Auteur Topic: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)  (gelezen 8508 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Gepost op: 14 januari 2020, 17:34:09 »
Dampftriebwagen
Toen @iTom nog drie-railer was had hij (of hij heeft ’m nog) een Märklin 3425 Dampftriebwagen ‘Kittel’ rondrijden. Ik heb het altijd een fascinerend exemplaar gevonden.


Deze Kittel-Dampftriebwagen was ooit in bedrijf op de Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen.


In veel te veel gevallen slaan fabrikanten van modeltreinen er maar een slag naar en als het een beetje lijkt dan is het vaak mooi genoeg. Maar in dit geval heeft Märklin een natuurgetrouwe weergave van het origineel van de band laten rollen.


Deze smalspooruitvoering van een Dampftriebwagen heeft gereden op de Ruhr-Lippe Eisenbahn. In tegenstelling tot het Kittel-model is dit een gelede-uitvoering en heeft twee aangedreven assen.


Egger Bahn (Jouef) heeft ooit een Ruhr-Lippe Dampftriebwagen uitgebracht in H0e. Net als het grote voorbeeld ook als gelede-uitvoering maar dan een stuk korter. Eerlijk gezegd heb ik van deze uitvoering nooit echte foto's gezien, dus ik denk dat dit een fantasiemodel is. Geeft niks, want in smalspoor is bijna alles mogelijk en het blijft een leuk gevalletje.

Het plan
Onlangs heb ik een partijtje Magic Train materieel van Fleischmann aangeschaft en ben ik al een tijdje aan het verzinnen wat ik daar voor geinigs mee kan doen. Inmiddels heb ik bedacht dat ik iets wil bouwe dat lijkt op dat Egger-Bahn Dampftriebwagentje. Mijn probleem met rollend materieel is dat ik meestal zit te klooien met een mooi lopende aandrijving.


Dus denk ik dat dit onderstel van een Anna Werklocje kan dienen als aandrijving.


Deze feestwagon zal er ook aan moeten geloven. Deze heeft vier ramen en daar moet nog een deur tussen komen, dus moet de zaag er in om ’m iets langer te maken. Er komt een ander onderstel onder met achteraan de wagon twee assen; net als bij het model van Egger-Bahn.


De kopse kant van de wagon gaat eraf, aan weerszijden van de deur komen ramen en dan zou het de voorkant van deze Dampftriebwagen moeten worden.
Net als het Egger-Bahn-model wil ik er een gelede-uitvoering van maken en dat wordt nog wel een dingetje waar precies het draaipunt zou moeten komen.
Dit is is eigenlijk alleen nog maar een plan en niets meer dan dat, dus schiet er maar op los.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ruhr- Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2020, 17:55:22 »
Ha ... dat is een geweldig mooi project Wim. Ik denk dat als je het draaipunt op dezelfde plek gaat maken als het voorbeeld dat je er dan wijs aan doet om het Anna onderstel achteruit te laten rijden. Anders heb je grote kans dat er geen ruimte genoeg is door de brede motor. Of de aandrijving achterin en dan de voorkant opduwen. In ieder geval haal ik weer een zak chips uit de kast en ga achterover zitten kijken hoe jij dit gaat oplossen.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Ruhr- Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2020, 18:18:10 »
Pak ik er ook nog een Cola bij.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2020, 10:42:41 »
Voordat jullie achterover gaan zitten met literflessen cola en grote zakken chips: het is nog maar een plan. Voorlopig wordt er nog niet gebouwd en is het alleen nog maar denkwerk.
Zoals ik al schreef en wat @Pierre al noemde: dat draaipunt is nog wel een dingetje. Het best zou het zijn als dat draaipunt precies boven het achterste wiel van de aandrijving zou zitten maar daar zit de motor.
De aandrijving achterin zodat het spul wordt opgeduwd vind ikzelf eigenlijk geen optie omdat ik overweeg om een balkon aan de achterkant te maken. Bovendien vind ik dat het aandrijf- en het stuurdeel dan te ver uit elkaar liggen.


En met een achterbalkon op de motorwagen sluit het spul mooi aan op de wagon die ik al heb.

De motor voorin laten zitten en dan andersom inbouwen lijkt de beste optie. Alleen zit ik dan wel met het interieur van het machinistenhuis waar dat enorme blok van die motor in het zicht zit. In 1:87 heb ik er mee leren leven dat er noodzakelijke dingen volop in het zicht zitten, maar in 1:45 wilde ik dat eigenlijk zoveel mogelijk vermijden.


Maar er zijn gelukkig niet alleen obstakels. De behuizing van de motor zit behoorlijk ruim in het jasje en kan er bij de zijkanten, boven de wielen een stuk afgezaagd. Daarmee zou dat blok een stuk slanker worden.


