Auteur Topic: aansluiten seinpaal 6206  (gelezen 4748 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Teis

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
aansluiten seinpaal 6206
« Gepost op: 18 oktober 2019, 12:16:40 »
Hallo allemaal,
Ik ben Teis en ik ben bezig om mijn eerste treinbaan op te bouwen.
Ik heb via marktplaats een analoge seinpaal en een schakelaar gekocht. Ik begrijp alleen niet hoe ik hem aan moet sluiten.
Ik heb wel een beschrijving gevonden op internet maar daarmee lukt het ook niet. Welke draadjes moeten naar de schakelaar of de transformator? In de bijlage een paar foto's. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: aansluiten seinpaal 6206
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2019, 12:26:02 »
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Teis

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
Re: aansluiten seinpaal 6206
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2019, 12:56:24 »
Bedankt voor de reactie.
Deze gebruiksaanwijzing had ik gevonden maar maakt het nog niet duidelijk.
Misschien zijn er nog meer tips?
Teis.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: aansluiten seinpaal 6206
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2019, 13:09:03 »
Dag @Teis,
Het is de bedoeling dat je jezelf hier voorstelt en niet in dit topic.
Alvast bedankt en groet,,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: aansluiten seinpaal 6206
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2019, 21:22:36 »
Hoi Teis,

Als ik het zo zie, dan moet je om het sein te bedienen de volgende aansluitingen maken:
Zwarte draad op één van de wisselstroom (~) polen van je transformator, de grijze (witte?) op de andere pool. Waarschijnlijk branden dan de lampjes al.
Je hebt 3 drukknoppen nodig: een voor rood, een voor geel en een voor groen. Van elke drukknop sluit je een kant aan op de transformator wisselstroom, waar ook de grijze / witte draad van het sein op zit. De rode, gele en groene draad sluit je aan op elk van de drukknoppen.
Als je geen drukknoppen hebt, kun je ook met de rode, gele en groene draad even de pool van de trafo aanraken (bij de grijs/witte draad). Dan kun je in ieder geval zien of het sein werkt.

De beide blauwe draden kun je gebruiken om een stuk van de rails stroomloos te maken (zodat een loc bij rood voor het sein stopt). Maar dat is dan weer een volgende stap.

En... doe nog even een berichtje in "even voorstellen", zodat we allemaal weten wie je bent  ;)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Teis

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
Re: aansluiten seinpaal 6206
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2019, 08:54:41 »
Heel erg bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik hier wel iets mee kan doen. En ik zal me even voorstellen.
Teis