Auteur Topic: Goederenwagons - gebruik en sporen  (gelezen 2677 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Goederenwagons - gebruik en sporen
« Gepost op: 9 juli 2020, 19:34:50 »
Zo gaandeweg worden de goederenwagons in mijn collectie ook wat minder nieuw...
In eerste instantie heb ik wat wagons gebruikt om restjes bruine en zwarte wet-wash op te maken of om een beetje bruin op een kwast te gebruiken als dry-brush. Geen gecontroleerd proces, maar gaandeweg zijn deze gesloten wagons zo gekleurd.


^ Links staat de eerste wagon waar met verweren is begonnen, rechts wat later


Voor de open wagons, bepalen het gebruik (de lading) ook hoe ze er uit zien. In deze wagon heb ik eerder al een lading kolen gemaakt: een laagje piepschuim, zwart geschilderd en granulaat er op dat is vastgelijmd met verdunde houtlijm




Het nadeel van deze lading is dat deze altijd in de wagon zit. Deze keer maak ik voor twee andere wagons de kolenlading uitneembaar. Dan kan er ook 'gelost' worden en de wagon leeg of met een andere vracht weer terug.

De basis voor deze uitneembare lading: een dubbel stukje ondervloer. Je kunt ook ander schuim gebruiken of zelfs een stukje hout. Het idee is dat zo de wagon met lading vrij licht blijft, en het is goedkoper dan de wagon te vullen met granulaat.
Dan wat vershoudfolie in de wagon, de ondervloer er in.




Met de folie wordt voorkomen dat de boel aan de wagon plakt als de "kolen" worden vastgelijmd met verdunde houtlijm.




Na een nacht, is de boel nog niet veel droger. Dat heb je met die 150% luchtvochtigheid nu.... Voorzichtig de lading er uit gehaald en verder laten drogen in een warme oven. Overigens maak ik meteen ook een grindlading.




Nu de lading droog is, wordt een en ander met een vijltje bijgewerkt. Met name laat ik het schuim wat taps toe lopen naar onderen. De lading moet er weer makkelijk uit kunnen straks




En dan kan de boel in de wagons. De wagon met remmershuis is zo gekocht, de andere heb ik met een vrij droge kwast met zwarte verf wat getamponneerd.




En zo is er al een aardig kolentreintje. Al kunnen de kleine wagons ook nog iets anders meenemen.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline RAIL

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
Re: Goederenwagons - gebruik en sporen
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2020, 18:27:12 »
Knap resultaat ! ;)
Groeten Ludwig

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Goederenwagons - gebruik en sporen
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2020, 10:18:54 »
Nu vallen wel de superschone gebouwen erg op  ;D wie A zegt ….  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Goederenwagons - gebruik en sporen
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2020, 10:29:46 »
Nu vallen wel de superschone gebouwen erg op  ;D wie A zegt ….  :)
Jajaaa.... Staat in de planning  :)  (de stationsgebouwen, dan. Anders wordt het minstens een heel alfabet)
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Goederenwagons - gebruik en sporen
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2020, 11:41:07 »
Ik ben het niet graag eens met @Jack, maar in dit geval kunnen die sprankelend witte huizen ook wel een beetje wetwash gebruiken.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)