Auteur Topic: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32  (gelezen 61986 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #325 Gepost op: 6 september 2020, 15:48:11 »
 :o ... Dat is een goeie, Wim!
 Bedankt.
 Ik zal zeker het een goeie kans geven.

Helaas er is geen geschikte ruimte in de Boulagerie dus een nieuwe bord met "BOUTIQUE de CHOCOLAT" zal binnenkort nodig worden, maar eerst moet het gebouw gebouwd en ergens geplaats worden.

Maar vandaag, onverwachts, begon ik L'Île du Présent op te ruimen, ik viel binnen en nu kan ik het niet meer verlaten.
Sinds half december was ik er niet meer mee doorgegaan, maar nu heb ik het gehypnotiseerd en kan ik het niet verlaten zonder eerst een paar duizend dingen te doen. Het was en is nog steeds een erg leuk 'nooit geprojecteerd project'.

Wat betreft de Rowan, denk ik dat hoewel ik het werk van de condensor goed heb kunnen oplossen, het ziet 'een beetje' (...)  te hoog en zwaar voor 500 mm spoor dus ik overweeg of het niet beter zou zijn om de carbide lampen te plaatsen zoals de Decauville passagier rijtuigen hadden en het dak zo veel opgeruimd mogelijk te laten...
We zullen zien.

Ondertussen ben ik overal een beetje aan het sleutelen aan het eiland. Zaaaaaaaalig!!!

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #326 Gepost op: 6 september 2020, 16:14:07 »
Helaas er is geen geschikte ruimte in de Boulagerie dus een nieuwe bord met "BOUTIQUE de CHOCOLAT" zal binnenkort nodig worden, maar eerst moet het gebouw gebouwd en ergens geplaats worden.
Laat maar weten welke borden je nodig hebt, dan maak ik ze.


Een boulangerie en een patisserie gingen vaak samen. Naast taarten worden er dus ook stokbroden verkocht en er is bijna niks leukers dan van klei stokbroden rollen.
Foto: Boulevard Beaumarchais 28 Paris 11

Citaat
Maar vandaag, onverwachts, begon ik L'Île du Présent op te ruimen, ik viel binnen en nu kan ik het niet meer verlaten.
Betekent dit nu dat je L’Île du Présent tóch niet gaat opruimen en ga je verder met bouwen?

Beetje rare vraag misschien, maar heb je ooit overwogen om je verschillende diorama’s aan elkaar te koppelen zodat het spoor en de infrastructuur van het ene diorama doorloopt naar het andere diorama?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #327 Gepost op: 6 september 2020, 16:58:30 »
Bedankt Wim.
Ik zei het met opzet, natuurlijk. ;D

Ja, ik weet dat het zou gewoon goed passen bij de Boulangerie maar er is echt geen ruimte vrij binnen en, vooral, om binnen iets te veranderen inbreken zou de enige manier zijn.

Over de toekomst -zo veel van L'Île du Présent, Magoo, Mr Wallet, ikzelf en deze planeet... ik heb geen idee.
Voorlopig een warme stroom bracht me tot dit strand dus ik geniet volledig van dat.

Nee, ik heb niet overwogen een 'kluster-diorama' van te maken maar ik denk dat het enige kans van zo iets te gebeuren is als alles tegelijkertijd word door iemand gekocht.

Het klinkt misschien dom of ijdel maar als ik bereik het punt waar ik voel dat iets klaar is dan het enige dat ik wil verder tot volgende dag meenemen is de lege ruimte om iets anders te maken. Dan wordt de kannibaal in me wakker en begint te zegen dat we die raampjes en dat deur zouden kunnen gebruiken voor het volgende diorama...
Dan wordt Mr. Wallet blij en zegt, voor de zoveelste keer, dat alle eind is een begin.  :-X

Daniel





Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #328 Gepost op: 8 september 2020, 13:12:57 »
Ik dacht dat het was niet meer maar toch wel:

https://www.archertransfers.com/

Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #329 Gepost op: 17 september 2020, 09:40:27 »
WOW...! Ik zie pas nu dat ik heb hier al negen dagen niks toegevoegd...!
Ik ben wel bezig geweest maar niet met de Rowan.
Waarom?
Weet ik veel!
Maar dat zal binnenkort wel gebeuren.
Inmiddels heb ik een hoop dingen gedaan om ooit de enorme aantal bomen dat ik heb de laatste drie gemaakt van een degelijk gebladerte te voorzien, een Sketchup tekening (nog 2D maar dat zal snel veranderen) voor een mooie, kleine, Franse Railbus met een bijzonder geïntegreerde draaischijf onder zijn buik:

