Auteur Topic: Wisselaandrijving  (gelezen 40751 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #25 Gepost op: 20 januari 2015, 15:34:18 »
Is het mogelijk om Hoffmanns wisselaandrijvingen ook op C-rails te gebruiken? En zijn op dit forum ook ervaringsdeskundigen wat dit betreft?
Wat @Wim Corduwener liet zien in #10 lijkt wel wat op die van Hoffmann. Vraag aan @Dirk T dan of ook die Hoffmann met een klap omgaat?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #26 Gepost op: 20 januari 2015, 16:04:57 »
Is het mogelijk om Hoffmanns wisselaandrijvingen ook op C-rails te gebruiken? En zijn op dit forum ook ervaringsdeskundigen wat dit betreft?
Wat @Wim Corduwener liet zien in #10 lijkt wel wat op die van Hoffmann.
Hoi Roel,
kijk eens op mijn site http://www.modelbaan.ath.cx/wissels/
Ik heb een hele tijd gereden op een baan die met die Conrad motoren en C-rail was uitgerust.
Maar ik was het een beetje zat dat het omzetten van de wissels met zoveel kabaal gepaard ging.

grt Piet.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #27 Gepost op: 20 januari 2015, 16:26:23 »
De Hoffman en de Conrad zijn in gebruik hetzelfde. Zoals PietB al zegt, je kunt ze met C-rails gebruiken. Net als altijd maken deze aandrijvingen daarbij hun gebruikelijke herrie.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #28 Gepost op: 20 januari 2015, 17:17:13 »
Dank je wel voor jullie reacties. Moet ik het geluid van de Hoffman vergelijken met die van de Marklin wisselaandrijvingen? Ook die kunnen redelijk wat geluid maken. En @PietB, bedankt voor de link naar je site. Een goed informatief gedeelte waar ik naar op zoek was.
Heb ik het goed begrepen dat die van Conrad een kwalitatief mindere uitvoering is van die van Hoffmann? Een kloon dus?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #29 Gepost op: 20 januari 2015, 17:23:14 »
Ik heb wel ervaring met de Conrad, maar geen lange termijn ervaring met de Hoffman. De laatste moet stiller, wat langzamer en vooral betrouwbaarder zijn, maar hij is ook aanzienlijk duurder. De Conrad is snel en luid, en de eindafschakeling is op den duur niet altijd betrouwbaar. Voor de rest is het een stevig ding.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #30 Gepost op: 20 januari 2015, 17:34:39 »
kwaliteitsverschil tussen de hoffmann en de conrad is enorm.Vandaar ook het prijsverschil.Ik heb de hoffmanns hier en die schakelen leuk.De juiste spanning erop en ze gaan niet te luidruchtig om.Zachte klik hoorbaar.Je moet ze wel ff goed afregelen met het schuivertje.Om dat bij de conrad te verkrijgen moet je enkele aanpassingen doen.Staat ergens beschreven op internet.
Wil je zacht geluid moet je overgaan naar servo aandrijving.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #31 Gepost op: 20 januari 2015, 17:40:39 »
Ik denk dat Johnny dit bedoelt: http://www.nagus.ch/bauen/c_weichenantrieb/c_weichenantrieb.htm
Dit is in iedergeval haalbaar, met wat aandacht.
<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>

Dit is N-schaal, dus allemaal wat kleiner.

grt Piet.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #32 Gepost op: 20 januari 2015, 18:13:30 »
Johnny bedankt, weer wat geleerd!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #33 Gepost op: 20 januari 2015, 19:35:14 »
Ja, ik had ook begrepen dat het kwaliteitsverschil tussen Conrad en Hoffmann heel groot is, t g.v. Hoffmann.
De bijdrage van Johnny opent wel perspectief. Ik ben die Marklin wisselaandrijvingen eigenlijk een beetje zat.
Op de plaatsen waar je juist zekere aandrijvingen moet hebben, laten die dingen je juist in de steek.
Op plaatsen waar je goed bij kan komen, zoals bv. in het schaduwstation is dit op zich geen grote ramp.Bij automatisch rijden in koploper moet je de boel dan wel goed in de gaten houden.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #34 Gepost op: 20 januari 2015, 20:56:10 »
De Tortoise en de Cobalt worden ook veel gebruikt, en ik ben ze ook veel onder beursbanen tegengekomen. Misschien heb je daar wat aan. Ik heb ze al eerder genoemd.

