Auteur Topic: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e  (gelezen 8529 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lucien

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 21
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • Smalspooratelier
Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Gepost op: 11 november 2020, 14:16:37 »
Nadat ik me hier heb voorgesteld zal ik ook eens iets delen over de baan waar ik nu met tussenpozen al een paar jaar mee bezig ben.
Tussenpozen, omdat de creatieve geest nooit lang met één ding bezig kan zijn, en er dus allerlei "projecten" tussendoor komen.
Zo kwam er al een een smalsporige oprisping in h0e voorbij, die binnen een paar maanden een nieuw tentoonstellingsbaantje opleverede, gewoon omdat ik daar even meer zin in had dan verder te bouwen in 0.

De aanleiding voor deze baan is veelzijdig. In aanraking gekomen met smalspoor tijdens een vakantie in Bretagne, en zoekende op de 60 cm. bietenlijnen terecht gekomen. Een uitstapje op uitnodiging van een franse kennis naar het museum in Froissy (appeva.org voor de nieuwsgierigen) deed een vonk overslaan voor dit soort kleinschalige baantjes.
Een tekening van een motorwagen van de TPT (Tramway Pithiviers - Toury) in een oude uitgave van het duitse blad Mittelpuffer gaf een extra zetje, en een goed modelbouwvriend die aanbood om hem voor mij te bouwen gaf de doorslag.
Toen er later nog een mooi boek uit kwam waarin alles uit de doeken gedaan werd, samen met een hele berg tekeningen in 1:43,5 heb ik me er met hart en ziel in gestort.

Een groot nadeel (maar ook een voordeel) bleek dat er niet of nauwelijks dingen te koop zijn. Er zijn een paar modellen in resin maar die zijn vrij prijzig. Als je dit wil doen ben je dus aangewezen op vrijwel volledige zelfbouw. Dat was wel een drempel. Maar door de hulp van dezelfde modelbouwvriend die me met raad en daad terzijde stond en me mijn angst voor styreen en fouten maken deed overwinnen, heb ik inmiddels de nodige dingen zelf kunnen bouwen.
Zelfbouw is wel met de nodige compromissen, zo vind ik een goed rijdend chassis belangrijker dan dat het exact op maat is. Natuurlijk moet dit niet teveel afwijken, maar je ontkomt er niet aan als je op jacht gaat naar een goed en goedkoop H0 onderstel dat dit niet altijd precies is wat je zou willen, maar wel het beste, en soms enige alternatief voor een complete zelfbouw. Nu ben ik iemand die heel goed kan trommelen, maar met een chassis moet je secuur werken, en daarvoor mis ik dan toch de precisie. Ken uw beperkingen....

Van mijn vriend Tom kreeg ik dus de AT1, een Crochat autorail, gebouwd op een op maat gemakt chassis van Hollywood Foundry.

20190911_214650 by Lucien Eijdems, on Flickr

Als cadeautje deed hij er nog een paar Pershing goederenwagens bij. Deze waren afgeschaald van modellen in 1:76, en zijn niet helemaal correct wat afmetingen betreft, maar voor  mij zijn ze prima.

2011-07-09170558 by Lucien Eijdems, on Flickr

Aangespoord door Ton ben ik toen heel braaf zelf aan een lok begonnen, ondanks zijn uitdrukkelijk advies om eerst eens wagentjes te gaan bouwen. Maar de kriebel voor een Decauville was te groot, en ziedaar, na 3 jaar bouwen met tussenpozen had ik eindelijk mijn eerste lokje zelf gebouwd op een Roco BR80 onderstel:

20170225_142841_zpskdxk4jay by Lucien Eijdems, on Flickr

Daarna werd ik wat brutaal, en na een bezoek aan Froissy moest er een model komen van de Coferna locomotief die daar reed:

