Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755504 keer)

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #1300 Gepost op: 23 maart 2014, 22:18:31 »
Oké, Pierre, morgen moet ik toch naar AH en daar tegenover is de Action. Auto kan dus even bij Appie blijven staan.
Ik neem ook gelijk klei mee, als het er nog is. Meestal is het weer net uitverkocht  >:(.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1301 Gepost op: 23 maart 2014, 22:24:31 »
Succes Roel. Ik ben benieuwd naar de resultaten. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

stafmarklin

• Gast
« Reactie #1302 Gepost op: 24 maart 2014, 10:21:59 »
  :)Schitterend Pierre!! Aan alles is gedacht, zelfs de achtergrond is tot in het detail uitgewerkt. Mooi!

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1303 Gepost op: 26 maart 2014, 22:01:14 »
Was op zoek naar Franse vuurtorens en toen vond ik dit:

Vond 'm wel geinig.
Deze Phare des Pierres Noires staat overigens in Le Conquet, Finistère.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1304 Gepost op: 26 maart 2014, 22:07:23 »
Die toren heb ik twee jaar geleden geverfd. Ik had nog een restje verf over. En wat doet iedere schilder onder zijn werk? .... precies. Ha ..ha !

Overigens wel een heel mooie vuurtoren. Ga je die maken Wim?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1305 Gepost op: 26 maart 2014, 22:22:17 »
Neuh... als ik een vuurtoren maak dan kies ik er wel eentje uit Wimille of Wimereux (Franse departement Pas-de-Calais).  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1306 Gepost op: 26 maart 2014, 22:25:19 »
Tja ... ik zou deze ook niet maken hij heeft een grote gietnaad aan de zijkant. Hadden ze daar niet even een vijltje over heen kunnen halen  ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1307 Gepost op: 26 maart 2014, 22:32:22 »
Ja dat zag ik ook...  :D maar dat water is wel gaaf.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #1308 Gepost op: 7 september 2014, 16:56:52 »
Wow Pierre, wat moet ik zeggen heb hier eigenlijk geen woorden voor, wat een liefde voor details heb je en een ongelooflijke engelen geduld echt diepe respect voor wat je hier hebt neer gezet. Lag vanmorgen om 5 uur nog te lezen heb mezelf 4 slaap gegund en ben net klaar met 53 pagina's verschrikkelijke gedetailleerde modelbouw. Als ik straks 50% haal ben ik al tevreden.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1309 Gepost op: 7 september 2014, 17:21:49 »
Dank je Rob. ;D Ik ben ook al even bezig met mijn baan. Elke keer een stukje. ;) Mijn baanbouw ligt al weer een tijdje stil. Ben nu weer met andere dingen bezig. Maar ehuhh ... je moet geen slaap te kort komen hè nu je lid bent geworden van het forum.
Groet Pierre.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #1310 Gepost op: 7 september 2014, 17:51:27 »
Niet alleen jouw baan maar van allemaal natuurlijk zien er goed uit en voor mij id de voorpret al begonnen lezen lezen en vooral kwijlen ideeën opdoen

komt goed ach en een uurtje slaap minder maakt voor ons huismannen niet uit toch
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1311 Gepost op: 31 oktober 2014, 20:01:38 »

Het is al weer een tijd geleden dat ik aan mijn baan geknutseld heb dus het moet maar weer eens gebeuren. Ik wil over de camping die al gepland stond mijn Fiat 600 met caravan laten rijden. Dat is weer een nieuw idee. Om dit te voor elkaar te krijgen op een kleine hoekje van mijn baan moet ik wel het één en ander veranderen en afmaken. Dit is de plek waar de camping moet komen.

En dit is de plek in het echt. Ik zal de bocht in de weg wat moeten afsnijden om genoeg ruimte te maken voor een bocht naar de ophaalbrug. Op de splitsing wil ik iets van een wissel maken. De weggetjes op de camping zijn globaal getekend. Ik moet nog precies uitzoeken wat het beste uitkomt.

De ophaalbrug wil ik samen stellen van twee Pola bruggetjes die ik in ooit in Houten gesprokkeld heb. Ik begin maar eens met een brug te slopen. Het eerst exemplaar valt bijna vanzelf uit elkaar dus dat is een makkie.

Als test heb ik een brugdeel van onder ingeslepen en daar een ijzerdraad in geplakt met plakband. De test met het autootje is negatief. Jammer. Ik zal dus de draad er bovenop moeten maken.

De plaat is niet zo dik dus ik lijm er eerst een paar plaatjes onder zodat ik er niet doorheen ga.

