Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755473 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #475 Gepost op: 5 mei 2013, 18:04:30 »
Moet wel zeggen dat ik het meeste online of op beurzen koop.

Ik ook Rick .. het meeste koop ik op een beurs. Maar in noodgevallen is het wel heel makkelijk.

Pierre, wat een gepriegel, al die spijltjes groen maken. maar het resultaat is dan ook wel weer top.

Valt wel mee Rick.... ik doe kleine stukjes tegelijk. Brug heb ik drie dagen over gedaan.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #476 Gepost op: 5 mei 2013, 19:26:04 »
Update:

Van wat afval materiaal en ledjes worden drie huisjes gemaakt voor de seinen die op de seinbruggen moeten komen. In de rommelbak een hekwerkje (brugdeeltje?)  gevonden dat uitermate geschikt is voor de seinbruggen. Hier kunnen ze alle twee wel uitgehaald worden.

In de tussentijd dat de seinen liggen te drogen kan ik mooi een dry-brushje over de brug halen. Deze op zijn beurt moet ook weer drogen en dus plaats ik het 4e perrondak en schiet wat foto?s van het geheel. Begint er nu echt op te lijken.

Het proefmodel van de dakpaaltjes sloop ik en gebruik het pijpje om in het perron te zetten onder de brug. Hierdoor komen straks alle draden te lopen van de verlichting en seinen. Als de brug er overheen staat valt het niet zo erg op. Ik moet de draden toch ergens naar beneden halen en dit lijkt me wel een redelijk acceptabele oplossing. Beter dan allemaal draadjes die langs de palen lopen.

De bodem van de seinbruggen maak ik simpel van wat strookjes karton. De seinen lijm ik op het brugdeel en worden een nachtje gefixeerd met een knijper.  

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #477 Gepost op: 5 mei 2013, 20:01:19 »

Zeg Pierre, ik wil niet de wijsneus gaan uithangen, maar zie ik nou bankjes op het dak van het perron staan?  :P
Perfecte kleur groen; komt heel mooi uit de verf. Valt me ook op hoe strak je perrons in elkaar zitten met de steentjes aan de zijkanten. En als ik nog nog even verder mag gaan: ook je opbouw van je baan (aan de voorkant laag en aan de achterzijde hoog) is een schoolvoorbeeld hoe je maximaal je baan kunt overzien.
Een dingetje: ik denk dat de naam ?Zolder? op je station beter uit de verf komt als je de ondergrond van de tekst beige doet i.p.v. wit. Ik denk dat het dan beter in de toon van het station komt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #478 Gepost op: 5 mei 2013, 20:29:24 »
Zeg Pierre, ik wil niet de wijsneus gaan uithangen, maar zie ik nou bankjes op het dak van het perron staan?  :P

Klopt Wim. Van de week even wat bankjes met de ruggen tegen elkaar geplakt en de kwast er over. Ze moeten alleen een etage zakken. ;D Overigens staan alle bankjes nog los.

Perfecte kleur groen; komt heel mooi uit de verf. Valt me ook op hoe strak je perrons in elkaar zitten met de steentjes aan de zijkanten. En als ik nog nog even verder mag gaan: ook je opbouw van je baan (aan de voorkant laag en aan de achterzijde hoog) is een schoolvoorbeeld hoe je maximaal je baan kunt overzien.

Dank je.

Een dingetje: ik denk dat de naam ?Zolder? op je station beter uit de verf komt als je de ondergrond van de tekst beige doet i.p.v. wit. Ik denk dat het dan beter in de toon van het station komt.

Je hebt volkomen gelijk Wim maar dat papiertje met Zolder is nog een los dingetje. Een probeersel wat betreft lettertype en zo. De letters moeten kleiner en er moet op komen te staan: "Op Zolder". Ik wil dit in de zelfde achtergrondkleur maken als de grijs/beige stenen van het station en de letters in donkerder grijs zoals de kleur van het dak. Hierdoor zal de naam niet zo opvallen behalve als je goed gaat kijken.
Groet Pierre.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #479 Gepost op: 5 mei 2013, 20:35:07 »
Beste Pierre,

Het ziet er weer schitterend uit!  ;)

Vraagje: welk kleurnummer van Humbrol heb je gebruikt voor de perronoverkappingen?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #480 Gepost op: 5 mei 2013, 21:01:07 »
Het ziet er weer schitterend uit!  ;)
Vraagje: welk kleurnummer van Humbrol heb je gebruikt voor de perronoverkappingen?

