Auteur Topic: Druppels (diorama 1:32)  (gelezen 12686 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Druppels (diorama 1:32)
« Gepost op: 13 juni 2020, 09:25:42 »
Dit diorama stelt een probleem waar ik wat advies/instructies nodig heb:

IK wil een scène zoals die je twee uur lang in deze film zie:

(Ik probeer noig een keer hier de Youtube gedoe)


Ik heb nu met de brug diorama geleerd hoe kan ik echt leuke reflecties op het water kregen. Maar op de volgende diorama wiul ik het zo maken dat OP de haars water zo'n 4 of 5 milimeters echte water komen te liggen. Tecnisch is dat geen probleem. Maar het is ingewikkelder: ik will dat vanaf boven, met wat tijd ruimte en in verschillende plekken, sporadische waterdruppels vallen op het water oppervlakte en zo het effect can de val maar vooral de groeiende water cirkels veroiorzaakt.

Nou, een goedkope aquarium pomp is zeer makkelijk te vinden en ook zeer goedkoop, maar dat is nietr wat ik nodig heb! Wat ik moet hebben is een mechanisme dat een niet te regelmatig en met duidelijk pauzes een of een paar druppels laat vallen. Natuurlijk zal ook nodig zijn om het niveau van de  laag water cbeneden constant te houden en met een pump een tank boven voor de drupels steeds vol te houden.

Het water circuit leekt me niet te ingewikkeld om te bouwen maar de drupels wel!

Mijn enige idee zo ver is een medische druppelaar maar een bank overvallen omzo een druppelaar te betalen wil ik nog niet dus mij vraag is: kan iemand hier me de weg wijzen naar een goede te doen oplosing?

Bij voorbaat bedankt!



Daniel  ;)

Magoo :D

Mr Wallet  :-X


Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2020, 11:29:47 »
Nou, Paul Lindsay-Scott, een geweldige modelbouwer van de UK, heeft me net al wat nieuws geleerd: hij zei dat water druppels zouden veel te groot zijn, te zichtbaar voortdurend de val en zouden ook nog een veel te sterke effect veroorzaken.
Hij zei dat individuele correls sand zouden bijna niet zichtbaar zijn (in iedere geval zeker niet voor mij!) en zouden een mooier, veel meer geproportioneerd effect creeren.

Geweldig! 

Dan is ook niet nodig zo'n complexe water instalatie, geen water pomp, en alles dat.

Maar nu het probleem is hoe kan ik een systeem creëren dat zoiets als elke 15 tot 20seconden hier of daar (drie a vier plekken zou het allerbeste zijn) een enkele correl sand laat vallen? 


Mijn eerste idee was een 2mm of 3mm draadeind draaien binnen een op precise maat gekozen metaal pijp: men zou kunnen een correl elke zo veel draad laden en de roterende draad zou ze naar de ontlading gaat brengen.

Maar Magoo hier zegt dat het zou gekkenwerk zijn zo een suprepresisiewerk de doen dat kan individuele correls vervoeren en niet vast te rakken>>motor verbranden>>> museum in de fik steken>>> wegrennen, rennen, rennen, kom op Daniel harder rennen...!  en zo.

Dus IK LUISTER:



Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2020, 12:43:22 »
Water
Echt water heeft een oppervlaktespanning en als je echt 1:1-water gaat gebruiken in een 1:35-diorama dan ga je die oppervlaktespanning zien. Met name langs de waterkanten zie je dat echt water ietwat omhoog gaat kruipen. Ook al gebruik je maar een laagje water van een paar millimeter, het effect van die oppervlaktespanning zal zichtbaar blijven. Wellicht zal die oppervlaktespanning minder zichtbaar zijn als je een beekje maakt met snelstromend water.
Een ander probleem zijn de waterkanten. Jouw waterkanten zijn meestal natuurlijk en voorzien van begroeiing. Hoe zorg je dat het water niet wegloopt langs de waterkanten en dat er onder je diorama een plas water komt te liggen én wat doet water met jouw begroeiing... komt het dan weer tot leven?

Waterdruppels
Wat inderdaad waar is is dat 1:1-waterdruppels zo groot zijn als grote keien die in het 1:35-water plonsen.


