een foto plaatsen
Je zal 't niet geloven; ik kon mijn camera niet vinden in de zooi van een overhoop gehaald familie archief dat eventjes gedigitaliseerd moest worden. ff tussendoor.... Enfin, weken later, voor m'n gevoel, fotootjes gemaakt.
Ik begin even bij het AC-model. Want dat wijkt nogal af van het DC model. Ik kocht AC en DC samen in 1 deal.
1. Uit het corpus delictum blijkt dat het AC-model met de motorzijde voorop ooit omlaag is gestort:
-er is een buffer afgebroken (met schacht en al); gelukkig staat er op stayathome.ch
een remedie.
-er is een scheenplaat weg (zie terminologie
sleutelspoor)
-er is een stukje van kap onderaan afgebroken (waarachter de bodemplaat geklemd kan worden
-de koppeling is beschadigd.
Alle beschadigingen zitten aan dezelfde kant (aan de motorzijde).
Of dat de oorzaak is dat hij niet meer rijdt, dat betwijfel ik. Want met dit soort motoren kun je ballen.
Er kan natuurlijk wel ergens een draadje zijn afgeknapt, of een condensator zijn bezweken.
Ik heb de koolborstels eruit gehad, die hoeven nog lang niet vervangen te worden, maar ik wilde weten of ze rond waren, en of er eentje van koper is. Antwoord 2x Ja. er zit een oud rijrichting omschakel relais op, en de veer erop ziet er nog goed uit.


2. het AC motorhuis heeft 2 assen en 4 asb's (het DC-model heeft 2 asb's in plaats van 4):
Als je goed kijkt, dan zie je achter de scheenplaat een stroomafnemer zitten (voor massa).
Lima had altijd een minimum aan stroomafnemers, en vaak verbeterde de rijvaardigheid al aanzienlijk als je er meerdere aanbracht, vooral op wisselstraten. Dat heeft analoog natuurlijk ook een nadeel: de stop plek wordt dan minstens zo lang als dit voertuig+remweg.

3. Het AC-model heeft een metalen bodemplaat (het DC-model heeft een plastic bodemplaat, in een andere vorm):

4. de motor is LFCM, met een koperen koolborstel en een kolige koolborstel (en ze zijn beide rond), en een asymmetrisch motorschild dat net niet past:

5. De AC versie van de RBe 4/4 1435 heeft dof beslagen, ondoorzichtige ruiten.
De lijm is verdroogd, houdt niet meer, en stukken raam vallen er spontaan uit
Het DC-model heeft doorzichtige ramen die aan elkaar vast zitten. Daar kunnen ramen niet los eruit vallen.
Die ramen vormen een kooi, en die kooi wordt in de kap geplaatst, ook zonder lijm zit de kooi klemvast.