IMG_0023 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0022 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0022 (4) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0024 by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0111 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

(... dat in mijn geval zal gewoon op een grond draaischijf moeten draaien omdat ik heb wel twee echt werkende voorbeelden gezien van zo een integrale draaiplateau op 1/32 en no way zal ik er aan beginnen)

Daarna heb ik ooit een paar beelden van een monstertje dat moet absoluut aanwezig op Île du Présent zijn als inspectie unit:

IMG_0085 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0084 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0086 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

en voor beide lijkt al een aandrijving zijn:

IMG_0063 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0064 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Ze komen van een 44ton H0 Bachmann diesel (oude versie met twee motoren) dat achttien jaar geleden, helemaal nieuw, stond te zwaaien naar mij vanuit de tafel van een verkoper in Houten. Ik heb het nooit gebruikt maar gewoon in een wachtdoos gezet en nu zullen de boguies elke een nieuwe look kregen en een nieuwe leven.

Verder ben ik aan een minidiorama (dat kans heeft om de kern van een grotere diorama te worden) maar over dat in volgende bericht zo meteen.

Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #330 Gepost op: 17 september 2020, 10:18:09 »
Je hebt het concept voor de scène al gezien in een van de Sketchup-schetsen.

IMG_0006 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0008 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0009 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0010 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0012 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

De veel te grove structtur van deze soort foam liet me schrikken toen ik de vergrote foto zag dus er komt een nieuwe later en ook veel van de muurstenen zullen behandeld worden met verf+gips om het een beetje gladder te maken...

IMG_0011 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

.. terwijl de ander soort foam precies de tegenovergestelde nodig had:

IMG_0013 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr


De bakstenen zijn overduidelijk handgetekend in de foam. Ik heb wel een hele repertoire van bakstenen structuur panelen (in karton, foam, styrene, gips, dikke kunststof...) maar, eerlijk gezegd, het is zó en plezier als ik aan het tekenen ben dat ik bleef meestal zelf doen ook als ik zeker weet dat ze zullen als dronken uitzien:

IMG_0014 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr.

Voor de duidelijkheid: ik heb twee redenen om verschillende soorten foam te gebruiken. De tweede is dat het kan mooie variaties in textuur geven. De eerste is dat ik heb geen grote stukken meer en Mr. Wallet slaapt op mijn portemonnee met zijn machete tussen zijn tanden ten minste tot de 22ste.

De vele gaten zijn gewoon met een potlood gemaakt omdat ik had ook geen grotere stukken blauwe foam en ineens de al oude kitspuit brak dus ineens had ik ook geen lijm voor foam. Dus ik kon alleen PVA gebruiken (houtlijm of witte lijm). Maar ervaring liet me leren dat houtlijm en foam zijn geen goeie partners dus om dat te helpen de gaten waarin overvloedige lijm kan zich vast houden en lucht kregen om te drogen.

De pinnen van alle soorten dat zijn in de foto's te zien zijn gewoon om alles op zijn plaats te houden totdat de lijm goed droog is.

IMG_0016 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0017 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0018 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0019 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0020 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0021 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0022 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0023 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0024 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Dan een dikke laag acrylverf als primer...

IMG_0025 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0026 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0027 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0028 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0029 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0030 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0032 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0033 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0034 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0035 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Meer zo meteen.

Daniel


Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #332 Gepost op: 17 september 2020, 10:47:32 »
Wauw!! ... prachtig man.  :o Je bent een echte bouwmeester. Ik hoop snel meer moois te zien Daniel ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Daniel Caso

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #333 Gepost op: 17 september 2020, 11:04:59 »
Fijn dat je weer zoveel moois laat zien!
Natuurlijk wel een vraagje:


Dit dikkere en meer compacte materiaal, wat is het?
Foto: Daniel Osvaldo Caso

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #334 Gepost op: 17 september 2020, 11:44:45 »
Bedankt Pierre.
Geweldig dat je van geniet.
Maar... wanneer gaan we meer van jouw werk mogen zien? 

______________


Bedankt Wim.

Het zijn drie soorten foam.

De 10mm witte ken je al goed.

De blauwe, geweldig en niet te duur voor landschaapbouw maar te poreuze voor fijner werk  is dit:

https://www.bouwmaat.nl/polyblue-xps-roofpanel-isolatieplaat-125x60x3-cm/product/0000602329?channable=0128be6964003030303036303233323929&vat=in&gclid=EAIaIQobChMI86v7nfHv6wIVEeR3Ch3xgwtREAQYBCABEgJ3CPD_BwE

en de mooie lichtgroen foam weet ik gewoon niet omdat was gevonden anderhalf of twee jaar geleden bij de altijd genereuze straten van Amsterdam.