Zandkorrels die door een dun buisje lopen hebben weer een ander probleem: die zandkorrels zijn nooit precies even groot en lopen wellicht vast in dat buisje. Bovendien heeft vochtigheid een lastige bijwerking zodat ze in het buisje vastlopen of moeilijk is te doseren hoeveel zandkorrels je in het water laat vallen.
Een buis met wat grotere diameter, waar een wormwiel doorheen loopt en aangedreven wordt door een langzaam draaiend motortje heeft misschien meer kans; je kunt nauwkeuriger doseren en het zand loopt misschien minder snel vast in zo’n buis.
Nog wel èèn puntje: wat ga je doen met die berg zand die later op de bodem van je rivier ligt?

@Daniel Caso ik vind het wel een bijzonder plan en je zoekt duidelijk de grenzen op van wat er mogelijk is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Zilte

  • Gast
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2020, 12:43:41 »
Goedemorgen Daniel,

Ik wil weleens kijken, wat met een stappenmotor en Arduino mogelijk is. De oppervlaktespanning van water kun je verminderen met zeep. Daar is niet veel van nodig en dus zal schuimvorming geen probleem zijn.

Het nadeel van zand is natuurlijk, dat het gaat stapelen en 1 keer in de zoveel tijd verwijderd moet worden. Een andere optie zijn misschien glasparels (200 mu). Ook deze zullen stapelen, maar misschien is er een roulatie te bedenken.

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2020, 15:43:34 »
Nou...Ik was halverwege het antwoord maar ben nu de tekst kwijt!

Opnieuw beginnen dus.

Bedankt Wim en Zilte. Zeer waardevolle bijdrages allebij.
Ik zal hier proberen te antwoorden.

Wim:


Ja, water druppels zijn zeer brutale beestjes als het regent:

IMG_0044 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

1)
Ja, het probleem van de wateroppervlakte spanning kende ik al van het fixeren van ballast tussen de bielse. Maar eerlijk gezegd, was totaal vergeten!!! Dus bedankt voor dat.
Voor het ballast gebruikt men meestal twee druppels afwaasmiddel. In iedere geval wat proefjes zullen zeker nodig zijn.

2)
Ja, de capillariteit van het water ken ik goed en zie geen probleem er mee. Dat zal duidelijk worden als ik verder uitleeg.

3)
Dit diormama zal geen van de vorige zijn dus hoeft ook niet op dezelfde manier gebvouwd te worden. Zoals ik al een paar keer uitgeleegd heb, ik houd niet van steeds op dezelfde manier te werken dus nieuwe situatie >>> nieuwe antwoorden. Zalig!!!
Ja, ik snap wel wat je bedoeld met de kanten maar dat wordt zeker geen punt. ik zal eerst de bak voor het water modeleren en pas dan alle andere, als ik al zeker ben dat het water systeem goed werkt.

4)
Op de hardboard bodem (ja, lekker super goedkoop) zal ik met houten laatjes van, zeg, 18mm de contour van de oevers 2D tekenen.

5)
Het blauw zal de oppervlakte van de water bak zijn en de module is (al)  80cm X 120cm.

6)
Als het hout al vast zit zal ik met zwarte gips (acrylverf voor de kleur) de kanten vormgewen

7)
de geknipte top van een blik met schroefdop vast met epoxi aan de onderkand van de water bodem zal een goede afwatering systeem maken

IMG_0053 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0054 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0055 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

en een simpele oplossing voor de gaat vanaf boven gezien zal in twee minuten gemaakt worden:

IMG_0056 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

8)
Dan zullen bodem, kanten en afwatering systeem goed met epoxi verf of haars bedekt worden zodat geen kans van lekage overblijft.

9)
Pas als het echt zeker is dat geen enkele lekage is zal de rest begonnen worden.
Hewt eerste zal een kist zijn met een dak en een plavond. Daar tussen zal het systeem geinstaleerd worden om de 'druppels' te laten gebeuren.

