Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755442 keer)

GGoos

• Gast
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #900 Gepost op: 16 november 2013, 09:31:36 »
Fenomenaal. Ik heb veel gemist na 2 weken vakantie. Ik ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien als de panden eenmaal geplaatst zijn.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
« Reactie #901 Gepost op: 16 november 2013, 17:06:09 »
Een waarachtig kunstwerkje en enorm inspirerend  :o  Komt er nog verlichting in of heb ik daar overheen gelezen?

Jack

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #902 Gepost op: 20 november 2013, 11:55:56 »
Een waarachtig kunstwerkje en enorm inspirerend  :o  Komt er nog verlichting in of heb ik daar overheen gelezen?

Er komt nog verlichting in Jack maar die moet ik nog even halen.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #903 Gepost op: 20 november 2013, 12:01:47 »

Update:

De regenpijpen zijn gebeugeld en het pand op de hoek van de havenstraat is opgeleverd.

Er wordt gelijk begonnen met de inrichting van het café. Er moet ook een biljart in komen en de als keu heb ik een dun draadje nodig. Door een stukje gietboom van een bouwdoos te verhitten en uit te trekken krijg je een heel mooi dun draadje … euhu …… keu.

Om de panden te verlichten ben ik even langs de Action gegaan en heb daar gelijk maar 5 doosjes met kerst led verlichting gehaald. Das een stuk goedkoper dan losse led’s. In Houten betaalde ik voor 10 ledjes 5 euro en nu heb ik er 20 voor 1.19 euro. Je moet alleen even de moeite nemen om te slopen. Bovendien hou ik er ook nog eens vijf schakelaartjes aan over. De doosjes voor de batterijen kan ik mooi gebruiken als stukjes melkglas achter een raamkozijn.

De inrichting van het café is klaar. De lamp boven het biljart is ook niet vergeten. Gemaakt van een ledje met een stukje krimpkous er om. Henk legt juist aan voor een keurige "driebander".

En zo ziet het er uit in het pand.

Het hotel van de buren mag voorlopig zijn oude naam behouden. Misschien dat ik hier later nog wat mee doe.

De winkel op de hoek heeft een nieuwe eigenaar gekregen maar is verder het zelfde gebleven.

Op het dak zijn de werklui druk aan de gang om het openliggende dak te repareren en gedeeltelijk te voorzien van nieuwe pannen. Tenminste bijna alle werklui. Er is er één die meer interesse heeft voor wat er gebeurd op de zolder van schilder Ted Terpentijn …….. 

En zo is dan uiteindelijk het hele straatje geworden. Ik wil alleen nog een paar tv antennes maken voor op de daken en er moeten natuurlijk nog lantaarnpaaltjes komen.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #904 Gepost op: 20 november 2013, 12:11:34 »
...... (als in sprakeloos, wat mooi gedaan!)
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #905 Gepost op: 20 november 2013, 12:18:38 »
Een woord..... BRILJANT......
Fotografen met passie.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #906 Gepost op: 20 november 2013, 12:23:31 »
Pierre is even een weekje stil op het forum, maar ondertussen is er wel weer iets heel erg moois ontstaan.
Weet gewoon niet waar ik moet beginnen met kijken. :o
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #907 Gepost op: 20 november 2013, 12:24:10 »
Ik stop er mee, ga suikerzakjes sparen en plakken.
Jemig wat is dit mooi, Pierre je bent echt een meesterbouwer en het is allemaal ook zo simpel.
Dat biljart, wanneer kan ik 10 over rood komen spelen, ik zag daar volgens mij die ouwe Piet v.d. Pol bezig met 3 banden.

Ik zie ook in dat dak-atelier Pierre zelf bezig met het schilderen van een achterwandje.

Dit is echt TOP
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #908 Gepost op: 20 november 2013, 13:29:37 »
Tsja, wat kan ik nog zeggen?   :o
Mooi dat die achtergrond gemaakt lijkt te zijn voor bij de voorgrond; het past precies!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #909 Gepost op: 20 november 2013, 14:31:28 »
Ongehoord mooi. Een fietsenrekje met wat fietsen voor de bar en het is helemaal perfect.

Jack

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #910 Gepost op: 20 november 2013, 15:31:55 »
Ach, er moeten nog lantaarnpalen, fietsen, vuilnisbakken, troep op straat en hondendrollen in de goot.

