Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755551 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #150 Gepost op: 15 november 2012, 22:58:33 »
pff wat gaat dat allemaal snel bij jouw. Moet dat toch maar eens tegen mijn baas zeggen dat ik jullie niet kan bijbenen en meer tijd nodig heb voor de hobby ;D ;D

Het is vrije tijd besteding Rick en wat ik redelijk veel heb is ....... vrije tijd .... dus ...
Overigens denk ik niet dat je baas daar in trapt.  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #151 Gepost op: 15 november 2012, 23:05:04 »
Kan je ook al iets van je baan/module laten zien Wim.
Pierre,
Zoals beloofd: mijn baanplan: http://www.modelspoorh0.nl/forum/index.php?topic=1008.msg10167#msg10167 en mijn mijnspoor:

Dat beloofd veel goeds Wim dat baanplan. Mooi onderwerp. Kan je je lekker in uitleven met vuile, roestige en zwarte dingen ... top!

En je mijnspoortje is ..... helemaal geweldig. Mooi aangepakt en dat wagentje ook goed. Als de rest ook zo wordt beloofd dat wat.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #152 Gepost op: 16 november 2012, 20:33:39 »
De kruising heb ik niet zelf gemaakt maar kwam ik in Houten ergens tegen. Ik weet niet wat voor merk het is maar aan het materiaal (ijzer)te zien is het geen topmerk. Iets van Lima of zo. Kwam me erg goed uit omdat ik al aan het puzzelen was hoe het spoor over te steken.

Pierre,
Ik heb dezelfde kruising liggen en er staat geen merk op. Voordat je ?m gaat vastzetten, zou ik 'm even testen. Korte locs zoals jouw Rocootje kunnen nog wel eens vast komen te zitten omdat er nogal veel plastic in de rails zit. Er is voor dit soort avonturen niet zo gek veel op de markt.
Tillig heeft dit: http://www.conrad.de/ce/de/product/249769/Tillig-H0-85261-H0-H0e-Kreuzung-H0-linksH0e-rechts maar voor ? 31,90 kun je jezelf ook afvragen of je niet een standaard H0 kruising ergens onderuit een bak kunt grabbelen en aan ??n kant het spoor kunt versmallen. Het geld komt toch wel op.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #153 Gepost op: 17 november 2012, 09:17:02 »
Ik heb de kruising nog niet getest Wim maar je hebt gelijk dat er nogal wat plastic aan zit. Maar in het ergste geval maak een permanente oversteek voor het kleine spoortje omdat het andere spoor (bijna) niet gebruikt gaat worden.
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #154 Gepost op: 20 november 2012, 09:19:33 »
De lange muur op mijn baan heb ik afgemaakt, in de goede kleur gezet en met een drybrush afgewerkt.
Op de foto komen de kleuren niet helemaal over zoals het in werkelijkheid is maar het is nu ??n geheel met de achtergrond. Gelijk maar een stuk rails geballast
op de muur. Je kan het maar gehad hebben. Het blijft een waardeloos klusje dat ballasten.

Na de grote verfbeurt van de muren zijn er op het marktplein lantarenpaaltjes geplaatst en zijn de marktlui weer teruggekeerd naar hun plek.
De paaltjes waren pikzwart en dat was me te heftig dus heb ik ze maar een beter kleurtje aangemeten.
Helaas laten de marktbezoekers het nog even afweten maar ...... ik ben al Preisertjes aan het ronselen en aankleden.

Gisteravond was de tv weer waardeloos dus heb ik mijn tijd maar gebruikt met het maken van een zure regenbos. Vandaag maar een beetje
schuursponsjes plakken of zo om het bos af te maken.

Groet Pierre.

Frans

• Gast
« Reactie #155 Gepost op: 20 november 2012, 10:11:41 »
Hoi Pierre ik doe dit met scotch brite (bij praxis) is wat dikker en makkelijk om laagjes er af te halen bovendien een mooie bruinige kleur.

Frans

• Gast
« Reactie #156 Gepost op: 20 november 2012, 11:20:49 »
Pierre deze is gebouwd met scotch brite.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #157 Gepost op: 20 november 2012, 13:17:09 »
Hoi Pierre ik doe dit met scotch brite (bij praxis) is wat dikker en makkelijk om laagjes er af te halen bovendien een mooie bruinige kleur.

Goeie tip Frans! ;) Ga ik ook eens proberen. Ik heb dat soort schuursponsjes in huis van 3M om auto's te schuren dus kan ze zo pakken uit de garage.

--------------

Ondertussen met gewone schuurspons een groepje van 6 bomen gestoffeerd. Als je er een groepje van maakt lijkt het toch al een aardig bos(je).

Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #158 Gepost op: 20 november 2012, 13:21:02 »
Pierre, die bomen zijn gewoon super.
Je kan ze ook altijd nog op mijn baan plaatsen hoor.

