Auteur Topic: Diorama geïnspireerd op werkspoor  (gelezen 10388 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Gepost op: 3 januari 2020, 12:25:28 »
Het word tijd voor mij om dit project met de wereld te delen  :D

Dit diorama is geïnspireerd op de verschillende werkspoor locaties. Voor de bouw heb ik gebruik gemaakt van het Auhagen Baukastensystem, ik ben al 5 jaar geleden begonnen met de bouw (het heeft ook een tijd stilgelegen) en heb het werk een paar maanden geleden weer opgepakt.

Daarom eerst maar de foto's van de afgelopen tijd,

























Dat is alles wat er de afgelopen tijd is gedaan, ik heb geen toelichting bij de foto's gezet omdat het meeste al een behoorlijke tijd geleden gemaakt is.
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2020, 13:37:04 »
Bedankt voor je fantastische bijdrage.
Dat Auhagen-systeem is een mooie vondst voor de zelfbouwers.

Ik ben met name gecharmeerd van je interieurs. Die stoommachine is dat een statisch model of kan-ie ook draaien? En van dat schakelbord zou ik nog wel een detailfoto willen zien.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2020, 14:20:54 »
Mooie bouwwerken, Leon.
Mooi spul dat Auhagen Baukastensysteem. Goede tip.
Wordt het een statisch diorama, of komt er nog wat beweging op (stoommachine, een rijdend sikje oid)?

Hoe dan ook: klasse.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2020, 14:41:57 »
Die stoommachine is een aangepast/gehalveerd model van faller en heeft nu nog geen motortje om het aan te drijven, maar ik heb het wiel en de stangen niet vastgelijmd, en onder het diorama zit een opening om er makkelijk bij te kunnen komen.

Het zelfde geldt voor het wissel dat in het straatspoor zit, dit diorama zal (voorlopig) niet bereden gaan worden maar de wissel werkt wel (handbediend), voor het geval dat ik ooit zo veel ruimte heb dat dit misschien onderdeel kan worden van een modelbaan, als ik daar dan pas over na ga denken is het te laat voor aanpassingen.

Veder zit er nog een las licht ingebouwd om de indruk te wekken dat er gewerkt wordt bij het ontbreken van bewegende elementen. En toekomstige schoorsteen zal ook bereikbaar blijven voor een eventuele rookmachine (de draden liggen al klaar in de fundering)




Dit schakelpaneel is afkomstig van Joswood, zelf heb ik de houten rand en het bordes eromheen gemaakt, de hekjes zijn in elkaar gesoldeerde koperen utp/internet kabeltje, en de klok is een set van 2 oorbellen geweest(de eerste en laatste keer dat ik dat koop :P ), de andere is gebruikt bij het model van het oorspronkelijke seinhuis van de NCS te bilthoven:
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Ben.

  • Gast
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2020, 14:47:52 »
Leuk toch. Ga ik volgen. :)

Inspiratie hoe straatspoor te maken, meer in bijzonder wissels: https://flic.kr/p/2hJ2KTc
Komt van deze bouwer waar veel van valt te leren: https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/

Gr, Ben.
The following users thanked this post: L. V. O

Offline Henry

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2020, 09:56:25 »
Na een studie van de foto,s vraag ik me af wat leggen jullie tussen de klei en de rails zodat hier ruimte blijft.

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2020, 10:45:49 »
Na een studie van de foto,s vraag ik me af wat leggen jullie tussen de klei en de rails zodat hier ruimte blijft.

Ik gebruik daarvoor kleine plastic profieltjes van 2mm dik. Eerst rol ik de klei uit op dikte, dan snij ik de klei in stroken van +/- 10 - 11 mm die ik lijm tussen de rails, vervolgens stop ik de plastic profieltjes tussen de rails en de klei en ga er nog een keer overheen met een roller om de laatste onevenheden in de natte klei te verwijderen.

lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Henry

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2020, 17:51:21 »
Bedankt ga ik ook proberen.

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2020, 20:50:41 »
Tijd voor een update,

Inmiddels het stuk voor de loods ook gemaakt, voorzien van ballast, gras, hekjes en zelfgemaakte lantaarns.



Dit is de basis laag voor de verdere afwerking, er moeten namelijk nog wat onkruid, struiken en wat roestige onderdelen toegevoegd worden.




