Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755639 keer)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #775 Gepost op: 18 september 2013, 13:00:35 »
Pierre, Ik vind het geweldig mooi !
En je gaat als een speer man! Even een paar dagen niet opgelet en ik had heel wat in te halen aan leeswerk en foto's bewonderen.
"Een begin gemaakt aan de lage steiger" zeg je dan en dan zie ik een foto met een complete steiger!

Groeten GéJé

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #776 Gepost op: 18 september 2013, 17:44:24 »
Ja Pierre, je weet het  hé! Het gras is voor mijn voeten enz enz.
Toch ook van mij de complimenten. Het ziet er geweldig uit.
Heel sfeervol.
Wat Tom voorstelt om spijkerkoppen te laten zien door middel van een potloodstippen is geweldig bedacht, maar het is inderdaad monnikenwerk.
Maar ..... zo.n steiger is op zich al een monnikenwerk.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #777 Gepost op: 18 september 2013, 18:29:01 »
Vanavond weer geen bal op de tv dus ben ik toch nog maar even naar boven gegaan om wat te doen aan mijn steiger.
Ik dacht dat jij nooit tv keek?  :o
Wat Tom schreef om de latjes in dezelfde richting te leggen als de rest van de steiger, lijkt mij persoonlijk ook wel het mooist; dan loopt het patroon mooi door. Maar ja, het is wèl jouw steiger. Stukken touw, visnetten, kistjes van de visafslag... volgens mij wordt dat één groot feest daar op die steiger.
En die roerstokjes ga ik ook kopen... volgens mij is de houtnerf van die stokjes precies H0.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #778 Gepost op: 18 september 2013, 19:19:52 »
Pierre, Ik vind het geweldig mooi !
En je gaat als een speer man! Even een paar dagen niet opgelet en ik had heel wat in te halen aan leeswerk en foto's bewonderen.

Dank je GéJé .... soms gaat het ineens snel als je ergens mee bezig bent. ;D

"Een begin gemaakt aan de lage steiger" zeg je dan en dan zie ik een foto met een complete steiger!

Hij moet nog geverfd en verouderd worden dus ..... nog niet klaar

Ja Pierre, je weet het  hé! Het gras is voor mijn voeten enz enz.
Toch ook van mij de complimenten. Het ziet er geweldig uit.
Heel sfeervol.
Wat Tom voorstelt om spijkerkoppen te laten zien door middel van een potloodstippen is geweldig bedacht, maar het is inderdaad monnikenwerk.
Maar ..... zo.n steiger is op zich al een monnikenwerk.

Dank je Roel en wat dat monnikenwerk betreft  .....  ach ... dan werk ik wel op sandalen. ;)

Vanavond weer geen bal op de tv dus ben ik toch nog maar even naar boven gegaan om wat te doen aan mijn steiger.
Ik dacht dat jij nooit tv keek?  :o

Bijna nooit Wim. Meestal alleen het nieuws en dan heel gericht bepaalde programma's.

Wat Tom schreef om de latjes in dezelfde richting te leggen als de rest van de steiger, lijkt mij persoonlijk ook wel het mooist; dan loopt het patroon mooi door. Maar ja, het is wèl jouw steiger.

Ik denk ook wel dat het daar op uitdraait Wim. Ik heb weinig andere redelijke alternatieven. 

Stukken touw, visnetten, kistjes van de visafslag... volgens mij wordt dat één groot feest daar op die steiger.

Dat denk ik ook Wim ... zo'n steiger is een heel dankbaar onderwerp waarop je je helemaal kunt uitleven.

En die roerstokjes ga ik ook kopen... volgens mij is de houtnerf van die stokjes precies H0.

