Auteur Topic: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig  (gelezen 6449 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Gepost op: 25 maart 2020, 21:59:56 »
De Hamo BR53 Borsig.




Mooie lok, maar de aandrijving maakt nogal wat lawaai en loopt onregelmatig in bogen en op hellingen. En dat bederft het rijplezier....
Dus was ik op zoek naar een klokanker motor, maar die zijn nogal aan de prijs. Op eBay vond ik een 2e hands exemplaar die (misschien) past.




Eerst maar eens het oude motorschild, magneet en anker er uit. Een beetje passen en meten. En alvast provisorisch gekeken op welk van de bestaande tandwielen de nieuwe aandrijving moet aansluiten.




En dan het spannende stuk: de oude motorsteun slopen. Die kan niet helemaal weg, want bovenop zit de moer waarmee de kap van de lok (draaibaar) wordt gemonteerd.






Het begin is er...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2020, 16:41:48 »
Mooie loc Rob! altijd best spannend de slijptol in een loc te zetten...
Ben benieuwd naar het resultaat. heb hier een 65 018 die eigenlijk ook een betere motor verdiend.

Groet Mies

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2020, 16:46:49 »
Hoi Michel,
De slijptol in een loc is inderdaad wel even een momentje... jullie kunnen allemaal meelezen en kijken hoe dit afloopt :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2020, 18:17:14 »
Na de slijptol is het geduldig vijlen, en vijlen, en vijlen om de motor in de oude motorsteun te laten vallen.




Maar het lijkt allemaal te gaan passen.




Ik ben nu bijna zover dat de motor in het midden zit. Nog "maar" 1 mm wegvijlen...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2020, 19:39:46 »
Leuke klus Rob!

Nog "maar" 1 mm wegvijlen...
Sterkte toegewenst!  ;)

Groet, Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2020, 13:07:51 »
Bedankt, Johan.

Ondertussen is die mm zo'n beetje van de motorsteun af.
Waar ik al voor vreesde: de kap van de lok gaat er niet goed overheen: het vliegwiel komt tegen de binnenkant van de vuurkist. Dus wordt het vliegwiel wat gefreesd. Dat doe ik door het vliegwiel met draaiende motor voorzichtig tegen een slijpschijf aan te houden. Zo blijft het vliegwiel mooi rond en in balans.






Met de motor provisorisch gemonteerd met een vuilniszaksluiting lijkt het allemaal te passen, ook in krappe bogen. Tijd voor een eerste voorzichtige rij-test.




Echt goed rijden gaat zo nog niet (de motor werkt zich snel los), maar de eerste testindrukken zijn veelbelovend.
Even nieuwe secondelijm kopen en dan kan vanavond de motor er in worden gelijmd. Daar ga ik dan even rustig voor zitten, want dat moet in één keer goed.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2020, 21:34:26 »
Haha! De motor zit er in en loopt soepel en nagenoeg geluidloos.

Aan de stoker zijde zitten de tandwielen. In de oorspronkelijke aandrijving hield het tandwiel vanaf het motor rondsel het tandwiel naar de wielen op zijn plaats. Dat tussentandwiel is verdwenen en nu borgt  een klein stukje kunststof het tandwiel voor de overbrenging naar de wielen.




De bedrading is even netjes gemaakt. De lok maakte alleen in een krappe rechter boog kortsluiting. Dat lipje van de motor zit ook wel erg naar buiten. Een stukje kripkous en tape doet de truuk.






De boel weer in elkaar gezet en de software van de geluidsmodule aangepast aan de nieuwe rijeigenschappen.
Deze loc is nu onherkenbaar! (qua rijden en geluid van de aandrijving).

Binnenkort even een filmpje.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2020, 10:55:13 »
Tóch nog kortsluiting in krappe rechter bogen. Bleek dat een stukje krimpkous bij de splitsing van de draden was opgeschoven. Ook zat de draad te ver naar voren en kwam in de bocht tegen de voorkant van de vuurkist aan.
Lastig, hoor, van die gegoten metalen loc-kappen van Märklin  ::). Met de plastic kappen van 2 rail merken heb je dit niet  :D

Ergens was het goed nieuws: de motor heeft dus voldoende ruimte om te kunnen draaien.
De loc is technisch nu helemaal in orde. Optisch? Ik denk dat ik deze loc ga weatheren.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2020, 12:23:28 »
Mooi en leerzaam project Rob. Maar dat zijn we zo langzamerhand wel van je gewend. Succes met de laatste kleine dingetjes en op weg naar een perfecte nieuwe loc. Top man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Rob

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2020, 18:44:45 »
Bedankt, Pierre.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #10 Gepost op: 30 maart 2020, 08:37:02 »
Mooi stukje huisvlijt Rob enne, wat een joekel van een loc is het! Benieuwd naar het filmpje met eindresultaat.
 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2020, 20:57:40 »
Beste Rob,

Lastig, hoor, van die gegoten metalen loc-kappen van Märklin  ::).
Rob
Dat kan inderdaad lastig zijn. Ik heb een BR18 die ik wil ombouwen met een 5 polig anker. Helaas past dat niet qua breedte. Gelukkig zijn er voorbeelden te vinden op internet hoe het wel kan maar ik schuif het voorlopig vooruit.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2020, 22:30:12 »
Bedankt, Jack. Filmpje staat hier onder.

