van ESU kan je de servo zelf helemaal afstellen, de servo draait dan links- of rechtsom, net naar gelang welke toestand de servo is ge?indigd. Mocht je meer willen draaien bijv. 180 grdn dan kan je beter een zeilwinch nemen, sommige kunnen zelfs 360 grdn draaien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #14 Gepost op: 16 november 2012, 18:19:54 »
Nou Tom,
Fijn dat jij een echte servo-kenner bent en ben blij met je info. Ik heb wel een aantal servo's liggen en een zogenaamde servotester om het spul te laten draaien en ik weet wat servo's doen, maar dan houdt het wel zo?n beetje op.
Als ik begin met die draaischijf zal ik in elk geval een nieuw draadje openen.

Groet,
Wim

Aanvulling: Pierre, denk je dat een draaischijf met een diameter van 80 mm volstaat?



Anders wordt-ie wel erg klein.

Jeetje, ik ben gepromoveerd tot perronmedewerker. Eerst tilde ik mezelf een breuk aan al die koffers als kruier en dan kan ik als perronmedewerker zeker nu de plee's schoonmaken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #15 Gepost op: 17 november 2012, 09:08:46 »
ik weet wat servo's doen, maar dan houdt het wel zo’n beetje op.

Mijn kennis van servo's gaat niet veel verder Wim.

Pierre, denk je dat een draaischijf met een diameter van 80 mm volstaat?
Anders wordt-ie wel erg klein.

Voor jou is dat denk ik wel nodig als je ook je loc wil ook wil laten draaien. Misschien moet je zelfs nog iets groter. Ik zelf zat meer te denken aan 40mm max. 60mm zodat ze bij mij alleen de lorries van het spoortje af de kolenbak in kunnen duwen.

Ik ben aan het zoeken geweest en heb bij mij tussen de rommel nog een servo gevonden en een printje die ik ooit bij Conrad besteld had (zo'n drie jaar geleden). Ik ga eens kijken wat ik daar mee kan doen. Ik laat het wel weten.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #16 Gepost op: 17 november 2012, 11:45:32 »
Ik zelf zat meer te denken aan 40mm max. 60mm zodat ze bij mij alleen de lorries van het spoortje af de kolenbak in kunnen duwen.
Ik denk dat de diameter -in deze marge- niet echt het verschil maakt; als het om grotere maten gaat moet je gaan denken aan motoren met vertraging en overbrenging via wormwieltjes en tandwielen. En wordt het allemaal een stuk ingewikkelder.

Ik ben aan het zoeken geweest en heb bij mij tussen de rommel nog een servo gevonden en een printje die ik ooit bij Conrad besteld had (zo'n drie jaar geleden). Ik ga eens kijken wat ik daar mee kan doen. Ik laat het wel weten.
Dat is mooi, want waar twee iets uitzoeken komt er altijd resultaat. (Kan z? op een tegeltje)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #17 Gepost op: 18 november 2012, 20:03:53 »
Als beloofd een beetje aan het stoeien geweest met de servo. Aansluiten en instellen is een fluitje van een (euro)cent en alles doet het. Volg de instructies en het werkt als een speer.



Heel goed te gebruiken voor de draaischijf Wim. alles is in te stellen. De snelheid, slag enz. De art. komen bij Conrad vandaan en dit zijn de nummers.

Besturing:  http://www.conrad.nl/ce/nl/product/240616/Universele-aandrijving-elektronica

Servo: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/233751/Modelcraft-Standaard-servo-RS-2-Glijlagers-Kunststof-JR/SHOP_AREA_19788&promotionareaSearchDetail=005
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #18 Gepost op: 18 november 2012, 20:35:15 »
Als beloofd een beetje aan het stoeien geweest met de servo. Aansluiten en instellen is een fluitje van een (euro)cent en alles doet het. Volg de instructies en het werkt als een speer.