20180114_133706 by Lucien Eijdems, on Flickr

De lok is gebouwd op een Bachmann switcher onderstel. Ik had dezelfde lok al eens gebouwd in h0e / 009 op het onderstel van een Roco smalspoordieseltje, wat er na wat heen en weer mailen in resulteerde dat James Hilton in Engeland er een 3d geprint model van uitbracht in 009. Als service kon hij voor mijn model de aspotten 3d geprint aanleveren in 1:43,5. Iedereen blij.
Tot mijn grote verbazing ging in Luxemburg op een tentoonstelling het model door allerlei handen van voor mij bekende franse modelbouwers, totdat iemand in heel rap frans mij allerlei vragen ging stellen. Uiteindelijk resulteerde het in een artikel voor het franse smalspoorblad Voie Libre. En dit was pas mijn tweede model....

Er moesten ook wagens bij komen, dus ging ik op basis van de tekeningen in het boek aan de slag met 3D print. OOk dexe agens heb ik eerst in 009 geprint en later verkocht, maar ze staan nog steeds in mijn bestnden bijn Shapeways. In 0 heb ik ze oo geprint, maar het materiaal is niet geweldig, en qua prijs zou ik ze nu eerder met de hand in styreen bouwen dan dat ik ze weer zou printen. Maar het was een leuk experiment.

20151031_120219_zps1sgmklwi by Lucien Eijdems, on Flickr

Ook een duitse Brigadewagen is nog in 3D gedrukt:

20160507_180643_zpsgb56ecir by Lucien Eijdems, on Flickr

Verdere wagens zijn met gewoon handwerk ontstaan uit Evergreen plaat en profielen, zoals open wagens en twee begeleidingswagens.

20180128_174144 by Lucien Eijdems, on Flickr

20190811_152109 by Lucien Eijdems, on Flickr

20191109_182821 by Lucien Eijdems, on Flickr

20200604_133748 by Lucien Eijdems, on Flickr

20200403_073532 by Lucien Eijdems, on Flickr

Daarnaast moesten er nog wat lokjes bij dus er is nog een HF50B gebouwd op een Roco Sik onderstel., die er eigenlijk niet thuis hoort, een kitje van een Kerr Stuart dieselelectrische lok op een 3D geprint onderstel van Locos'n'Stuff, een Couillet stoomlok op een Roco Hippel onderstel en een duitse KDL11 stoomlok op een BR 93 chassis:

20170202_061655_zpshkpcoo8p by Lucien Eijdems, on Flickr

20190119_204909 by Lucien Eijdems, on Flickr

20180108_190136 by Lucien Eijdems, on Flickr

In een volgende bijdrage wat meer over het baantje en de gebouwen.
Narrow minded and proud of it

Yurze Ore Mine - h0e micro layout
Zweifelsfall- h0e micro layout
Buchau 1916 - h0e Württemberg Länderbahn
Bitry-Baulay - 0e Franse bietenbaan

En nog veel meer plannen voor nieuwe baantjes....
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2020, 16:14:52 »
Fantastisch verhaal en inderdaad: 1:43,5 is een schaal waarin je vooral op zelfbouw bent aangewezen. Gelukkig heb je wel enige speelruimte tussen 1:48 en 1:43,5 waardoor de beschikbaarheid van accessoires en onderdelen misschien wat groter wordt. Daarnaast denk ik dat het van de grotere schalen tóch de meest voordelige schaal is omdat je met schaal 0e op H0-rails rijdt en dus ook H0-onderstellen kunt plunderen, zoals je dat met je BR 80 hebt gedaan.
Dank voor je bijdrage en leuk ook dat er een 0e-spoorden is bij gekomen.

Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2020, 17:55:27 »
Hoi Lucien,

Leuk. Mooi verhaal hoe je zo tot dit project gekomen bent. En prachtige bouwsels!
Mooi dat het styreen bouwen (nog niet altijd) onder doet voor 3D print. Ik hou wel van ambachtelijk :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2020, 21:49:18 »
Wat een wonderschone locs en wagons heb je daar gebouwd Lucien. Ik maak een diepe buiging. Echt prachtig! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2020, 23:40:18 »
Alhoewel ik niet speciaal een smalspoor-fan ben kan ik het wel waarderen als mensen zelf iets creëren, mooi gedaan man!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Lucien

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 21
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • Smalspooratelier
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2020, 09:07:44 »
Dank heren voor de complimenten.

