Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755668 keer)

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #525 Gepost op: 17 juli 2013, 22:28:40 »
Inderdaad ik doe mijn best  :D
Fotografen met passie.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #526 Gepost op: 21 juli 2013, 23:26:27 »
Vanavond ondanks de warme toch nog maar even op zolder aan het knutselen geweest. Met twee ventilatoren op vol gas is het redelijk te doen (als de zon weg is) . 8)

Ik had een probeersel in mijn hoofd om het probleem trambaan op te lossen. Ik wil net als de trambaan in het echt een dunne 2e  rail aan de binnenkant maken en deze straks opvullen met DAS klei waar ik weer een steentjes motief in kan maken. Ik ben begonnen met een vijltje de nokjes waar de rails mee aan de biels zit zo ver mogelijk weg te vijlen. De rails blijft er nog net aan hangen.

Ik heb hier met een schetsje proberen duidelijk te maken wat de bedoeling is.

Van een oud rest stuk rails trek ik de bielsen af en leg de de vrijgekomen rails op zijn kant tegen de bestaande rails aan. Vervolgens sla ik een klein spijkertje strak langs de rails en soldeer die vast. Dit herhaal ik om de 6 - 7 cm

Aan de andere kant het zelfde verhaal en volgens mij moet dit gaan lukken zo. Het sluit mooi aan op de bestaande tramrails die er al ligt.

Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #527 Gepost op: 21 juli 2013, 23:39:32 »
Ik dacht eerst: "Wat is die Pierre nou weer aan het uitvreten?" Maar het resultaat ziet er helemaal niet gek uit. Wat Das ertussen en de overgang van de fabrieksrail naar jouw rail loopt naadloos over. Nou ja, naadloos? Ik denk dat jouw rail mooier wordt met die extra rails, dan de fabrieksrails.
Mooi man!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #528 Gepost op: 22 juli 2013, 08:35:10 »
Dat is kunstig gepriegel Pierre!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #529 Gepost op: 22 juli 2013, 11:29:14 »
Van het tekeningetje begreep ik nog niet veel. maar de foto's maken het nu duidelijk.
het is een hoop werk. maar denk dat het resultaat weer geweldig gaat worden.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #530 Gepost op: 22 juli 2013, 17:19:55 »

Vanmiddag nog even lekker zitten kleien. Deze  DAS klei heeft een rode basiskleur en misschien laat ik dat wel zo. Een beetje vervuilen en klaar. Het gedeelte wat ik gisteren een dubbele rails gemaakt heb ga ik vandaag
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #531 Gepost op: 22 juli 2013, 17:31:35 »
Hier kan je ook goed een penseel voor gebruiken, haren verwijderen en stempelen maar, ook dan krijg je een mooi straatsteen effect zonder dat ze eentonig van vorm lijken.
Lastig er van is de haren verwijderen.

Maar dit resultaat mag er ook zijn, het is echt weer op zijn Pierre's :)
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #532 Gepost op: 22 juli 2013, 17:51:00 »
Hier kan je ook goed een penseel voor gebruiken, haren verwijderen en stempelen maar, ook dan krijg je een mooi straatsteen effect zonder dat ze eentonig van vorm lijken.
Lastig er van is de haren verwijderen.

Maar dit resultaat mag er ook zijn, het is echt weer op zijn Pierre's :)

Klopt Tom ... maar met zo'n penseel krijg je toch nog te ronde hoeken en de "tegels" van de bestaande rails stukken zijn met scherpe hoeken. Ik moest daar toch een beetje op aansluiten. Ach ... het is wat meerwerk maar ja ..... geen haast. Zeker niet met dit weer. :P

Als je een goedkoop penseel hebt trek je de haren er zo uit omdat ze alleen maar zitten geklemd. Als je een duurder penseel hebt met gelijmde haren kan je de lijm met een aansteker warm maken en dan laten de haren (die nog niet verbrand zijn) zo los. 
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #533 Gepost op: 22 juli 2013, 18:28:30 »
Geniaal... Ik wilde eerst schrijven dat het er "schattig" uitziet, maar daar doe ik dit meesterwerk te kort mee, ik zeg dus Geniaal!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #534 Gepost op: 22 juli 2013, 18:29:25 »
Heren,

Dat is een goede tip. Ben ooit begonnen een steen motiefje te maken. Maar vond het maar een monnikenwerk.

Pierre,

Heb jij een andere zolder als de rest van ons?? Hier kun je echt niet wezen. Je klei droogt wel lekker snel.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #535 Gepost op: 22 juli 2013, 18:35:50 »
heb jij een andere zolder als de rest van ons?? hier kun je echt niet wezen. Je klei droogt wel lekker snel.
Pierre is nog van het oude soort, het soort dat niet maalt om kou of hitte. Pierre is nog van de broodpap, karnemelk in een fles, Buisman, Exota, Raak cola met een dop die er mooi af kon, de oliecrisis en limonade siroop.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #536 Gepost op: 22 juli 2013, 19:00:29 »
Heb jij een andere zolder als de rest van ons?? Hier kun je echt niet wezen. Je klei droogt wel lekker snel.

Mijn zolder is net als die van jullie best warm  8) maar .... aan twee kanten kan er een groot raam open en er staan twee ventilatoren overuren te maken. Bovendien ben ik niet constant bezig maar ga ik regelmatig naar beneden om wat te drinken. Mijn huis is verder best wel koel en als ik dan weer een beetje opgedroogd ben kan ik weer een half uurtje. :P

En de klei tja ..... die begint binnen twee minuten te brokkelen dus ..... met kleine stukkies tegelijk werken en de rest weer goed afsluiten. DAS klei kan je ook weer redelijk soepel maken met een paar druppels water.

