Auteur Topic: voegen  (gelezen 7887 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
voegen
« Gepost op: 12 november 2012, 19:22:00 »
Ik ben nu bezig met het bouwen van de bierbrouwerij. Hiervan wil ik de voegen een andere kleur geven, als de stenen.
Wat is de beste, makkelijkste, maar vooral mooiste manier om dit te doen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Frans

  • Gast
Re:voegen
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2012, 19:27:09 »
Misschien een fotootje van de brouwerij is iets makkelijker oordelen.

Mvg Frans

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:voegen
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2012, 20:47:32 »
De hele gevel schilderen met een wetbrush in de kleur van de voegen. Daarna gelijk met een doek de gevel weer schoon vegen. Dan blijven de voegen gekleurd en de stenen veeg je weer schoon. Dan met een schuurspons de gevel opschuren, en vervolgens met een drybrush in de kleur van de stenen afwerken.

Groeten,

G?J?   

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:voegen
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2012, 20:53:14 »
Frans,

ik moet nog bouwen, dus kan nog geen foto maken. Gaat ook om algemeen voegen. Niet specifiek voor deze alleen.

Geje,

dank, ik ga jouw manier proberen
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:voegen
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2012, 21:12:52 »
ik moet nog bouwen, dus kan nog geen foto maken. Gaat ook om algemeen voegen. Niet specifiek voor deze alleen.
?ls het enigzins mogelijk is begin ik al met voegen (verouderen) voordat ik de muren aan elkaar plak. Je kunt dan de te bewerken onderdelen plat op tafel leggen en bij het schoonvegen loop je niet het risico dat de boel inelkaar klapt. Na het verouderen kun je de plaatsen waar de muren tegen elkaar worden gelijmd, met verf bijwerken.

Succes,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:voegen
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2012, 21:36:38 »
Ik sluit me geheel bij de 2 voorgaande adviseurs aan, ik doe het ook zo, zie mijn bouwtopic, overigens krijgen witte "spachtel" muren ook een laag witte of lichtgrijze verf die er gelijk weer wordt afgepoetst.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:voegen
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2012, 21:45:35 »
Ik doe net als Wim ook eerst de muren als ze nog aan de gietboom zitten in de kleur van de voeg maken.
Daarna ga ik met een platte kwast en met heel weinig verf de muur op kleur brengen.
De platte kwast ook plat op het werk aanbrengen en de verf er als het ware afvegen.
Dit is zeker niet de makkelijkste manier want we willen mooie muren en dat kost gewoon wat tijd en werk.

Zo ziet het er uit met de platte kwast, deze is ongeveer 1cm breedt.



Na wat ijverige uurtjes krijg je dan dit soort muren





Soms lopen de voegen wel eens wat vol, dat hoeft niet erg te zijn, ga je er gewoon weer overheen met de voegkleur en daarna weer met de steenkleur.

Ook hier geld weer, oefening baart kunst en de ene keer lukt het beter dan de andere keer.

Je kan ook de muren gewoon een kleur geven en dan met hele dunne voegkleur de voegen vol laten lopen.
Dat heb ik hier toegepast.



Er ontstaat dan een beetje grijze gloed over de steentjes die weer minder wordt door het na te berekn met wat donkere kleuren in te wassen en dan aan het einde een drybrush met licht-beige of heel licht grijs.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:voegen
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2012, 22:41:13 »
Heb een oud huisje te voorschijn gehaald, en ben nu druk aan het oefenen. Het resultaat lijkt nog nergens op. Maar gelukkig is het een oud en lelijk ding.
Blijf dus nog even lekker knoeien voor ik met mijn echte werk begin
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:voegen
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2012, 22:42:23 »
En Tom, jij werkt (ook) met verf op terpentinebasis?


Bij dit voorbeeld heb ik bij de bakstenen verdunde zwarte verf in de voegen laten lopen, laten indrogen en weggepoetst. Ik vind deze manier van werken in deze situatie wat minder geslaagd.
Dit model is trouwens een loods van Auhagen op schaal TT, die ik nogal heb moeten aanpassen om ?m op H0 toonbaar te maken.