Bovendien is 0e-materieel een behoorlijk stuk breder dan het 16,5 mm-spoor waar het op rijdt en dat geeft behoorlijk wat ruimte.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2020, 15:19:03 »
Interessante plannen, Wim.
Sowieso leuk, ook als er "slechts" gedacht wordt.
Waarom het draaipunt niet gewoon boven de motor op de eerste as? En dan maak je voorin de wagon een geblindeerd raam voor het toilet aan een kant en zo'n rooster-achtig ding als bij het Jouef model aan de andere kant. Of iets van een bagage/post afdeling met lading om de motor te verbergen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2020, 18:13:16 »
Interessante plannen, Wim.
Sowieso leuk, ook als er "slechts" gedacht wordt.
Eh... dat geeft wat minder druk.
Citaat
Waarom het draaipunt niet gewoon boven de motor op de eerste as?
Van links naar rechts de tweede as.
Dat was ook zo’n beetje de plek waar ik het draaipunt had bedacht. En misschien past daar ook wel het deel van de verticale ketel zodat-ie mooi in het zicht zit.


Bron: Modelengineeringwebsite.com
Bij deze tekening (ik ga niet over één nacht ijs) vind ik de ketel wat te ver naar voren zitten, waardoor er voor de stoker en de machinist niet zo heel veel ruimte overblijft. Als ik het voorste deel -voor de kijkers links- iets langer zou maken dan kloppen de verhoudingen wat beter: 1/3 voor het machinistenhuis en 2/3 voor de wagon.
Citaat
En dan maak je voorin de wagon een geblindeerd raam voor het toilet aan een kant en zo'n rooster-achtig ding als bij het Jouef model aan de andere kant. Of iets van een bagage/post afdeling met lading om de motor te verbergen.
Jij begrijpt het.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2020, 22:10:25 »
Ik ben nog even verder gegaan met het uitwerken van mijn Dampftriebwagen-plannen:


De balkons aan beide zijden van deze wagon komen te vervallen dus moet er in het midden een deur komen. Volgens mij is de meest makkelijke manier om de wagon in het midden door te zagen en komt op de plek van de zaagsnede een deur. Daarmee wordt het spul wel wat langer. Maar voordat ik de zaag erin zet eerst nog wat uittekenen.


Deze verlengde, gelede uitvoering heeft achter nu nog één as. Om een R45º bocht te kunnen nemen, moet er waarschijnlijk een twee-assig draaistel onder. Maar voordat dit ding gebouwd gaat worden, maak ik eerst het onderstel en doe ik een rijtest en dan zie ik wel of het een beetje wil rijden. Het draai- of scharnierpunt van het spul zit boven het achterste wiel van de aandrijving. Ik weet nog niet of ik het eerste raam van de wagon ga blinderen, zoals het H0e-modelletje van Egger-Bahn.


Als voorkant van het machinistenhuis gebruik ik een van de kopse kanten van de wagon. De voor- en achterkant van deze Dampftriebwagen worden dus hetzelfde; er komen nog wel twee ramen bij.
Enfin, de schiettent is open.
 
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2020, 08:48:23 »
Ziet er goed uit Wim!  :) Maar als ik een schotje mag doen; er klopt m.i. iets niet met de verhouding ramen <=> wielen.

Als ik de foto's bekijk van de andere modellen en het origineel dan past een wiel ongeveer in een raamkozijn, bij jou passen daar bijna 4 wielen in.
Op de Engelse tekening komt die verhouding dan weer wat meer jouw kant uit maar dat was het eerste wat me opviel  :-*
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2020, 11:55:50 »
Als ik de foto's bekijk van de andere modellen en het origineel dan past een wiel ongeveer in een raamkozijn, bij jou passen daar bijna 4 wielen in.
Op de Engelse tekening komt die verhouding dan weer wat meer jouw kant uit maar dat was het eerste wat me opviel  :-*
Het zou zomaar kunnen zijn dat je een punt hebt en dat ik wat losbandig ben omgegaan met mijn plak- en knipwerk. In werkelijkheid (de werkelijkheid van mijn hobbyzolder) zijn die wielen inderdaad wat groter.


Bij deze eerste opzet zijn de verhoudingen misschien wat beter te zien.

Wat ook verwarrend is, dat ik bij de eerder geplaatste foto’s normaal- en smalspoor door elkaar heb gehaald zonder de spoorbreedte te vermelden: de Kittel-Dampftriebwagen die op de Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen heeft gereden reed op normaalspoor en de Dampftriebwagen die reed op de Ruhr-Lippe Eisenbahn reed op smalspoor.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2020, 14:22:20 »
Ik ben vast wat voorbereidingen aan het maken om deze stoom gelede railbus in elkaar te zetten.