Tip: Hondendrol op H0
Stukje garen, knoop erin leggen, knoop uit het garen knippen, knoop plakken waar-ie moet komen en bruin schilderen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #911 Gepost op: 20 november 2013, 16:52:30 »
Ja, ik ben ook echt perplex. Ongelofelijk wat een schoonheid heb je ervan gemaakt.
Wondermooie sfeer. Ben je daar soms geboren, Pierre, en opgegroeid? Je hebt het zo natuurgetrouw nagemaakt!
Je moet daar kind aan huis zijn geweest.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

compserv

• Gast
« Reactie #912 Gepost op: 20 november 2013, 17:09:33 »
mooi de huizen ingericht en verouderd ga zo door dit is echte modelspoorbaan bouwen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #913 Gepost op: 20 november 2013, 18:59:40 »

Dank je wel allemaal. De huizen zijn opgebouwd uit Franse huisrestanten van Wim en zijn stijl van verouderen beviel me wel. Het was ook mijn stijl. Bovendien heb ik beloofd het karakter van de huizen geen geweld aan te doen en sterker nog ik ben er in doorgeschoten. Wel heb ik overal mijn eigen draai aan gegeven en zijn er heel veel dingen anders geworden. Maar ik wil maar zeggen ...... de eer gaat dus ook een beetje naar Wim. ;)

Ongehoord mooi. Een fietsenrekje met wat fietsen voor de bar en het is helemaal perfect.

Dat gaat allemaal nog komen Jack. Eerst het geheel op mijn baan zetten en dan de bestrating afmaken.

Ach, er moeten nog lantaarnpalen, fietsen, vuilnisbakken, troep op straat en hondendrollen in de goot.

Tip: Hondendrol op H0
Stukje garen, knoop erin leggen, knoop uit het garen knippen, knoop plakken waar-ie moet komen en bruin schilderen.  :)

Eerst eens even zorgen dat ik me beter voel en meer zin heb om hondendrollen in elkaar te fröbelen en bovendien heb ik nog een hele berg lopende bakjes met projecten waar ik eerst eens even een greep uit moet doen. ;)

Morgen geen onderzoeken of dat soort fratsen dus ga ik maar eens aan het opruimen boven op zolder. Zeker weten dat ik dan aan mijn werktafel eindig met een project wat ik dan weer ben tegengekomen. 
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #914 Gepost op: 20 november 2013, 20:03:48 »
Dank je wel allemaal. De huizen zijn opgebouwd uit Franse huisrestanten van Wim en zijn stijl van verouderen beviel me wel. Het was ook mijn stijl. Bovendien heb ik beloofd het karakter van de huizen geen geweld aan te doen en sterker nog ik ben er in doorgeschoten.
Is toch wel bijzonder van zo'n forum: dan ontmoet je zomaar ineens iemand met dezelfde stijl!  :)
Ik geloof niet dat ik ooit met iemand samen een modelspoorbaan zou willen bouwen, daarvoor ben ik té eigenwijs, té eigenzinnig en misschien ook wel nooit tevreden. Maar met Pierre zou ik zou ik zo'n avontuur wel aandurven.

Ofwel: "You can be my wingman anytime!"
Quote uit Top Gun

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #915 Gepost op: 20 november 2013, 21:54:21 »
Ik sprak eens een oudere man, dik in de 70 die ieder jaar een nieuwe baan bouwde.
En de banen waren om van te smullen, ik vroeg de man met hoeveel mensen er aan gewerkt was, hij vertelde me dat hij dat alleen had gedaan.
Ik zei, alleen, hij zei, ja want dan kan je geen ruzie krijgen ook. ;)
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #916 Gepost op: 14 december 2013, 15:07:02 »
Vandaag toch maar weer een klein beetje aan het knutselen geslagen. Kijken of ik de snelheidsregeling een beetje voor elkaar kan krijgen zodat de locjes ook een beetje netjes langzaam kunnen rijden.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #917 Gepost op: 14 december 2013, 15:49:26 »
Há Pierre is terug!
Snelheidsregelaars? Je mag wel even uitleggen wat je daar allemaal voor low-tech-dradenrommel hebt gefröbeld. Ouwe knutselaar!

Offline Rick

• Super Modelspoorder
« Reactie #918 Gepost op: 14 december 2013, 16:35:20 »
Snelheid regel ik met de knop op de trafo. maar blijkbaar komt er bij jouw nog veel meer bij kijken. Ben net als Wim heel erg benieuwd naar wat je allemaal aan het doen bent.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #919 Gepost op: 14 december 2013, 17:09:34 »
Ik ben nog niet helemaal terug hoor maar ik probeer toch weer wat te gaan doen. ;D Het meeste moet met één hand gebeuren.

