De "bedrijfsvoering" op een modelbaan houdt mij nogal bezig. Rijden en rangeren, boemelen: allemaal leuk.
Af en aan ben ik al enige tijd me aan het verdiepen in rangeerspellen zoals de Timesaver en de (recent gevonden) Inglenook Sidings. Deze laatste valt op door de eenvoud van de opzet en de verrassend lastige puzzels die ermee gemaakt kunnen worden.
Vandaag heb ik op de eettafel zo'n 'klassieke' Inglenook Sidings sporenplan gemaakt. Het past op 130 x 30 cm. Da's een mooi formaat voor een diorama of module die zelfs nog in een boekenkast past

De opzet is als volgt. Er zijn 3 opstelsporen en 1 uithaalspoor.
Het langste opstelspoor heeft een capaciteit van precies 5 wagons (linksonder), de andere twee opstelsporen zijn precies lang genoeg voor 3 wagons (links midden/boven). Het uithaalspoor is lang genoeg voor 3 wagons en een loc, maar niet langer. Het is de bedoeling dat er niet meer ruimte is: juist de beperkte lengte van de sporen maakt dat de rangeerpuzzel interessanter wordt.
Dan zijn er 8 wagons: 5 van de binnenkomende trein op het langste spoor en 3 op de andere sporen. Uit de 8 wagons worden een voor een willekeurig 5 wagons gekozen voor de (nieuw samen te stellen) uitgaande trein op het lange opstelspoor. De volgorde van de wagons in de trein is de volgorde waarin ze getrokken zijn. Ik heb daarvoor even kaartjes gemaakt.
Nu wordt er net zo lang gerangeerd tot de nieuwe trein gereed is. Let op: ook de volgorde van de wagons moet goed zijn.
Even een voorbeeldje.
^de beginsituatie met 5 kaartjes voor de nieuwe trein langs het lange opstelspoor
^de eindsituatie na de nodige hoofdbrekens.Dat wordt nog even een avondje puzzelen.
Ergens zit het idee in mijn hoofd hier een module (diorama) van te maken. Dan wordt er gewoon op het hoofdspoor gerangeerd. De lengte van de rangeerbewegingen kan dan worden gelimiteerd door een rood sein of een overweg of zoiets.
Zo'n module kan in de modulebaan worden opgenomen of als losstaand puzzel-diorama worden gebruikt.
Rob