Ik ben nog wat aan het experimenteren door de gelijkrichter, transistor en dergelijke ook weg te laten en de speaker direct op de rijstroom aan te sluiten. Dat gaat met de 8 ohm / 0,5 Watt speakers die ik nu heb alleen maar als ik er ook een weerstand tussen zet. En die weerstand neemt dan het meeste van het vermogen op. Dat is niet alleen zonde van de stroom, maar levert vooral veel hitte op, die ik juist in kleine, plastic(!) locjes moeilijk kwijt kan.
Ik heb nu 50 ohm / 1 Watt speakertjes besteld. Daar moet waarschijnlijk nog steeds een weerstand op, of misschien 2 van deze speakers in serie. Als ik even zo op een bierviltje reken, is de 50 ohm bij 10 Volt nog steeds 0,2 Ampere en dus 2 Watt (Ik weet het, geen zuiver rekenwerk met de impedantie van een luispreker, maar de grootte orde geeft in ieder geval een idee of het moet kunnen). Idealiter zou je dus een grotere impedantie (rond de 100 ohm) willen hebben, maar dan kom je in de koptelefoon speakers uit, en die hebben weer een veel lager vermogen (0,1 Watt).
Kortom, dit ligt even in de wacht tot de speakertjes geleverd worden.
Wat ook maaaaanden in de wacht heeft gelegen, is de ("klassieke") geluidsmodule in de tender van de BR24. Het oorspronkelijke lood is er uit gehaald en vervangen door een plak lood rond de motor op de bodem, en wat extra stukjes lood waar de elektronische componenten omheen gebouwd konden worden.
Echter, het gewicht was te laag en de trekkracht van de loc was te krap: ik kon alleen met korte en licht lopende treinen de helling op. Dus ik had geen zin om die geluidsmodule in elkaar te puzzelen bij zo'n slecht presterende loc en de boel gelaten.
Totdat ik me bedacht dat het lood niet alleen ín de tender hoeft te zitten, maar ook voor een deel ónder de tender kan.

Die 7 á 8 gram tussen de wielen maakt het verschil...
En daarmee was de motivatie terug om de geluidsmodule in elkaar te puzzelen.

Met de module op zijn plek was ook in de tender nog ruimte voor een extra 5 gram lood bovenop het lood wat er al in zat.
Met al het gefriemel klaar en een goed rijdende, tuffende loc, was het nog een kwestie van wat verf er tegenaan en personeel aan boord om de loc regelmatig in te kunnen zetten...

Rob