Auteur Topic: Baanplan Marhausen  (gelezen 2461 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mar

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Baanplan Marhausen
« Gepost op: 26 april 2021, 21:42:20 »
Hallo allemaal,
Ik zag dat het alweer een paar maanden terug was dat ik mij enthousiast had aangemeld op dit forum. Maar druk druk druk .... heb ik nu pas tijd (genomen) om mijn baanplan te posten.  De beschikbare ruimte is 415 x 70cm. Links is de diepte van de baan ca 115cm ivm het klimspiraal. Het is een fictief eindstation in Midden-Duitsland met een leuk aantal rangeermogelijkheden o.a. door een aansluiting naar een bierbrouwerij en een brandstoffenhandel die is gecombineerd met een klein depot. Links gaat de baan via een klimspiraal naar het 32 cm lager gelegen schaduwstation. Ik heb nog even overwogen om daar een tweede station te maken maar voorlopig zie ik daar van af.  Eerst maar eens kijken hoe dit gaat. Inspiratie voor het baanplan vond ik in station Beerfelden (met een paar kleine aanpassingen), een klein plaatsje ergens onder Frankfurt. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet
Mario



Offline Mar

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Re: Baanplan Marhausen
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2021, 07:33:31 »
Hallo allemaal,
Ik zie dat de tekening van het baanplan als downloadbaar bestand is toegevoegd. Weet iemand hoe ik het als een plaatje kan toevoegen? Dat leest wat prettiger.

Alvast bedankt,
Mario

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanplan Marhausen
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2021, 09:15:19 »
Dag @Mar,
Je hebt gelijk: het leest wat prettiger als je direct foto’s in je bericht kunt plaatsen en werkt beter dan dat je op een linkje moet klikken.
Om foto’s te plaatsen kun je het best dit topic even lezen.
Succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Mar

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Re: Baanplan Marhausen
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2021, 15:30:41 »
Ik ben benieuwd of dit goed gaat 



Offline Mar

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Re: Baanplan Marhausen
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2021, 15:31:17 »
Nee dus

Offline Mar

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Re: Baanplan Marhausen
« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2021, 18:33:07 »
Nu wel gelukt!! Meteen maar twee verschillende mogelijkheden getoond. Nog geen idee wat het precies moet worden. Misschien gewoon neerleggen en dan kijken wat het beste oogt? Graag jullie input.





Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanplan Marhausen
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2021, 20:13:10 »
Dag Mar,

pPersoonlijk voel ik wel iets in het 2 spoorbruggen ontwerp, Het voelt, net iets opender aan qua tracklayout, zeker op het einde.
Ik veronderstel dat je gewoon de bier brouwerij tot daar gebracht hebt dan?
In ieder geval zien beide er zeer leuk uit voor mee te rangeren!

Sébastiaan
The following users thanked this post: Mar

Offline Mar

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Re: Baanplan Marhausen
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2021, 21:11:12 »
Hallo Sebastiaan,

Dankjewel voor je reactie. Het tweede plan oogt inderdaad wat opener, wat ruimer. Dat had ik zelf nog niet zo gezien. En ja, de bierbrouwerij heb ik doorgeschoven. Probleem met het eerste plan is dat de bierbrouwerij weinig ruimte heeft. Het riviertje kan niet verder naar links vanwege het klimspiraal dat links van het riviertje onder het landschap ligt. Vandaar plan twee. Het idee van het baantje is inderdaad het rangeerwerk en natuurlijk het bouwplezier. ;D

Groet
Mario

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanplan Marhausen
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2021, 21:48:10 »
Hoi Mario,

Mooi ontwerp. Ik hou wel van eindstations waar het nodige te beleven is.
Ook ik vind het tweede ontwerp wat ruimer ogen. Enig punt is dat er dan wel 3 bruggen vlak bij elkaar liggen, en dat is misschien wat minder realistisch.
Een leuk thema zou kunnen zijn om weg en spooraansluiting naar de brouwerij over één brug te laten gaan. Daar zijn hier en daar voorbeelden van.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Mar

Offline Mar

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Re: Baanplan Marhausen
« Reactie #9 Gepost op: 29 april 2021, 23:18:50 »
Hallo Rob,

Die drie bruggen was inderdaad iets waar ik in een eerder stadium ook zo mijn twijfels over had. Het idee om spoor- en wegverkeer te combineren op één brug had ik nog niet aan gedacht maar is zeker een goed alternatief. Dat kan ik wel eens uitwerken.

Groet
Mario