Niet dat ik nieuwsgierig ben of zo maar .......... weet je al wat je van/met die stokjes gaat maken Wim :)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #779 Gepost op: 18 september 2013, 23:46:28 »
Niet dat ik nieuwsgierig ben of zo maar .......... weet je al wat je van/met die stokjes gaat maken Wim :)

Nou Pierre, een aantal projecten waar ze prima voor te gebruiken zijn:
• Ik heb nog een project van een steenkolenmijn liggen; prima stuthout.
• Als ik jouw water zie (op je baan) dan weet ik één ding heel zeker: ik móét en zal water hebben en waar water is daar zijn steigers, bruggen, waterkanten, sluisdeuren, drijfhout en weet ik veel waarvoor je nog meer hout kunt gebruiken.
• Als ik mijn potjes Humbrol verf wil roeren gebruik ik meestal afgebroken stukjes van zo’n plastic boom waar onderdelen aan vastzaten. Eigenlijk is dat zonde omdat ik diezelfde plastic bomen ook gebruik voor pijpleidingen en regenpijpen. Volgens mij zou met deze stokjes ook prima kunnen roeren.
• Houten dwarsbalk op een stootjuk.
• Een schutting.
• Dakconstructies
Nog meer voorbeelden?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #780 Gepost op: 19 september 2013, 00:54:13 »
Nee hoor Wim ... je hebt me overtuigd. :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

GGoos

• Gast
« Reactie #781 Gepost op: 19 september 2013, 08:21:20 »
Een lullig dingetje (en dat is écht niet om te zieken): waarom heb je dat printje met "Herenkapper" niet ietsje ruimer uitgesneden, zodat het precies binnen het lijstje past?  :)

Dat kan ik verklaren Wim. Ik had eerst het idee om naast de naam "herenkapper" ook nog een reclame van scheermesjes op de gevel te plakken maar dat werd me te druk dus die heb ik weggelaten. Helaas zat dat "herenkapper" er toen al op dus ...... zodoende :)

Een korte vraag. Hoe maak jij de gevelreclame?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #782 Gepost op: 19 september 2013, 08:50:13 »
Gewoon met de printer Gerard. Wel even de printjes aflakken met fixeer (of gewoon haarlak) anders gaan ze op den duur verkleuren of vervagen. Ik gebruik zelf graag fixeer voor waterverf. Verkrijgbaar in de betere hobbywinkel. Hier fixeer ik bijna alles mee. Zeker alle printjes. Maar er zijn natuurlijk veel meer goedjes om te fixeren.   

Daarna kan je de printjes nog wat verouderen met sterk verdunde verf. Je doet er verstandig aan eerst wat proefstukjes te maken om te zien hoe div. materialen op elkaar reageren. Als je eenmaal een goed recept gevonden hebt kan je onbeperkt je gang gaan zonder problemen.
Groet Pierre.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #783 Gepost op: 19 september 2013, 11:37:58 »
  Een korte vraag. Hoe maak jij de gevelreclame?

Voor het maken van gevelreclame heb ik laatst deze methode gevonden. Ik wil het zelf ook nog eens uitproberen.
(ooit, eens, als ik tijd over heb.  ::) )

gevelreclame maken

Groeten, GéJé

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #784 Gepost op: 19 september 2013, 13:23:27 »
Ik heb besloten toch maar te gaan voor dwarsbalken/planken tussen het spoor. Om de planken op goede hoogte te krijgen moet ik strookjes van 1mm tussen de rails plakken. Terwijl die even goed drogen verf ik de lage steiger in de bruinzwarte kleur.

Nu is het tijd om de rails roestig te schilderen omdat je daar straks haast niet meer bij kunt komen. Tussen de rails komen heeel veel stukjes van 13mm die ik ook gelijk in de roestverf zet. Het is een heel secuur werkje om die tussen de rails te lijmen zonder dat de wielen er tegenaan lopen. 

De rails schoonmaken en even test rijden …… prima!