De andere brug is een ramp. Alles breekt af bij het uit elkaar halen en het oppervlak is beplakt met strooisel. Bovendien is de lijm die ze daar voor gebruikt hebben zeer hardnekkig. Dat is dus krabben geblazen.

Groet Pierre.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #1312 Gepost op: 31 oktober 2014, 20:11:42 »
Leuke bezigheden Pierre. Misschien toch een stukje magneetband onder de brugdelen? (als je een stukje nodig hebt geef je maar een gil)

Jouw kennende gaan die brugdelen straks natuurlijk ook open en dicht  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1313 Gepost op: 31 oktober 2014, 20:39:10 »
Nou Pierre dat wordt inderdaad een feestje wat je daar aan het doen bent. En die bruggen een hele uitdaging.
Je hebt ergens op je baan ook bedrukt papier gebruikt, kun je geen planken-papier gebruiken op het dek van die brug? Of anders zwart schuurpapier met een fijne korrel.

Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #1314 Gepost op: 31 oktober 2014, 22:00:46 »
Ik ben benieuwd, leuk idee!
Groet,
Theo

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1315 Gepost op: 31 oktober 2014, 23:01:02 »
Leuke bezigheden Pierre. Misschien toch een stukje magneetband onder de brugdelen? (als je een stukje nodig hebt geef je maar een gil)

Jouw kennende gaan die brugdelen straks natuurlijk ook open en dicht  :)

Dank Jack. Met de magneetband moet ik de sleper los van het wegdek laten hangen en dat gaat niet in combinatie met rijdraad. Maar het komt wel goed.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er nog over nadenk of ik de brug laat bewegen. Het probleem zit in dat ik niet onder de tafel kan komen met mijn lenige lijf :(. Dat zou inhouden dat ik de aandrijving helemaal voor aan de tafel moet maken en dat lijkt me lastig. Maar ... wie weet ;).

Nou Pierre dat wordt inderdaad een feestje wat je daar aan het doen bent. En die bruggen een hele uitdaging.
Je hebt ergens op je baan ook bedrukt papier gebruikt, kun je geen planken-papier gebruiken op het dek van die brug? Of anders zwart schuurpapier met een fijne korrel.

Bedrukt papier dat is een optie Wim.  Ik heb daar ook aan zitten denken en heb zelfs nog "hout" liggen.  Ik wil eerst eens kijken hoe het gaat worden met een kleine draad in het midden. Geschilderd valt het misschien erg mee. De brug ligt nogal ver achteraan. Schuurpapier is geen goed idee Wim. Het geeft te veel weerstand voor de sleper en na drie rondjes is hij versleten ;D 

Nog even een heel volstrekt fout voorstel, maar ik kan nou eenmaal mijn bek niet houden: als je het riviertje naar de brug toe wat smaller zou laten toelopen, dan reduceer je het brug-probleem tot de helft, want je hoeft maar één brug te gebruiken, plus je krijgt aan de kant waar de camping komt wat meer ruimte voor je camping en de weg die er omheen loopt... en aan de andere kant ook wat meer ruimte om nog wat geinige mee te doen.
Ach... Gewoon een stom idee.  :(

Het is geen stom idee Wim maar ik zie die brug wel als een uitdaging en niet zozeer als een probleem. Ik vind het wel leuk om te doen en het gaat echt wel lukken. Bovendien komt er langs de oever een strandje en in het water wat bootjes en zwemmers en zo. Daar heb ik ook ruimte voor nodig. Ik laat de weg wel een stukje oversteken op het strandje met een muurtje of zo. Ook wel leuk om te zien.

Aan de andere kant komt een begraafplaats/kerkhof en daar liggen niet zo veel mensen ;D. Daar heb ik dus niet zoveel ruimte nodig. Bovendien klagen die nauwelijks 8).
Groet Pierre.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #1316 Gepost op: 1 november 2014, 08:37:01 »
Laat de updates maar komen  ;D

(de sleper mag bij magneetband best over het wegdek slepen, je moet alleen zorgen dat de magneetjes op de sleper allen met dezelfde
polariteit naar de magneetband liggen)

Ipv de aandrijving onder de baan zou je die eventueel in een brugwachtershuisje kunnen onderbrengen.

Maar ach, je verzit vast wel iets.

Citaat
Aan de andere kant komt een begraafplaats/kerkhof en daar liggen niet zo veel mensen ;D. Daar heb ik dus niet zoveel ruimte nodig. Bovendien klagen die nauwelijks 8).

en dat durf jij op Halloween te zeggen???  :o :o :-\

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1317 Gepost op: 1 november 2014, 12:56:36 »
Nog één klein dingetje:

Foto: Wikipedia
De constructie die jij hebt bedacht met twee ophaalbruggen tegen elkaar, heeft in het midden een knik waar de beide brughelften tegen elkaar rusten. Ben je niet bang dat een auto met caravan of een stadsbus komt vast te zitten op die knik?