Ik heb eerst van de wagon een van de kopse kanten eraf gehaald omdat deze kant moet aansluiten aan het voorste deel. Het uitgesneden deel wilde ik eerst als voorkant gebruiken, maar ik vind het toch handiger om die voorkant opnieuw te maken. De losgesneden deur ga ik wel gebruiken.


Ook heb ik vast een voorkant gesneden om te zien of de verhoudingen een beetje kloppen. In dit geval klopt het niet, want ik wil de uitgesneden deur gebruiken. Deze gaat dus opnieuw.


En als het allemaal een beetje wil lukken dan wordt dit de voorkant.


Aanvankelijk was mijn plan om dit treinstel te maken zonder achterbalkon, maar omdat ik nog een bijpassende wagon heb staan, denk ik dat ik toch een balkon maak. Ook denk ik er over om achter een twee-assig draaistel te maken.


De grondplaat voor het locomotief-gedeelte. Rechts de voorkant en links het scharnierpunt waar de wagon komt. De instaphoogte is fors hoger dan de H0-versie, dus komt het grootste deel van de gietijzeren behuizing van het motortje gelijkvloers. Bovenop het motortje komt de verticale ketel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2020, 14:32:06 »
Goed bezig, ben wel benieuwd wat dit uiteindelijk gaat worden en hoe het zal gaan rijden.
Gelukkig is het nu wat beter weer om een beetje met de hobby bezig te zijn.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2020, 14:35:06 »
Now you're taling!!!

Já, absoluut: mijn stem voor het balkon.

Daniel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2020, 16:36:33 »
Ik vind dit leuk! Prachtige ideeën Wim. Ik ga ook voor een balkon ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2020, 10:45:19 »
...en hoe het zal gaan rijden.
Nou @iTom daar ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar.
Uit ervaring heb ik geleerd dat een goed werkend onderstel de basis is voor een dergelijk project. Ik heb nu een prima rijdend Anna-locje opgeofferd en daar heb ik wel vertrouwen in.
Citaat
Gelukkig is het nu wat beter weer om een beetje met de hobby bezig te zijn.
Dat is natuurlijk ook wel een dingetje; de warmte is nogal een energievreter en niet alleen voor de airconditioning, maar juist ook de inspiratie en de puf om op een warme zolderkamer te gaan zitten.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2020, 17:38:00 »
Om de gang er een beetje in te houden een kleine update. En ik had natuurlijk wel in één keer een hele rits foto’s kunnen plaatsen, maar dan heeft jullie feedback geen zin meer omdat het spul dan bijna klaar is. Daarom dus steeds kleine updates.


De basis van de voorkant van het stoomgebeuren is gelegd.


Er moeten nog raamlijsten in komen, een opstapje onder de deur en natuurlijk nog veel meer meuk.


Ik heb nog even met de gedachte gespeeld om deze balg uit elkaar te trekken en te gebruiken als verbinding tussen de twee treinstellen. Voor 1:35 zou het misschien prima passen, maar voor 1:45 moet ik het ding een stuk kleiner maken en met duct tape weer aan elkaar plakken. Volgens mij wordt dat een rommeltje.


Tussen de twee treinstellen komt dus een vaste verbinding. Omdat die verbinding niet veel breder zal worden dan de breedte van de oorspronkelijke deur, blijft er genoeg speling in krappe bochten.
De tekening hierboven is op schaal 1:13,5 en bedoeld voor echte stoom, maar als voorbeeld goed bruikbaar.


Omdat ik moet gaan nadenken over een enigszins realistische stoomketel, ben ik vast wat voorbeelden aan het verzamelen.
Bron: Les Forums de Passions Métrique et Etroite
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #15 Gepost op: 20 augustus 2020, 18:13:58 »
Knappe voorkant Wim ... valt niets over te piepen. ;)

Zo'n balg is niet al te moeilijk zelf te vouwen Wim. En precies op maat. Je moet er wel een middagje aan gaan zitten. ;D



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #16 Gepost op: 20 augustus 2020, 18:51:53 »
Knappe voorkant Wim ... valt niets over te piepen. ;)
Kijk, dat is nou weer jammer. Nog meer @piepers?

Citaat
Zo'n balg is niet al te moeilijk zelf te vouwen Wim. En precies op maat. Je moet er wel een middagje aan gaan zitten. ;D
Ben je nou speciaal voor mij een middag je gaan zitten om te vouwen:D
Goede tip, ik ga erover nadenken. Bedankt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2020, 16:34:00 »
Ik heb onderstaande quote even uit het topic van @Daniel Caso gekopieerd:
Nee Wim, de Led+batterij zijn totaal onafhankelijk van de motor.
Je kan trouwens ook een mini schakelaar onder de frame, naast de batterij zetten om het licht aan/uit te kunnen doen. Voor de batterij verkopen ze een speciale beugel dat kan geschroefd of zelfs gelijmd onder de wagon frame.
@Daniel Caso, ik ga erover nadenken. Ik heb nog genoeg batterijhouders die ik gecamoufleerd onder een wagon kan vastmaken. Ik denk dat ik in elk geval zoiets ga proberen.