Bij dit voorbeeld heb ik ook eerst de voegen donker gemaakt en vervolgens diagonaal ge-drybrushed met baksteenkleurige verf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:voegen
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2012, 22:45:52 »
Blijf dus nog even lekker knoeien voor ik met mijn echte werk begin
Blijven knoeien is ?cht de enige manier.
Maak w?l foto?s van je vorderingen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:voegen
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2012, 22:55:11 »
En Tom, jij werkt (ook) met verf op terpentinebasis?


Bij dit voorbeeld heb ik bij de bakstenen verdunde zwarte verf in de voegen laten lopen, laten indrogen en weggepoetst. Ik vind deze manier van werken in deze situatie wat minder geslaagd.
Dit model is trouwens een loods van Auhagen op schaal TT, die ik nogal heb moeten aanpassen om ?m op H0 toonbaar te maken.


Bij dit voorbeeld heb ik ook eerst de voegen donker gemaakt en vervolgens diagonaal ge-drybrushed met baksteenkleurige verf.


Nee hoor Wim, ik werk alleen maar met acryl. Lekker snel droog en de kwasten even onder de kraan uitspoelen voor verder gebruik.
Voor het landschap, muurtjes, tunnelportalen e.d. gebruik ik meestal de goedkoopste soorten acryl.
Onder andere die van de Action maar de Aldi heeft af en toe van die dozen met tubes en daar kan je dan weer mooi kleurtjes mee mengen.
Voor het vastgoed gebruik ik aqua color maar ben nu stil aan alle verf die op is aan het vervangen door de verf van Vallejo. Dat is echt super om ook de preisertjes mee te verven.
Voor een goeie site en adres verwijs ik je hierheen.
KLIK
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:voegen
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2012, 23:29:01 »
Nou, dat is in elk geval iets wat ik wil uitproberen. Eens zien of ik daarmee kan werken. Moet de te schilderen onderdelen zeker eerst ontvetten met Dubro ofzo?
Voor schilderen van rails en bedding gebruik ik ook acrylverf van de Action. Met Humbrol-verf wordt dat te duur.
Bedankt voor de tip!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:voegen
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2012, 23:45:32 »
Ik spoel de onderdelen af meestal met wat lauw water.
Vooral met de Vallejo verf is het lekker werken, die pakt gelijk goed en omdat deze een hoog  pigment gehalte heeft is het super mooi dekkend.
Het is voor mij ook wel lekker dichtbij, kan het in H.I.Ambacht ophalen, dat ligt voor de topolectisie onder ons, tegen Dordrecht aan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:voegen
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2012, 19:33:11 »
Nou hij kan er nog niks van hoor... Hahaha gisteren nog een hele tijd geprobeerd, ik heb zelfs nog een steentje bijgedragen maar werd niks...
Snap er niks van. We hadden de verf heel erg dun, liep uit de voegen misschien toch wat dikker??
En op het moment dat je het er dan afveegt, haalden we de verf ook weer uit de voegen.
Hoelang moet dat spul drogen tot het echt ingedroogd is?? Dan krijg je de rest toch ook niet van de bakstenen af??
Kortom nog genoeg vragen.
Fotografen met passie.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:voegen
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2012, 22:33:39 »
Plaats eens een foto van hetgeen je wil weatheren.
En vertel eens wat voor verf gebruik je er voor.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:voegen
« Reactie #15 Gepost op: 14 november 2012, 13:57:47 »
Inderdaad welke verf.
Als de verf nog niet genoeg gedroogd is, dan haal je de voegen ook weer leeg als je de verf van de bakstenen veegt. Omdat de voegen horizontaal en verticaal lopen, is het belangrijk dat je de verf er diagonaal afveegt. Dat geldt ook voor drybrushen (bijna geen verf op je kwast): de verf diagonaal kwasten.
Hoe dunner de verf, hoe langer je moet wachten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)