Auteur Topic: Analoog rijden met geluid - het project.  (gelezen 73221 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ron.kraaijkamp

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
    • 2RSweb
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #200 Gepost op: 18 juli 2020, 12:13:03 »
Hallo Rob,

De brom viel nog aardig mee.
Verschillende frequenties gebruikt.
Hoe hoger de frequentie, hoe minder het gebrom.

Ik zou de code wat kunnen strippen.
Wil het alleen gebruiken om te rijden en de verlichting te laten branden.
En die verlichting (in loc met LED's en in personenwagon met LED strip van 5v via een gelijkrichter, regulator en condensator) doet het al wanneer de regelaar net open staat.

Nu moet ik voor mezelf gaan bepalen of ik hier mee door ga of digitaal ga rijden.
Ik heb zo veel trekkend materiaal dat het voordeliger is om deze regeling te gebruiken ipv overal decoders in te bouwen.
Het is met deze regeling lastiger om trienen automatisch langzaam te laten optrekken en stoppen.
Je hoor het al. Ik ben er nog niet uit.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #201 Gepost op: 18 juli 2020, 12:36:47 »
Hoi Ron,

mooi dat het allemaal aan het lukken is. Maar dat maakt de beslissing nauurlijk alleen maar lastiger :)

Ik zou de code wat kunnen strippen.
Wil het alleen gebruiken om te rijden en de verlichting te laten branden.
En die verlichting (in loc met LED's en in personenwagon met LED strip van 5v via een gelijkrichter, regulator en condensator) doet het al wanneer de regelaar net open staat.
De code strippen is een goed idee. Deze sketch werkt zowel voor een IR afstandsbediening als potmeter. als je alleen de potmeter gebruikt en niet de fnctietoetsen is er inderdaad nogal wat ongebruikte code.

Het is met deze regeling lastiger om trienen automatisch langzaam te laten optrekken en stoppen.
Lastiger, maar niet heel erg lastig. Voor de IR besturing zet er al een optrek- en afrem functie in deze sketch. Het idee is dat je dan bijvoorbeeld op de "5" druk voor snelheid 5 en de loc dan langzaam versnelt of vertraagt naar deze snelheid. Misschien kun je ook iets dergelijks gebruiken.

Maar ik zou het rustig laten inwerken.
Ik heb overigens om dezelfde redenen voor analoog gekozen. Ook vak wat minder prijzig bij eventuele uitbreidingen van het locomotievenpark.

groet,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rein

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 17
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #202 Gepost op: 18 juli 2020, 17:04:29 »
Goedemiddag,
Bedankt Rob voor de nieuwe sketch. Die heb ik hier en daar wat aangepast, want ik gebruik andere pinnen. Ik heb ook de brugcel verwijderd uit de voeding en vervangen door een enkele diode. Ik gebruik als trafo zo'n stekkervoeding (12 V, 1 A) en die levert net iets meer dan die 12 V (12,3 - 12, 4 V). Met de diode zit ik dan precies op 11,5 V op de rijregelaar.
De geluidsmodule met de testsketch herkent nu inderdaad beter de functietoetsen. Het is nog niet perfect: af en toe wordt een andere toets herkend, maar de dubbele komen nu niet meer voor.
Vanavond (of morgen) maar verder kijken. Uiteindelijk komt het goed.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #203 Gepost op: 18 juli 2020, 17:48:53 »
Hoi Rein,

Ziet er allemall goed uit
De geluidsmodule met de testsketch herkent nu inderdaad beter de functietoetsen. Het is nog niet perfect: af en toe wordt een andere toets herkend, maar de dubbele komen nu niet meer voor.
Vanavond (of morgen) maar verder kijken. Uiteindelijk komt het goed.
Ik heb de test sketch niet meer bijgewerkt, dus die is misschien wat minder nauwkeurig in het herkennen van de functies dan de nieuwste versie van de geluidsmodule. Belangrijk is dát  een en ander herkend wordt: dan is de hardware in ieder geval goed.
Ik denk dat je met dit resultaat de "echte" geluidsmodule (software) wel eens kunt proberen. Belangrijk is wel dat voor alle geluiden ook een mp3 of wav op de geheugenkaart hebt staan, anders raakt de boel in de war.... Dus voor het opstarten (bestand 009), snelheid (010 en hoger) en functietoetsen (001 t/m 006), en dat allemaal in een mapje (folder) met de naam "01".

