Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Ombouw locomotieven van een ander merk of systeem / Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Laatste bericht door Rob Gepost op Vandaag om 20:21:53 »
Myalbum heeft weer eens gerommeld met de instellingen. Ik krijg alleen maar een kleine foto. Kijk jij eens hoe ik dat kan veranderen Rob? Jij bent er slimmer in dan ik. :-[  Alvast bedank.
Oef, hier kan ik niet helpen, Pierre. Dit zit toch echt aan de MyAlbum kant en dat gebruik ik niet. Misschien iemand anders hier die kan helpen?

Je hebt al een mooie verzameling bij elkaar gespaard. Gaat het nieuwe project ook weer een USA model worden Rob? Ik heb ooit eens een Engelse "Merlin" opgeknapt. Een heel ander modelletje. ;)



ik weet het nog niet Pierre. Dde ontwerpen waarin vorm en functie zijn samengevoegd tot stijlelementen trekken mij het meeste aan. Zoals de trappen, handgrepen en de omloop bij deze "kogel" stroomlijn...




..of bij dit Mercury ontwerp...




En dan de fransen. Die hadden weer heel andere interessante ontwerpen om de luchtstroom te leiden.




Al denk ik dat het richting de eerste gaat, dus een kogel met gestileerde functionele trappen, grepen en omloop.

Rob
2
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op Vandaag om 16:51:49 »
Schematisch ziet de 'tunnel' er uit als in onderstaande afbeelding. De helling komt overeen met de helling in het originele ontwerp uit 1850.



Ik dacht aan de volgende oplossing. Om het niet een al te technisch verhaal te maken heb ik de volgende afbeelding samengesteld.
In groen het spant ter hoogte van de 'tunnel'. De ruimte aan de rechterzijde van de 'tunnel' heb ik niet vanwege de sporen op niveau(-1). Het idee is om met het kistje (rood) een optische illusie te bouwen. Hierbij kan het gedeelte dat blauw omrand is uit de baan worden geschoven; dus inclusief 'tunnel' en het zichtbare gedeelte van de weg. Op de baan is de weg uiteraard niet kaarsrecht. Achterin het blauwe stuk kan dan een foto oid. van de 'tunneluitgang' worden gezet. En dat kan ook met licht van achteren.
In het kistje komt dan een stuk van het talud aan de achterzijde, en de gehalveerde bomen.

Een betere oplossing zie ik nog niet zo snel. Maar misschien heeft iemand een ander idee?

Vanwege de beperkte grootte van het bestand op het forum hier een grotere afbeelding

3
Ombouw locomotieven van een ander merk of systeem / Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Laatste bericht door Pierre Gepost op Vandaag om 10:38:45 »
Je hebt al een mooie verzameling bij elkaar gespaard. Gaat het nieuwe project ook weer een USA model worden Rob? Ik heb ooit eens een Engelse "Merlin" opgeknapt. Een heel ander modelletje. ;)



Myalbum heeft weer eens gerommeld met de instellingen. Ik krijg alleen maar een kleine foto. Kijk jij eens hoe ik dat kan veranderen Rob? Jij bent er slimmer in dan ik. :-[  Alvast bedank.
4
Ombouw locomotieven van een ander merk of systeem / Stoom, stijl en stroomlijn
« Laatste bericht door Rob Gepost op Gisteren om 20:22:23 »
In de jaren dertig van de vorige eeuw was 'stroomlijn' bij de spoorwegen helemaal hip. De uitstraling van moderne snelheid werd goed opgepakt in de Art-Deco posters, en treinen werden gaandeweg steeds meer gestilleerd naar de afbeeldingen op de posters. Dat leverde een aantal fraaie treinen op. Een klein (persoonlijk) overzicht...




Er zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden, ook aan deze kant van de Atlantische oceaan...
Ik heb al een kleine verzameling van een gestroomlijnde loc en twee semi-gestroomlijnde.




Maar ik loop al een tijdje met de gedachte hoe een stoomloc er uit zou zien als ik er zelf een (of meer :) ) zou mogen ontwerpen. Dus waarom dat dan niet in model doen?

In mijn knutseldoos zit nog een snelloper van de SNCF, die door de vorige eigenaar half ver-Duitst is.




De (aangedreven) tender van deze loc is er niet. Maar het onderstel met een 2'D1' as-indeling (of een 4-8-2 wielconfiguratie ) biedt wel een goede basis voor een eigen stroomlijnlocomotief. Hoe die er precies uit gaat zien, weet ik nog niet. Eerst maar eens de boel aandrijven.


^ wat potentiële motoren en tandwielen


^ Even kijken wat er aan ruimte in het frame is


^ De achterste as gaat los en krijgt een tandwiel


^ Een gat in de bovenkant van het frame is nodig om de as aan te drijven


^ Even passen hoe de motor past


^ De motor is gemonteerd


^ Een eerste proefrit


De motor lijkt goed te werken. Alleen nog stroomafnemers maken, dan is de aandrijving gereed. Ik heb ook al een mogelijke tender gevonden.