Het is de bedoeling dat ik de snelheid ga regelen met een pulsbreedte regelaar. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook maar een leek ben op dit gebied. Ik heb bij mijn vorige baan ook gebruik gemaakt van twee van die regelaars en dat werkte uit de kunst. Je kan daar zonder probleem een heel lage snelheid mee rijden zonder dat de loc gaat horten of stoten. Ook trekt hij heel mooi langzaam op. Op de foto de twee linker printen zijn mijn oude regelaars. Helaas ben ik er vanmiddag achter gekomen dat ze niet meer werken en ik dus wat anders moet regelen. Nou heb ik een tijdje geleden in Houten ook twee regelaars gevonden (de twee rechter printen) en ik wil eens kijken of ik die aan de praat kan krijgen. Helaas weet ik niet of deze nog goed zijn maar we zien wel. Ook heb ik bij Conrad een bouwpakketje besteld. Als dat goed werkt bestel ik er daar nog een paar.

Groet Pierre.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #920 Gepost op: 14 december 2013, 17:22:38 »
Pulsbreedteregeling of kortweg PWM is een prachtige manier om motoren en verlichting te regelen.

Bij analoge spanning regel je de spanning van 0 tot max zeg 12V

Bij PWM gaat dat anders, die stuurt pulsjes van 12V naar de motor.

Door de breedte (ofwel tijd in ms) van die pulsen te varieren, krijgt de motor meer of minder vermogen.

Vooral bij lage snelheden werkt dat erg prettig (hoog koppel)

Met dit principe werken alle digitale systemen.

@Pierre, ziet er gezellig uit zo. (staat die soldeerbout aan?  :o )

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #921 Gepost op: 14 december 2013, 17:25:57 »
Nog niet helemaal terug? Eerst één hand en dan de andere hand... Gewoon rustig aan doen.
Enne als die pulsbreedte regelaar het doet, dan wil ik die ook.  ;D

Offline Rick

• Super Modelspoorder
« Reactie #922 Gepost op: 14 december 2013, 17:56:42 »
Jack,

Wat zijn wij blij met jouw. Jij heb ons al heel erg veel uitgelegd over elektronica.  Die PWM is dus heel erg interessant in mijn stationsgebied en op het rangeerterrein.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #923 Gepost op: 14 december 2013, 18:54:15 »
Dank voor de uitleg Jack. Ik weet wel een heel klein beetje hoe het werkt maar ik kan het zeker niet uitleggen. Net wat Rick al zegt ... we zijn hier blij met jou. ;)

Ik kan lekker solderen maar daar blijft het ook bij. Op mijn vorige baan werkte alles perfect maar nu het stuk is heb ik werkelijk geen idee hoe ik dat moet oplossen. Het heeft allemaal in een schoenendoos gelegen boven op elkaar en dat heeft het zeker geen goed gedaan. Ik bouw maar gewoon iets anders zodat het weer werkt ... toch? ;D
De soldeerbout staat wel aan Jack maar voor de foto heb ik hem in mijn rechter hand. Daar kan ik zeker niet mee solderen zolang het gips er om zit .. dat doe ik tijdelijk met links. Maar daar zit voor de foto het fototoestel. :)

Het werkt inderdaad schitterend met rangeren Rick en alles blijft toch lekker analoog. Daar is het mij om te doen. ;D
Groet Pierre.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #924 Gepost op: 14 december 2013, 19:06:06 »
Hoi Rick. Pierre

Ik ben zeker geen elektronicafreak en ik weet nog maar een heel klein beetje maar net genoeg om er leuke dingen mee te kunnen doen.
en het is altijd een euforie als iets daadwerkelijk werkt  :D en ik ook nog begrijp waarom het werkt.

(naast tal van mislukkingen natuurlijk  :P)

@Pierre, ik ken dat probleem. Iets wat tig jaar geleden werkte doet het ineens niet meer. Dan wordt het lastig en is het soms beter om
dan maar een nieuwe te maken of kopen. Die printjes van Conrad, hebben die ook een lastregeling?

Dwz, als de lok harder moet trekken dat hij dan ook meer vermogen krijgt?

(volgens mij regelen ze dat door de motorstroom te meten en als die meer stroom vraagt dan krijgt hij die ook)

Jack