Ga ook van de week beginnen, heb net wat balsa rond 6 en 8mm gehaald.
Maar moet eerst een beetje van de verkoudheid af en ook nog een kerstdorpje afmaken.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #159 Gepost op: 20 november 2012, 14:55:18 »
Pierre, die bomen zijn gewoon super.
Je kan ze ook altijd nog op mijn baan plaatsen hoor.

Dan blijf je maar met al dat materiaal zitten Tom. Dat wil ik je niet aan doen. :P
Niet om het ??n of ander maar de boompjes zijn best bewerkelijk maar ....... dan heb je ook wat. Ik vind zelf dat ze best leuk geworden zijn. Het is voor mij ook de eerste keer dat ik zulk soort boompjes maak. ;D

Ga ook van de week beginnen, heb net wat balsa rond 6 en 8mm gehaald.
Maar moet eerst een beetje van de verkoudheid af en ook nog een kerstdorpje afmaken.

Volgens mij is de halve wereld verkouden op het ogenblik. Ik voel me ook al een paar dagen gammel. Maar ja ...

Je kerstdorp wordt ook top Tom. Voor je het weet gaat er toch nog een hoop tijd in zitten als je het netjes doet. ;)
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #160 Gepost op: 20 november 2012, 17:06:17 »

Die tip van de scotch brite is een goude tip Frans! Werkt voortreffelijk en de kleur is grandioos. Bedankt.
Vanmiddag nog even snel twee boompjes gemaakt met met deze scotch brite (net zoiets van 3M) en dat werkt veel beter. Nu kan je nog dunnere plukjes maken en kijk je nog beter door de takken heen.
Ook hoef je maar ??n keer dun te strooien waardoor de structuur veel beter wordt en de boom daardoor echter lijkt. Hier word je blij van.  :D :D Kijk en geniet. :P

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #161 Gepost op: 20 november 2012, 18:06:40 »
Ik denk dat die jongens van Scotch Brite nooit hadden kunnen bedenken dat er ook dennenbomen van gemaakt kunnen worden. Die bomen zien er brillant uit.
Zo sprak ik op de laatste treinenbeurs in de Jaarbeurs iemand die elk jaar op nieuwjaarsdag een hele verzameling afgeschoten vuurpijlen van de straat raapt. Die vuurpijlen hebben van die lange latten, die hij gebruikt om houten bruggen op schaal 0 mee te maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #162 Gepost op: 20 november 2012, 18:18:34 »
Zo sprak ik op de laatste treinenbeurs in de Jaarbeurs iemand die elk jaar op nieuwjaarsdag een hele verzameling afgeschoten vuurpijlen van de straat raapt. Die vuurpijlen hebben van die lange latten, die hij gebruikt om houten bruggen op schaal 0 mee te maken.

:o Om je de waarheid te zeggen doe ik dat ook. Ik gebruik die latjes overal voor. Mijn treinbaan zit er vol mee. :o
Groet Pierre.

Frans

• Gast
« Reactie #163 Gepost op: 20 november 2012, 19:04:59 »
Pierre ze zien er echt gelikt uit hoor en scotch brite werkt perfect.Heb het al heel lang in huis en het werkt goed.
Af en toe heb ik gewoon een helder moment  :D
Ben nu bezig om een eik te fabriceren das hogeschool werk is kijken of ik het kan.
Pierre en wat ik ook altijd doe is de finishing touch door wat fine turf heel heel licht over de takken te strooien minder is meer.

Mvg Frans

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #164 Gepost op: 20 november 2012, 19:49:23 »
Om je de waarheid te zeggen doe ik dat ook. Ik gebruik die latjes overal voor. Mijn treinbaan zit er vol mee. :o
Nou Pierre, ik vind het geniaal! Die latten hebben een perfecte kleur en zijn n?t wat harder dan balsa en volgens mij perfect om mee te werken. En daar komt nog bij: je hebt wel een stel zwarte klauwen, maar een berg hout voor niks!

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #165 Gepost op: 22 november 2012, 16:59:41 »
Trouwens... hoe ga je met je draaischijf?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #166 Gepost op: 23 november 2012, 10:23:57 »
Trouwens... hoe ga je met je draaischijf?

Niet ..... Wim  :-[ Geen tijd. Andere dingen te doen.
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #167 Gepost op: 25 november 2012, 19:31:04 »
Van de week op Marktplaats een setje gebruikte onderdelen gekocht bestaande uit twee mini servo's een normale servo en een servotester. Alles gecontroleerd en het werkt allemaal. Nog nooit iets met servo's gedaan dus eens moet de eerste keer zijn.
Het lijkt me dat je er heel aardige dingen mee kunt doen.

Het is de bedoeling om een klein draaischijfje te maken voor mijn werkspoortje H0e in de kolenbunker. Wim was ook al begonnen met zo'n soortgelijk plan van een iets groter schijfje. Overgens erg netjes geworden Wim! Vanmiddag ook maar eens een startje gemaakt
aan mijn schijfje. Het probleem is dat ik het met de onderdelen wil doen die ik gekocht heb en de servo maakt een iets grotere slag dat de nodige 90 graden dus kan ik niet gelijk het schijfje op de servo monteren. Het kan natuurlijk wel maar dan moet ik een aansturing hebben waarvan je de slag in kunt stellen
en dan loopt het gelijk weer in de papieren. Er moet dus een overbrenging komen. Zie hier onder de foto's van mijn eerste projectje met een servo.

