Auteur Topic: Beginnersvraag - automatisch analoog baantje  (gelezen 7122 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Aad_Ayden

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 13
Beginnersvraag - automatisch analoog baantje
« Gepost op: 28 december 2020, 19:11:38 »
Ik wil graag onderstaande baan maken. in H0. Hierdoor heb ik al behoorlijk m2 nodig voor het maken van bochten (ik ga wel met flex aan de gang, want die kunnen krapper door de bocht las ik hier)

Ivm  niet overweldigende ruimte wil maar 1 rails maken. Anders hou ik geen ruimte over over de scenery (Vind ik het belangrijkst) maar het zou mooi zijn als er afwisselend een diesel-goederentrein en een stoompassagierslocomotief konden rijden. Omdat ik alles telkens opnieuw op de baan zetten teveel werk vind zoek ik een oplossing om beide treinen op de baan te kunnen zetten, maar niet tegelijk te laten rijden. Uit vroegere ervaring weet ik dat dit niet werkt, omdat de 1 altijd harder loopt en daardoor op de andere trein knalt. Is er een oplossing om het rode deel als een ander circuit te laten functioneren dan het zwarte hoofdspoor? LET OP ik rijd analoog. Wel heb ik 2 trafo's.
Ik heb nog zitten denken om het rode deel aan alle zijden 1mm los te laten van het zwarte deel, maar dan moet je met een aanloopje rijden.... wie heeft er een tip?
Alvast bedankt.


Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Beginnersvraag
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2020, 19:54:41 »
Hoi Aad,
Ik denk dat je het beste beide sporen in het station kunt isoleren, niet alleen het rode deel. Dan kun je beide treinen afwisselend laten rijden. Dat kan in dezelfde richting of tegengesteld.

Je hebt dan 3 stroomkringen:
- het bovenste zwarte spoor tussen de wissels
- het rode spoor
- de rest van de baan met de 2 bogen en het rechte stuk aan de onderkant.

Bedrijf is dan bijvoorbeeld als volgt (dat is ook vrij eenvoudig analoog te automatiseren):
Dieseltrein staat op (bovenste) zwart spoor, stoom op het rode spoor.
Diesel vertrekt en rijdt een rondje, keert weer terug op het zwarte spoor en stopt daar
Stoomtrein vertrekt van rode spoor, rijdt een rondje en komt daar weer terug.

Ik heb nog zitten denken om het rode deel aan alle zijden 1mm los te laten van het zwarte deel, maar dan moet je met een aanloopje rijden....
Overigens kun je in plaats van het hele spoor in het 'station', ook een deel isoleren: alleen het stuk waar de loc komt stil te staan. Dan hoef je geen aanloopje te nemen en het maakt het makkelijker een en ander straks analoog te automatiseren.

Voor het verdelen in stroomkringen moet je even laten weten of je Märklin (2 rail) of anders (2 rail) rijdt. Bij Märklin isoleer je de middenrail, voor 2 rail kun je volstaan met het onderbreken van de spoorstaaf aan één kant (wel overal dezelfde). Dat kan bijvoorbeeld met geïsoleerde (plastic) railverbinders, maar je kunt ook een spoorstaaf doorzagen (mm'tje er tussen).

Overigens is het voor de scenery wel interessanter, denk ik, om het rechte spoor in het zicht een kleine slinger te geven.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Aad_Ayden

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 13
Re: Beginnersvraag
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2020, 12:09:27 »

Je hebt dan 3 stroomkringen:
- het bovenste zwarte spoor tussen de wissels
- het rode spoor
- de rest van de baan met de 2 bogen en het rechte stuk aan de onderkant.

Bedrijf is dan bijvoorbeeld als volgt (dat is ook vrij eenvoudig analoog te automatiseren):
Dieseltrein staat op (bovenste) zwart spoor, stoom op het rode spoor.
Diesel vertrekt en rijdt een rondje, keert weer terug op het zwarte spoor en stopt daar
Stoomtrein vertrekt van rode spoor, rijdt een rondje en komt daar weer terug.

Dit is precies wat ik voor ogen had Rob. Maar hoe maak ik dat? Ik heb 2 trafo, diverse rails met bedrading maar geen flauw idee hoe ik die 3 kringen moet maken. Kun je mij dit uitleggen?  evt in een PB? Ik werk met gelijkstroom (fleischmann ed.)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Beginnersvraag
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2020, 12:23:19 »
Kun je mij dit uitleggen?  evt in een PB? Ik werk met gelijkstroom (fleischmann ed.)
Meestal zijn er meerdere meelezers die geïnteresseerd zijn in de oplossing van een probleem. Als de clue van een verhaal via een persoonlijk bericht wordt gedeeld dan hebben anderen daar niet zoveel aan. Ik zou persoonlijke berichten bewaren voor berichten die anderen echt niet aangaat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Beginnersvraag
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2020, 12:39:58 »
Hoi Aad,

Dit is precies wat ik voor ogen had Rob. Maar hoe maak ik dat? Ik heb 2 trafo, diverse rails met bedrading maar geen flauw idee hoe ik die 3 kringen moet maken. Kun je mij dit uitleggen?
Dat is goed. En zoals Wim aangeeft kunnen we dat 'gewoon' in dit topic doen, zodat anderen kunnen meelezen en meedenken.