Door een vrij zware dry-brush te gebruiken worden de nerven, kromme planken, scheuren en kieren goed zichtbaar. Nu ziet het er echt als een verweerde door de zon en zeewater verbleekte krakkemikkige oude steiger uit. (hoe zeg ik dat ;D

Groet Pierre.

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #785 Gepost op: 19 september 2013, 16:34:04 »
Ongelooflijk, wat een kunstenaar ben je.
Super, dit is gewoon genieten.
Vooral de laatste foto's zijn heeeel realistisch.
Regelmatig krijg je kleine tips van medeforumleden, en dat is ook goed.
Maar .... ik lees en bekijk en geniet.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #786 Gepost op: 19 september 2013, 18:15:45 »
Dank je Roel. Ik geniet zelf ook van het maken ;D
Groet Pierre.

Offline hadeha

• Kruier
  • *
  • Amsterdam
« Reactie #787 Gepost op: 19 september 2013, 18:54:54 »
even een vraag pierre dat dry brush doe je dan verf op en veeg je dat dan met een doek weg
met vriendelijke groeten
hans

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #788 Gepost op: 19 september 2013, 19:44:17 »
even een vraag pierre dat dry brush doe je dan verf op en veeg je dat dan met een doek weg

Nee Hadeha ... dat werkt net andersom. Dan blijft de verf in de naden en kieren zitten veeg je de rest weg. Dit kun je wel gebruiken om b.v. muren te voegen.

Om te dry brushen gebruik je een plat beetje stevig penseel. Doop hem in de verf en haal hem dan over een papiertje of zo. Net zo lang blijven strijken tot er bijna niets meer af komt. Daarna ga je over je "werkstuk" heen en blijft het kleine beetje verf dat nog in de haren van de kwast zit op de uitstekende delen en scherpe hoeken achter. Hierdoor tekenen deze beter af. Op de rechte vlakken blijft vaak niet meer dan een waas achter maar dat is net genoeg. Dit blijf je net zo lang herhalen tot je tevreden bent. Bij donkere kleuren gebruik je meestal lichte verf en bij lichte kleuren donkere. Gebruik liever geen wit of zwart maar zoek het bij voorkeur in de grijze en beige tinten.

Gewoon proberen en blijven oefenen en op een gegeven moment weet je precies wat je hiermee kunt doen.
Groet Pierre.

Offline hadeha

• Kruier
  • *
  • Amsterdam
« Reactie #789 Gepost op: 19 september 2013, 19:53:37 »
dank je pierre 
weer wat geleerd
met vriendelijke groeten
hans

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #790 Gepost op: 20 september 2013, 00:40:54 »
Je drybrush-behandeling geven je planken nèt dat beetje meer.
Alles is al gezegd en mooi opgelost met die rails; ze zijn nu één met de steiger... alsof ze er horen. Fraai werk!

GGoos

• Gast
« Reactie #791 Gepost op: 20 september 2013, 12:36:40 »
@Pierre & @GéJé

Dank voor de toelichting. Ik ga er eens mee experimenteren.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #792 Gepost op: 20 september 2013, 17:47:41 »
Polikalo zeggen ze hier.
Ziet er prima uit.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #793 Gepost op: 20 september 2013, 23:46:05 »
Polikalo zeggen ze hier.
Ziet er prima uit.

Dank je Tom .... ennuh..... veel plezier ;)
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #794 Gepost op: 22 september 2013, 20:54:51 »
Ik ben vandaag aan veel dingen tegelijk bezig geweest. Begonnen met het slopen van de perronnetjes die ik laatst heb aangeschaft. Ik heb alleen de dakjes nodig maar voor de rest in de rommelbak verdwijnt toch nog even de kiosk er af gesloopt. Dit is een leuk klein keetje voor op de steiger. Ik ga in deze hoek een tank stationnetje bouwen op de steiger met een diesel pomp en wat olievaten. Lijkt me wel leuk.