10)
De oevers zullen zeer makkelijk met hard gips op de epoxi of hars verwerkt worden.
Het kan, natuurlijk gewoon met de epoxi of haars gedaan worden, maar ik wil precies gebruik maken van de capillariteit van het water dat op de kanten probeer te 'klimen'. Speci9aal voor dat zal ik, zoals al deed in het diormama, een donker lage streep maken.

11)
Op die manier ik zal alle soort riet, planten of watever mogen zetten zo lang ze van kunst materialen zijn gemaakt. Dan worden ze met transparant hars als lijm op de kanten of bodem wast gemaakt.

12)
Dan zal de waterbodem ook verwerkt worden zo veel de structuctuur als de kleuren.

13)
Daar na een +/- 2 tot 3 mm transparant hars laag zal voorgoed riet en planten vast houden.

14)
Dan zal ik wat met kleuren en structuur (zoals gedaan op het diorama van dit draad) spelen en als nodig ook een of twee laagjes hars toevogen.

15)
Hmm...
...Ik heb al meerdere keer dat ik houd niet van planen houdt gezegdd.
Ik ben bang dat als ik verder met deze post gaat en alles op een rijtje heb wat moet gedaan worden en hoe alle zin om het te maken zal verdampen.

Ik hoop dat Magoo een beetje vertrouwen verdient.
Ik zal een weg vinden of maken maar wil niet alles wat ik ga doen van tevoren weten omdat dat dan alle lol zou verdampen net zoal jullie me naar de film uitnodigen maar onderweg vertellen me hoe het hele verhaal looptg en hoe het eindigt.

16)
Ja, je heeft gelijk, de schroef mechanisme is mogelijk best. Maar geen sand korrels. Misschien transparant hars korrels zo iets als 1mm doorsnee. Anders kleine balletjes lood.. Weet ik veel...We zullen zien.



Beste Zilte:

Hartelijk bedankt voor jouw idee.

Ik wet wel wat een stappen motor is en van arduino weet alleen dat het heeft tien keer meer draden dan wat nodig is om mij, Magoo en Mr. Wallet samen in paniec te laten vluchten. Maar als je wat er mee kan bedenken het zal zeer zeker vanaf achter de zandzaken welkom worden.

Ik weet dat iemand zei dat een wijze man kan van een zandkorrel een pagoda maken. Nou, ik ben geen wijze en wil ook geen pagode en met de kleine hoeveelheid korreltjes dat op een beursdag zullen vallen ik denk niet dat een berg zal ontstaan.
In iedere geval de afwatering zal wat helpen opruimen en dan nog, als nodig, ik heb jaren geleden voor mijn stofzuiger een speciaal miereneter gemaakt met een lange dunne slang voor neus dat overal kan komen.

Je maakte me wel nieusgierig.

Daniel






Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2020, 15:46:44 »
Sorry, ik was vergeten:

Dit is de diagraam van de 80cm X 120cm diorama.

IMG_0052 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2020, 16:23:04 »
WOW!
Nou @Daniel Caso, ik zie hier een nieuw en behoorlijk spectaculair topic ontstaan.
Nou...Ik was halverwege het antwoord maar ben nu de tekst kwijt!
Dat heb ik ook: dan loop ik naar de keuken maar ben ik vergeten waarvoor ik naar de keuken liep.  :o
Citaat
Ik hoop dat Magoo een beetje vertrouwen verdient.
Dat vertrouwen had je al.  :)

Ik zie ook dat je alweer met een nieuw project bezig bent voordat het vorige project af is.  :)
De oppervlaktespanning van water kun je verminderen met zeep. Daar is niet veel van nodig en dus zal schuimvorming geen probleem zijn.
@Zilte heeft een punt: met afwasmiddel breek je de oppervlaktespanning van het water en na verloop van tijd schuimt het ook niet meer en houdt je een groenkleurig en frisruikend watertje over.

Ik heb nog wèl een vraagje: ik zie dat de opzet van je water van meerdere richtingen komt. Stroomt het water met een waterpomp vanaf een punt naar alle kanten of blijft het water gewoon stil liggen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2020, 21:33:28 »
Wim

Je zei:    "Nou , ik zie hier een nieuw en behoorlijk spectaculair topic ontstaan."