Johan, ik heb in deze loc ook even een 5 polig anker gehad. Gaf vooral veel meer snelheid en maakte het regelen alleen maar moeilijker. Geluidsniveau bleef hoog. Die 7-tandige rondsels leveren daar een grote bijdrage aan denk ik. Vandaar dus maar helemaal iets anders ingebouwd. Als de zaag er in moet, heb je ook de keus voor iets heel anders (beters).

Ondertussen ben ik erg tevreden over deze aandrijving: op alle fronten beter dan de oude aandrijving:
- compleet geruisloos
- veel meer kracht, ook bij lage snelheden
- loopt soepeler aan
- gelijkmatige snelheid, ook bij wisselende last. Lange of korte trein, helling op of af: de snelheid blijft nagenoeg gelijk.

Alleen loopt de loc in de rechter bogen wat stroef. Achteruit niet. Ik denk dat er iets in de wielen of drijf- en koppelstangen zit, maar ik heb het nog niet kunnen vinden...

Nou ja, hier is de film.



Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2020, 23:11:32 »
Beste Rob,

Ja, de oude, getrouwe Märklin aandrijvingen zijn wat rumoerig, er schijnt ook een goed resultaat te behalen te zijn met de toepassing van het anker in kogellagertjes.

Stroef lopen: kijken naar bewegingsvrijheid drijf- en koppelstangen en de kwartiering van de wielen, je hebt natuurlijk de linkerkant even "tandwielvrij" gehad, wellicht iets veranderd, verder kun je de speling in het knikframe even controleren.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2020, 08:12:31 »
Hoi Anne,

Bedankt! Met deze tip kwam ik verder
... kun je de speling in het knikframe even controleren.

Met de loc op tafel bleek bij het 'knikken' van het frame voor de rechter bocht de (zware) behuizing wat opgetild te worden en iets te kantelen. Dit werd veroorzaakt door een van de stroomdraden naar de motor. Deze is nu anders aangelegd en zo plat mogelijk aan de motor gesoldeerd.
Nu kan de loc zelfs zonder veel moeite rechtsaf door R1 (357 mm).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2020, 09:11:09 »
Mooi filmpje en het resultaat mag er zijn  8)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2020, 09:57:50 »
Je hebt een prachtig resultaat behaald met deze loc Rob. Mooi en leerzaam filmpje ook. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2020, 11:09:40 »
Mooi werk!
Eén klein dingetje: ik zie dat je de kripkousjes niet hebt gekrompen, waardoor ze onderweg misschien kunnen verschuiven en kortsluiting kunnen veroorzaken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #18 Gepost op: 31 maart 2020, 14:57:52 »
Dank, heren.

Eén klein dingetje: ik zie dat je de kripkousjes niet hebt gekrompen, waardoor ze onderweg misschien kunnen verschuiven en kortsluiting kunnen veroorzaken?
Begin jij nu ook al met "één klein dingetje"  :o? Maar goed gezien Wim. Ik heb de krimpkous bewust niet gekrompen totdat ik zeker wist dat alle draden op de juiste plek zaten. Als het eenmaal gekrompen is, krijg je het er ook weer moeilijk van af.
Maar nu de draden goed zitten en, inderdaad, na kortsluiting  :-X omdat de krimpkous was verschoven, is e.e.a. nu wel gekrompen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #19 Gepost op: 31 maart 2020, 17:33:19 »
Begin jij nu ook al met "één klein dingetje"
Die kleine dingetjes van @Pierre zijn voor mij vaak heel bruikbaar... en misschien ook voor jou?
En ik dacht nog: “Straks gaat Pierre erover piepen, laat ik ‘m voor zijn!”
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #20 Gepost op: 31 maart 2020, 18:33:12 »
En ik dacht nog: “Straks gaat Pierre erover piepen, laat ik ‘m voor zijn!”

Eerlijk gezegd ... ik had het wel gezien. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Klokanker motor inbouwen Hamo BR53 Borsig
« Reactie #21 Gepost op: 31 maart 2020, 18:54:08 »
Eerlijk gezegd ... ik had het wel gezien. ;D
Tsja, dat is Pierre’s kracht: hij ziet werkelijk alles, maar kan op z’n handen zitten om niet overal op te reageren.
Of dat z’n geweatherde toetsenbord begraven ligt onder een N-baan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)