Van de week op Marktplaats een setje gebruikte onderdelen gekocht bestaande uit twee mini servo's een normale servo en een servotester. Alles gecontroleerd en het werkt allemaal. Nog nooit iets met servo's gedaan dus eens moet de eerste keer zijn.
Het lijkt me dat je er heel aardige dingen mee kunt doen.

Het is de bedoeling om een klein draaischijfje te maken voor mijn werkspoortje H0e in de kolenbunker. Wim was ook al begonnen met zo'n soortgelijk plan van een iets groter schijfje. Overgens erg netjes geworden Wim! Vanmiddag ook maar eens een startje gemaakt
aan mijn schijfje. Het probleem is dat ik het met de onderdelen wil doen die ik gekocht heb en de servo maakt een iets grotere slag dat de nodige 90 graden dus kan ik niet gelijk het schijfje op de servo monteren. Het kan natuurlijk wel maar dan moet ik een aansturing hebben waarvan je de slag in kunt stellen
en dan loopt het gelijk weer in de papieren. Er moet dus een overbrenging komen. Zie hier onder de foto's van mijn eerste projectje met een servo.
Eerst de plaats bepalen waar de het schijfje moet komen in de kolenbunker en dan gelijk meer de zaag (Dremel) er in.

Met de gatenzaag maak ik een gat van ongeveer 4 cm en het houtschijfje gebruik ik gelijk voor het draaiend gedeelte van de draaischijf. een m4 schroef gaat dienst doen als asje. Door een schroef met een verzonken kop te gebruiken kan ik de kop mooi
laten verzinken in het schijfje en is deze gelijk gecentreerd. Als alles mooi in het midden en recht zit giet ik de ruimte boven de kop vol met witte houtlijm. Gaat nooit meer los!!

Als lager gebruik ik een koper busje met m4 schroefdraad dit is van een oud fotoalbum om de bladen mee aan elkaar te schroeven. Na de kop er af gezaagd te hebben is dit een prima lager. Als je het goed bekijkt zal het schijfje nu een 1/4 gang zakken
met draaien maar dat is zo weinig dat dit te verwaarlozen is. Mocht het later toch problemen geven dan vijl/slijp ik van de bovenkant van de aftakkende rails een heel klein beetje af. Door het gaatje in het blokje een halve mm kleiner te boren en een drupje secondelijm te gebruiken
druk ik het lagerbusje muurvast in het blokje.

Door de zaak op zijn kop op een vlakke ondergrond te leggen en dan pas vast te lijmen weet ik zeker dat alles volkomen vlak en haaks loopt met de grondplaat. Van een stukje alluminiumplaat knip ik een stripje en maak daar een armpje van. De slag is ongeveer 100 ipv 90 graden dus er kan nooit
erg veel verschil zijn in lengte van de armpjes. Ik maak het nieuwe armpje iets langer en boor er twee gaatjes groter en drie gaatjes kleiner in. Na wat proberen verplaatst het stangetje ??n gaatje.

Ik zet aan de bovenkant even twee streepjes onder een hoek van 90 graden om de zaak nog voor de laatste keer te controleren en dan kan het schijfje op zijn plaats terug. De volgende klus is de railsjes er op en zaak afwerken met "balken hout" (lucifers)