Dat is correct en gaat wel gebeuren maar nog niet. Daarom heb ik het hier gepost. Waarschijnlijk zal ik wel een dezer dagen beginnen met de water bak te bouwen en wat experimenten er mee te maken maar dat zal zeer zeker geen plan volgen. Hewt zal gebeuren pas als het gebeurt, zoals de meeste dingen dat ik doe.
_____________________________________________________________________________________________________________
Je zei:    "Dat heb ik ook: dan loop ik naar de keuken maar ben ik vergeten waarvoor ik naar de keuken liep.  :o"

En ja, dat gebeurt me dagelijks maar niet deze keer. Ik had al half de lange antwoordt geschreven en ik weet niet wat ik per ongeluk raakte dat maakte dat dhet hele tekst verdwijnt. (De relatie tussen de comupter en ik is zoiets als haat/haat)
______________________________________________________________________________________________________________
Je zei:    "Ik zie ook dat je alweer met een nieuw project bezig bent voordat het vorige project af is.  :)"

Now...hoezo 'een'?
Ik ga misschien straks of morgen een lange lijst in foto's van de projecten dat wachten voor de afwerking.
______________________________________________________________________________________________________________
Je citeert Zilte en zei :    "Zilte heeft een punt: met afwasmiddel breek je de oppervlaktespanning van het water en na verloop van tijd schuimt het ook niet meer en houdt je een groenkleurig en frisruikend watertje over."

Om de wateroppervlakte spanning te breken is genoeg een p[aar drupel afwaas middel. Ik hoop dat als het diorama naar een show gaat het water zal genoeg zijn voor een of twee dagen en daarna zal gewoon weg gegooid worden.
_____________________________________________________________________________________________________________
Je vraagt:    Ik heb nog wèl een vraagje: ik zie dat de opzet van je water van meerdere richtingen komt. Stroomt het water met een waterpomp vanaf een punt naar alle kanten of blijft het water gewoon stil liggen?

Zoals in the film, het water zal niet stromen. Op sttromende water kan men niet die mooie cirkeltjes zien omdat de stroom laat ze zich niet eens vormen. De gestalte van de water oppervlakte was in twee seconden getekent maar daar na zeer naukeurig bestudeerd en het is gewoon perfect. In een paar momente zal ik met beelden laten zien waarom ik dat zegt.


Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2020, 22:13:59 »
Hier de uitleeg.

Zoals gezien, dit is de opzet van de water gebieden op de base van 80cm X 122cm:

IMG_0057 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Wat je hier ziet is een grove maar ahndige en snelle manier om de massa bomen, ppanten en wat dan ook dat zal op het terrein komen te staan:

IMG_0058 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Hier is hetzelfde maar ook met de andere gebied

IMG_0059 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

En hier alle gebieden

IMG_0060 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Nou, omdat de baseboard zal op 1.30cm hoogte komen te staan en de bomen zijn  tussen 40 en 50cm hoog en ook nog zyllen heel veel bomen, struiken, kliomp planten, en allerlei groen komen te staan, als resultaat men zal geen twe stromen tegelijkertijd kunnen zien. Natuurlijk wel de punten waar ze elkaar treffen.

Wat volgt is een serie foto's genomen vanaf ongeveer de standpunt van de kijker:

IMG_0061 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0062 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0063 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0064 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0065 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0066 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0067 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Zo, terug naar het overzicht

IMG_0058 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Natuurlijk geen enkele van de groene gebieden zal zo massief bevolkt zijn dat men gewoon een groene muur zal zien. Etr zal zijn wel wat kleine ruimte hier en daar, of een geimproviseerde brugetje, etc. Maar een ding is zeker, men zak niet kunnen echt doorheen zien.
Waarom?
Als men het geheel tegelijhkertijd kan zien de geest vervangt meteen wat die ziet door wat die nu al weet. Dus de toeschouwer is niet meer 100% aanwezig omdat een deel van de aandacht is nu bezig met de verbeelding.
 Maar zo lang als de toeschoiuwer geen complete beeld heeft, blift de geest op zoek naar visuele informatie. Dat betekente een meer gezonde aanwezigheid en een andere kwaliteit van de aandacht. Dat maakt de ervaring totaal anders dan wanneer men te snell het geheel heeft doorzien.

