Wat heb ik zoal gedaan de laatste dagen? Nou eigenlijk best wel veel en daarom is het de hoogste tijd om weer eens een update te doen.
Ik heb besloten om maar eens aan het water in de haven te beginnen. Dan moet ik eerst de palen van de steiger neerzetten en de helling van de werf zover afmaken dat het water er “tegenaan†kan staan.
Ik start met het uittekenen van de palen waar de steiger op moet komen. Ik maak ze van een stokje die je bij de planten moet steken. Het stokje is ongeveer 6mm rond. Lijkt me een prima maat. Ik “leen†even zo’n stokje bij mijn vrouw.

Die heeft er toch zat.
Dan moet ik een heleboel gaatjes boren en die moeten echt netjes recht omdat anders de palen schots en scheef komen te staan. De op maat gezaagde stokjes lijm ik in de gaatjes met een druppie houtlijm. Ik heb heb klein kartonnetje haaks afgeknipt om de paaltjes mee recht te zetten.

Nu ik alle bootjes heb kan ik ook daar een indeling van maken. Ik teken van alle bootjes de omtrek op de plek waar ze moeten komen en snij deze omtrek in met een breekmesje. Daarna peuter ik binnen de lijntjes het “water†weg zodat de bootjes
in het water komen te liggen in plaats van er
op.

Vandaag even naar de haven in Scheveningen geweest om te kijken wat de kleur van het water in de haven nu precies was. Het kwam er op neer dat het een beetje bruin/grijs/groen en dan heel donker was. Niet echt simpel dus. De proefstukjes die ik had gemaakt was veel meer blauw/grijs en die lijken er echt niet op dus we gaan maar lekker opnieuw creatief zijn met kleuren met in mijn achterhoofd de kleuren van de haven.

Tijdens het eten kan de verf mooi drogen en na het eten ben ik nog even naar boven vertrokken omdat ik wel erg graag wil weten hoe het geheel er uit ziet met een glanslaagje er over. Ik probeer een glanslak op water basis. Lekker snel droog zodat ik er vanavond nog een laagje op kan zetten. Ik denk dat het resultaat bij een paar lagen mooier is omdat er dan meer diepte in komt. Ik moet zeggen dat het resultaat niet onverdienstelijk is. Hier komen een paar foto’s met een beetje strijklicht zodat de rimpels in het water goed te zien zijn. Er zitten nog wel witte plekken in omdat de lak nog nat is.

Op deze foto is de overgang naar de helling ook goed te zien maar het gaat natuurlijk om het water.

Het eerst zwerfvuil in de vorm van twee (over boord gegooide) tonnen worden in de nog natte lak gedrukt. Later nog een beetje roest er over.

Wordt vervolgd .....