Auteur Topic: Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling  (gelezen 9893 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Gepost op: 19 november 2011, 10:38:15 »
Beste Forumgenoten,

Bij koop van een partij Marklin zat ook een Fleischmann wagonnetje. Dit wagonnetje zou ik graag willen voorzien van een Marklin koppeling. Hebben jullie een advies hoe ik de Fleischmann koppeling eraf kan krijgen. Ik zal wel iets simpels over het hoofd zien!  :-[





Jullie reactie zie ik zeer graag tegemoet. 

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2011, 12:36:08 »
En het koppelen gaat dat goed?

Piet

  • Gast
Re:Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2011, 15:41:39 »
Hoi Ben,
hier een demo van het koppelen, kijk maar.

Ik heb geen klachten over de betrouwbaarheid van het koppelen.
Maar je moet heel precies de goede hoogte instellen.


grt Piet.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2011, 16:51:04 »
Je kunt bij bv. Conrad NEM koppelingsschachten kopen en die op de wagon bevestigen.
En daar dan een kortkoppeling insteken.

Beste Piet,
Dank voor je reactie; NEM koppelingsschachten heb ik wel in de "voorraad" doos, dus is dat geen probleem.

Ik heb dan nog wel een probleem: hoe krijg ik de oude koppeling eraf?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2011, 19:15:03 »
Beste Piet,

Bedankt voor je reactie; ik ga er mee aan de slag!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Piet

  • Gast
Re:Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2011, 20:46:48 »
Maak wat foto'tjes als je bezig bent.
En plaats deze dan hier.
Dat geeft misschien wat inspiratie aan andere forumleden.

grt Piet.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2011, 21:09:12 »
Maak wat foto'tjes als je bezig bent.
Dat geeft misschien wat inspiratie aan andere forumleden.

Piet,

Uiteraard plaatst ik foto's en de beschrijving hoe gedaan! Alleen staat de wagon in de wachtrij, er staat nog veel op mijn lijstje om op te knappen of er iets mee te doen!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Piet

  • Gast
Re:Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2011, 21:14:53 »
Johan,
Begrijp me goed, ik wil je niet opjagen.
Maar ik ben wel benieuwd hoe het in elkaar zit.

grt Piet.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2011, 21:18:42 »
Piet,

Dat is duidelijk; ik plaats veelal de vragen enige weken vooruit, zodat wanneer nodig, ik spullen kan c.q. moet bestellen.

Maar don't worry ik koppel terug want het kan leerzaam zijn voor een ieder!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #9 Gepost op: 4 december 2011, 12:48:13 »
Beste Forumgenoten,

Het is me gelukt om een goede koppeling te vinden voor deze Fleischmann wagon.

Aangezien deze wagon door de vorige eigenaar al een keer gelijmd was, ben ik op zoek gegaan naar andere mogelijkheden. Allereerst heb ik de Fleischmann koppeling verwijderd door 2 lipjes recht te buigen. Daarna heb ik een soortgelijke Marklin koppeling geplaatst. Zie hieronder een tweetal foto?s.



Uit bovenstaande foto blijkt dat de koppeling veel te hoog staat ten opzichte van een nieuwe wagon.

Hierna heb ik marklin koppeling 288390 aan de onderzijde van het draaistel van de Fleischmann gemonteerd d.m.v. een M2 boutje en moertje. (achteraf heb ik een druppeltje Loctite er op laten vallen). Zie hieronder het resultaat.






Vervolgens heb ik deze wagon aan de 4625 gekoppeld en door een 5100 bocht getrokken met als resultaat dat er geen problemen optraden.

Met een kleine investering heb ik er weer een mooie en bruikbare wagon erbij!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

jerry

  • Gast
Re:Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #10 Gepost op: 4 december 2011, 22:27:14 »
fleischm en ro hebben vervangings koppelingen voor dit soort wagons en rijtuigen
ook voor locs
ik heb overal profi opzitten
maar ben aan t verzamelen om alles om te zetten naar beugel koppelingen

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2021, 13:41:22 »
Hallo mede rangeerders,
Wie kan mij eens een soort lijst laten zien met wat voor soort koppelingen we zoal te maken hebben?
Ieder merk heeft zo zijn eigen systeem en het is heel moeilijk om de koppelingen te vervangen door een ander systeem.
B.v. wat is een profi koppeling en hoe ziet die er uit, een NEM koppeling enzovoort... Ik zie door de bomen het bos niet meer!
Bovendien lijken ze nog best wel DUUR die dingen! Worden per stuk verkocht!
Je moet inderdaad soms je wagonnetje of lok half afbreken om ze te verwisselen.
Ik ben overigens wel bezig geweest om er een paar te vervangen maar met slecht resultaat ( hoogteverschil, ook dát nog ! )
Wie kan mij inlichten?
Albert
Holderdebolderopzolder

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2021, 15:12:00 »
Beste Albert,

Kijk eens op https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Koppelingen_in_schaal_H0

