Auteur Topic: Mijn baan tot-nu-toe...  (gelezen 15989 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Mijn baan tot-nu-toe...
« Reactie #75 Gepost op: 5 april 2021, 11:54:09 »

Het boerderijtje zoals het nu op mijn baan staat



de achterkant...



Helemaal opgenomen in het landschap...


De "prutser" aan het werk  :P


Holderdebolderopzolder

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Mijn baan tot-nu-toe...
« Reactie #76 Gepost op: 5 april 2021, 15:46:18 »
Kijk aan, de aanhouder wint.
Leuk om nu meer foto's onder elkaar te zien.
Mooie boerderij is het geworden, daar nemen we onze hoed voor af, chapeau.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Janse

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 13
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Mijn baan tot-nu-toe...
« Reactie #77 Gepost op: 6 april 2021, 18:39:55 »
Heel mooi gemaakt Albert.  Goed Zeeuws herkenbaar.

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Mijn baan tot-nu-toe...
« Reactie #78 Gepost op: 7 april 2021, 11:11:32 »
Kijk aan, de aanhouder wint.
Leuk om nu meer foto's onder elkaar te zien.
Mooie boerderij is het geworden, daar nemen we onze hoed voor af, chapeau.
Je zou dit werk ook een beetje "scrapbuilding"  kunnen noemen, Ik wist niet eens dat ze dat zo noemden! Het zijn dus geen bouwpakketjes....


Holderdebolderopzolder

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Mijn baan tot-nu-toe...
« Reactie #79 Gepost op: 7 april 2021, 11:18:26 »
Heel mooi gemaakt Albert.  Goed Zeeuws herkenbaar.

Ha Wim, nog een Zeeuw op het forum. Ja ik zit er nog maar net op. Maar ik ben al een tijdje bezig met mijn baan.
En het is inderdaad een echt zeeuws klein boerderijtje met gepotdekselde planken. Ken je overigens het oude ringspoorlijntje door de zak van Zuid Beveland? Er staan nog overal van die oude stationsgebouwen aan het nu niet meer bestaande spoor. Ook de rails hebben ze weggehaald.
Er is op internet nog best wat te vinden over de geschiedenis van dat ringspoorlijntje.
Groetjes Albert uit 's-Heerenhoek
Holderdebolderopzolder

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Mijn baan tot-nu-toe...
« Reactie #80 Gepost op: 7 april 2021, 11:38:08 »

Je zou dit werk ook een beetje "scrapbuilding"  kunnen noemen, Ik wist niet eens dat ze dat zo noemden! Het zijn dus geen bouwpakketjes....

Neem aan dat je Scratch Building bedoelde want Scrap Buiding is meer sloopwerk  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Mijn baan tot-nu-toe...
« Reactie #81 Gepost op: 7 april 2021, 11:58:06 »
Albert, je maakt fraaie dingen en ik ben blij dat je steeds meer je draai op dit forum hebt gevonden.
Leuk dat je bij de club zit.

Neem aan dat je Scratch Building bedoelde want Scrap Buiding is meer sloopwerk  :D
Nou Tom, ik spreek je niet graag tegen maar er scharrelt op z’n minst een iemand op dit forum rond die van scrap hele mooie dingen weet te maken.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Mijn baan tot-nu-toe...
« Reactie #82 Gepost op: 7 april 2021, 12:10:43 »
^^^^ Ja, die ken ik ook. Die sloopt ook eerst alles en maakt er dan later weer iets moois van. ^^^^  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Mijn baan tot-nu-toe...
« Reactie #83 Gepost op: 7 april 2021, 19:29:07 »

Je zou dit werk ook een beetje "scrapbuilding"  kunnen noemen, Ik wist niet eens dat ze dat zo noemden! Het zijn dus geen bouwpakketjes....

Neem aan dat je Scratch Building bedoelde want Scrap Buiding is meer sloopwerk  :D

Scrap = sloop ( volgens google dan ) dus zou je kunnen zeggen : scrap building is iets maken van sloopspul  ;D
scratch = krassen (uit het engels alweer, ) Ik zie niet in wat dat heeft te maken met zelf iets maken van iets anders ;D
ik vind dit eigenlijk veel leuker om te doen Tom !!
Holderdebolderopzolder

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Mijn baan tot-nu-toe...
« Reactie #84 Gepost op: 7 april 2021, 19:33:01 »
Met scratch building wordt bedoeld "building from scratch", dus iets uit niets maken of van de grond af opbouwen....
Maar hoe je het ook noemt: het gaat om het resultaat. En nog meer om het plezier dat je er aan beleeft!
(En daar zijn we het redelijk over eens :) )
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Mijn baan tot-nu-toe...
« Reactie #85 Gepost op: 7 april 2021, 20:22:13 »
Geheel terzijde:
Scratch building is het proces van het bouwen van een schaalmodel "vanaf nul", d.w.z. van ruwe materialen, in plaats van het te bouwen vanuit een commercieel bouwpakket of het voorgemonteerd te kopen.

Kitbashing of model bashing is een manier waarbij een nieuw schaalmodel wordt gemaakt door onderdelen uit commerciële bouwpakketten te gebruiken. Deze onderdelen kunnen worden toegevoegd aan een aangepast project of aan een andere bouwpakket.

Scrap building een bouwproces waarbij voornamelijk gebruik wordt gemaakt van afval. Deze afval-bouwers trekken of zagen eerst een in meestal slecht elkaar geplakt bouwpakket uit elkaar om er iets compleet nieuws van te maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mijn baan tot-nu-toe...
« Reactie #86 Gepost op: 8 april 2021, 10:43:06 »
Geheel terzijde:
Scratch building is het proces van het bouwen van een schaalmodel "vanaf nul", d.w.z. van ruwe materialen, in plaats van het te bouwen vanuit een commercieel bouwpakket of het voorgemonteerd te kopen.

Kitbashing of model bashing is een manier waarbij een nieuw schaalmodel wordt gemaakt door onderdelen uit commerciële bouwpakketten te gebruiken. Deze onderdelen kunnen worden toegevoegd aan een aangepast project of aan een andere bouwpakket.

Scrap building een bouwproces waarbij voornamelijk gebruik wordt gemaakt van afval. Deze afval-bouwers trekken of zagen eerst een in meestal slecht elkaar geplakt bouwpakket uit elkaar om er iets compleet nieuws van te maken.

Wat een rare jongens  :-\ Koop toch gewoon een kant en klaar huisje. :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Mijn baan tot-nu-toe...
« Reactie #87 Gepost op: 8 april 2021, 11:53:22 »
Hoe je het ook noemt: ik heb mijn meeste schaalmodelletjes gemaakt van luciferstokjes, kaasprikkrtjes, bbq-stokjes, triplex, golfkarton, vliegegaas enz.enz. Alleen de muurplaatjes heb ik gekocht en vele raampjes ge-3Dprint door mijn schoonzoon.
Het geeft in ieder geval mij veel meer voldoening dan een kant-en-klaar bouwpakketje te kopen en monteren. Maar soms kom je er gewoon niet onderuit, als je iets wil maken waar je geen materiaal voor kunt vinden.
Ik ga ook nog een kolenverlaadplaats maken en ik zie wel dat ik daar tóch wat voor zal moeten aanschaffen. ( met verbazing zitten kijken naar de foto's van de bouw van Pierre zijn kolenkraan enz...)
Holderdebolderopzolder
The following users thanked this post: Engaltinka