Door een bericht van
@Anne W over een donderbus stuurwagon ( zie topic
http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=219.msg56972#msg56972 ) werd mijn interesse gewekt in het fenomeen "Wendezug" (trek-duw treinen). Vooral ook in combinatie met stoomlocomotieven.
Zo heeft deze combinatie van BR78 met 2 drie-assers en een stuurstand Zilverling enige tijd bij de DB gereden (ik moest die stuurstand wagon even opsnorren)

Maar voordat die Zilverling er aan hing, waren er twee-assers met stuurstand in gebruik. Zoiets wil ik in elkaar gaan klussen. Even wat op internet gezocht naar inspiratie. Naast de donderbus met stuurstand kwam ik ook deze 2 variaties tegen:

Het eerste voorbeeld geeft een goede indruk van lampen en stuurstand, van de 2e wagon heb ik zowaar een Piko exemplaar van de DB op de kop kunnen tikken.

Maar daar moet nog wel wat aan gebeuren.
OPTISCH
- De kop moet aangepast: ladders eraf, deur en loopplanken er af
- Middelste raam groter
- Driepunts kopverlichting, aparte of gecombineerde sluitlichten
- Stuurstand interieur maken, met machinist
- Ruitenwisser, hoorn op het dak en misschien nog wat andere details
- Er zal ook wel wat schilderwerk aan te pas komen....
TECHNISCH
- Plastic wielen vervangen
- Stroomafnemers
- Wisselende kop/sluit lichten (led)
- Binnenverlichting
- Eventueel een geluidsmodule voor de hoorn / conducteursfluit
Dus eerst de boel maar eens uit elkaar gehaald.

En dan begonen met een scherp mesje en vijl om de ongewenste ladders en overloop platen/hekjes weg te halen. Deze zitten aan de wagon gegoten en zijn zwart geverfd. Dat kan dus niet zonder de lak te beschadigen

Nu weet ik niet of dit model wagon met stuurstand bij de DB heeft gereden. Zo niet, dan wordt het een 'had gekund' model...
Tot zover.
Rob