Alle gedeeltes waar bestrating moet gaan komen zijn ook inmiddels uitgevoerd in klei, als alles voldoende uitgehard is zullen er een hoop steentjes in gekrast moeten worden dus daar kan ik weer een tijdje zoet mee zijn :D
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2020, 21:02:11 »
Is krassen in de uitgeharde klei niet meer werk dan stempelen in de nog niet uitgeharde klei?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2020, 21:09:33 »
Mooie update, Leon.

Wat voor klei gebruik je? Ik ben het grijs/wit van de DAS 'klei' (of namaak) gewend, maar dit lijkt meer op natuurklei?

Is krassen in de uitgeharde klei niet meer werk dan stempelen in de nog niet uitgeharde klei?
.. en dat zat ik ook te denken....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2020, 21:25:46 »
Is krassen in de uitgeharde klei niet meer werk dan stempelen in de nog niet uitgeharde klei?

Ik heb wel overwogen om een stempel te maken voor natte klei, maar met het maken van een paar test stukjes bleek het voor mij persoonlijk een beter resultaat te geven als ik wacht tot het droog is. De uitgeharde klei is nog voldoende bewerkbaar als ik een scherpe kras pen gebruik, plus ik kan nu op mijn gemak rij voor rij de straat steentjes inkrassen.
Als het een kleiner oppervlak of (langgerekte) straat zou zijn geweest had ik het waarschijnlijk wel gestempeld.


Wat voor klei gebruik je? Ik ben het grijs/wit van de DAS 'klei' (of namaak) gewend, maar dit lijkt meer op natuurklei?


Dit is ook das klei, maar dan de terracotta kleur uitvoering, deze geeft al een beetje een basis kleur voor de bestrating. En was op voorraad in de winkel  :)
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2020, 21:46:55 »
Ziet er strak uit ... mooi hoor. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2020, 16:33:38 »
Inmiddels weer wat meer gedaan,






De straat is alvast ingekrast en ook het toegangshek is even tijdelijk op zijn plaats gezet om de plaatsing te controleren.
nu het wegdek achter het hek nog inkrassen en dan kan alles geschilderd worden.
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2020, 17:58:54 »
Dat is het betere kraswerk. Heel mooi hekwerk ook. Goed gedaan Leon. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2020, 18:01:20 »
Héél netjes kraswerk.


Misschien mosterd na de maaltijd, maar hier en daar een put is misschien nog een idee?

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2020, 08:09:40 »
Dat is het betere kraswerk. Heel mooi hekwerk ook. Goed gedaan Leon. ;)

Bedankt,
maar het hekwerk heb ik niet zelf gemaakt (wel geprobeerd :) ), dat was een setje van faller.


Misschien mosterd na de maaltijd, maar hier en daar een put is misschien nog een idee?



Klopt, die putten moeten er eigenlijk wel in, gelukkig is in das klei redelijk te snijden om ruimte ervoor te maken.
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2020, 18:30:41 »
Prachtig gedaan, over geduld heb jij duidelijk ook niet te klagen  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Jor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 28
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2020, 21:07:29 »
Ziet er goed uit!
Erg mooi, ben benieuwd naar een volgende update ;)

Groet,

Jordy
Groet,

Jordy

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #19 Gepost op: 20 januari 2020, 12:59:51 »
Na een weekje krassen is alles inmiddels klaar,


Nu is het tijd om alles te gaan inkleuren en te verweren.

Voorlopig ben ik gelukkig uit gekrast  ???
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #20 Gepost op: 20 januari 2020, 13:22:28 »
Hoi Leon,

Voorlopig ben ik gelukkig uit gekrast  ???
Dat kan ik me voorstellen. Stempelen of krassen: het blijft toch monnikkenwerk. Maar prachtig resultaat, dus het harde werken is beloond  :D

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: L. V. O

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #21 Gepost op: 20 januari 2020, 18:22:31 »
Pfff ... wat een werk ... mooi man! :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: L. V. O

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2020, 19:32:12 »
Monnikenwerk, maar wel een top resultaat. Dat krijg niet met een kant en klaar straatplaatje uit de winkel.
The following users thanked this post: L. V. O

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #23 Gepost op: 20 januari 2020, 20:16:34 »
Een krasse knar als je dit zo voor elkaar krijgt  :D Ben wel benieuwd naar het eindresultaat, misschien steel ik wel iets van jouw kunsten.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands
The following users thanked this post: L. V. O

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama geïnspireerd op werkspoor
« Reactie #24 Gepost op: 21 januari 2020, 09:10:42 »
Nog los van de bestrating vind ik het ook uitgekookt zoals je de ruimte van de stoommachine aan één kant hebt opengewerkt. Mooi!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: L. V. O