Voor wie alles wil zien kan terecht op mijn Flickr account: https://www.flickr.com/photos/26019003@N06/

Ik wil nog even verder met de baan en de gebouwen.
Ik heb me gebaseerd op de hiervoor genoemde TPT, daarvan is toch wel veel te vinden, en deels bewaard gebleven. Ook heb ik een antiek exemplaar van een frans tijdschrift gevonden dat zich helemaal op deze lijn stort met veel info, een paar tekeningen, en de nodige foto's.

452_001_zpsxhb7cjzv by Lucien Eijdems, on Flickr

De baan is op zich simpel, een station met een passeerspoor en een losspoor. Veel meer was er ook niet op de meeste stations.

Bitry-Baulay-1_zpswij6mk9r by Lucien Eijdems, on Flickr

Aan weerszijden zal een fiddle yard komen, maar op termijn wil ik een rondlopende baan achterlangs, zodat ik bij een tentoonstelling ook eens gewoon de boel rondjes kan laten draaien en lekker kletsen met de bezoekers.
Het geheel komt dan op twee delen met de afmetingen 60 x 120 cm.. Achteraf had ik beter weer op 50 x 90 kunnen bouwen, 60 x 120 is toch echt wel de uiterste grens als je er straks de trap mee af moet op weg naar je auto. Maar afbreken is ook weer zo'n ding....

Daarmee kom ik bij de scenery. Gebouwen zijn allemaal zelfbouw. Pronkstuk voor mezelf is het stationsgebouw dat een typisch TPT gebouw is. Bouwtekeningen stonden in het oude tijdschrift, maar ook in een uitgave van het duitse Mittelpuffer stond een 1:43,5 tekening, wat erg geholpen heeft bij de bouw.
Het model is met spanten opgebouwd, met Evergreen profielen waarbij voor alle houten onderdelen met de hand de houtnerf ingekerfd is. Dat is aan een kant erg tijdrovend, maar ook erg therapeutisch ;-) En het eindresultaat leeft dan toch op de een of andere manier.
Ik heb nog even overwogen om allen bakstenen met de hand 1 voor 1 te gaan metselen, maar de duizelingwekkende aantallen zorgden er voor dat ik toch teruggegrepen heb op styreen muurplaten van Goover Models, een bedrijf dat helaas niet meer bestaat. Iets soortgelijks heb ik helaas nog nergens gevonden.

20181014_170606(0) by Lucien Eijdems, on Flickr

20181027_210208 by Lucien Eijdems, on Flickr

20181221_214629 by Lucien Eijdems, on Flickr

20190105_201132 by Lucien Eijdems, on Flickr

Het gebouw moet nog verder afgewerkt worden, en vervuild, maar dat komt wel als ik het inbouw op de baan.

De rest vand e gebouwen is pure fantasie, maar zijn wel erg geïnspireerd door Daniel Caso, met technieken die hij gebruikt. Door hem heb ik nu een hele collectie Rembrandt pastels aangeschaft ;-)

20190129_183027 by Lucien Eijdems, on Flickr

20190129_183027 by Lucien Eijdems, on Flickr

20190201_211415 by Lucien Eijdems, on Flickr

20190210_203031 by Lucien Eijdems, on Flickr

20191217_172550 by Lucien Eijdems, on Flickr

20191223_145048 by Lucien Eijdems, on Flickr

Narrow minded and proud of it

Yurze Ore Mine - h0e micro layout
Zweifelsfall- h0e micro layout
Buchau 1916 - h0e Württemberg Länderbahn
Bitry-Baulay - 0e Franse bietenbaan

En nog veel meer plannen voor nieuwe baantjes....