En natuurlijk: modelspoorders zijn individualisten, dus altijd verschillen

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2021, 15:19:33 »
Ik ben overigens wel bezig geweest om er een paar te vervangen maar met slecht resultaat ( hoogteverschil, ook dát nog ! )
Dag @Albert Remijn,
Je schrijft dat je al een aantal koppelingen hebt vervangen en mijn vraag is en welke koppelingen dat zijn. Waarschijnlijk is het handig om overal dezelfde koppelingen te gebruiken, zodat je al je materieel door elkaar heen gebruikt kan worden.
De makkelijkst te vervangen koppelingen zijn degene die je in een zogenaamde NEM-schacht kunt klikken. Deze NEM-schachten zijn ook los te koop om zelf onder je wagons te monteren. En verder is er een grote keuze aan soorten koppelingen: haakkoppelingen, beugekoppelingen en bijvoorbeeld Profi-koppelingen. Daarnaast kunt je ook nog kortgekoppeld rijden en dat houdt zoveel in dat de buffers op de rechte baanvakken elkaar bijna (niet) raken en in de bochten wordt de afstand tussen de buffers groter.
Maar de keuze welke koppelingen je wilt gebruiken zul je uiteindelijk zelf moeten maken. Het meest voordelig lijkt het me om eerst te bekijken van welke koppelingen je het meest hebt rondrijden en daar dan op voort te borduren.
Er is genoeg keuze op internet te vinden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2021, 15:53:13 »
Hallo Wim,

Ja ik heb net de website zitten te bekijken die Anne W noemde. Wat een oerwoud aan koppelingen!
Ik rij gewoon analoog met Fleischmannspul en ik heb lang geleden al heel wat van die haakkoppelingen vervangen door de profi van Fleischmann.
Maar als ik ergens op een spoorshow of zo eens een wagonnetje of lokje op de kop kan tikken is dit ook wel eens van een ander merk en dan moet ik de koppeling vervangen. ( b.v. laatst nog een "sikje" gekocht op marktplaats )
Ook zitten ze dan niet altijd op de zelfde hoogte enz....
Goeie tip van jou kant: NEM schachten kopen en gebruiken! En dan verder met profikoppelingen dus .
Maar ik ga verder met prutsen, er zijn wel manieren te vinden om ook dát probleem een beetje op te lossen.

Albert
Holderdebolderopzolder

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #15 Gepost op: 29 januari 2021, 17:00:39 »
Hallo Wim weet jij of iemand anders waar ik die NEM schachten kan kopen? Ik heb bij Conrad gekeken en bij mijn winkel Marnan maar ( nog ) niets kunnen vinden....
groetjes,
Albert
Holderdebolderopzolder

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #16 Gepost op: 29 januari 2021, 18:12:27 »
Hoi Albert,

Ook ik ben jaren geleden overgestapt naar de Fleischmann profi koppelingen. En dan heb je met andere merken inderdaad wat uitdagingen als het wat ouder spul is (zonder NEM schacht).
Ik verbouw vaak koppelingen om tot een profi koppeling en/of pas een profi koppeling aan tot deze past. Dit is onderdeel van mijn "Ausbesserungs" programma voor al het nieuw aangeschafte oude materieel.

Vrij makkelijk zijn oude Piko koppelingen met de metalen stang: zie bijvoorbeeld http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3445.msg57073#msg57073

Voor oude Roco wagons gebruik ik aangepaste Fleischman koppelingen (heb ik nog geen foto van).

En verder zaag- en plak ik bijvoorbeeld haakkoppelingen of beugelkoppelingen tot iets anders: http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3153.msg56812#msg56812

Soms ontbreekt zelfs de koppelingsstang: http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3153.msg57279#msg57279
of hier: http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3723.msg60239#msg60239

Wat ik wil zeggen is: met een beetje proberen en huisvlijt kun je ook ver komen...

De NEM schachten waar Wim het over heeft zijn vaak hele kortkoppelmechanieken die je onder de wagons aan moet brengen. Meestal is daar ook nog wel wat aan verbouwingsactiviteiten voor nodig. Roco heeft ze, maar er zijn ook andere merken.

Hopelijk kun je hier iets mee.

(En, eerlijk gezegd, ik heb nog wat liggen waar ik nog moet bedenken hoe de koppeling vervangen gaat worden)

Rob

PS: je kunt koppelingen ook in bulk (verpakkingen met 20 of 50 stuks) kopen. Dan zijn ze per stuk goedkoper.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vraag: Vervangen van Fleischmann koppeling door Marklin koppeling
« Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2021, 18:53:18 »
Ik heb bij Conrad gekeken en bij mijn winkel Marnan maar ( nog ) niets kunnen vinden....
Gelukkig zijn er nog meer winkels:
ETS Modelspoor
Pijplines
Ik heb er maar twee genoemd, maar als je zelf even zoekt op: “nem-schacht koppeling” dan vind je genoeg voorbeelden.
Succes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)