Dag Pierre,
Ik ben ook bezig geweest en zal zo mogelijk vanavond wat foto?s plaatsen. Intussen heb ik ook uitgevonden dat jouw formaat draaischijf maar ??n karretje hoeft te draaien en dus veel kleiner is. In principe volstaat een schijfje met wat spoorstaafjes. Die plak je bovenop dat draaigevalletje op de servo en klaar is Pierre.
Wat ik me alleen afvraag: hoe duw je die karretjes van de draaischijf in de kolenbak?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #19 Gepost op: 18 november 2012, 20:47:02 »
Dat ziet er wel goed uit, mocht je zoiets toch nog moeten aanschaffen kijk dan eens naar deze
KLIKKIE DOEN
, daar kan je 6 servo's mee aansturen.
Ik denk dat ik die binnenkort eens ga bestellen.
Prijs maakt niet veel uit met die van Conrad.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #20 Gepost op: 18 november 2012, 21:26:33 »
...daar kan je 6 servo's mee aansturen.
H? Tom,
Interessant omdat ik ook nog loodsdeuren wil openen en allerlei andere dingen wil laten bewegen. Ik zag alleen w?l een USB-poort zitten, betekent dat ik die controller alleen met een pc kan activeren?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #21 Gepost op: 18 november 2012, 21:52:31 »
Ja die controller wordt volgens mij via de PC aangestuurd, anders zou je die van Conrad moeten nemen maar daar gaan maar 2 servo's op.
Zag wel dat de pijs ex btw was en met verzendkosten gaat het al gauw rond de 32 euro kosten dus nog maar eens verder zoeken naar iets anders of even doorsparen, hahahahaha. ::)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #22 Gepost op: 18 november 2012, 22:16:01 »
Intussen heb ik ook uitgevonden dat jouw formaat draaischijf maar ??n karretje hoeft te draaien en dus veel kleiner is. In principe volstaat een schijfje met wat spoorstaafjes. Die plak je bovenop dat draaigevalletje op de servo en klaar is Pierre.

Precies ..... dat was ook ongeveer mijn idee. Simpeler kan het haast niet.

Wat ik me alleen afvraag: hoe duw je die karretjes van de draaischijf in de kolenbak?

Ik denk .... euhu ..... met m'n vinger of zo.  ???


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #23 Gepost op: 19 november 2012, 00:58:03 »
Beetje laat geworden, maar toch aardig opgeschoten. Hierbij even een voorlopig overzicht:

De bovenkant

Een vierkant plaatje triplex, waarop een laag plastic is geplakt. Plastic (of hoe heet dat spul) vind ik lekkerder werken dan hout. Het plaatje triplex zit eronder tegen het kromtrekken. Daarin een gat geboord met zo'n grote-gaten-boor op de maat van een stuk pvc verloopstuk, dat gebruikt wordt om twee stukken regenpijp aan elkaar te lijmen.
De uitsparingen zijn natuurlijk voor de spooraansluitingen.

De onderkant

Plaatje  triplex met het duidelijk herkenbare pvc verloopstuk.

De brug bovenzijde

Ik noem het maar even zo, maar dat is dus dat ding dat ronddraait. Dat gaatje in het midden is voor het schroefje.

De brug onderzijde

Die twee koperdraadjes is om de rails van de brug van rijstroom te voorzien en worden later met een meer flexibele draad doorgesoldeerd. Beetje rommelig dat plakband, maar anders zitten die draden in de weg en als ze afbreken, kan ik weer opnieuw beginnen.

Brug op de servo

Als alles is afgesteld en het loopt en draait, wordt het schroefje afgedekt met iets dat meer op schaal H0 is.

Het totaalplaatje

Links de draaischijf; die ligt nu nog niet op het goede niveau. Rechts de servo en daaronder een servotester. Als Tom met een meer betaalbare oplossing komt, dan hou ik me aanbevolen.

Voor de beeldvorming

Ik heb even een stukje rails ingepast, zodat jullie een beetje beeld hebben hoe het er ongeveer uit gaat zien.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanplan Wilmse
« Reactie #24 Gepost op: 19 november 2012, 01:19:03 »
Goed opgeschoten Wim. De bedoeling is in ieder geval al duidelijk.
Past de servo ook in die ring? Of moet daar van onderen nog ergens een hapje uit?
Mooi stukje traanplaat waar het railsje op loopt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/