Dank je Johan.
Ik heb er lang naar moeten zoeken om een kleur te vinden die in de buurt kwam van de oude perronkleur die ik wilde hebben. Maar de kleur Humbrol 31 mat kwam er het dichtste bij dus die is het geworden.  ;)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #481 Gepost op: 5 mei 2013, 22:03:01 »
Je hebt volkomen gelijk Wim maar dat papiertje met Zolder is nog een los dingetje. Een probeersel wat betreft lettertype en zo. De letters moeten kleiner en er moet op komen te staan: "Op Zolder". Ik wil dit in de zelfde achtergrondkleur maken als de grijs/beige stenen van het station en de letters in donkerder grijs zoals de kleur van het dak. Hierdoor zal de naam niet zo opvallen behalve als je goed gaat kijken.
Gaat leuk worden: "Op Zolder". En natuurlijk vele plaatsnaamborden op de perrons. Zolder bestaat geloof ik al ergens bij onze zuiderburen. Die Belgen hebben trouwens wel vaker een groot gevoel voor humor bij het kiezen van plaatsnamen. Zo heb ik jaren geleden eens een huis geleend van een van mijn collega?s in de Belgische Ardennen in het plaatsje Beffe.  :o  Maar dit terzijde.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #482 Gepost op: 6 mei 2013, 09:28:49 »
Gaat leuk worden: "Op Zolder". En natuurlijk vele plaatsnaamborden op de perrons. Zolder bestaat geloof ik al ergens bij onze zuiderburen. Die Belgen hebben trouwens wel vaker een groot gevoel voor humor bij het kiezen van plaatsnamen. Zo heb ik jaren geleden eens een huis geleend van een van mijn collega?s in de Belgische Ardennen in het plaatsje Beffe.  :o  Maar dit terzijde.

Ik dacht eerst aan de langste stationsnaam te wereld dat is Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, een station in Wales. Ik waag me er maar niet aan om dat uit te spreken. :-X Bovendien krijg ik zo'n bordje niet eens tussen de paaltjes van het perron. :P
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #483 Gepost op: 6 mei 2013, 09:52:38 »

Foto: Wikipedia  (Generously licenced under Creative Commons)
Ik dacht eerst dat je uit je nek zat te kletsen.  :o

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #484 Gepost op: 6 mei 2013, 10:02:51 »
Haha, deze naam kende ik toevallig wel. Vroeger had je een voetbalstrip rond Appie Happie en die speelden Europees ook tegen deze ploeg uit Wales. Maar de naam is veel te lang voor een modelspoorbord op een perron.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #485 Gepost op: 6 mei 2013, 11:33:03 »
Inmiddels nieuwsgierig geworden bestaat de naam sinds 1860 en werd bedacht door de leden van plaatselijke raad omdat ze de langste naam van alle stations in het land wilden hebben... gaat dus eigenlijk nergens over.
Dan vind ik ?Op Zolder? (en dan zijn we weer terug on topic) meer steekhoudend.  :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #486 Gepost op: 6 mei 2013, 11:57:46 »

Even een beetje aan het rommelen geweest om perron naambordjes te maken.

Ook voor de gevel van het station wat probeersels. Ik ben er nog niet uit. Wat denken jullie er van.

Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #487 Gepost op: 6 mei 2013, 12:09:43 »
rechts boven vind ik wel wat hebben.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #488 Gepost op: 6 mei 2013, 12:16:59 »
rechts boven vind ik wel wat hebben.

Ja ... lijkt een beetje of het in de steen gebeiteld is h?.  ;D
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #489 Gepost op: 6 mei 2013, 12:19:46 »
Ja ........ maar dan op papier :P

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #490 Gepost op: 6 mei 2013, 12:56:49 »
Ik denk dat ik ook voor dezelfde als Tom zou gaan. Die heeft wel wat. Maar je moet het natuurlijk altijd nog even op de muur zien.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #491 Gepost op: 6 mei 2013, 21:34:49 »
Rechtsonder vind ik beter, maar Pierre je hebt ze kunstmatig versmald waardoor je de letter een beetje om zeep helpt. Ofwel: de rondingen aan de onderzijde van O?s zijn dikker dan aan de zijkanten. Bij de L kun je ook zien dat de horizontale lijn dikker is dan de verticale lijn. Volgens mij kun je beter een lettertype nemen dat ontworpen is als smalle letter.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #492 Gepost op: 6 mei 2013, 23:12:31 »
Update:
De lijm van het hekwerkje van de loopbrug is mooi droog en ik heb de hele handel lekker in de verf gezet. De verf is snel droog en ik plak ik de seinbrug in elkaar. Dit moet nu weer even lekker drogen en morgen werk ik de bedrading weg.

Nu ik niet meer verder kan met de seinbrug print ik de naamborden uit op een stuk dik papier en ga ik een even aan het stoeien met de naam op de stationsgevel. Ik krijg de kleur niet helemaal voor elkaar maar kan in ieder geval eens kijken welke letters het best op de gevel passen. De zwarte vind ik te donker en overheersend (sorry Wim) en de andere twee bovenste zijn haast niet te zien op de gevel (sorry Tom, Rick). Blijft er ??n over en die gaat het dan worden. Ik dacht het geheel wat te verouderen maar de verf trekt direct in het papier en maakt er een rommeltje van. Morgen maar een nieuwe poging op dikker/gladder papier en eerst maar even fixeren voor  ik met de verfkwast aan de gang ga.

Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #493 Gepost op: 7 mei 2013, 00:28:25 »
Geeft niks hoor Pierre.   :) Er bestaan ook H0 plastic letters en die zitten gewoon aan zo?n plastic boom, zoals bij een bouwpakket. Het voordeel daarvan is dat je ze in elke passende kleur kunt schilderen.
Ik vind je seinbrug er fraai uitzien... fraai ook omdat je ?m zwart gemaakt hebt. Combineert heel goed met de rest.