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2020, 11:54:01 »
Beste @Lucien,
Alles bij elkaar ziet het allemaal er errug fraai uit en je werkt ook erg netjes. Ik denk dat ik hier een boel kan opsteken. Chapeau!
Wat een mooie bijkomstigheid in deze schaal is, is dat 1:43 een schaal is waarin Heller een mooi assortiment heeft aan Franse auto’s.

Het volgende lijkt off-topic maar dat is het niet:
Er is één ding wat ik jammer ga vinden aan het opkomende vuurwerkverbod en dat is dat er (waarschijnlijk) geen vuurpijlen meer worden afgestoken. Wat omhoog vliegt komt ook weer een keer omlaag en dat zijn die zeer bruikbare (en bovendien gratis) vuurwerkstokken die je na Oudjaar van de straat kunt rapen.
Die dikkere Evergreen-profielen die je gebruikt als dakconstructies, maak ikzelf van vuurwerkstokken.


Een constructie van vuurwerkstokken en houten roerstokjes.
Voor de duidelijkheid: het is niet mijn bedoeling om te vertellen welke materialen je beter wel of niet kunt gebruiken, maar veel meer om ervaringen te delen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lucien

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 21
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • Smalspooratelier
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2020, 12:18:45 »
Ja, een van de nadelen van het vuurwerkverbod.

Een discussie is niet nodig Wim, maar voor dit gebouwtje wilde ik alles met styreen doen, dan trekt ook strak niets krom, en blijft het passen. Het dak van het station blijft afneembaar.

Enneh.....jouw eigen bouwsels voor je franse diorama vind ik dan weer stukken beter dan mijn eigen gerommel, dus zo zie je maar.
Narrow minded and proud of it

Yurze Ore Mine - h0e micro layout
Zweifelsfall- h0e micro layout
Buchau 1916 - h0e Württemberg Länderbahn
Bitry-Baulay - 0e Franse bietenbaan

En nog veel meer plannen voor nieuwe baantjes....
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2020, 13:20:11 »
Enneh.....jouw eigen bouwsels voor je franse diorama vind ik dan weer stukken beter dan mijn eigen gerommel, dus zo zie je maar.
Tsja, (een discussie is niet nodig) maar daar ben ik het dan weer hartgrondig mee oneens: gelukkig zijn we hier op het forum niet zo van “beter” of “minder goed dan de ander”. En dat is één van de redenen waarom dit forum mijn thuisbasis is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lucien

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 21
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • Smalspooratelier
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2020, 14:21:38 »
Het is ook geen wedstrijdje Wim, wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat jouw creaties voor mij ook uiterst inspirerend zijn.

Ik heb zelf echt een enorme hekel aan mensen die zich beter voelen dan een ander omdat ze wat meer ervaring, handigheid en wellicht ook talent hebben voor bepaalde zaken, het gaat om het plezier in de hobby en het delen van ervaringen om elkaar vooruit te helpen. En er zal altijd iemand zijn die het mooier of beter kan dan jij, maar die is dan vast op een ander vlak weer minder goed.

Ik vind van mezelf nog steeds dat ik maar wat aanrommel, Vrij vaak gaan dingen ook mis, en soms gaan ze per ongeluk heel erg goed. Het is bij mij heel veel trial & error, zo heb ik bijvoorbeeld de ketel van de Decauville 2x gebouwd, en de motorkappen van de Coferna lok zelfs 3x, omdat ik eerst moest ervaren hoe het niet moest. Ook mijn andere kleine tentoonstellingsbaantjes zijn ontstaan met 2 stappen vooruit en dan weer eentje achteruit, omdat het soms toch net niet is wat je wou.
Niet bang zijn voor mislukkingen en dingen opnieuw durven maken is denk ik belangrijker dan iets kunnen, dat komt vanzelf wel door het maar vaak genoeg te proberen (of in mijn geval, verkeerd te doen en er van te leren).
Narrow minded and proud of it

Yurze Ore Mine - h0e micro layout
Zweifelsfall- h0e micro layout
Buchau 1916 - h0e Württemberg Länderbahn
Bitry-Baulay - 0e Franse bietenbaan

En nog veel meer plannen voor nieuwe baantjes....