Pierre is nog van het oude soort, het soort dat niet maalt om kou of hitte. Pierre is nog van de broodpap, karnemelk in een fles, Buisman, Exota, Raak cola met een dop die er mooi af kon, de oliecrisis en limonade siroop.

Helaas alleen de oliecrisis en limonadesiroop Wim.  :o De rest is niet aan mij besteed. Door mijn reuma heb ik wel last van de kou maar mijn lichaam functioneert het beste met warmte dus ......... zweet ik liever dan dat ik bibber.  8) ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #537 Gepost op: 22 juli 2013, 19:26:23 »
Maar v

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #538 Gepost op: 22 juli 2013, 21:15:54 »
Even terug naar het onderwerp, Pierre,dat heb je weer heel fraai opgelost.
Ik wist eerst niet wat je ging doen, maar gaandeweg werd het mij duidelijk.
Best weer dingen om te onthouden.
DAS-klei wordt in de modelbouw veel gebruikt. Je kunt er heel veel mee doen.

Wat betreft het werken op zolder: ook ik heb toch wel wat uurtjes op de zolder doorgebracht vandaag.
Je niet te druk maken en zorgen voor wat verkoeling. En ....water, water, water.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #539 Gepost op: 22 juli 2013, 21:58:29 »
Inderdaad Roel, als je gaat zitten met: "Oh, wat is het heet, oh wat is het heet!" dan

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #540 Gepost op: 22 juli 2013, 22:43:16 »
Inderdaad Roel, als je gaat zitten met: "Oh, wat is het heet, oh wat is het heet!" dan
Groet Pierre.

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #541 Gepost op: 22 juli 2013, 22:52:17 »
Hoezo mijn avatar?
Bij mij is die normaal zichtbaar en ik lees bij Pierre ook.

Maar jij ziet mijn avatar niet  :(.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #542 Gepost op: 22 juli 2013, 22:54:12 »
Ik zie de mooie molen als avatar bij Roel. Prachtig plaatje ;D
Zal wel aan m

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #543 Gepost op: 22 juli 2013, 23:29:45 »
Nee hoor, ligt niet aan je aaipet, ik zie ook geen avatar.
Even opnieuw het plaatje plaatsen dan kunnen we allemaal weer mee genieten.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #544 Gepost op: 22 juli 2013, 23:33:02 »
Dat weet ik zelf ook nog niet Wim. Misschien beton maar ik denk heeel veeel steentjes kleien. Er komt boven het water een stenen muur met houten palen. Boven aan een betonnen rand. Alleen de onderste houten balk moet hoger komen (met auto banden en zo). 

Maar tussen de rand en het spoor?? Wat denken jullie dat het mooiste is?
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #545 Gepost op: 22 juli 2013, 23:37:46 »
heb jij een andere zolder als de rest van ons?? hier kun je echt niet wezen. Je klei droogt wel lekker snel.

Wat willen we hier nu mee zeggen, die goeie ouwe tijd.
Toen was geluk nog heel gewoon, nee geef mij maar de tijd van tegenwoordig.
Wijnflessen met een draaidop, computers met internet, het hele jaar door aardbeien met slagroom enz. enz.
Vroeger best kou geleden, kwam je thuis van school, kon je met tintelende vingers en tenen je opwarmen bij de kolenkachel waar vader net een kitje antraciet in had gepletterd zodat de hele woonkamer stonk naar kolengruis.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #546 Gepost op: 22 juli 2013, 23:41:46 »
Nee hoor, ligt niet aan je aaipet, ik zie ook geen avatar.
Even opnieuw het plaatje plaatsen dan kunnen we allemaal weer mee genieten.
Beste Tom,
Dankjewel... ik dacht echt dat het (weer) aan mij lag.  8)

Dat weet ik zelf ook nog niet Wim. Misschien beton maar ik denk heeel veeel steentjes kleien. Er komt boven het water een stenen muur met houten palen. Boven aan een betonnen rand. alleen de onderste houten balk moet hoger komen (met auto banden en zo).
Maar tussen de rand en het spoor?? Wat denken jullie dat het mooiste is?
Ik zou zelf bestrating hebben gedaan: rails -> strookje stenen van klei -> aansluitend bestrating -> betonnen rand -> plons.
Die stenen muur boven water, wordt dat baksteenplaat? Van het zelfde baksteenplaat kun je dan ook je bestrating maken, dan heb je het mooi in dezelfde stijl...

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #547 Gepost op: 23 juli 2013, 00:07:01 »
Ik zou zelf bestrating hebben gedaan: rails -> strookje stenen van klei -> aansluitend bestrating -> betonnen rand -> plons.
Die stenen muur boven water, wordt dat baksteenplaat? Van het zelfde baksteenplaat kun je dan ook je bestrating maken, dan heb je het mooi in dezelfde stijl...
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #548 Gepost op: 23 juli 2013, 00:14:37 »
Dacht het wel.  :P Als je op de laatste foto kijkt zie je ze al klaar liggen in het randje. Ze worden alleen iets korter als op de foto en dan met witte koppen.
En dan prik je bovenin een speld met zo

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #549 Gepost op: 23 juli 2013, 00:26:27 »
Tja ... water... daar zeg je wat. Zal volgende week eens een paar verschillende proefstukjes gaan maken. Ik denk dat ik wc papier ga gebruiken met bootlak. Het water moet niet te woest worden maar wel een beetje rimpelen. Ik doe wel gelijk alle water. De rivier en de haven. Best een groot stuk. Zo'n 200 x 25 cm.
Groet Pierre.