Kloppend verhaal?
Ik geloof nooit dat deze railwagens in de VW-fabriek werden gemaakt, maar eerder ergens in een werkplaatsje achteraf inelkaar werden gefröbeld door een stel handige jongens à lá Pierre. En of er nou ergens een T1-busje beschikbaar was of een T1-Samba, dat maakte volgens mij weinig uit.
Volgens mij is hier alles mogelijk.
a. Hier is alles mogelijk
b. Alleen je eigen fantasie is bepalend.
Dat zijn voor mij hoe dan ook uitgangspunten.
Inderdaad, er zijn verschillende Transporter 1 busjes omgebouwd tot railvoertuig. Dat was voor hoever ik weet altijd een actie van het eigen onderhoudspersoneel dat daarvoor een beschikbaar busje van de maatschappij ombouwde. Oftewel, een busje dat er stond en dat hier nog best voor te gebruiken viel. Nou zou zo'n spoorwegmaatschappij nooit een nieuwe Samba aanschaffen voor de werkplaats, maar altijd een combi of een bestel. Dat was zowel vanwege de prijs als vanwege de praktische inzetbaarheid. Een Samba was gewoon duur en voor kluswerk lang niet zo praktisch. Bovendien was de Samba echt alleen een "luxe" personenbus, nooit een pick-up. Een pick-up met Samba ruitjes betekent hoe dan ook dat er geknutseld is.
Het leuke van modelbouwen en -sporen is dat alles kan, en dat je zelf moet weten of je er een verhaal bij hebt of niet. Het grappige is ook dat sommigen dan op een bepaald soort zaken tot op de 1/100 millimeter nauwkeurig wil werken, en bij andere zaken het meest onmogelijke neerzet. Dat laatste betreft in ieder geval niet Pierre, zo'n busje als hij nu gebouwd heeft zou eenvoudigweg kunnen doordat iemand in de cabine van de pick-up zelf Samba ramen heeft geplaatst, waarom niet?