Auteur Topic: Een soort van Nederlandse seinen in N  (gelezen 3408 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Een soort van Nederlandse seinen in N
« Gepost op: 16 mei 2020, 15:02:46 »
Nieuw projectje. Omdat ik op mijn N-spoor baantje ook wat seinen wil hebben en deze belachelijk duur zijn heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken om deze zelf te maken. Omdat het materiaal wat ik gekregen heb allemaal Nederlands spul is zal zo’n sein er ook een beetje Nederlands achtig uit moeten zien vind ik. Omdat ik met mijn handen heel veel moeite heb om met die microledjes om te gaan zal ik de kleinste leds gebruiken die ik kan handelen en daarom zullen de seinen ietswat aan de lompe kant worden maar dat is niet anders. Ook zal ik in plaats van drie maar twee lampje gaan gebruiken zodat het wat kleiner oogt. De gele komt dus te vervallen. ‘Tis klein allemaal maar … we zien wel of het gaat lukken. ;)

Eerst maar eens een snel schetsje van het geheel. Dat werk voor mezelf altijd wat makkelijker vind ik.



Ik boor wat gaatjes in een stukje afval styreen van 0,5 mm waar de ledjes in komen. Knip er rechthoekjes van en schuur de randjes mooi rond.





Een pijpje styreen moet ik wat uitboren zodat het over de ledjes past. Dit is netter en minder lomp dat een pijpje met een grotere diameter.



Daarna snij ik er “kapjes ” van en lijm alles in elkaar met een drupje secondelijm.





Met in elkaar lijmen heb ik er voor gezorgd dat de twee min pooltjes van de leds aan dezelfde kant kwamen te zitten. Deze kan ik nu zo aan een messing pijpje solderen. De plus polen knip ik kort af en daar soldeer ik dan een heel dun groen en rood draadje aan.





Ik ben op zoek gegaan naar passende trapjes maar die waren allemaal te lomp naar mijn zin dus dit heb ik opgelost door ze te knippen uit een stukje gaas. De treden van het trapje zitten nu wel om en om maar dat is van een afstandje al niet meer te zien.



Ik heb vier seinen voor de rechterkant van het spoor en één voor de linkerkant gemaakt. Ook nog drie losse seinen zonder paal. Deze kan ik gelijk in de muur van een tunnelingang  metselen aan een seinbrug of zo. We gaan het zien. ;)





Klein hè



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2020, 17:08:11 »
Ik vind het er erg Nederlands uitzien, een mooi geslaagd project en ik kan niet wachten op de dwergseinen.  :D

Even terzijde: is er al een beetje vooruitgang in je gezondheid?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2020, 19:36:07 »
Ziet er goed uit, Pierre.
Ik denk dat als deze seinen straks langs het spoor staan gewoon erg goed ogen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2020, 21:29:03 »











Dank heren ;)

Ik vind het er erg Nederlands uitzien, een mooi geslaagd project en ik kan niet wachten op de dwergseinen.  :D

Dwergseinen??  :o Deze zijn al zo "dwergachtig" klein. Maaruuh ..... wie weet. ;)

Even terzijde: is er al een beetje vooruitgang in je gezondheid?

Er zit zeker wat verbetering in Wim. Ik heb van de week weer een klein rondje op de fiets gemaakt en dat ging best redelijk. Ik durf (en kan ) nog niet autorijden maar volgen mij komt dat nog wel.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2020, 09:40:52 »
Goed gedaan jochie! Er lijkt nog weinig mis met je ogen, zoo klein  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2020, 10:30:52 »
Je seinen zien er goed uit Pierre, als je hulp bij kleinere lees nodig hebt laat je het maar weten.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2020, 11:32:53 »
Dwergseinen??  :o Deze zijn al zo "dwergachtig" klein. Maaruuh ..... wie weet. ;)
Was maar een gebbetje.  :)
Citaat
Er zit zeker wat verbetering in Wim. Ik heb van de week weer een klein rondje op de fiets gemaakt en dat ging best redelijk. Ik durf (en kan ) nog niet autorijden maar volgen mij komt dat nog wel.
Blij dat te lezen. Dat is belangrijker dan al het andere.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2020, 12:54:30 »



Klein hè


Waar haal je die extra grote munt vandaan  :P

Erg mooi, Gelukkig werk ik in H0, dat N is mij wat te klein  :o
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2020, 21:44:36 »
Die zijn bijzonder goed geslaagd.
Mooi werk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2020, 23:42:49 »
Dankjewel voor de veren heren.


Ik vind het er erg Nederlands uitzien, een mooi geslaagd project en ik kan niet wachten op de dwergseinen.  :D

Was maar een gebbetje.  :)

Tja Wim …. gebbetje of niet … ik ga zoals je weet een uitdaging natuurlijk niet snel uit de weg dus …

Eerste poging. Dat zijn gewoon twee simpele rechthoekige dwergseinen.



Maar … niet mooi en veel te groot. Meer iets voor H0 dus hup … in de rommelbak. :(

Poging twee is een driehoekig dwergsein. Dat vind ik al veel mooier.





Ziet er al veel beter uit maar toch altijd nog 11 mm doorsnede is nog veel te groot naar mijn zin. De verf is nog niet eens droog maar hup ….. ook in de rommelbak. :(

Om de leds nog dichter bij elkaar te krijgen heb ik van de zijkanten van de leds wat afgevijld. De gaatjes in het voorplaatje overlappen elkaar daardoor wel dus ik heb 3 mm leds tegen gaatjes van 2 mm gelijmd.





Nou komen we ergens. Om de leds heen heb ik nog precies 0,5 mm ruimte en ik plak een randje van 0,5 mm dik styreen om de leds en tegen het voorplaatje aan. Kleiner kan dus echt niet!



Ik strip een stukje PTT kabel. Dat is inwendig 2 mm en daar kan ik mooi ringetjes van snijden.



En dan heb ik eindelijk een bruikbaar dwergsein dat klein genoeg is naar mijn zin. Hij is net zo groot als de wereldbol op het 5 eurocent muntstuk en dat is 8 mm. Missie geslaagd. ;)

 

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2020, 00:42:52 »
Pfff... schiet mij maar lek.  :o
En dat met één oog?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2020, 01:48:37 »
Nee Wim ... anderhalf oog. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2020, 05:46:20 »
Wow, prutswerk op de paar vierkante millimeters. Klasse Pierre!  ;)

Groet, Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2020, 22:38:15 »
Dankjewel Johan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Online Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2020, 19:05:33 »
Een knap stukje modelbouw.

Gr. Bert.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een soort van Nederlandse seinen in N
« Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2020, 12:40:05 »
Dankjewel Bert ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/