Allemaal zeer leuk om te werken MAAR, behalve de witte spul, geen gezonde producten.

Dat gezegd, er is ook een zeer glad versie van de blauwe:

https://www.bouwmaat.nl/polyblue-xps-foampanel-isolatieplaat-125x60x2-cm/product/0000602334?channable=0128be69640030303030363032333334a5&vat=in&gclid=EAIaIQobChMI86v7nfHv6wIVEeR3Ch3xgwtREAQYASABEgLP8PD_BwE

Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #335 Gepost op: 17 september 2020, 11:47:22 »

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #336 Gepost op: 17 september 2020, 12:23:57 »
Dat gezegd, er is ook een zeer glad versie van de blauwe:
Bouwmaat
Dankjewel @Daniel Caso dit is de TIP VAN DE MAAND!
Ik had het er laatst met @Pierre nog over: de Gamma en Praxis verkochten blauw isolatieplaat om onder laminaatvloeren te leggen, maar dit isolatieplaat hebben ze uit het assortiment gehaald. Die gasten hebben er voor in de plaats ander spul in de schappen gelegd en dat is onder voor de modelbouw onbruikbaar.
Dit materiaal verkopen ze ook in dikkere uitvoeringen.
Dankjewel.
... en ik zie nu dat er is een nieuwe meisje in de buurt:
Vloervoord€€l
Deze platen hebben horizontale groeven. Dat scheelt een bak werk als je muren van baksteen wilt maken, want je hoeft dan alleen nog de verticale voegen te maken.  8)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #337 Gepost op: 17 september 2020, 13:23:27 »
Graag gedaan, Wim.

Ik weet niet als de dikke echt hetzelfde kwaliteit zijn als de dunne.
Ik koop het altijd bij Bouwmaat en wat ik altijd zie is dat ze hebben de dikke in 2,50m en ook 1,25m en de dunne alleen in 1,25m. De dikke dat ik heb altijd gezien is de grovere (dat ik gebruikt in de laatste foto's) en de dunne de gladder. Laat je niet misleiden door

1) de naam: het materiaal is wel dezelfde maar de densiteit niet.

2) de gladde oppervlakte bove en beneden: kijk goed op de randen: in dikte is wel zichtbaar als de ene of de andere is.

Nog een waarschuwing: hier in de buurt is er een winkel dat allerleisoort foam op maat verkoop maar niet bouw foam. Op een dag ging ik langs en vroeg aan de vrouw als ze zou voor mij een van de dikke platten (dat ik bij mij had) in 1cm dikke platen snijden.
Ze reageerde heel heftig en zei dat zij zou allerlei foam voor me snijden maar absoluut niet die blauwe. Zij wilde niet uitleggen waarom maar ik concludeerde dat het was omdat als je het snijd met hete draad misschien een rare, niet 'modelbouwersvriendelijk' gas vrij komt.



Ooops...!
Bedankt: ik had de zwarte alleen van de gladde kant gezien.

... maar nu dat ik het zie... zeer dunne plakjes in de dikte snijden... zou dat niet goed materiaal voor streepjes dakpannen leveren?

Daniel


Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #338 Gepost op: 17 september 2020, 13:26:25 »
Doug Scott's (NGRM) suggestion voor de motorboguie:

https://www.wonderlandmodels.com/products/revell-135-model-t-ambulance/

Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #339 Gepost op: 17 september 2020, 16:09:52 »
IMG_0005 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0006 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Om de cirkel in te drukken heb ik een stuk gereedschaap gebrukt maar iedere buisje van metaal of zelfs styrene zou ook goed zijn.

IMG_0004 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0002 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0001 (3) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0003 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0009 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0007 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0008 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Toch ik denk dat zal opnieuw met alles beginnen. Dat komt omdat ik zie nu dat de situatie hoort meer in een stad rond 1900 dan voor een oude dorpje dus het zal veel minder stenen en veel meer metselwerk. bakstenen of kalksteen blokken en veel (bijna overal) gepleisterde muren met alleen hier of daar een paar stenen.
En dan nog, natuurlijk wel wat gebroken pleisterwerk  en pasteltinten in licht roze, licht oker, en een beetje van de Parijs wit dat Murillo zo mooi schilderde plus, natuurlijk, de zware 'weathering' door het intensieve gebruik van kolen voor alles...
En fin, ik begint opnieuw.