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2020, 14:57:46 »
... het gaat om het plezier in de hobby en het delen van ervaringen om elkaar vooruit te helpen...
Niet bang zijn voor mislukkingen en dingen opnieuw durven maken is denk ik belangrijker dan iets kunnen, dat komt vanzelf wel door het maar vaak genoeg te proberen (of in mijn geval, verkeerd te doen en er van te leren).
Helemaal mee eens. En hoewel we hier ook onze 'leermomenten' delen, ligt er toch een nadruk op wat er wel goed gaat. Dat is menselijk denk ik. Ik ben vaak ook langer aan het prutsen, dan uit de berichten blijkt....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2020, 15:07:08 »
Niet bang zijn voor mislukkingen en dingen opnieuw durven maken is denk ik belangrijker dan iets kunnen.

Dat bedoel ik maar  ;) Dit zijn wijze woorden Lucien en heb je eer van je werk.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2020, 16:14:34 »
Is er dan iemand nóg beter dan ik ??? :P  :P Geintje.

Het wordt zo langzaamaan een Frans onderonsje hier, ik kijk en geniet lekker mee met een glaasje Merlot en een stukje Brie....


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2020, 16:28:17 »
Het is ook geen wedstrijdje Wim, wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat jouw creaties voor mij ook uiterst inspirerend zijn.
Dat is omgekeerd geheel wederzijds.  8)
Citaat
Ik heb zelf echt een enorme hekel aan mensen die zich beter voelen dan een ander omdat ze wat meer ervaring, handigheid en wellicht ook talent hebben voor bepaalde zaken, het gaat om het plezier in de hobby en het delen van ervaringen om elkaar vooruit te helpen. En er zal altijd iemand zijn die het mooier of beter kan dan jij, maar die is dan vast op een ander vlak weer minder goed.
Dat is een instelling die ik kan waarderen. En volgens mij zit je hier precies goed. Mooi dat je er bent.
Citaat
Ik vind van mezelf nog steeds dat ik maar wat aanrommel...
Dat vind ik ook van mezelf. Ik laat hier ook de dingen zien die (dreigen te) mislukken. En is het fijn als anderen je wijzen op “dingetjes” die gemakkelijk beter kunnen. Daarom laat ik hier ook het hele bouwproject zien, zodat feedback nog zinvol is.

En nu ik toch bezig ben:


Waar heb je deze benzinepompen vandaan?
Foto: Lucien Eijdems

Is er dan iemand nóg beter dan ik ??? :P  :P Geintje.
Dat is nou weer jammer; als je “Geintje” achterwege had gelaten was-ie geinig en nu rijd je je eigen geintje in de poep.
Citaat
Het wordt zo langzaamaan een Frans onderonsje hier, ik kijk en geniet lekker mee met een glaasje Merlot en een stukje Brie....
Brie? Jij leek me meer een Hervekaas-type:)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2020, 16:39:39 »

Brie? Jij leek me meer een Hervekaas-type:)

Rommedoe, Limburgse kaas of stinkkaas. Dat spul moet je als chemisch afval behandelen :o handig voor in de trein, je hebt een hele coupé voor jezelf  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2020, 20:57:08 »
Smaakt voortreffelijk, maar na het eten ervan heb je geen vrienden meer over.
En als je de ochtend erna de koelkast openmaakt dan weet je niet wat je overkomt.

Offline Lucien

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 21
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • Smalspooratelier
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #16 Gepost op: 13 november 2020, 12:48:10 »
@Wim Corduwener de benzinepompen zaten in een zogenaamd dioramadoosje van een modelautomerk, geen idee meer van wie. Iets van Cararama of Atlas of zoiets. Ze zijn alleen mooi aan de voorkant, de achterkant is glad.

