Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755457 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #325 Gepost op: 20 december 2012, 22:05:08 »
Volgens mij zie ik beugeltjes om de loodsdeuren open en dicht te doen. Ik krijg ineens een h??l duidelijk visioen en zie ik vijf tevreden servootjes zachtjes knorrend de deuren open en dicht doen.
 ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #326 Gepost op: 20 december 2012, 22:09:31 »
Dat van die servootjes durfde ik even niet aan te halen maar ook bij mij was dat wel de eerste gedachte.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #327 Gepost op: 20 december 2012, 22:59:57 »
Dat van die servootjes durfde ik even niet aan te halen maar ook bij mij was dat wel de eerste gedachte.
Leer ons Pierre kenen: als het k?n bewegen dan z?l het bewegen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #328 Gepost op: 20 december 2012, 23:05:46 »
Nee ......... slaap maar weer verder jongens. Er komen geen knorrende servootjes in deze locloods. En ik zal vertellen waarom niet. De deuren blijven open en gaan nooit dicht. Bij de eerste deur komen twee lokjes waar aan gewerkt gaat worden en de andere deuren komen gewoon locs gestald staan. Ik denk zelfs dat het dummy's worden of oude locs die niet meer te repareren zijn (of niet de moeite waard). Dus (in ieder geval voorlopig) geen servo's hier. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #329 Gepost op: 21 december 2012, 00:13:39 »

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #330 Gepost op: 21 december 2012, 07:50:20 »
Wat krijgen we nou???? Gisteren zei je: een locloods a la Johan - dan verwacht ik op z'n minst servo's en rookgenerators erin!!!!

Pierre, je stelt ons teleur  :P :P

Groet,
Johan ;)
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #331 Gepost op: 21 december 2012, 10:49:37 »
Tja ........ helaas ...... T'is rot maar 't mot!

Overigens heb ik gezegt zo'n loods als Johan .... en niet ik doe het zelfde als Johan. (misschien stiekum sommige dingen wel hoor)
Nog zoveel andere projecten op stapel. Laat ik eerst maar eens zien dat de loods op zijn plek komt. Bovendien ben ik tussendoor nog heel wat rails aan het ballasten en "roesten" dus ....... ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #332 Gepost op: 21 december 2012, 12:08:55 »
Ik denk dat Pierre het dak van die locloods afneembaar maakt en altijd later nog kan besluiten wat-ie gaat doen.
Ik kan me wel voorstellen dat je af-en-toe ook iets minder technisch wil doen zoals rails in de ballast zetten: gewoon verstand op nul en lekker steentjes plakken.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #333 Gepost op: 21 december 2012, 12:58:38 »
Ik denk dat Pierre nu met andere dingen bezig is, appeltaart bakken, kerstdiner voorbereiden, de wijnkaart samenstellen, kijk dat zijn ook leuke dingen.

Wij eten met kerst Eend in whisky uit de oven.
Voor de liefhebbers hier off-topic nog maar eens een keer het recept:

Eend met whiskey

Bereidingswijze:
De eend larderen en de binnenkant inwrijven met peper en zout.
De oven 10 minuten voorverwarmen op 180 graden.
Een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky.
De whisky opdrinken gedurende het voorverwarmen van de oven.
De eend op een vuurvaste schaal leggen en een tweede glas whisky inschenken.
Het tweede glas whisky opdrinken en de eend in de oven zetten.
Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en 2 glaven vubben met whisky.
De glaven opdiinken en de scherven van et eeiste glav oplaapen.
Nog en naiff glav insjenke en opdlinke.
Na en naiff uui de hoven opedoen om deend te sjekkn.
Blantwondezalf in de padkamer ganaale en op de povenkand van de linkerand toen.
Denove nen sgop geve.
Twee glave wiskiinsjenke en tmiddeste glaf leegdwinke.
De nove opedoen naadattet eerste glaf leeggis en de sjotel vastpakke.
De blantwondezalf op de binnekand van de regtehantoen en deent oprape.
Deent noggis oprape em met nen nantdoek de bwantwondesaiv van deent vege.
Ze hande ontvette met viskey en de tupe ssalf veeroprape.
Tkapotte glazzopvege endeent terug in de hove toen.
Deheent oprape en dove eers opedoen.
De twwwiede fles biski pedoen en overeindzette.
Opstaan van de vjoer ent vetssspek ondrde kas vege.
Noggis opstaan van de vjoer en tochma blijve zitte.
De bles op de grondzette.
Uide bles drinke wande glave sijn opof kabot.
Den'ove aftette, deooge sluite en omvalle.