Maar er is nog iets anders:als het werk op elke gebied van groen goed afgewerkt is, vijf mensen kunnen tegelijkertijd visueel exploreren zonder elkaar te zien.

------------

Het diorma zal deze keer binnen een soort kist moeten zijn.
Ten eerste de taken van de bomen aan beide kanten van het water zullen elkaar raken en zo een soort groene plafond vormen zoals in de film.
Boven die 'plafond' zal verborgen het systeem met het druppel mechanisme zijn maar tussen die systeem en het groene plafond zal een translucent (dus niet trasparant) blkauachtig acrylplaat en daar op een zeer sterke LED lamp met licht in een geel zoals de zon.

Er zijn ook taloze truckjes en mogelijkheden maar ik wil nu nog ermee bezig te zijn omdat wil graag terug aan de diorama voor Valkenburg en de 'boommakkerij'.

Wat me wel nu intereseeret over dit project is het kregen van een zeer goeie oplossing voor de drupels. Ik weet dat zo ver te komen neemt helaas tijd dus de kaars is al aamngestoken en ik ga terug naar de diorama van dit draad.

Daniel




Zilte

  • Gast
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2020, 12:55:11 »
Een gedachte kan ook zijn, dat een tak van een boom in het water hangt en langzaam heen en weer gaat. Ook kan gedacht worden aan een 'golfapparaatje', iets van een schuifje aangedreven door een servo en Arduino. Dat geldt ook voor de tak.

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2020, 14:07:16 »
Zilte

Zoals ik door e-mail zei, die van de tak in het water is een geweldige idee.
Hartelijk bedankt door je bijdrage.

Andere mensen vinden het misschien ook nuttig of inspirerend.

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2020, 14:38:58 »
Andere mensen vinden het misschien ook nuttig of inspirerend.
Naast dit project, dat behalve nuttig en inspirerend, geeft het ook blijk van jouw grenzeloze fantasie. En op de een of andere manier probeer je om je fascinatie voor water om te zetten in iets dat gaat leven in een diorama.

Je had tog gelijk, ik zou beter de Miniart kraan moeten gebruiken.
Nee hoor, ik heb geen gelijk. Ik zoek vrijwel dagelijks over het internet en kwam deze kraan tegen. Het was slechts een suggestie.
Ik ben wel erg nieuwsgierig hoe deze MiniArt-kraan gaat worden als het door jouw handen gaat.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2020, 15:44:36 »
Wim

"...tog..."  :o   8) :-X  >>> toch 
__________________________________________________________________________________________________________

Ja, ik had het niet door maar nu dat je het zei is het duidelijk weer het water.
Water is echt mysterieus.
Ik ben jaren lang met kunst bezig geweest een heel wat kunst gezien; maar na meer dan 100.000 foto's van water reflecties ik vond
dat er is geen enkele kunst 'stijl' of 'stroom' dat niet door het water al vanaf de oorsprong getoond werd.

__________________________________________________________________________________________________________


Ja, ik zie het. Je heb gelijk: je had geen gelijk.  ;D


Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2020, 15:58:48 »
Deze foto's tonen enkele 3D-schetsen op mijn baan.
Niets is nog compleet. Het water mist de harslagen en de bomen werden gewoon zo maar op de nog niet afgewerkte grond gezet om een ​​idee te kregen van wat was ik aan het doen.
Maar ze  geven wel een beetje een idee van wat de groene bloken op de 3D tekening voor staan.

P1130605 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

P1130619 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

P1130605 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #14 Gepost op: 14 juni 2020, 16:02:18 »
... en nog een paar foto's

In het donker:

P1130602 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Spelen met de rookmachine:

P2200505 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Die zijn natuurlijk effecten dat ik wil ook op de komende diorama toepassen.

Daniel

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #15 Gepost op: 14 juni 2020, 17:13:03 »
Hoi Daniel,

Ik stond vandaag in een vijvertje te staren en moest aan jouw rimpelingen-op-het-water project denken.
En ik kwam met een omgekeerd idee: in plaats van iets van in het water te laten vallen, kun je ook iets van onderaf omhoog laten komen. Een luchtbelletje ligt dan voor de hand.
Nou ja, zo maar een om-gedachte. Misschien is het wat...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2020, 18:51:35 »
Hoi Rob

Bedankt!