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #340 Gepost op: 17 september 2020, 19:22:19 »
Toch ik denk dat zal opnieuw met alles beginnen. Dat komt omdat ik zie nu dat de situatie hoort meer in een stad rond 1900 dan voor een oude dorpje dus het zal veel minder stenen en veel meer metselwerk. bakstenen of kalksteen blokken en veel (bijna overal) gepleisterde muren met alleen hier of daar een paar stenen.
Vaak ben ik het met je eens en volg ik je op de voet maar op dit punt heb ik toch een ander idee.
Ook in de meest kleine dorpjes vind je huizen met een iets meer stedelijke uitstraling met wat meer monumentale objecten. Ook in kleine gehuchten woonden nou eenmaal mensen met nèt wat meer geld. Ergo: ik vind jouw prachtige balkon heel passend.
Citaat
En fin, ik begint opnieuw.
Maar ik vrees dat ik al te laat ben.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #341 Gepost op: 17 september 2020, 20:16:33 »
Ik snap wel dat voor jou het zo voelt, Wim, maar zoals je weet, ik ben niet op resultaten gericht en vind veel belangrijker het creatieve proces zelf.
Ik heb sinds ik begon met dit diorama een zeer zachte stemmetje gehoord dat probeerde wat ik in vorige bericht uitlegde duidelijk te maken. Alleen ik was zo enthousiast bezig dat liet me door de inertie van wat ik de laatste jaren heb gedaan door duwen en lette niet goed op. Maar zulke signalen vindt ik echt belangrijk omdat ze helpen me steeds om zo minder mogelijk mezelf te herhalen.
Een van de belangrijkste functies dat modelbouw in mij leven heeft is zoiets als de functie van het vuur voor een primitieve stam: alle mijn stukjes komen bij elkaar en die harmonie is een van de meest fantastische belevenissen dat ik ken. Maar om dat mogelijk te maken is absoluut nodig dat ik niet vanuit de wil maar vanuit echte aandacht functioneert.
Als ik echt met volledige aandacht was geweest op wat ik aan het doen was, had ik zeker die stemmetje niet genegeerd gewoon omdat een zachtere stem was dan die van de altijd schreeuwend inertie.
Het resultaat vind ik geweldig: op de oppervlak het lijkt dat ik tevergeefs iets heb gebouwd. In de diepte het is fantastisch dat die 'verkeerde dingetje' te bouwen mij zo veel heeft laten leren over mezelf en hoe ik handel.  ;)

Daniel




Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #342 Gepost op: 17 september 2020, 20:42:47 »

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #345 Gepost op: 17 september 2020, 21:34:09 »
... maar nu dat ik het zie... zeer dunne plakjes in de dikte snijden... zou dat niet goed materiaal voor streepjes dakpannen leveren?
Zou kunnen en het hangt ook af van de schaalverhouding. Ik heb dakpannen gemaakt van afgeknipte roerstokjes en misschien waren ze nèt iets te dik, maar dat ging eigenlijk best prima.  8)
Bij dit soort platen met groeven denk ik eerder aan bakstenen.


Bakstenen zoals ik die hier ook heb gemaakt; de horizontale lijnen zaten al in het isolatieplaat en de verticale voegen heb ik er zelf in gemaakt. Lekker strak.

Ik snap wel dat voor jou het zo voelt, Wim, maar zoals je weet, ik ben niet op resultaten gericht en vind veel belangrijker het creatieve proces zelf.
Ik begrijp het!  :)


Wat me vooral opviel aan je geplaatste foto’s waren de wielen. Daar heb er er nog wel een stel van liggen. Ze komen uit een 1:35 setje van Tamiya. Wagenwielen zijn lastig te maken en ik doe er niks mee, dus als je er wat mee kunt dan stuur ik ze graag op.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #346 Gepost op: 18 september 2020, 09:04:03 »
Goede morgen Wim

De blauwe bakstenen zien zeer netjes uit.
Slim gedaan.

(Als je ze een iets poreuzer textuur wilt geven je moet alleen een stuk fijn schuurpapier er op leggen en zachtjes iets drukken maar probeer eerst op een reststuk foam.
En nog: als je twee of drie verschillende schuurpapieren gebruikt en niet overal hetzelfde ermee doet maar wel combineert nog beter.)

Hartelijk bedankt voor de aanbod.
Ja ik kan zeer zeker die en nog een paar honderd spaakwielen van alle maten tussen 3 en 60mm gebruiken!

Daniel



Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #348 Gepost op: 18 september 2020, 09:17:51 »
Franse bouwsmalspoor hoef niet zaai voor een diorama te zijn:

P2150373 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr


Daniel