Auteur Topic: Vuurtorenverlichting H0 led met "simulatie" van ronddraaien  (gelezen 3630 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Frank van Gorssel

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
Vuurtorenverlichting H0 led met "simulatie" van ronddraaien
« Gepost op: 28 maart 2021, 21:22:09 »
Als redelijke newbie weet ik even niet in welk forumdeel mijn vraag thuishoort ! Ik wil als fervente Terschelling-ganger een model van de vuurtoren "Brandaris" in mijn scenery verwerken maar heb geen idee wat ik nodig heb om daar een beetje overtuigende verlichting in te bouwen. Voor de ervaren knoesten hier waarschijnlijk gesneden koek; ik hoop op een paar suggesties!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vuurtorenverlichting H0 led met "simulatie" van ronddraaien
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2021, 12:16:39 »
Nou @Frank van Gorssel, gesneden koek is het zeker niet. Ik ben een fervente Texel-ganger en ik heb wel wat met vuurtorens. Ook heb ik al vaker nagedacht over de verlichting van een te bouwen vuurtoren. De meest makkelijk manier is natuurlijk om de verlichting te maken door er een led in te bouwen. Maar omdat er in echte vuurtorens ronddraaiende elementen zitten, heb ikzelf al eens bedacht om iets te maken met een langzaam ronddraaiende led. Hierdoor zou het licht van zo’n vuurtoren meer een reëler effect krijgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Vuurtorenverlichting H0 led met "simulatie" van ronddraaien
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2021, 15:32:02 »
Ik zou de LED stationair maken en er een een klein spiegeltje omheen laten ronddraaien, bv met een 2 fase stappen motor.


Dit is het aansluitschema:

En het C++ programma.

Met de waarde van de delay functie kun je de omwentelings snelheid regelen.
De delay wacht met verder uitvoeren het aantal milliseconden dat tussen de haakjes staat.
Dus delay(1000) is een pause van 1 seconde, Terschelling heeft 2 knippers per tien seconden.
Een mooie kleine stappenmotor is dit:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001515665786.html

Het spiegeltje is simpel te maken een plaatje styreen met een velletje alufolie er op geplakt.

grt Piet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vuurtorenverlichting H0 led met "simulatie" van ronddraaien
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2021, 16:35:47 »
Spiegeltje ronddraaien kan, led ronddraaien kan ook.   :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Vuurtorenverlichting H0 led met "simulatie" van ronddraaien
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2021, 19:26:42 »
Hoi Frank,

Ik kan me ook nog voorstellen dat je een looplicht/led rondom doet. Dan heb je geen mechaniek nodig.
En als je de om de beurt langzaam laat oplichten en uitdoven (dus dat de volgende al begint op te lichten, als de voorgaande gaat uitdoven) zou dat zo maar een heel aardig effect kunnen geven. Geen mechaniek, maar wel wat elektronica nodig (al kan dat ook met een Arduino of iets dergelijks).

En voor de mechanische versie kun je, in plaats van een stappenmotor (die logica/aansturing nodig heeft om te draaien), ook denken aan een motortje met (flinke) vertraging. Die heten ook wel 'vertragingsmotortjes'. Je kunt ze bestellen/kopen met een specificatie van het aantal omwentelingen/min op de uitgaande as. Fijnregelen van de snelheid doe je dan met het voltage dat je er op zet.

Ik weet niet precies waar je vuurtoren op je baan komt, maar ik zou in ieder geval voorkomen dat-ie ook op de achtergrond schijnt. Ik denk dat dat er raar/onrealistisch uit ziet.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vuurtorenverlichting H0 led met "simulatie" van ronddraaien
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2021, 20:53:11 »
Ik heb nog even gezocht en vond mijn ronddraaiend oplossing waarbij de lichtstraal -net echt- in het rond draait.


De led heeft een soort lens waardoor je een lichtbundel krijgt. Het motortje is natuurlijk een model met een vertraging. En voor die gitaarplug kan ook een kleinere koptelefoonplug gebruikt worden.

   
Vond in mijn verzameling nog meer vuurtorens.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Vuurtorenverlichting H0 led met "simulatie" van ronddraaien
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2021, 20:55:20 »
Ja zo zie je er gaan meer wegen naar Rome.
Maar het tempo is met een Arduino en een eenvoudige stappenmotor makkelijker te regelen.
Is mijn mening