Mislukkingen: ik zal de foto's even plaatsen, dan kun je zien dat ik ook soms loop te rotzooien terwijl je eigenlijk weet dt je het beter anders kan doen, maar dat kost dan meer tijd.
Ik dacht een motorkap wel met 0.5 mm plaat te kunnen maken, maar deze trok heerlijk krom op de spanten.

20150818_144125_zpsmra3niub by Lucien Eijdems, on Flickr


20150818_171038_zpssa2v04pc by Lucien Eijdems, on Flickr

Uiteindelijk heb ik een dikke plak styreen gemaakt van 2 m.. dikke plaatjes, en een hele lange tijd met vijlen doorgebracht totdat de vorm er uiteindelijk in zat. Ik zie achteraf nog wel ergens een klein dingetje dat nog steeds niet helemaal klopt maar daar zeg ik dan maar niets over  :D

20170126_175509_zpsj6yjebci by Lucien Eijdems, on Flickr

20170129_162045_zps5dlmonrr by Lucien Eijdems, on Flickr

20170201_210023_zps0kemoxqi by Lucien Eijdems, on Flickr

@SuperSylvester: troost je ik bouw ook duits, maar dat is dan in h0e:

Zweifelsfall:

20180915_194723 by Lucien Eijdems, on Flickr

Yurze Ore Mine, en hoewel de naamgeving en het ontwerp amerikaans is, rijd ik met duits materieel:

20191013_143018 by Lucien Eijdems, on Flickr

En ik heb het station van Buchau zo ongeveer op schaal nagebouwd (oke....beetje gesmokkeld met 1:100 in de lengte....). Maar hier moet nog veel aan gebeuren, het is toonbaar, maar de detaillering en weathering moet nog compleet uitgevoerd worden.

20160908_181627_zpsfi3gs4ff by Lucien Eijdems, on Flickr
Narrow minded and proud of it

Yurze Ore Mine - h0e micro layout
Zweifelsfall- h0e micro layout
Buchau 1916 - h0e Württemberg Länderbahn
Bitry-Baulay - 0e Franse bietenbaan

En nog veel meer plannen voor nieuwe baantjes....

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #17 Gepost op: 13 november 2020, 13:05:08 »
Wow dat ziet er gelikt uit, daar kun je bij de Oosterburen mee aan komen  :D

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #18 Gepost op: 13 november 2020, 13:16:30 »
Ik heb écht gezocht maar ik heb nog geen echt mislukkingen kunnen vinden.  :o
Schuren en plamuren is niet mij favoriete bezigheid en misschien komt dat ook wel doordat de gelijmde delen en het styreenplaat een andere hardheid heeft en dus weer anders reageert op schuurpapier.

20150818_171038_zpssa2v04pc by Lucien Eijdems, on Flickr
Ik heb een doos vol afgedankte Lima- en Pikorommel en soms en wel vaker dan soms hebben de daken van H0-wagons nagenoeg dezelfde afmeting en ronding als jouw motorkap. De daken van personenrijtuigen hebben vaak ook mooi afgeronde uiteinden. Ik ben liever lui dan moe dus ik grabbel graag in dit soort dozen.  Maar ik vertel er gelijk bij: ik ben geen replica-bouwer; als de verhoudingen kloppen en het ziet er geloofwaardig uit dan ben ik blij zat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lucien

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 21
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • Smalspooratelier
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #19 Gepost op: 13 november 2020, 13:22:34 »
@Wim Corduwener: De motorkap is wel erg krom vanwege het dunne styreen, vandaar dat ik die toch maar opnieuw gemaakt had.