succes!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rein

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 17
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #204 Gepost op: 18 juli 2020, 19:52:32 »
Dag Rob,
ik heb er zelf ook wel vertrouwen in dat het goed komt. Gewoon stap voor stap en stug doorgaan :D
Ik ben nu bezig de geluiden samen te stellen voor mijn railbus, een VT70. Die klinken net wat anders dan de VT98. Is nog best wat gepuzzel, vooral om de brongeluiden te vinden.


Offline Rein

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 17
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #205 Gepost op: 20 juli 2020, 22:09:20 »
Goedenavond,
De geluidsmodule werkt inmiddels heel behoorlijk. De rijstroom wordt goed gedetecteerd en (bijna) altijd ook de juiste functietoetsen. Tijd dus om de MP3 weer op de Nano aan te sluiten. Precies volgens het schema van Rob. Het typenummer van mijn speler is: mp3-tf-16p en volgens de datasheet zou dat een exacte kloon van de DFplayer moeten zijn.
Helaas: uit het speakertje komt alleen een soort van zacht tikkend geluid, ongeveer een keer per seconde. Bij het opdraaien van de rijregelaar neemt de "tikfrequentie" soms toe. Voor mij lijkt het net alsof er telkens even een gelijkspanning op de speaker wordt gezet. De speler reageert ook niet op de functietoetsen en wordt na enige tijd ook behoorlijk ware. Dat is dus niet goed.
Ik heb via verschillende andere libraries geprobeerd uit te zoeken wat er mis zou kunnen zijn, maar ik het het nog niet uitgevogeld. Wat wel duidelijk is, is dat de Nano via pin 8 en 9 serieel contact maakt met de speler. De speler wordt herkend; je mag dus veronderstellen dat er ook een retoursignaal van de speler is.
Voor de zekerheid heb ik, naast de mp3's in de map 01 (zoals Rob hierboven al schreef), ook dezelfde bestanden in de root en in de map mp3 gezet, maar dan met een extra 0 in de bestandsnaam. Geen resultaat, behalve dan het tikken uit de speaker.
Morgen of zo maar weer eens verder kijken

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #206 Gepost op: 26 juli 2020, 19:58:56 »
Hoi Rein,

Enkele tips bij het fout zoeken...

Wat je kunt proberen is de MP3 tester sketch. Die staat op de 1e pagina van dit draadje bij http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3183.msg53541#msg53541
Deze sketch werkt ook met de Arduino aan de USB, en speelt bestanden af beginnend bij 001, dan na 8 seconden 002 enzovoorts. Dit werkt ook met de geheel in elkaar gesoldeerde module.

Kijk ook ook of de goede pinnen zijn gedefinieerd voor het aansturen van de MP3 speler. Die definieer je hier mee:
  #define MP3RX                  9       // serieel receive (van MP3 speler)
  #define MP3TX                  8       // serieel transmit (naar MP3 speler)
Bij twijfel kun je de definities eventueel omdraaien en kijken of dat werkt. Ik heb bij mijn locs verschillende pinnen gebruikt, afhankelijk van hoe dat het beste uit kwam om in de loc in te bouwen.

Zorg er ook voor dat de bestandsnamen precies 3 cijfers hebben, dus bijvoorbeeld "009.mp3" of "012.wav". Bestand 009 heb je in ieder geval nodig: dit is het opstart geluid. Staat dat niet op de geheugenkaart, dan wordt het af te spelen bestand niet gevonden en reset de MP3 speler steeds weer.

En verder: begin met een lage volume instelling. Als het geluid te luid is, dan wordt er meer vermogen gevraagd dan de PWM stroom kan leveren. Het geluidsvolume definieer je hier.
  #define volume                24       // geluidsvolume (0-47)
En als laatste: check de instelling die het map nummer aangeeft waar de geluidsbestanden staan.
  #define geluid                 1       // geluid altijd aan in map "01" van MP3 speler.
Succes,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rein

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 17
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #207 Gepost op: 27 juli 2020, 15:58:26 »
Dag Rob,
hartelijk dank voor de nuttige tips.
De seriële transmit en receive zijn goed aangesloten tussen de Nano en de speler. Net als in je schema op pin 8 en 9. Er is ook communicatie tussen de twee: ik kan bijvoorbeeld het aantal bestanden op het kaartje uitlezen.
De geluidsbestanden staan inderdaad in map 01 en zijn genummerd van 001 t/m 005 en 009 t/m 013. Extensie is MP3.
Aan het knipperen van de led op de speler is te zien dat er ook iets afgespeeld wordt met de dfplayer-tester sketch.
Toch is uit het speakertje alleen dat zachte tikken te horen; het klinkt ongeveer hetzelfde als een elektrische klok met een verspringende secondewijzer. Ik krijg zo langzamerhand het vermoeden dat het eindversterkertje van de speler ter ziele is. Op de digitale audio-uitvoer staat nl. wel geluid, hoewel heel erg vervormd.
Naar mijn idee is het de moeite waard om bij meneer Ali een paar nieuwe spelertjes te halen en dan te kijken wat er gebeurd.
Dat betekent helaas wel dat mijn projectje even stil ligt.
Vriendelijke groet,
Rein.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #208 Gepost op: 27 juli 2020, 22:33:06 »
Hoi Rein,

Dat ziet er inderdaad naar uit dat de versterker van de MP3 speler kaduuk is.
Je kunt nog even proberen om de speaker op SPK1 en GND of SPK2 en GND aan te sluiten. Dan heb je het halve volume, maar misschien is één van de uitgangen van de versterker nog OK.

Als het geluid erg vervormd klinkt op de oortelefoon aansluiting, zijn de geluidsbestanden misschien te luid? Misschien helpt het nog om die geluiden in een editor wat af te zwakken (originele bestanden bewaren).

En verder even wachten.... Balen dat die MP3 speler naar de gallemiezen is.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rein

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 17
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #209 Gepost op: 29 juli 2020, 15:57:39 »
Dag Rob,
Dat was een goed idee! Helaas, het resultaat was hetzelfde: tik-tik-tik. Beide helften van de versterker zijn blijkbaar stuk. Het blijft merkwaardig: ik weet (bijna) zeker dat er geen kortsluiting op de uitgangen van de versterker is geweest (die zouden trouwens kortsluitvast moet zijn). De speakertjes die ik geprobeerd heb doen het ook gewoon en zijn 8 ohm/1 W.
En ach, balen, ja, maar elk nadeel hep ze voordeel. Ik ga nu eerst wat andere leuke dingen doen tijdens het wachten op meneer Ali.

Dat idee van te veel volume had ik ook bedacht en ik heb het even gecheckt met jouw bestanden van de VT98. Op de scoop zag ik weinig verschil en ook op het gehoor was er nauwelijks een verschil. Niet waarschijnlijk dus.
Niettemin: bedankt alvast voor alle hulp en suggesties. Het wordt zeer gewaardeerd.

Groeten, Rein.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #210 Gepost op: 29 juli 2020, 18:25:46 »
Hoi Rein,

Graag gedaan, hoor.

Ik heb nog een paar laatste ingevingen: de MP3 speler moet even opstarten en het kaartje indexeren. Dat duurt langer naarmate er meer op het geheugenkaartje staat. Je kunt proberen de opstart tijd wat langer te maken. Dat doe je met deze instelling in de code:

  #define MP3inittijd         1500       // initialisatietijd MP3 speler (ms)

Je kunt deze bijvoorbeeld op 1,5 sec (1500 ms) seconden zetten, zoals hierboven in het voorbeeld, of desnoods nog wat langer.
Als je dat onverhoopt werkt, kun je proberen een wat lagere waarde in te stellen....

(ik geef het geen grote kans, omdat er wel een signaal komt op de oortelefoon aansluitingen, toch?)

En ja, open deur, is het speakertje wel goed?

