Auteur Topic: welke materiaal tafel  (gelezen 1068 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline emiel1977

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
welke materiaal tafel
« Gepost op: 2 november 2021, 20:25:14 »
ik ga binnenkort een tafel maken voor mijn baan
het wordt een L vorm baan
nu wil ik een frame maken met daarop een plaat hout opmaken

welke soort hout gebruiken jullie eigenlijk??

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.800
  • Thanked: 299 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: welke materiaal tafel
« Reactie #1 Gepost op: 3 november 2021, 11:06:42 »
Het maken van een treintafel is sterk afhankelijk van je handigheid en je persoonlijke voorkeuren. Alleen al over de keuze voor de ondergrond -daar waar je je rails op gaat leggen- zal elke modelspoorder weer anders denken; zo zal de één een voorkeur hebben voor spaanplaat, de ander voor MDF en weer een ander zou kiezen voor multiplex.
Qua onderstel is het sterk afhankelijk hoeveel ruimte je hebt, de afmetingen van je (toekomstige) baan en of je de baan vast wilt monteren of dat je hem op zwenkwielen wilt zetten. Daarnaast is er ook nog de hoogte van je baan en dan heb ik het er niet over of je hoge bergen gaat bouwen, maar over de werkhoogte; wordt het tafelhoogte of bijvoorbeeld aanrechthoogte. En houd er rekening mee dat je ook veel tijd onder de baan zult doorbrengen.
Waarschijnlijk is dit geen pasklaar antwoord op je vraag, maar geeft aan dat je goed moet nadenken over de verschillende aspecten van een treintafel voordat je naar de bouwmarkt holt om hout en schroeven te halen.
Succes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline emiel1977

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
Re: welke materiaal tafel
« Reactie #2 Gepost op: 3 november 2021, 19:32:05 »
De baan komt op wielen.
Ook wil als de rails gelegd is tussen de rails ballast neerleggen met verdund houtlijm.

De werk hoogte zal ongeveer Bureau hoogte denk ik.
Onder de rails wil ik de k als geluidsisolatie kurk gebruiken.

Of iemand heeft een ander goed idee als isolatie

Mvg emiel

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 167
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: welke materiaal tafel
« Reactie #3 Gepost op: 3 november 2021, 21:37:34 »
Of iemand heeft een ander goed idee als isolatie
Idealiter XPS met daarop kurk, ik heb van XPS afgezien, en rij op kurk.
XPS is een vorm van extruded EPS (Piepschuim), speciaal voor dakdekkers toepassingen.

Ik rij op 2 mm en 3 mm kurkcombinaties.
Anderen op 4 en 5 m. Wat je doet moet jij weten.

Ik bedoel kurk-op-de-rol: www.kurk24.nl, www.kurkspecialist.nl/, kurkenco.nl, en dergelijke.

XPS koop je bij de bouwmarkt, in allerlei diktes.
Het is makkelijk te verlijmen, makkelijker dan kurk.
In combinatie beperkt het de decibels beter dan elk apart.

Elk materiaal heeft eigen kenmerken en een eigen aantal decibel geluidsvermindering:

Zo bestaat b.v. zachtboard, 7 mm, als ondervloer isolatie. Dat bespaart 7 decibel (dat is veel), 
maar is slecht lijmbaar, slecht verfbaar (vochtgevoelig), trekt krom onder invloed van water, slecht schoon te maken (met stofzuiger of klamme doek) en dat moet je niet willen als je ook wilt ballasten.

Zo bestaat ook b.v. Neopreen (rubber) bespaart 6 decibel, is verlijmd, niet verfbaar, trekt niet krom o.i.v. water, en je kunt de rails er gewoon op vast lijmen (en weer los trekken indien nodig).

De keus is aan jou, maar de criteria zijn hopelijk nu duidelijker: geluiddemping, herbruikbaarheid rails, herbruikbaarheid ballast, verfbaarheid , licht gewicht (transporteerbaarheid), verwerkbaarheid (knipbaarheid, zaagbaarheid, snijbaarheid), en makkelijk te reinigen materiaal.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof