Even een midweekje er van tussen naar Vlieland of zoals de bewoners het noemen Vlie.
1e dag (Dinsdag) overnachten in Harlingen, was ook niet slecht hoor.
Gezellig plaatsje met pittoreske huisjes, drukke haven en de poort naar de Waddenzee.

Wel 1 trein gezien, die stopt vlak bij de haven waar men met de Ferry over kan naar Terschelling of zoals wij naar Vlieland.
Volgende dag met de Vlieland naar Vlie waar men warm wordt onthaald bij de haven.

Dan een wandeling naar het Hotel waar we een leuk terras hadden en uitzicht op de Waddendijk.

Ons doel was een bezoek te brengen aan het Drenkelingenhuisje waarmee ik vorig jaar als diorama op een A4tje had mee gedaan tijdens Eurospoor.
We waren door de eigenaar van de Vliehors Expres uitgenodigd voor een bezoek aan het huisje en de rit naar de Sahara van het Noorden op Vlieland.
Gezellige boel natuurlijk en onderweg vermakelijke accordeonist die ook vertelde wat en waar we zo al langs kwamen.
Tijdens de rit is er contact met de Koninklijke Luchtmacht zodat er dan geen schietoefeningen worden gehouden met heli's en straaljagers.
Zou anders erg onveilig zij met een zo'n car vol met mensen die dan over het strand rijd.
Bron Vliehors Expres

Tijdens de rit maken de banden een spoor van gedichten in het zand.

En na een rit over het strand komen we bij het drenkelingenhuisje.
Daar zit boven de deur voor de drenkelingen die daar aanspoelen een wegwijzer richting het dorp.
Och, arme drenkeling, heb je al een barre averij overleefd mag je in het drenkelinghuisje overnachten en dan vervolgens een pokke eind lopen naar het dorp.

Voor mij was het wel leuk om nu het huisje op ware grootte te zien.

En voor het familie album Tom de Strandjutter.

Natuurlijk lag en stond het vol met jutterzooi, van bakken waar de vis in werd bewaard tot een gitaar die ook nog goed van klank was en helmen welke vermoedelijk van booreilanden e.d. af waren gekomen en op Vlie aangespoeld.

Na het bezoek aan het drenkelingenhuisje gaat de rit verder naar het eind van de Vliehors waar je op een 1600 meter afstand Texel ziet liggen.
Ook worden daar wel eens zeehonden gespot maar deze dag alleen maar de oude steiger waar voorheen de boot van Texel naar Vlie aanmeerde.
Sinds kort wordt de steiger niet meer gebruikt maar gaf het voor mij wel weer een leuk plaatje voor wellicht een volgend diorama.

Terug komende in het dorp nog even een bezoek gebracht aan mijn diorama wat te zien is op nr 71 van de Dorpstraat in Veerdorp Vlieland.
Het heeft er een mooi plekje gekregen en wie eens naar Vlieland gaat, loop er even langs zou ik zeggen.

Het was een leuk uitje en we hadden het natuurkijk bijzonder goed getroffen met het mooie weer.
Hierna maar weer eens verder aan mijn baantje maar dan wel wachten tot het wat koeler gaat worden.