Ja, ik was vanochetnd eraan te denken maar kon nieks overtuigen voor mezelf te denken maar nu je duwt me weer in het water dus mijn eenzame hersencel begint weer te werken. Laten we kijken of we als team kunnen wat bedenken.

Mijn idee was iets zoals dunne staal staafjes door een mechanisme van onder het oppervlak van het water te raken. Maar ik raakte in paniek toen ik me vroeg hoe zou ik kunnen dan vermeden dat het water naar beneden druppelt of stroomt ?

Mijn idee was iets zoals dunne staal staafjes (0,5mm of zo) die van onder het oppervlak van het water te raken. Maar ik kon geen manier bedenken om zo te doen dat geen water rond the staafjes naar beneden gaat lekken.
Misschien heb je wel een oplossing of een totaal betere maneer.
Ik luister!

Daniel

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #17 Gepost op: 14 juni 2020, 19:56:52 »
Hoi Daniel,

Een dun staafje kan ook. Je hoeft niet per sé door de bodem omhoog te prikken. Ik kan me ook een soort van onderwater wip voorstellen. In het water steekt daar een puntje omhoog en aan de ander kant zit de aandrijving boven het water oppervlak. Een en ander kun je verbergen achter een omgevallen boom, of waterplanten of zoiets. Je kunt ook denken aan een dubbele bodem, waaronder het wip-mechanisme zit.

Snap je 'm?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #18 Gepost op: 14 juni 2020, 20:19:05 »
Hoi Rob

Jazeker!

Its dat ik constant doe is steeds dingen aan elkaar aanpasse en in dit geval hes is geen probleem een kleurtje aan het water te geven zodan wat onder gebeurt nit duidelijk te zien is. Maar ik hoeft zeker geen platte bodem te maken dus wat kleine stenen hier en daar of inderdaad water planten kunnen alles goed verbergen.

En nu als ik dit schreef zie ik dat een paar lange krukassen (zoals in een motor maar met meer krukken onregelmatig verdeeld in de lengte)  zeer langzaam aangedreven kunnen misschien het werk mooi doen... Ja, het zal repetitief zijn maar de regen heeft immers ook zijn ritme...

Nogmaals bedankt!

Daniel




Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #19 Gepost op: 14 juni 2020, 20:30:42 »
Water en modelbouw, 2 zaken die elkaar niet goed verdragen.
Ten eerste is water niet op schaal na te bootsen, het blijft zijn eigenschappen houden welke al eerder zijn vermeld.

In Hamburg bij MiWuLa hebben ze een bak met 30.000 liter water waar de schepen in 1:87 rond dobberen en varen, maar het is en blijft een vreemd gezicht.
Dat water wordt om bepaalde tijd met 10% ververst, gefilterd over actieve kool en constant op 12 graden gehouden.
De 3000 liter die wordt vervangen vangen ze op voor het gebruik van de toiletten, duurzaam dus.

Om het op 12 graden te houden heb je een koeling nodig en je hebt dan de minste kans op alg vorming, bij MiWuLa hebben ze hiervoor echt van alles geprobeerd en getest om water op schaal na te bootsen hetgeen allemaal op mislukkingen uitkwam.

Modelschepen varen in water op schaal 1:1 is ook niet een gelukkig huwelijk, soms heb je geluk en zo had ik ooit een mooi plaatje van één van mijn modelschepen in een bak met water tijdens een jaarmarkt ergens in de regio Drechtsteden.