De volgende late voormiddag de eend aansnijden met het zilveren feestbestek en degusteren met citroen en mayonaise.
De hele rest van de middag en de vroege avond de rotzooi in de keuken opruimen en de wanden en plafond schoonmaken.
Glasscherven en lege flessen naar de glasbak brengen en op de terugweg Paracetamol en maagzout kopen!

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #334 Gepost op: 21 december 2012, 14:49:58 »
Ik denk dat Pierre het dak van die locloods afneembaar maakt en altijd later nog kan besluiten wat-ie gaat doen.
Ik kan me wel voorstellen dat je af-en-toe ook iets minder technisch wil doen zoals rails in de ballast zetten: gewoon verstand op nul en lekker steentjes plakken.

Kijk ........ wij begrijpen elkaar Wim. Zo werkt dat precies! ;)

Ik denk dat Pierre nu met andere dingen bezig is, appeltaart bakken, kerstdiner voorbereiden, de wijnkaart samenstellen, kijk dat zijn ook leuke dingen.

Ik kook al iedere dag Tom dus ...... met de feestdagen ff niet. :) (hoop ik)

Proost! ......  :P .....op de dronke eend.
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #335 Gepost op: 22 december 2012, 21:30:16 »

Nadat ik vandaag ongeveer 3 meter dubbel spoor had geballast en geverft had ik dat wel weer even gezien en was het wel weer tijd om verder te gaan met de locloods. Ook daar heb ik de rails "geroest".  Alle raamkozijntjes van de rechter kant (zicht kant) zijn redelijk op het eerste raam na. Buiten dat ook deze weer op z'n kop is geplakt is het verder ook een kansloos raam met al de gebroken raamverdelingen. Van een stukje fineer snij ik een strook en daarvan knip ik allemaal stukjes (planken) om het raam dicht te maken.

Aan elke spant in de loods komen drie leds te hangen als verlichting. De opstelplekken worden voorzien van wat Preisertjes en andere onzin om de boel een beetje op te vullen. Ook zet ik vast een oud locje (zonder binnenwerk) neer. Later komt er nog een half gedemonteerde loc voor waar aan "gewerkt" gaat worden.

De loodsmuren en deuren worden verder allemaal gevoegd en verouderd. Met de printer maak ik nummertjes boven de deuren en de boel lekker zwart van de roet uit de locschoorsteen. Van de sinterklaas heb ik nog een verpakking van een chocoladeletter bewaard en die komt nu goed van pas om de zijraampjes te voorzien van glas. De loods kan nu op zijn plek gezet worden. Ik zet hem vast met 4 schroefjes zodat als het moet ik hem zo weer los kan halen.

De missende dakgootjes worden aangevuld met exemplaren uit de rommeldoos en van een stukje ijzerdraad buig ik twee ontbrekende regenpijpen voor op de hoeken van de loods. Later krijgen die nog een kleurtje.

Het kapotte raam wat niet meer te repareren valt wordt vakkundig dichtgetimmerd door een paar timmerlieden.

Het dak klopt voor geen meter en alle kieren ga ik dicht maken met dunne strookjes karton. Ik heb er pas een paar gedaan. Ik plak die aan ??n dakdeel vast omdat ik de dakjes demontabel wil houden. (misschien heeeeel veeeeel later nog knorrende servootjes Wim, Tom en Johan) De dakranden zijn ook niet meer aanwezig dus dat los ik ook maar met een strookje karton op. De dakranden worden straks dezelfde kleur groen als de deuren en ramen. De strookjes op het dak worden later net als het hele dak donker grijs.