@SuperSylvester: Yurze was in 2016 in Lahnstein, voor de rest ben ik nog niet in Duitsland geweest met de baantjes. Ik kon begin dit jaar naar de Nussa (Null und Schmalspur Ausstellung) in Stadtoldendorf, maar dat is meer een insider- en liefhebber tentoonstelling waar je naar toe gaat voor de eer en de roem en er geen onkostenvergoeding wordt uitgekeerd, dan is 500 km v.v. en 2 of 3 overnachtingen op eigen kosten en een extra vrije dag opofferen toch net iets teveel van het goede.
Narrow minded and proud of it

Yurze Ore Mine - h0e micro layout
Zweifelsfall- h0e micro layout
Buchau 1916 - h0e Württemberg Länderbahn
Bitry-Baulay - 0e Franse bietenbaan

En nog veel meer plannen voor nieuwe baantjes....

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #20 Gepost op: 13 november 2020, 13:48:32 »
...waar je naar toe gaat voor de eer en de roem en er geen onkostenvergoeding wordt uitgekeerd, dan is 500 km v.v. en 2 of 3 overnachtingen op eigen kosten en een extra vrije dag opofferen toch net iets teveel van het goede.
Ach, je krijgt betaald als je op zo’n beurs je spul exposeert?
Daar heb ik nooit bij stil gestaan.

De motorkap is wel erg krom vanwege het dunne styreen, vandaar dat ik die toch maar opnieuw gemaakt had.
Wat ik nog wel eens doe is flinterdun styreenplaat (0,3 mm dik) over een een dikkere plaat plakken.


De bak aan de zijkant van deze cabine moet bijvoorbeeld verlengd worden, dat ga ik doen met een dikker (1 mm) stuk styreenplaat. De las tussen dat stuk styreen en de eigenlijke cabine is lastig weg te werken, dus plak ik over de gehele lengte daar een dun stuk (0,3 mm) overheen. De klinknagels heb ik van te voren al in het dunne plaat geradeerd.
Maar, uiteindelijk doe ik ook maar wat mij het makkelijkst lijkt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lucien

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 21
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • Smalspooratelier
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #21 Gepost op: 13 november 2020, 14:30:46 »
...waar je naar toe gaat voor de eer en de roem en er geen onkostenvergoeding wordt uitgekeerd, dan is 500 km v.v. en 2 of 3 overnachtingen op eigen kosten en een extra vrije dag opofferen toch net iets teveel van het goede.
Ach, je krijgt betaald als je op zo’n beurs je spul exposeert?
Daar heb ik nooit bij stil gestaan.


Technisch gezien krijg je er ook niet voor betaald, maar je krijgt wel je onkosten vergoed.
Dus de benzinekosten, overnachtingen, maaltijden enz. Sommige "grote" modelbouwers gooien er nog kosten bij voor slijtage aan de baan en het materieel, maar dat moet ieder voor zichzelf weten.
Een kostenvergoeding vind ik ergens ook wel reëel als je tentoonstelt op een commerciële beurs, ze verdienen er immers ook aan met de toegang.
Daar staat dan ook tegenover dat de organisatie wel een aantal eisen stelt aan je baan, de presentatie, en bemensing, en dat er dus ook altijd wat te zien valt voor bezoekers. Een uurtje de boel uit zetten en zelf de beurs afstruinen kan dan ook niet. En vrijblijvend is dus ook niet, je ondertekent wel een overeenkomst.

Voor tentoonstellingen bij verenigingen, of in mijn geval specifiek voor de Smalspoormodelbouwdagen bij de Stoomtrein Katwijk - Leiden Daar kom ik ook als vrijwilliger en is mijn beloning dat ik weer de nodige bekenden zie en er mee kan kletsen, en we 's avonds met zijn alleen een warme maaltijd krijgen aangeboden van het museum. Die overeenkomst is dus ook veel meer een herenafspraak, maar de gezelligheid wint het bij mij voor dit evenement waar ik wel probeer elk jaar naar toe te gaan, of als deelnemer, of als bezoeker. Helaas was dit jaar een Coronajaar.....nergens een beurs.
Narrow minded and proud of it

Yurze Ore Mine - h0e micro layout
Zweifelsfall- h0e micro layout
Buchau 1916 - h0e Württemberg Länderbahn
Bitry-Baulay - 0e Franse bietenbaan

En nog veel meer plannen voor nieuwe baantjes....