Mijn advies, gebruik geen water.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #20 Gepost op: 14 juni 2020, 21:39:40 »
Bedankt Tom

Zoals ik hier in dit forum geleerd hebt, "Dwaarsliggers houden het spoor recht." ;D

Het lijkt me dat je het verschill niet op rekening gehouden heeft: je hebt het over 30.000 liter water waar model schepen moeten varen op golven van, zoals in de foto, ten minste 5cm

Ik heb over zeer stille water met maximaal 1/2 tot  1cm diepte waarin in niks gaat varen en waar ik alleen het druppels-effect wil met 1mm hoog golfjes. Sterker nog, ik vandaag dat zonder moeite kunnen krijgen. Het probleem was dat steentjes van 2mm of merr nodig waren en dat ze gaan te snel, zoals 99% van de H0 treinen dat vertrekken van en station en in minder dan een minuut aan de volgende station komen. Amerikannen hebben het over 'scale time' al sinds de '70s jaren maar ik ga niet mijn enige hersecel daarmee verbranden.

Ik vraag me af niet 'als' maar gewoon 'hoe' gaat het gebeuren en die druppel effect zal absoluut komen.

Ik denk niet dat meer dan 2 liter water nodig zullen zijn en ik zie geen reden om het water meer dat maximaal 24uur erin te laten liggen.

Zo, je ziet, een water is het andere water niet ook als water is er alleen maar een. :)

Al dat gezegd, de foto van jouw schip is fantastisch!
Ik kan me voorstellen dat men kunt zo'n dramatusche foto niet krijgen zonder de steun van de muzen!  Chapeau!!!


Daniel


Zilte

  • Gast
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2020, 08:39:21 »
Het klopt wel wat Tom zegt. Water laat zich niet schalen, maar je kunt ook denken aan heldere vloeistoffen met een hogere viscositeit. Bijvoorbeeld glycerine. Proefondervindelijk zou je dan moeten kijken of het werkt.

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #22 Gepost op: 15 juni 2020, 09:21:15 »
Hi Zilte

Ja, het klopt wel tecknisch wat hij zegt alleen in zijn conclusie neemt hij aan dat er is geen uitzondering en dat die kennis alles dekt.
Ik weet niet als dat zo is en ben op geen enkel gebied gelovige dus we zullen zien.

(C. G. Jung schreef: "Wanneer iemand voelt dat hij weet waar hij heen gaat, is dat een teken dat hij op het pad van iemand anders loopt." dus ik ga op mijn 'ikweethetniet' schoenen kijken waar mijn poging me heen brengt.    :)  )

___________________________________________________________________________________________________________

Na het bijdrage van Rob heb ik aan mijn eenzaam hersencel erover gevraagt en di liet me wat vraagtekens zien:

1)
Is het niet zo dat wat de cirkel golfjes veroorzaak is een combinatie van de plotseling impact en detovoeging van de massa van de korrel of watever in het water?

2)
Als dat zo is: is het niet zo dat een mechanisme dat beweging in brengt maar geen plotseling impact en ook geen nieuwe massa can wel golfjes veroorzaken maar geen cirkels?  Het lijkt me dat precies de plotseling indringen van een nieuwe massa is wat een centrum creert en het water rond die center naar buiten duwt...

____________________________________________________________________________________________________________

Je idee van een andere vloeistof is een goeie, Zilte.

Ik werk veel met glycerine en heb een paar weken geleden nog vier liter gekocht voor behandeling van de gebladerte voor de bomen dus ik ga nu ermee spelen en zien wat gebeurt.

Mijn gevoel zegt dat pure glicerine veel te dik zal zijn maar mischien water+glicerine werkt wel.  Maar ik ga dat allmaal proberen.
Misschien de zwaardere vloeistof zal de expansie van de cirkels iets vertragen...


Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #23 Gepost op: 15 juni 2020, 09:25:19 »
... ... ...

...Hmm ...

...En wat met gewoon een bubeltje lucht vanaf de bodem loos gelaten?

... ... ...



Daniel

Zilte

  • Gast
Re: Druppels (diorama 1:32)
« Reactie #24 Gepost op: 15 juni 2020, 09:43:23 »
Ook een bubbeltje losgelaten van de bodem, levert een verplaatsing op van de vloeistof en zal dus een rimpeling geven. In feite is het het omgekeerde van een druppel, die in het water valt.
Alleen de vraag hoe dik de vloeistoflaag moet zijn.
Misschien is het ook mogelijk om te gaan werken met een elektromagneet. De uitslaande beweging zou dan iets in het water kunnen pulsen, waardoor het effect van een vallende druppel wordt nagebootst.