Tortoise:


Cobalt:


Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #35 Gepost op: 20 januari 2015, 21:49:32 »
Ik gebruik al heel oude Conrad aandrijvingen Roel. Deze zitten nu op de 3e baan die ik heb. Iedere keer hergebruikt. Ze zijn niet geruisloos maar ik heb er nog niet één gehad met een storing. Ik heb ook twee wissels met een soortgelijke aandrijving van Roco. Die zijn iets stiller maar geven af en toe wel storingen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #36 Gepost op: 20 januari 2015, 22:39:18 »
Ik heb nog een heel interessant draadje gevonden over Conrad wissel aandrijvingen.
Dit gaat o.a. over langzamer draaien en toch voldoende kracht over hebben.
Misschien heb je daar wat aan Roel?

grt Piet.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #37 Gepost op: 21 januari 2015, 00:16:51 »
Nog even terugkomend op dat geheugenmetaaldraad, Is er iemand die weet waar dit te koop is?

Groeten, Gert-Jan

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #38 Gepost op: 21 januari 2015, 01:08:12 »
Google eens op flexinol

grt Piet.
The following users thanked this post: GéJé

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #39 Gepost op: 21 januari 2015, 08:07:13 »
De materiaalnaam is Nitinol. Let daarbij op dat er binair Nitinol (Nikkel + Titaan) bestaat, en trinair Nitinol (Nikkel+ Titaan + Koper). De eerste kom je het meeste tegen, de tweede is beter.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: GéJé

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #40 Gepost op: 21 januari 2015, 10:52:13 »
Ik gebruik al heel oude Conrad aandrijvingen Roel. Deze zitten nu op de 3e baan die ik heb. Iedere keer hergebruikt. Ze zijn niet geruisloos maar ik heb er nog niet één gehad met een storing. Ik heb ook twee wissels met een soortgelijke aandrijving van Roco. Die zijn iets stiller maar geven af en toe wel storingen.
Ik heb nog een heel interessant draadje gevonden over Conrad wissel aandrijvingen.
Dit gaat o.a. over langzamer draaien en toch voldoende kracht over hebben.
Misschien heb je daar wat aan Roel?
grt Piet.
Dank je wel voor de reacties, vrienden.
Als ik jou zo hoor, @Pierre, dan zijn die Conrads kwalitatief misschien niet eens zo slecht.
En ik ga het draadje even goed lezen @PietB.
Ik kom hier zeker op terug.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #41 Gepost op: 21 januari 2015, 11:23:32 »
...en @Roel van wat ik ben tegengekomen zijn het ook de goedkoopste.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #42 Gepost op: 21 januari 2015, 14:37:15 »
...en @Roel van wat ik ben tegengekomen zijn het ook de goedkoopste.  8)
Daar heb je wel een punt. Door de prijs kun je dan ook wat reserves aanschaffen.

Ik kwam ook nog de Viessmann wisselaandrijvingen tegen. Daar hoor en zie je heel weinig over.
Ook wat betreft de betrouwbaarheid.
Dat zal wel aan de prijs liggen, want je betaald daar rond de 45 euro's voor.
Jaren geleden sprak ik iemand die deze gebruikte op plekken waar de wissels heel moeilijk toegankelijk zijn.
Dus hij had er wel veel vertrouwen in.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #43 Gepost op: 21 januari 2015, 17:20:55 »
Op moeilijk toegankelijke plekken kunnen servo aandrijvingen in die zin prettig zijn, dat je ze rustig een 30cm van het wissel vandaan kunt plaatsen. Er hoeft dan alleen ruimte te zijn voor een steldraad tussen servo en wissel.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline janstuif

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
  • ik denk dat ik spoor
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #44 Gepost op: 29 maart 2020, 16:14:26 »
ik heb op mijn baantje inmiddels een stuk of 10 van de conrad aandrijvingen. Om het omschakelen op een normale manier voor elkaar te krijgen heb ik er een 16 volt lampje tussen gezet en daarmee het luidruchtig omschakelen weg weten te krijgen. Ze schakelen nu vrijwel hetzefde om als de gewone k rails aandrijvingen, maar gaan veel langer mee.
waarom een lampje? als verbruiker en als weerstand. als een lampje aangezet wordt is de weerstand van het lampje weinig, er gaat dus meer stroom naar de aandrijving, hoe langer er stroom op staat, des te warmer wordt het lampje, des te meer weerstand, en dat allemaal in 10e van seconden.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #45 Gepost op: 29 maart 2020, 18:43:39 »
Hoi Jan,

Kijk, een eenvoudige en doeltreffende oplossing. Kun je nog iets zeggen over het wattage (~weerstand) van de lampen?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline janstuif

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
  • ik denk dat ik spoor
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #46 Gepost op: 29 maart 2020, 19:23:21 »
Rob,
ik heb een aantal lampjes getest, zowel grotere( die in de gele voetjes van faller) tot en met rijstekorrellampjes, ergens daar tussenin was het eureka! dus proefondervindelijk vastgesteld.
heeft ook sterk te maken met de bekrachtigingstijd van betreffende wissel(s).
een direct antwoord op je vraag heb ik dus niet, ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt

groeten
Jan

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #47 Gepost op: 29 maart 2020, 21:15:37 »
Hoi Jan,
Bedankt. Het geeft een handvat waar te beginnen.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...