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #22 Gepost op: 13 november 2020, 15:09:37 »
Helaas was dit jaar een Coronajaar.....nergens een beurs.
Ik heb met een van de forumleden nog steeds een afspraak lopen om onszelf vol te proppen met broodjes kroket bij de smalspoorbeurs in Valkenburg. Dat zal wel volgend jaar worden.  ::)
Wat ik tijdens COVID-19 nog wel het meeste mis zijn de beurzen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lucien

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 21
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • Smalspooratelier
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #23 Gepost op: 27 mei 2021, 11:30:58 »
Met excuses voor de lange afwezighied hier, maar ik heb allerlei kleine klusjes gedaan die m.i. niet echt een update waard waren, en ook niet allemaal met deze baan te maken hadden. Er staan nog twee andere baantjes, en er lopen nog twee andere min of meer half geplande projecten voor baantjes.
Om een tipje van de sluier op te lichten: ik ben bezig met vage plannen voor een soort industriebaantje in H0e met rolwagenverkeer, waarvoor ik de nodige zaken links en rechts heb aangeschaft, en ik kreeg in korte tijd de beschikking over 5x hetzelfde Bemo lokje, 1x gebouwd, en 4x als kit. Niet allemaal voor mezelf, 2 exemplaren voor een vriend, dus er was even sprake van een soort Lokomotivmanufaktur op de zolderkamer.
Ze zijn bijna spuitklaar, en mijn exemplaren gaan dienst doen op Zweifelsfall en de genoemde industriebaan.

De franse baan lag een tijdje stil, maar intussen heb ik wat meer aan het landschap gedaan, en afgelopen dagen de Grasmaster weer eens afgestoft.
Zeker nu er vage kansen zijn op een afgeslanke versie van de Smalspoormodelbouwdagen wil ik kijken hoe ver ik kom, mocht er iets door gaan, dan kan ik dit baantje hier neerzetten.
Overigens heb ik de afspraak voor de NMD in Rijswijk gecancelled, met alle onduidelijkheid over de condities waaronder je als deelnemer kunt meedoen heb ik besloten om maar af te zien van deelname, en me weer te melden als we weer terug gaan naar normale omstandigheden.

Maar terug naar de franse baan. Ik zie net dat ik nog geen enkele plaatje gedeeld heb van de baan zelf, dus bij deze de voortgang van de afgelopen dagen en voorliggende maanden.
Het is een simpele halte onderweg, met een passer- en losspoor.

Onderstaand de linker helft van de baan, met het begin van een landschap.

20200412_130224 by Lucien Eijdems, on Flickr

Na het aanbrengen van een bodembedekker begint het al ergens op te lijken:

20200508_131814 by Lucien Eijdems, on Flickr

De opstelling voor de rechterzijde:

20210223_125321 by Lucien Eijdems, on Flickr

En met wat meer contouren:

20210307_120827 by Lucien Eijdems, on Flickr

20210314_193320 by Lucien Eijdems, on Flickr

En na de actie met de Grasmaster:

20210525_124538 by Lucien Eijdems, on Flickr

20210525_124523 by Lucien Eijdems, on Flickr

20210525_124516 by Lucien Eijdems, on Flickr

Er valt nog heel veel te doen, maar dat de bakken nu groen zijn in plaats van bruin motiveert al een stuk meer om er mee verder te gaan.
Narrow minded and proud of it

Yurze Ore Mine - h0e micro layout
Zweifelsfall- h0e micro layout
Buchau 1916 - h0e Württemberg Länderbahn
Bitry-Baulay - 0e Franse bietenbaan

En nog veel meer plannen voor nieuwe baantjes....

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bitry - Baulay, een franse bietenbaan in 0e
« Reactie #24 Gepost op: 27 mei 2021, 12:00:59 »
Dit zijn best hele mooie vorderingen. Heel prettig om te zien dat je toch opschiet met deze Franse baan. Top. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/