Ik kan wel even een tekeningetje maken.... Maar dan eerst nog een vraag die voor de uitwerking nodig is: Wil je de treinen in dezelfde richting of tegengestelde richtingen laten rijden?
(tegengesteld vind ik persoonlijk leuker)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Aad_Ayden

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 13
Re: Beginnersvraag
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2020, 15:59:36 »
Rob,
Tegengesteld is leuker. Dan ben ik met je eens.
Dacht met die slinger op het rechte stuk had ik ook al ingecalculeerd maar was me te lastig tekenen..;)


Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Beginnersvraag
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2020, 16:24:59 »
of een schaduw station maken,,,
een stuk baan onder de tafel die aan de achterkant er bij komt via een helling
zo hoef je niet al je treinen er apart op te zetten
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Beginnersvraag
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2020, 17:04:16 »
1e
Welke wissels gebruik je
Als je die met losse aandrijving hebt kan je door de draadbrug te verwijderen het deel erachter stroomloos maken net in welke stand de wissel staat
Hoef je niets te isoleren,kan je met 1 trafo rijden,hoef je geen aparte stroom kringen aan te leggen
2e
om tegengesteld te rijden hoef je met 2 rail enkel de loc om te keren

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Beginnersvraag - automatisch analoog baantje
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2020, 17:59:31 »
Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome....

1e
Welke wissels gebruik je
Als je die met losse aandrijving hebt kan je door de draadbrug te verwijderen het deel erachter stroomloos maken net in welke stand de wissel staat
Ik heb dezelfde Fleichmann wissels. In mijn ervaring wordt het contact van de rails in de loop van de tijd slechter en werkt de 'denkende' wissel niet meer betrouwbaar.

2e
om tegengesteld te rijden hoef je met 2 rail enkel de loc om te keren
Die snap ik niet, Jerry. Als de loc bij een bepaalde stand van de trafo vooruit naar rechts rijdt en je draait de loc achterstevoren, dan rijdt-ie nog steeds naar rechts (maar nu achteruit). Om de rijrichting te veranderen moet toch echt de stroom omgekeerd worden, niet de loc.

...
Zoals gezegd: er zijn meerdere (eenvoudige) oplossingen. Ik ga even uit van het volgende:
  • Handwissels die in een vaste stand staan en "open" worden gereden.
    Dit pas ik al jaren toe in schaduwstations en werkt tot nu toe betrouwbaar. De wisseltongen moeten echter wel soepel bewegen en weer terugveren.
  • Op termijn een eenvoudig (analoog) automatiek, dat de rijrichting wisselt, en daarmee meteen de andere trein laat rijden
  • Een stapsgewijze aanpak, zodat de techniek elke keer te behappen is (hoop ik).

Goed. Daar gaat-ie dan. In deze 1e stap is er voor gezorgd dat alle rails (isolatie) in één keer goed is. De bedrading is zo eenvoudig mogelijk om een en ander te kunnen testen. Dat wil zeggen: kijken of de treinen goed rijden en niet haperen of ontsporen. Als dat allemaal goed werkt, kan de automatiek worden toegevoegd....



Eerst de wissels: Wissel 1 staat op 'rechtuit', wissel 2 op 'afgebogen'. Een trein die met de klok mee rijdt, komt dan altijd op spoor 1 uit, en rijdt wissel 2 open (duwt de wisseltongen weg). Wissel 2 staat op afgebogen; een trein tegen de klok in komt zo vanzelf op spoor 2.
De rode en groene spoorstaven zijn geïsoleerd (elk spoor in het station heeft dus 3 isolatoren). De groene delen zijn voor later, als een en ander geautomatiseerd word.
De binnenste spoorstaaf is nergens onderbroken en is aangesloten op de blauwe (= of gelijkstroom) uitgang van de trafo
De buitenste (bruine) spoorstaaf is hier aangesloten op de rode (=) uitgang van de trafo. Voor nu zijn de groene delen ook direct op de trafo aangesloten.
De rode delen zijn met een (druk)knop aangesloten, om de geïsoleerde delen even stroom te kunnen geven (als je geen knopjes hebt, kun je voor het testen ook de draden even tegen elkaar drukken).

Testen als volgt (even uitgaan van diesel op spoor 1 en stoom op spoor 2).
Draai de knop op de trafo zodat de stroom 'met de klok mee' is. Druk knop 1 in totdat de diesel het station heeft verlaten (en laat dan los).
De diesel rijdt een rondje en stopt weer op spoor 1.
Draai de stroom op de trafo om
Druk knop 2 in en de stomer rijdt een rondje.
Enzovoorts...