Overigens: bij sommige van mijn locs hoor ik 2 zachte tikken voor het geluid start: dat zijn de seriële commando's bij het opstarten van de module. Misschien zijn dat de tikken die jij ook hoort.
Ik heb ook wel eens gehad dat het geheugenkaartje stuk was en de module bleef 'hangen'. Het betreffende geluidsbestand op het kaartje speelde ook op de computer niet af. Dus Je kunt ook nog proberen alle geluiden van het kaartje af op je computer af te spelen....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rein

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 17
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #211 Gepost op: 3 augustus 2020, 21:19:58 »
Dag Rob,
Het tikken is inderdaad erg zacht, maar wel hoorbaar. Het zijn er niet twee, maar het blijft doorgaan zolang er voldoende spanning is. Vermoedelijk is er dus iets anders aan de hand.
Die deur had ik ook al open gedaan ;D. De speakertjes die ik geprobeerd heb zijn allemaal prima.

Je eerste suggestie heb ik nog even geprobeerd. Ik begreep uit de datasheet dat het zelfs wel 5 seconden kan duren voor de boel opgestart is, dus heb ik meteen maar 6000 van de MP3inittijd gemaakt. Dat zou meer dan voldoende moeten zijn.
Je raadt het al: het duurt alleen wat langer voor de sketch het eerste bestand probeert af te spelen en het tikken gaat gewoon door.

Ik wacht nu gewoon tot meneer Ali onze brievenbus weer kan vinden en dan pak ik het wel weer op.
Groeten,
Rein.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #212 Gepost op: 8 september 2020, 22:21:45 »
Geluid in de Br52Kon....




In deze loc zit geen nabootsing van de vuurkist in de cabine. En dat is in dit geval handig, want daar kunnen de onderdelen van de geluidsmodule mooi in...




De Arduino past grotendeels in de  ketel en de MP3 speler komt op de vloer van de cabine. Die is gesloten, dus zo zie je er nauwelijks iets van. Wel hou ik de doorkijk bij de ramen vrij.




De module deed het niet meteen. Maar met de testsoftware kwam ik er achter dat ik per ongeluk de seriële ontvangst en de lichtpin op dezelfde pin van de Arduino had staan, waardoor er alleen maar gekraak op de speaker kwam.
Ondertussen is dat gecorrigeerd. Maar nu moet ik nog betere geluidsbestanden maken. Ik had wel iets van kokende stoom in de ketel gecombineerd met het geluid van een turbine (voor de trek in de schoorsteen), maar dat klinkt nog niet goed.

Dus nog even terug naar de tekentafel mengtafel
Wordt vervolgd.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #213 Gepost op: 28 december 2020, 14:37:07 »
Met een nieuwe speaker in de BR 52K is het geluid een stuk beter geworden.




De geluidsfragmenten zijn nu een mix van een ruisende ketel en het geluid van een turbine/compressor.
Tijd voor een filmpje van deze loc met turbo.




Overigens kwam ik nog een film van Zuid Afrikaanse locs tegen, die ook met condenserende tenders door de droge gebieden heen reden. Vanaf 9:40 is in dit filmpje zo'n loc te zien en te horen, waarbij de oorspronkelijke tender is behouden.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #214 Gepost op: 23 januari 2021, 23:05:14 »
Kleine locs, tóch geluid? Misschien kan het....

Een aanvullende oplossing: Geluid op de rails, in plaats van in de loc.
Tenminste, dat is het idee...

Ik loop al een tijdje met het idee om voor kleine locs een andere oplossing te maken om geluid te produceren. Zo heb ik per ongeluk wel eens de toon van de pulsbreedte besturing op de speaker gehad. Dat kun je natuurlijk ook expres doen. Mijn idee: als de rijstroom dan ook het geluidssignaal is, dan kan de elektronica aan boord veel eenvoudiger en kleiner.
Vandaag heb ik dat idee in een concept opstelling uitgeprobeerd en op film gezet.



Nu zie ik deze oplossing als aanvullend op de bestaande modules en pulsbreedte rijstroom. En dan eigenlijk alleen voor de Köff rangeerloc en de Glaskasten stoomlocomotief.