En nu ik het toch over verlichting heb: ik heb nog een streng met 1800 gekleurde ledjes liggen. En je zult altijd zien dat op een keer een hele serie ledjes geen stroom meer krijgt. Helemaal niet erg want de gele ledjes passen precies in de koplampen.

 
Tussendoor heb ik nog even een paar voorbeelden van verticale stoomketels gevonden.


Om die stoomketel in elkaar te zetten heb ik een Faller H0-kitje van een olietank losgetrokken.


De vloer in het machinistenhuis zit er ook in. Ik dacht eerst een houten vloer te gebruiken, maar de gloeiende steenkool maakt lelijke brandplekken.


In veel gevallen gaat het nog wel ens verkeerd met mijn opmeten, maar deze ketel lijkt precies te passen.


Die ketel van Faller heb ik schoongeschuurd opdat er een dun velletje styreenplaat met klinknagels omheen kan.
Nu nog de retails aan buizen, pijpen, kranen en meters.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2020, 17:06:33 »
Fantastisch, Wim!

Het is goed om te zien dat je terug naar de werkbank bent en met zulke resultaat.

De eerste referentie foto van de verticale ketel vind ik erg mooi.
Is het een commercieel kit ?
Eigenlijk mijn vraag is hoe kom ik aan zo een? (...of twee?)


Daniel


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2020, 22:11:25 »
Fantastisch, Wim!
Het is goed om te zien dat je terug naar de werkbank bent en met zulke resultaat.
Dankjewel @Daniel Caso. Maar het is slechts een begin en er moeten natuurlijk nog heel wat onderdelen op worden gezet om het een enigszins geloofwaardig uiterlijk te geven.
Citaat
De eerste referentie foto van de verticale ketel vind ik erg mooi.
Is het een commercieel kit ?
Eigenlijk mijn vraag is hoe kom ik aan zo een? (...of twee?)
Antwoord op beide vragen: deze ketels komen van Duncan Models en kosten £ 14 en £ 13. Ze zijn wel op schaal 1:43 (7mm to one foot).
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #20 Gepost op: 23 augustus 2020, 09:15:28 »
Bedankt, Wim,

voor de link naar Duncan website. Ik kende maar een paar van hun kits en dat was een paar decennia geleden.

En wat jouw stoom railcar betreft, 'don't push yourself': het gaat niet om die ding maar om de vreugde van eraan te werken.

Daniel


Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #21 Gepost op: 23 augustus 2020, 09:23:14 »
Goed bezig Wim, je hebt de kerstverlichting ook maar alvast aangezet zie ik  :) Dat zijn mooie ketels trouwens, benieuwd wat jij ervan gaat maken.
Maar, een kunststof vloer ipv een houten gaat je brandveiligheid niet echt verbeteren ben ik bang  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #22 Gepost op: 23 augustus 2020, 14:18:00 »
En wat jouw stoom railcar betreft, 'don't push yourself': het gaat niet om die ding maar om de vreugde van eraan te werken.
Ik kan het niet helpen, maar ik heb toch de meeste lol in het bouwen als het ook tot enig resultaat leidt.  :o
Maar, een kunststof vloer ipv een houten gaat je brandveiligheid niet echt verbeteren ben ik bang  ;D
Daar heb je zeker een punt, maar als de verf er eenmaal op zit dan is het ineens metaal.
Dat zijn mooie ketels trouwens, benieuwd wat jij ervan gaat maken.
Voorlopig moet ik wat bij elkaar zien te scharrelen aan afsluiters en koperwerk om het spul wat aan te kleden.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #23 Gepost op: 28 augustus 2020, 14:14:42 »
Ik ben nog even verder gegaan met mijn railbus à vapeur:


Het hart van dit bouwwerk is de ketel en is natuurlijk nog niet klaar. Het rolletje lood komt later in de ketel zodat er een beetje gewicht op de aandrijving komt. Rechts van de ketel wordt nog een bak voor het water gebouwd en links een bak voor wat steenkool. Ook deze twee bakken worden gevuld met lood.


Nog wat inspiratie om mij er aan te herinneren dat er nog een peilglas op de ketel moet komen. Volgens mij is dit voorbeeld geen stoomketel om iets aan te drijven, maar om een badkamer van heet water te voorzien. Het principe is hetzelfde en de ketel heeft een mooie roestkleur.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #24 Gepost op: 28 augustus 2020, 23:27:16 »
Als die twee grijze pijpen een (las) naad hebben dan moet je die veel gladder maken, stoompijpen zijn naadloos meen ik me te herinneren.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"