...de sleper mag bij magneetband best over het wegdek slepen...
De sleper kun je zodanig afstellen dat-ie over het wegdek zweeft. Ik gebruik magneetband omdat ik dunne bestratingsplaten ga gebruiken en fijnkorrelig schuurpapier. Magneetband heeft dan nét wat meer contact met de sleper van de auto als je wegdek wat dikker is.
 Als de sleper 1 mm boven het wegdek zweeft, dan krijg je ook geen strepen op het wegdek en inderdaad; je magneetje slijt niet als je autootje over schuurpapier rijdt. Bovendien komt zo'n auto niet vast te zitten op een spoorwegovergang, als de rails iet boven het wegdek uitsteken.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #1318 Gepost op: 1 november 2014, 13:09:33 »
Mijn kleinste auto wil met een zwevende magneet toch nog wel eens ontsporen.
Als ik die met de magneet op de straat zet dan volgt die wel netjes de route, maar dat is mijn ervaring.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #1319 Gepost op: 1 november 2014, 13:15:27 »
Al eens  aan magnetische verf(metaal verf) gedacht
even een 3 hoek vijltje over je brug dek
verf erin ,en je sleper kan nooit (alle)verf wegslijten

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1320 Gepost op: 1 november 2014, 13:29:20 »
Mijn kleinste auto wil met een zwevende magneet toch nog wel eens ontsporen.
En gebruik je draad of magneetstrip?

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #1321 Gepost op: 1 november 2014, 15:39:01 »
Ik gebruik magneetstrip Wim. Het was met die auto even zoeken naar een juiste balans tussen magneetgrootte en afstand tot de strip.
Een kleinere magneet en de sleper tegen het wegdek werkte het beste, daarna ontspoorde hij niet meer. Omdat de magneet klein is
is ook de aantrekkingskracht en dus de wrijving tussen sleper en wegdek kleiner en zal de slijtage redelijk 'normaal' zijn.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1322 Gepost op: 1 november 2014, 19:23:34 »
Nog één klein dingetje:
De constructie die jij hebt bedacht met twee ophaalbruggen tegen elkaar, heeft in het midden een knik waar de beide brughelften tegen elkaar rusten. Ben je niet bang dat een auto met caravan of een stadsbus komt vast te zitten op die knik?

Ik heb er al over nagedacht Wim en de brughelften (bijna) in lijn tegen elkaar geplakt. Een stadsbus komt hier niet te rijden. Da's geen gezicht over de camping. Bovendien kan de bus niet over de brug omdat hij te breed is.  ;) Sorry Jack ... de brug gaat dus niet bewegen. ;D

Ik zal vanavond een update doen.
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1323 Gepost op: 1 november 2014, 20:41:14 »

De brugdelen zijn schoongekrabd en de naden opnieuw ingekrast. Ik boor de gaatjes van de afgebroken delen uit met een handboortje.

De naadjes voor de rijdraad worden ingezaagd met de Dremel.

Waar ik met de Dremel niet bij kan doe ik met een los zaagblad van een juniorzaagje. Ik lijm in de naadjes een mooi dun bloemisten-draadje.

Daarna plak ik de “bewegende” delen recht aan elkaar en zonder knik in het midden. Ik heb eerst wat testjes gedaan. Het is bijna niet te doen om de delen los zo netjes te laten aansluiten dat het autootje er zonder probleem overheen kan rijden. Of ik zou nog een steuntje in het midden moeten maken waar de delen op rusten maar dat vind ik niet mooi.

Mooi klein naadje en na een schilderbeurt nog wel een klein beetje te zien maar is niet storend.

Ik heb alle middenpootjes een cm verhoogd om de brug recht met de oevers te laten lopen. De meest ophaalbruggen zijn wit dus eigenwijs als ik ben maak ik de mijne groen. Wit valt mij te veel op en lijkt op Amsterdam en ik heb geen Hollandse baan. ;D

Ik haal de stofzuiger maar eens over de rivier en ga er vast wat rimpelingen in maken met keukenrol en verdunde witte houtlijm. Als ik dat straks om de brugvoetjes moet plooien daar ga je niet blij van worden. ;D

Ik pas de brug even en laat de hele handel lekker drogen.

Groet Pierre.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1324 Gepost op: 1 november 2014, 22:01:54 »
Het ziet er netjes uit Pierre, Wordt weer een mooi hoekje op je baan.

Groet, Gert-Jan.