Voor de geïnteresseerden, wat meer in detail hoe dit werkt
Met de Arduino rijstroom voorziening wordt in deze oplossing een hoog frequent signaal met pulsbreedte gebruikt. De frequentie is zo hoog, dat de resulterende pulsbreedte wordt 'gezien' als een voltage (een digitaal- naar analoog omzetter is niet nodig). Met het programma'tje zijn 7 pulsbreedte stappen mogelijk, ofwel 7 voltages. Door deze voltages te wisselen is een (grof) digitaal geluid te maken.
(Het omzetten van digitaal geluid van een CD/MP3 speler werkt ook zo: alleen zijn er daar 65536 voltages in plaats van 7)

Nu wordt de truuk om geluidsgolven (definities) te maken, waarbij
- de wisseling van het voltage het gewenste geluid produceert, en gelijktijdig
- het gemiddelde voltage past bij de rijsnelheid van de locomotief.

In het filmpje heb ik er twee van deze definities gemaakt. Gelukkig kon ik hierbij terugvallen op mijn eerdere werk voor het dieselgeluid in de V60. Daarin waren de pulsbreedte 'voltages' en geluidsgolf definities al gebruikt voor het maken van dieselgeluid.

Eens kijken of dit concept ook goed genoeg werkt in rijdend materieel. En ik kan eens stoomtrein geluiden gaan proberen.

Zo, ik kom de avonden met avondklok wel weer door :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #215 Gepost op: 24 januari 2021, 00:01:54 »
Dit is leuk Rob. Ik ga dit heeeel aandachtig volgen. Deze componenten kan ik misschien ook wel in sommige N locjes kwijt. Het luidsprekertje is het grootste onderdeel en misschien een probleem. En ik heb dit alles wel in huis. Da's ook leuk.
Knutsel lekker verder en ik volg je op de voet. Je bent een kunstenaar. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #216 Gepost op: 24 januari 2021, 14:46:41 »
Bedankt, Pierre.
Oh ja, goed idee van de N locjes. En ik heb zelf ook nog wat H0m, daar breng je mij weer op een idee :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #217 Gepost op: 30 januari 2021, 12:39:53 »
Ik ben nog wat aan het experimenteren door de gelijkrichter, transistor en dergelijke ook weg te laten en de speaker direct op de rijstroom aan te sluiten. Dat gaat met de 8 ohm / 0,5 Watt speakers die ik nu heb alleen maar als ik er ook een weerstand tussen zet. En die weerstand neemt dan het meeste van het vermogen op. Dat is niet alleen zonde van de stroom, maar levert vooral veel hitte op, die ik juist in kleine, plastic(!) locjes moeilijk kwijt kan.
Ik heb nu 50 ohm / 1 Watt speakertjes besteld. Daar moet waarschijnlijk nog steeds een weerstand op, of misschien 2 van deze speakers in serie. Als ik even zo op een bierviltje reken, is de 50 ohm bij 10 Volt nog steeds 0,2 Ampere en dus 2 Watt (Ik weet het, geen zuiver rekenwerk met de impedantie van een luispreker, maar de grootte orde geeft in ieder geval een idee of het moet kunnen). Idealiter zou je dus een grotere impedantie (rond de 100 ohm) willen hebben, maar dan kom je in de koptelefoon speakers uit, en die hebben weer een veel lager vermogen (0,1 Watt).

Kortom, dit ligt even in de wacht tot de speakertjes geleverd worden.

Wat ook maaaaanden in de wacht heeft gelegen, is de ("klassieke") geluidsmodule in de tender van de BR24. Het oorspronkelijke lood is er uit gehaald en vervangen door een plak lood rond de motor op de bodem, en wat extra stukjes lood waar de elektronische componenten omheen gebouwd konden worden.
Echter, het gewicht was te laag en de trekkracht van de loc was te krap: ik kon alleen met korte en licht lopende treinen de helling op. Dus ik had geen zin om die geluidsmodule in elkaar te puzzelen bij zo'n slecht presterende loc en de boel gelaten.

Totdat ik me bedacht dat het lood niet alleen ín de tender hoeft te zitten, maar ook voor een deel ónder de tender kan.




Die 7 á 8 gram tussen de wielen maakt het verschil...
En daarmee was de motivatie terug om de geluidsmodule in elkaar te puzzelen.