Nog even over de lengte van de onderbroken delen: Hoe korter de rode delen, hoe meer ruimte er is voor wagons achter de loc. Het rode deel moet wel lang genoeg zijn om de loc te laten stoppen en ruimte te houden voor de andere trein.

Als dit allemaal werkt, kan de automatiek worden toegevoegd.
Voor de belangstellenden: De automatiek gaat werken met een of ander schakelcontact tussen de groene en rode delen. Het groene deel krijgt later continue stroom in één richting.

Dit is één opzet (zoals ik het zou doen). Andere mogelijkheden zijn er ook.

Rob

PS: Ik heb het onderwerp van dit draadje uitgebreid, zodat het wat duidelijker is waar de beginnersvraag het om gaat.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Beginnersvraag - automatisch analoog baantje
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2020, 19:56:54 »
ALs  de locop de rail staat,en voor uit (naar rechts rijdt)linker wiel heeft + rechts heeft -
locandere kant op rijden

trafo stroomomkeren
rechter wiel heeft + links heeft -

Loc op rail
linker wiel heeft + rechter -
loc omkeren 
linker wiel heeft - rechter heeft +

Bij sommige Fl locs met digitaliseren of de motor omgekeerd,of de decoder draad verkeerd om dan rijdt de loc ook anders om
De rij richting zit in de + en - kant (wiel)

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Beginnersvraag - automatisch analoog baantje
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2020, 22:36:40 »

2e
om tegengesteld te rijden hoef je met 2 rail enkel de loc om te keren
Die snap ik niet, Jerry. Als de loc bij een bepaalde stand van de trafo vooruit naar rechts rijdt en je draait de loc achterstevoren, dan rijdt-ie nog steeds naar rechts (maar nu achteruit). Om de rijrichting te veranderen moet toch echt de stroom omgekeerd worden, niet de loc.
Om even in te breken: daarvoor gebruik ik een bistabiel relais (een relais met twee stabiele standen), b.v. Hongfa HD2D. Het relais sluit de rails afwisselend op + - en - + aan, op dezelfde trafo, of op twee verschillende trafo's, net hoe je het wilt. Het relais keert de stroom(aansluiting) om, niet de trafo('s).

Zo'n relais kun je het beste vergelijken met een dubbelpolige schakelaar (twee stroomkringen per schakelaar).
Zo kwam ik er ook op. Eerst draaide de baan op handschakelaars. Toen dat beviel, verving ik de schakelaars door relais, want relais kun je (op afstand) laten schakelen door de trein, en dan hoef je niet meer zelf aan die handels te rukken.

Een voorbeeld:

Op dit plaatje staan twee trafo's: de ene stuurt de trein tegen de klok in, de ander met de klok mee. Het dubbelpolige relais schakelt tussen de twee trafo's (boven) en de 2 spoorstaven (onder), en regelt daarmee de analoge polariteit (de rijrichting dus) op de rails.

Als je met meer dan 2 treinen rijdt, heb je stopplaatsen nodig (daarvoor neem je aparte schakelaars of relais). Dat mogen enkelpolige zijn, want je hoeft maar 1 spoorstaaf te onderbreken om te stoppen.

Welke spoorstaaf onderbroken wordt, hangt bij dubbelspoor rijders af van afspraken: altijd de rechterspoorstaaf in de rijrichting.

Als je een enkelsporig ovaaltje legt dat in beide richtingen bereden wordt, dan is dat geen slimme afspraak.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Aad_Ayden

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 13
Re: Beginnersvraag - automatisch analoog baantje
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2020, 12:02:14 »
Voor nu is het duidelijk Rob. Ik ga binnenkort maar eens een proefopstelling maken. Eerst even schakelaars halen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Beginnersvraag - automatisch analoog baantje
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2020, 14:36:26 »
Prima Aad,

Eerst even schakelaars halen.
... of laten bezorgen?

Nog een vraag: heb je toevallig in je verzameling
Fleischmann schakelrails (dit is een rails met een klein stukje 3e rail net buiten het midden), en
Rij je straks alleen met Fleischmann locs?

Indien allebei ja: dan hebben we een manier om te schakelen en moeten die schakelrails meteen worden ingebouwd.
Zo nee: dan komt het schakelen en het inbouwen daarvan later.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Aad_Ayden

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 13
Re: Beginnersvraag - automatisch analoog baantje
« Reactie #13 Gepost op: 1 januari 2021, 22:38:36 »
Dat moet ik nakijken Rob. Ik heb 2 jaar geleden een hele verhuisdoos met rail overgenomen. Diverse merken en graden enzo maar allemaal passend op Fleischmann. Ik ben bijna klaar met de verbouwing en dan kan ik weer bij die doos. Zal dan eens kijken.