Het is al even geleden dat ik wat op dit draadje heb gezet, maar dat kwam door omstandigheden. Maar goed de bouw van de baan is verder gegaan. Eerst even iets over de wissel aandrijving. Voorheen deed ik dat met Conradmotortjes aangestuurd door IEK decoders voor motorsturing. Na verloop van tijd kreeg ik een enorme hekel aan die dingen. Ze maken veel lawaai, zijn erg kwetsbaar en gaan geen eeuwen mee. Een ding deden ze prima en dat is de puntstukompoling. Ik wilde dus wat anders en ik was er snel uit. Het werden servo"s. Nu wil ik best geld uit geven aan deze hobby, maar als het goedkoper kan, dan loop ik daar niet voor weg. Servodecoders vind ik erg duur. Bij toeval kwam ik terecht bij Nico Tering en zijn ArCoMora project. Hij heeft een print + software ontwikkeld om de servo's aan te sturen. Hij doet dat op basis van het Arduino board (microcontroler) Hij heeft een opzetprintje ontwikkeld die je op de Arduino prikt. Als je bij hem het opzetprintje koopt en in China de servo's plus de Arduino(s) dan ben je voor h e e el weinig klaar. Lees dit maar eens:
https://arcomora.wordpress.com/Op het Beneluxspoornet is nog meer te vinden over de ontwikkeling en bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68257.0 Het kost je nog geen 2 Euro per wissel aansturing incl. servo. Ik ga geen reclame maken voor deze handel, maar prijs technisch een verademing. Het afstellen van de wissels is een handigheid maar de handleiding is duidelijk. Voor de puntstuk ompoling heb ben ik gegaan voor de microschakelaars. Mijn baan vordert langzaam. Ik ben nog al druk geweest met de bezetmelding. Ondanks dat ik het meer heb gedaan, maak je toch altijd weer fouten in het aansluiten en in de nummering. Maar op dit moment loopt alles goed in Koploper. Ik moet de zaak nog wel even finetunen. IJken van de locs, lengte van de blokken enz. Op de hieronder staande foto's zie je vorderingen en de lucht is al bauw. Dwars op de baan zijn allemaal 'leidingen' zichtbaar. Dat zijn allemaal messing pijpjes van 2mm. Daar door heen lopen de verenstalen draden die vanaf de servo de wissels aandrijven. De meeste modelbouwers hangen de servo onder de baan en laten dan met een korte veer de wisseltongen bewegen. Mijn lengte van 1,96 m is een reden temeer om er een hekel aan te hebben dubbel gevouwen onder de baan te liggen. Ik heb mijn servo's allemaal gekanteld (dus met de as naar boven) in de bovenplaat gemonteerd. Het armpje beweegt zich zich horizontaal heen en weer. Dat betekent dus dat de aandrijving vlak over het hout door de pijp beweegt. Bovendien heb ik de servo's allemaal aan de rand van de spoorbaan ingebouwd. Ik kan er makkelijk bij als er een storing optreed of er een servo vervangen moet worden. Bovendien is de uitslag van de arm naar beide zijde zeer nauwkeurig af te regelen. Het grote gebouw is het station van Heaton in de UK
http://www.smartmodels.co.uk/rail15---heaton-station-building.html Ik ga hem een andere bestemming gegeven. De stationsgebouwen op de perrons zijn van Metcalfe
https://www.metcalfemodels.com/ Deze firma heeft in zijn collectie een seinhuis die je zo op een Nederlandse baan kan zetten. De dubbele locloods is zo om te bouwen tot een loods van Staatsspoor.
Ik heb nog meer van dat spul, maar dat zit nog in de doos. De perrons heb ik gemaakt van restmateriaal van Melcalfe en balsahout. Mooi materiaal en makkelijk in te krassen. Hoe ik het landschap ga inrichten weet ik nog niet helemaal. Veel foto's bekijken en kiezen voor een deel van het land. De zuidkust verschilt erg van het westen of oosten. Het zal wel zuid Engeland en deels oost Engeland worden omdat ik hoofdzakelijk GWR en LMS als maatschappijen op mijn lijstje heb.
https://aldert1914.stackstorage.com/s/FG4hbS7vKaXgxtm https://aldert1914.stackstorage.com/s/R2hI5PUioioXQGRhttps://aldert1914.stackstorage.com/s/SjaYa6XeP2915N0https://aldert1914.stackstorage.com/s/5Ab9gSlGZy2GoT3In de verte zie je een draaischijf liggen. Eerst had ik een Fleischmann/Marklin, maar die vond ik niet mooi met al die vertandingen langs de bak. Het Duitse uiterlijk nog daar gelaten. In mijn baan ligt een HK draaischijf. Een draaiend wondertje met twee motoren. Je koopt alleen de techniek en moet de bak en brug zelf bouwen. In mijn berichtje van 1 november zie je hem van dichtbij.
https://aldert1914.stackstorage.com/s/C6vQa1BlLsDREs1https://aldert1914.stackstorage.com/s/lLwrpUH0pJ3Lg4Lhttps://aldert1914.stackstorage.com/s/KygVbz873PbYfTtHet ompolen van de puntstukken in de singleslip koste nogal wat hoofdbrekens. Uiteindelijk kon ik volstaan met 1 microschakelaar.
Ook de verenstalen draden heb ik nog wat verlegd en nu schakelen ze beter.
Frans