Met de module op zijn plek was ook in de tender nog ruimte voor een extra 5 gram lood bovenop het lood wat er al in zat.

Met al het gefriemel klaar en een goed rijdende, tuffende loc, was het nog een kwestie van wat verf er tegenaan en personeel aan boord om de loc regelmatig in te kunnen zetten...




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #218 Gepost op: 4 februari 2021, 21:07:01 »
Rijstoom!
(geen spelfout)

Gisteren had ik een regenachtige deeltijdmiddag. Een mooi moment om de rijstroom als geluidsgolf uit te werken voor de Glaskasten. En in de loop van de middag werden ook de nieuwe 50 ohm speakertjes afgeleverd. Dus ik kon meteen testen met alleen een speaker en weerstand in serie op de rijstroom. Na een beetje experimenteren kwam ik uit op een weerstandje van 47 ohm in serie met de speaker. Zo was er flink geluid en weinig warmteontwikkeling.

Vanmiddag in de lunchpauze e.e.a. op bewegend beeld en geluid gezet en vanavond even een filmpje van gemaakt. Naast de demonstratie ook een korte voor- en nadelen afweging van deze oplossing.




Belangrijk is de noodzaak voor een goed vliegwiel in stoomlocs, om de onderbrekingen in de rijstroom (tussen de uitlaatslagen in) te overbruggen. Bij diesels speelt dit minder, zoals eerde in de test van het concept al is gebleken.
Gelukkig heeft mijn Glaskasten een goed vliegwiel, de Köf niet. Dus dat komt mooi uit....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #219 Gepost op: 3 april 2021, 12:03:12 »
Diesels: De grootste en de kleinste
Althans in mijn huidige collectie

De V320 is uitgerust met Arduino, MP3 speler en stereo versterker met 2 speakers. Ruimte zat.






Er zit echter af en toe een piep/kraak in het geluid bij het rijden.... Wat blijkt: de kleine, maar sterke motor vaan dit Rivarossi model trekt zo veel stroom, dat de spanning op de rails met ruim een volt daalt. En daarmee zakt de spanning op ingang van de Arduino ook af en toe onder de 7 volt (en de gereguleerde uitgang van 5 Volt zakt dan ook iets). De Arduino en de MP3 speler hebben daar geen last van, maar de versterker wel, vermoed ik.
Eens kijken hoe ik dat kan oplossen. Ik weet het: bedrading... Maar die is redelijk stevig uitgevoerd, behalve in mijn analoge schakelkast voor de stroomkringen. Er moet een makkelijkere manier zijn. Misschien de motorspanning wat reduceren met een paar diodes...

De kleine Köf III heeft daarentegen alleen een weerstand en speaker gekregen. Uitdaging hier was om het locje open te krijgen: eerst cabine voorzichtig verwijderen door deze omhoog te trekken, dan de voorste bufferbalk er met beleid af trekken, achterste boutje aan de onderzijde los en dan kan de motorkap naar voren en naar boven er af...




Het weerstandje kan nog net onder de motorkap. Een gat geboord in het bedieningspaneel, zodat daar de draden door heen kunnen.




Het speakertje heeft een kokertje van plakband nodig, om het geluid wat beter weer te geven. Plakband is makkelijk en snel, maar vooral ook doorzichtig. Zo zie je er niet heel veel van als het speakertje tegen het dak zit en het plakband in de cabine.




De raampjes zijn uit de deuren gehaald, zodat het geluid naar buiten kan.

Ook de software voor de stroomvoorziening is ondertussen van Diesel-geluid voorzien en daarmee kan dit locje over de baan tuffen. Binnenkort maar even een filmpje van deze Köf maken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #220 Gepost op: 3 april 2021, 17:31:14 »
Jij blijft maar gaan Rob. Ondertussen heb je veel meer locs dan je kan laten rijden lijkt me maar wel onwijs knap dat je in alle locs geluid weet te knutselen. Geweldig man ... lekker doorgaan zo. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #221 Gepost op: 3 april 2021, 22:22:25 »
Ha, bedankt Pierre,

Ondertussen heb je veel meer locs dan je kan laten rijden lijkt me...
Dan ik tegelijk kan laten rijden inderdaad...  :D Maar meestal rij ik met een kleine selectie, vaak een beetje op thema, zoals 'Kleinbahn', 'De magistralen' , eenheidslocomotieven of iets dergelijks. Of ik stel gewoon een setje samen waar ik zin in heb op dat moment...