Nu nog "slechts" de rest van de loc om/op het onderstel bouwen  :D

Rob
5
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op Gisteren om 12:30:59 »
iTom,

De weg loopt in werkelijkheid idd omhoog. Ook door de tunnel. Maar als ik die lijn doortrek naar achteren, dan mis ik nog een aantal centimeters. Zoals je aangeeft: het is inderdaad de bedoeling om de 'uitgang' kleiner te maken dan de 'ingang' . Ik zal dat eens verder uitwerken in een tekening. Misschien dat er dan nog andere ideeën komen.
6
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door iTom Gepost op Gisteren om 11:52:15 »
Misschien een idee om de weg in de onderdoorgang iets omhoog te laten lopen.
In perspectief zou dat wel kunnen en dan ook aan het einde de doorgang ook wat smaller maken.
Is op de foto van de tunnel ook goed te zien.
7
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op Gisteren om 11:29:59 »
Verdergegaan met het multiplex waarop het landschap achter de zichtbare sporen wordt gebouwd. Op zich passen de platen op de bestaande spanten, maar hier en daar moet de juiste plek voor toegangsgaten worden bepaald. Een deel van het landschap zal weer op een bak worden gebouwd die ik uit de baan kan verwijderen om toegang tot de sporen te krijgen.





Zoals verwacht wordt het verloop van de weg door de tunnel onder het spoor bij het station geen makkie.



Het hoogteverschil tussen de spoorlijn en de weg is ongeveer 175mm. Aan de voorzijde van de spoordijk is voldoende ruimte beschikbaar om dit hoogteverschil goed weer te geven. Aan de andere kant - achter de spoordijk - heb ik niet voldoende ruimte om de weg diep genoeg te leggen omdat daar verdekte sporen lopen. Bij het ontwerpen van het sporenplan kon ik destijds niet méér ruimte voor de weg vinden.



Een idee is om door middel van bomen langs de weg deze helemaal aan het zicht te onttrekken, zodanig dat alleen de toppen van de bomen zichtbaar zijn. Dat zou de indruk moeten geven dat de weg dieper ligt dan dat hij daadwerkelijk op de baan wordt gebouwd.



Een ander deel van de oplossing is het maken van een soort kistje dat mij extra diepte geeft met inachtneming van het profiel voor de vrije ruimte van de onderliggende sporen. Het geeft extra ruimte maar ook dan is het nog niet genoeg. De vormgeving van de scenery zal verder uitkomst moeten gaan bieden.



8
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op 25 november 2022, 18:21:56 »
Er is niet zo veel gebeurt afgelopen week. De plaat voor de zichtbare sporen van het station richting Heerlen is vlak gelegd en definitief bevestigd. Vanwege de bereikbaarheid maak ik de plaat voor de sporen richting Wijlre pas zodra de basis van de scenery achter de sporen verder is uitgewerkt.

De volgende stap is om het multiplex voor het landschap op segmenten C en D op maat te maken


9
Reparaties van locomotieven / Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Laatste bericht door Pierre Gepost op 21 november 2022, 09:46:07 »
Nou Pierre, ik speel met de gedachte om de hele Duitse baan 40 cm hoger te zetten. Dan heb ik ruimte voor een Amerikaanse "paradebaan" er onder. Maar dat is weer een project op zich :)

Een hondenbot met een heel lang bubbel spoor zodat je een lange sleep wagons kan hebben. Prachtig. ;)

(ik ken iemand die ook een andere baan onder de op ooghoogte opgestelde hoofdbaan heeft  :-X )

Belachelijk idee! Mij niets van bekent. :o :-\
10
Reparaties van locomotieven / Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Laatste bericht door Rob Gepost op 20 november 2022, 17:37:17 »
Bedankt, Pierre.

Ondertussen is de laatste hand aan de "Vandy" tender gelegd. De handgrepen zijn aangepast en alle handgrepen zijn nu zwart. Er is nog een laagje zwart op het verse styreen gedaan, en de tekst "Southern Pacific" siert de zijkanten.





Daarmee is de tender nu technisch en optisch klaar.

Het begint wel zo langzamerhand een beetje een Amerikaanse baan te worden geloof ik. Nu de omgeving nog. ;D
Nou Pierre, ik speel met de gedachte om de hele Duitse baan 40 cm hoger te zetten. Dan heb ik ruimte voor een Amerikaanse "paradebaan" er onder. Maar dat is weer een project op zich :)
(ik ken iemand die ook een andere baan onder de op ooghoogte opgestelde hoofdbaan heeft  :-X )

Voor deze loc resten nog 2 klussen.

1. Een drijfstang en zuigerstang met de geleiding monteren op de linkerkant van het achterste drijfwerk.




Ik heb nog geen idee hoe ik dat ga doen. Op zich valt het niet eens zo erg op dat de drijfstang/zuigerstang ontbreekt. Maar het is weer een nieuwe uitdaging om dat bewegend en voldoende stevig te maken.

2. De details op de rookkastdeur maken en monteren




Volgens mij is het apparaat dat er wel zit een luchtcompressor; aan de andere kant hoort ook zo'n ding te zitten. En er hoort ook nog een of ander mechaniek aan de onderkant.
En verder zijn er nog wat bevestigingen van de handgrepen los. Maar als het goed is hangen die nog allemaal aan de stang.

Tot zover,
Rob
Pagina's: [1] 2 3 ... 10