Groet Pierre.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
« Reactie #336 Gepost op: 22 december 2012, 21:43:35 »
Beste Pierre,

Er zijn weer leuke vorderingen gemaakt. Mooie oplossing het dichttimmeren van het raam. Maar euhhh ik hoop dat er geen loc aan komt want dan heeft onze timmerman toch een behoorlijk probleem!  ;D

Het dak klopt voor geen meter en alle kieren ga ik dicht maken met dunne strookjes karton.

Helaas heb ik dit ook ervaringen zoals je waarschijnlijk in mijn draadje hebt kunnen lezen!

Groet,
Johan

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #337 Gepost op: 22 december 2012, 22:00:14 »
Beste Pierre,

Er zijn weer leuke vorderingen gemaakt. Mooie oplossing het dichttimmeren van het raam. Maar euhhh ik hoop dat er geen loc aan komt want dan heeft onze timmerman toch een behoorlijk probleem!  ;D

De preisertjes staan nog gewoon los Johan. Er moet eerst nog geballast worden. Bovendien als er een loc komt is het raam al lang dicht.  ;)

Het dak klopt voor geen meter en alle kieren ga ik dicht maken met dunne strookjes karton.

Helaas heb ik dit ook ervaringen zoals je waarschijnlijk in mijn draadje hebt kunnen lezen!

Ja .... de problemen zijn een beetje hetzelfde als waar jij tegenaan gelopen bent. Dat heb je h? met die ouwe meuk :P
Groet Pierre.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #338 Gepost op: 23 december 2012, 15:12:01 »
Wat een simpele en leuke oplossing voor dat kapotte raam.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #339 Gepost op: 23 december 2012, 22:42:33 »
kleine update:

Vandaag alle rails die ik gisteren geballast en geroest had aan de bovenkant netjes met een doek en een beetje thinner schoongemaakt en daarna opgepoetst met een railgum.

Alle dakdelen van de loods die los zijn (de hele voorste en achterste rij) pas gemaakt zodat alles netjes aansluit. Ook de dakgootjes. Op zich nog een heel precies werkje. Vele naden hebben een kier en die heb ik allemaal afgedicht met een strookje dun karton. Op de nok van de loods zat een soort laag (sier?) hekwerkje maar er waren nog maar een paar stukjes van over. Zoek daar maar eens iets bij wat hetzelfde of bijna hetzelfde is. De laatste restjes maar afgebroken en er een vijltje over gehaald. Daarna vervangen door kleine stripjes kunststof uit de rommelbak. Die worden strakts met het dak meegeverft.

Eigenlijk wil ik nog een hoge schoorsteen achter de locloods dus ik denk dat ik daar maar eens naar op zoek ga.

Groet Pierre.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #340 Gepost op: 23 december 2012, 22:57:48 »
Dat ziet er heel mooi uit Pierre!

Groeten, G?J

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #341 Gepost op: 24 december 2012, 01:59:18 »
Zo'n schoorsteen heb ik wel voor je, die van de faller brouwerij.
Moet alleen bijgewerkt worden maar dat zal voor jou geen probleem zijn.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
« Reactie #342 Gepost op: 24 december 2012, 06:47:37 »
Beste Pierre,

De kieren in het dak heb je zo mooi opgelost. Gelukkig is de timmerman op tijd weg voor de eerste locs op het BW komen.  ;)

Groet,
Johan

Frans

• Gast
« Reactie #343 Gepost op: 24 december 2012, 08:25:12 »
Pierre ziet er goed uit heb wel een vraagje de rails met een kwast gedaan of met de rustyrail roller.

Mvg Frans

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #344 Gepost op: 24 december 2012, 12:01:28 »
Pierre ziet er goed uit heb wel een vraagje de rails met een kwast gedaan of met de rustyrail roller.

Gewoon met de kwast lekker roestig gekliederd Frans. Ik ben niet zo kapot van de rustyroller. Ook zo'n ding aangeschaft omdat het wel makkelijk leek maar hij geeft toch nog wel wat problemen met verstoppen, schoonmaken en ook in gebruik. Kwasten gaat mij een stuk gemakkelijker af en bijna net zo snel. En zo'n kwastje spoel je zo uit en klaar voor de volgende meters rail. ;)
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #345 Gepost op: 24 december 2012, 12:03:06 »

Het dak van de loods heb ik in de basiskleur gezet. Een soort van onduidelijk groen-grijs of zoiets. Ongeveer hetzelfde als het bouwpakket oorspronkelijk was bedoeld. Dat kan nu mooi goed drogen en na de kerst zien we wel weer verder hoe we die boel lekker gaan vervuilen.