En ja, dat rommelen met locjes is gewoon leuk; de groeiende verzameling is een niet onprettige bijwerking, zal ik maar zeggen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #222 Gepost op: 4 april 2021, 11:26:59 »
De köf met geluid....




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #223 Gepost op: 20 januari 2023, 21:08:27 »
Van @Carrilet komt deze vraag.

Citaat
Als ik het goed begrijp gebruik je het lage deel van de PWM duty cycle (het lage % deel waarop de locmotor nog niet draait) om functies in/uit te schakelen en het hoge % deel om de snelheid te regelen.
Bij een loc op snelheid werken de functietoetsen dus net?
De functietoetsen werken bij stilstand én op snelheid. De snelheid wordt geregeld met de pulsbreedte, de functietoetsen veranderen voor een korte tijd de frequentie (bij dezelfde pulsbreedte). Normaliter is de frequentie 490Hz, bij de functietoetsen is deze voor elke toets hoger

Citaat
ik zal je programma nog eens goed bekijken, de laatste versie is 2.0 van mei 2018?
We hebben het hier over de rijstroomregeling software. Ik heb een nieuwere versie 2.7. De belangrijkste wijziging is dat stroom niet helemaal wordt uitgezet bij de wisseling van de rijrichting. Geluid blijft dan ook aan bij rangeren, bijvoorbeeld. Maar deze versie is nog niet gepubliceerd.
Dat vind ik handig, maar dat is niet in alle gevallen zo.
Ik ben ook nog bezig met een versie 3 voor (ook) het rijstroomgeluid direct op de speaker. Maar dat is weer een heel andere insteek.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Carrilet

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #224 Gepost op: 5 februari 2023, 12:56:59 »
De laatste dagen heb ik nagedacht over hoe ik het beschreven PWM geluid op mijn baan zou kunnen toepassen. Ik rij op het hoofdspoor maar één kant op, met 3 snelheden (snel, langzaam, stop). De baan is opgedeeld in 24 blokken met ieder een stopsectie aan het eind. De stopsecties worden met een computer aan- en uitgeschakeld via een USB I/O module.

Ik zou het met een Arduino zo kunnen doen;


Arduino met 3 potmeters voor de 3 snelheden schakelt 3 uitgangen via een schakeltransistor de linker rail naar massa. De rechter rail is verbonden met +12 V. Omdat ik niet achteruit rij, is er geen noodzaak voor een H-brug motorregelaar.
De 6 functietoetsen werken alleen bij de 'stop' snelheid.

relaiskaart;


De relais schakelen de 'langzaam' of 'stop' snelheid naar de stopsecties (niet alle relais zijn getekend). Er is (nog) geen langzaam afremmen en optrekken.

Ik heb het programma aangepast; geen IR besturing, geen vooruit/achteruit, maar het principe is hetzelfde. Een variabele PWM duty cycle bij een vaste frequentie van 490 Hz (met analogWrite) voor de snelheid en dezelfde duty cycle maar gedurende korte tijd een hogere frequentie bij indrukken functietoets.

(als ik alle code hier plak, krijg ik een 403 foutmelding)
Om te testen het spul op een breadboardje geprikt;



Bij testen blijkt dat de nulwaarde van de potmeters boven de stopwaarde ligt...  :(  Misschien andere potmeters gebruiken?
In het programma zit een aantal Serial.print regels om te zien wat de waarden zijn, maar tijdens het testen stopte de serial monitor er opeens mee, gaf alleen wat onleesbare karakters. Nu eerst andere Arduino's bestellen.

Als het bruikbaar is, moet ik nog wel meer ombouwen. Op dit moment is de ononderbroken linker rail verbonden met de massa en relais schakelen 12 V, 10 V of 0 V naar de onderbroken rechter rail.
--
MH