Eerst de plaats bepalen waar de het schijfje moet komen in de kolenbunker en dan gelijk meer de zaag (Dremel) er in.

Met de gatenzaag maak ik een gat van ongeveer 4 cm en het houtschijfje gebruik ik gelijk voor het draaiend gedeelte van de draaischijf. een m4 schroef gaat dienst doen als asje. Door een schroef met een verzonken kop te gebruiken kan ik de kop mooi
laten verzinken in het schijfje en is deze gelijk gecentreerd. Als alles mooi in het midden en recht zit giet ik de ruimte boven de kop vol met witte houtlijm. Gaat nooit meer los!!

Als lager gebruik ik een koper busje met m4 schroefdraad dit is van een oud fotoalbum om de bladen mee aan elkaar te schroeven. Na de kop er af gezaagd te hebben is dit een prima lager. Als je het goed bekijkt zal het schijfje nu een 1/4 gang zakken
met draaien maar dat is zo weinig dat dit te verwaarlozen is. Mocht het later toch problemen geven dan vijl/slijp ik van de bovenkant van de aftakkende rails een heel klein beetje af. Door het gaatje in het blokje een halve mm kleiner te boren en een drupje secondelijm te gebruiken
druk ik het lagerbusje muurvast in het blokje.

Door de zaak op zijn kop op een vlakke ondergrond te leggen en dan pas vast te lijmen weet ik zeker dat alles volkomen vlak en haaks loopt met de grondplaat. Van een stukje alluminiumplaat knip ik een stripje en maak daar een armpje van. De slag is ongeveer 100 ipv 90 graden dus er kan nooit
erg veel verschil zijn in lengte van de armpjes. Ik maak het nieuwe armpje iets langer en boor er twee gaatjes groter en drie gaatjes kleiner in. Na wat proberen verplaatst het stangetje ??n gaatje.

Ik zet aan de bovenkant even twee streepjes onder een hoek van 90 graden om de zaak nog voor de laatste keer te controleren en dan kan het schijfje op zijn plaats terug. De volgende klus is de railsjes er op en zaak afwerken met "balken hout" (lucifers)

Groet Pierre.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #168 Gepost op: 25 november 2012, 20:04:27 »
Beste Pierre,

Het werkt prima zo! Die paar tienden millimeter zal je niet merken (M4 een 1/4 slag draaien).
Als je eenmaal weet hoe het werkt met servo's dan biedt dat weer mogelijkheden voor andere toepassingen!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #169 Gepost op: 25 november 2012, 20:22:53 »
Dat ziet er toch heel erg goed uit.
Je zou eventueel nog een begrensblokje kunnen maken zodat de uitslag nooit verder kan dan de 90 grdn.
Kan ook gewoon een of ander pennetje zijn wat de boel tegen gaat houden.
Mooi stukkie huisvlijt. :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #170 Gepost op: 25 november 2012, 20:31:58 »
Je zou eventueel nog een begrensblokje kunnen maken zodat de uitslag nooit verder kan dan de 90 grdn.

Dat begrenzen gaat niet goed Tom. Dat vindt de servo niet lekker. Dan gaat hij staan trillen als een juffershondje. Da's overigens geen gezicht ook en  ....  dan vallen de kolen uit de bakkies. :P
Groet Pierre.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #171 Gepost op: 25 november 2012, 20:58:36 »
Ziet er zo wel precies uit.
Volgens mij gaat dat helemaal goed komen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #172 Gepost op: 25 november 2012, 21:02:11 »

Dat begrenzen gaat niet goed Tom. Dat vindt de servo niet lekker. Dan gaat hij staan trillen als een juffershondje. Da's overigens geen gezicht ook en  ....  dan vallen de kolen uit de bakkies. :P

Microschakelaartje er bij zetten voor stroom onderbreking.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #173 Gepost op: 26 november 2012, 00:41:26 »
Nou Pierre,
Alles is eigenlijk al gezegd.
Zit je ergens mee?
Kom je ergens niet uit?
Zoek je oplossingen?
Zoek je steun?
Pierre pakt z'n Dremeltje, wat spulletjes van Marktplaats, frut wat in elkaar en lost het op!
Dankjewel!

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #174 Gepost op: 26 november 2012, 00:51:36 »
Je bent nog laat wakker Wim.

Volgens mij moet het zo kunnen met het draaischijfje. Morgen maar eens kijken of ik hem weer in de baan kan krijgen en de rails er op. Da's ook nog even een geknutsel denk ik zo. Ik wil de zaak afwerken met luciferhoutjes of fineerstrookjes. Ik zie wel en laat het jullie wel horen (en zien) ;)
Groet Pierre.