Het "kantoortje" wat ik van de loods heb afgehaald wil ik toch nog gaan hergebruiken. Omdat ik het tegen de muur wil plaatsen zal het een stukje ingekort moeten worden zodat het tussen twee steunpalen valt. Ik heb er een stuk tussenuit gezaagd en het restje van het ingekorte dak gebruik ik om de muurdeeltjes weer aan elkaar te lijmen. Bij passen tegen de muur blijkt de daknok gedeeltelijk boven de muur uit te steken en zal dus minder schuin moeten komen te lopen.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #346 Gepost op: 24 december 2012, 12:10:02 »
Zo'n schoorsteen heb ik wel voor je, die van de faller brouwerij.
Moet alleen bijgewerkt worden maar dat zal voor jou geen probleem zijn.

Als het een beetje lange schoorsteen is wil ik hem wel heel graag van je overnemen Tom. Hier word ik wel een beetje vrolijk van. Ik weet niet of je in januari nog naar Rijswijk komt of zie je dat niet zitten zo na de feestdagen?
Groet Pierre.

Frans

• Gast
« Reactie #347 Gepost op: 24 december 2012, 13:01:09 »

Gewoon met de kwast lekker roestig gekliederd Frans. Ik ben niet zo kapot van de rustyroller. Ook zo'n ding aangeschaft omdat het wel makkelijk leek maar hij geeft toch nog wel wat problemen met verstoppen, schoonmaken en ook in gebruik. Kwasten gaat mij een stuk gemakkelijker af en bijna net zo snel. En zo'n kwastje spoel je zo uit en klaar voor de volgende meters rail. ;)

Pierre daarom vroeg ik het ook heb ook zo'n rusty ding maar vindt het ook niks dus voor mij ook de kwast er maar overheen.
Aangezien ik het kwasten nooit gedaan heb is de volgende vraag wat voor kwast Pierre penseel achtig of een wat hardere kwast.

Mvg Frans

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #348 Gepost op: 24 december 2012, 13:20:36 »
Pierre, niks overnemen je krijgt hem gewoon gratis en voor niks want ik heb hem ook gratis gekregen van Faller.
Ik weet nog niet of ik naar Rijswijk ga, het zit allemaal zo dicht op elkaar en ik wil nu weleens verder met de baan ipv maar kopen, kopen, kopen.

De schoorsteen is 17cm hoog, er zit alleen geen ladder bij, die moet je dan zelf maar uit je rommeldoosje halen :D

Faller neemt niet de moeite om de delen behoorlijk van een gietboom te halen, ik had 1 schoorsteen in de bouwdoos zitten en die was uiteindelijk nog beter dan deze.
Ze kunnen de delen beter aan een gietboom laten zodat we die er zelf af kunnen halen, nu moet je er wel wat aan doen om het bij te werken, maar dat lukt jou wel.

Je kan er ook nog een rookgenerator in kwijt.

Ik zal hem wel opsturen maar dat wordt na de kerst want ik ben nu bezig aan de jaarlijkse appeltaart bakken en vanavond kerstavond bij onze zoon, morgen kersvreet uhhh kerstfeest bij onze dochter en 2e kerstdag uitbuiken op de bank hier thuis.
Donderdag weer op pad want dan begint overal de uitverkoop  >:(

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #349 Gepost op: 24 december 2012, 13:21:39 »

Pierre daarom vroeg ik het ook heb ook zo'n rusty ding maar vindt het ook niks dus voor mij ook de kwast er maar overheen.
Aangezien ik het kwasten nooit gedaan heb is de volgende vraag wat voor kwast Pierre penseel achtig of een wat hardere kwast.

Mvg Frans

Ik gebruik een zacht penceel nr.2. De verf niet te dik en dan strijk je stukjes van ongeveer 5cm. Geen leuk werkje en tijdrovend maar van de week heb ik een stuk dubbel spoor gedaan van 3 meter in ongeveer drie kwartier.
Groet Pierre.