De volgende stap is een beetje opruimen van mijn werktafel zodat ik weer een beetje normaal kan werken. Van het één komt het ander. Hele werkblad leeg gemaakt en mijn printer die ook op de werktafel staat onder de tafel gezet. Van de twee beeldschermen die op de tafel staan heb ik er één opgehangen. Ik heb er een stevig beugeltje voor gemaakt die verstelbaar is naar alle kanten. Een bredere plank opgehangen zodat ik wat meer rotzooi kwijt kan die ik vaak gebruik. Onder deze plank kan ik gelijk de toetsenborden kwijt. Wat een ruimte heb ik nu ineens gekregen. Kan ik eindelijk weer normaal knutselen zonder dat ik allerlei minuscuul kleine onderdeeltjes kwijt raak.   

Ook heb ik een startje gemaakt met mijn perronoverkapping. Ik heb de drie perronnetjes gesloopt en de dakjes van twee stuks aan elkaar gelijmd. Van de derde moeten er vijf ramen smaller gemaakt worden zodat ik ruimte genoeg ga krijgen langs de arcademuur. Ik haal voorzichtig van een deel de zijruit compleet er uit en zaag vijf er een strookje ruitjes af. De laatste lijm ik er vast weer in.

Was weer even genoeg voor vandaag.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #795 Gepost op: 23 september 2013, 22:20:50 »
Je hebt met je opruiming een aardige slag gemaakt. Heb je alles in één armbeweging in een bak geschoven of heb je alles netjes uitgesorteerd? Verbazend!  :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #796 Gepost op: 24 september 2013, 09:16:49 »
Niks schuiven Wim. Alles netjes opgeruimd. Maar ik heb nog zo'n tafel (waarop doosjes met projecten) en daar heb ik nog niets aan gedaan. Dat ligt alles nog twee hoog. :P
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #797 Gepost op: 24 september 2013, 20:54:05 »

De ruitjes zijn ingekort en aan het grote deel geplakt.

Als je de kap smaller maakt moeten natuurlijk ook de paaltjes worden aangepast dus ….. knip!

Gaatjes boren, paaltjes planten … kap passen en ook het laatste deel van de overkapping is klaar.

Ik heb nog een paar paaltjes over en ook nog een deel van de overkapping en ik besluit om die op het perronnetje van de tramhalte te plaatsen.

Nu rest me alleen nog het verfwerk en dan zal ik me eens met de verlichting gaan bezighouden. Zowel onder de kappen al op de perrons moet er nog verlichting komen.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #798 Gepost op: 24 september 2013, 21:49:45 »
Wát een werk, maar het ziet er strak uit. Ook die versmalling van dat dak heb je fraai opgelost. Ook wel knap dat je jezelf kunt losrukken van die haven en dat je dan weer verder gaat met meters maken op je perrons.
Een vraagje tussendoor: als ik naar foto's van werktafels zit te kijken, ontdek ik altijd wel weer dingen die ik zelf ook gebruik. Maar waar gebruik je dat scheermes voor in dat potje naast je telefoon?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #799 Gepost op: 24 september 2013, 22:21:55 »
Om mijn benen te scheren .. .ha..ha. Ik weet het werkelijk niet Wim. Het is dat je het zegt. Volgens mij staat dat daar al een tijdje. Ik heb dat er ooit in gezet met het idee ..... misschien kan ik het ergens voor gebruiken. ;D

Dat omschakelen van het ene project naar het andere is voor mij geen enkel probleem. Ik doe niet anders. Ik kreeg vorige week de twee laatste perronnetjes binnen via Marktplaats en wilde eindelijk mijn overkappingen van het station eens af maken. Ik heb een hele tijd gezocht naar gelijke dakjes.

Verder ben ik van plan meerdere projecten aan te pakken die nog op stapel liggen en lopende projecten afmaken. Kan nooit kwaad dit eens aan te pakken. Misschien komt de andere werktafel dan ook een beetje leeg. :P
Groet Pierre.