GGoos

• Gast
« Reactie #494 Gepost op: 7 mei 2013, 08:20:29 »
Even een snelle blik geworpen op deze topic. Wat een prachtige baan in aanbouw :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #495 Gepost op: 7 mei 2013, 19:10:47 »
Even een snelle blik geworpen op deze topic. Wat een prachtige baan in aanbouw :)

Dank je Gerard. ;D

Update:

De bedrading van de brug is aan de onderkant weggewerkt en komt nu door het extra pijpje op het perron te lopen. Als de brug is vastgezet op zijn plek is er (bijna) niets van te zien.

Het hele perron is nu klaar en binnenkort kan ik gaan beginnen met de vetlichting en verdere aankleding van de perrons. Maar eerst ga ik even wat anders doen voor de afwisseling.

Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #496 Gepost op: 4 juli 2013, 18:45:49 »

Het hekwerkje op mijn baan is af en nu ga ik aan de slag met een bushalte. Over mijn baan loopt een bus en die moet natuurlijk wel een halte hebben bij de markt. Alle ingredi?nten voor dit recept heb al bij elkaar gezocht.

?   Stopmagneet (spoeltje met een bout er door)
?   Betonnen abri
?   Haltepaal

De rest bestaat uit karton en papier.

Dit is de plek waar ik de bushalte ga maken. Begin met een strookje karton. Daarover komen tegels die ik heb uitgeprint.

Het bevestigen van de stopmagneet is simpel. Ik boor een gat van 7,5 mm en daarna draai ik met de M8 bout de spoel vast aan de tafel. Aan de bovenkant zie je alleen het vlakke stukje van de schroefdraad. Hier plak ik een klein stukje papier overheen met kinderhoofdjes print

De abri schilder ik beton grijs met acrylverf en daarna wat verouderen met sterk verdunde zwarte verf. Ook de ruitjes maak ik vuil. De haltepaal maak ik ietsje vuil maar niet te veel. Eigenlijk alleen de glans er een beetje af . 

Dan een testritje en de bus stopt netjes naast de stoep bij de halte. Ik moet de magneet nu met de hand bedienen maar het is de bedoeling dat er een 2e bus bij komt. Twee meter voor deze halte komt er dan een reed contact door de andere bus bediend die de bus doet wegrijden. Op zijn beurt stopt de 2e bus dan op de halte. enz.

Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #497 Gepost op: 4 juli 2013, 19:18:04 »
Ik heb al 4 dubbele suikerzakjes en 6 dubbele sigarenbandjes. Is er al iemand waar mee ik kan ruilen.
Pierre, zou je niet even pauze gaan houden, we zijn net allemaal een beetje bijgekomen van het hekwerk en nu dit.

Maar het ziet er weer veel belovend uit en het klinkt allemaal logisch en eenvoudig, gewoon een spoeltje, een 8m bout, reedcontact en gaan met die bus.

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #498 Gepost op: 4 juli 2013, 19:32:43 »
Pierre, met genoegen kijk ik steeds naar je gefreubel (positief bedoeld!).
Als je ergens mee begint, dan weet ik al dat het weer een fantastisch eindresultaat zal geven.
Vooral dat hekwerk ziet er realistisch uit. Probeer het wel allemaal te onthouden (voor later), maar de leeftijd speelt toch parten, he  >:(.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #499 Gepost op: 4 juli 2013, 20:03:29 »
Ik heb al 4 dubbele suikerzakjes en 6 dubbele sigarenbandjes. Is er al iemand waar mee ik kan ruilen.
Pierre, zou je niet even pauze gaan houden, we zijn net allemaal een beetje bijgekomen van het hekwerk en nu dit.

Je kan beter postzegels gaan sparen Tom. Dat doe ik ook. Kunnen we ruilen. ;D
Maar ik heb nog zoveel ideetjes in m'n hoofd dat ik helemaal geen tijd heb om pauze te nemen. Om maar in de taal van Wim te spreken: Ik heb nog zeker 6 bakjes van de chinees aan projecten liggen :P

Maar het ziet er weer veel belovend uit en het klinkt allemaal logisch en eenvoudig, gewoon een spoeltje, een 8m bout, reedcontact en gaan met die bus.

Het is ook allemaal analoge eenvoud Tom. Zwitsers zakmes gefr?bel. ;D Ik heb veel meer respect voor jou met je digitale aansluit/aanstuur gedoe. Petje af hoor. ;D

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pierre, met genoegen kijk ik steeds naar je gefreubel (positief bedoeld!).
Als je ergens mee begint, dan weet ik al dat het weer een fantastisch eindresultaat zal geven.
Vooral dat hekwerk ziet er realistisch uit. Probeer het wel allemaal te onthouden (voor later), maar de leeftijd speelt toch parten, he  >:(.

Dank je wel Roel.

Je hoeft ook niet alles te onthouden Roel. Het voordeel van zo'n forum is dat je altijd weer terug kan kijken en de mensen vragen kan stellen.
Groet Pierre.