Auteur Topic: Impressie HSB - Harzer Schmallspur Bahnen  (gelezen 6167 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Impressie HSB - Harzer Schmallspur Bahnen
« Gepost op: 14 augustus 2017, 18:02:48 »
Hallo allemaal,

Afgelopen week was ik in de Harz aan de wandel en aan het wildkamperen, maar ik heb ook gebruik gemaakt van de HSB - Harzer Schmallspur Bahnen.



Zoals ze zelf als moto hebben: de grootste onder de kleinen. Hier wordt met stoomlocs en diesel 'triebwagen' volgens dienstregeling gereden. Dat geeft toch weer een ander beeld dan een museumlijn.

Heel veel foto's en video kon ik niet maken, want ik had maar 2 accu's voor de mobiel. En even opladen midden in het bos zat er deze week niet in... Maar toch voldoende voor een verslag. Natuurlijk een nadruk op wat er zoal op en om het spoor gebeurt.

Allereerst maar even het werkpaard van de Harz: deze stoomlocs. Ik weet niet precies hoeveel er in dienst zijn, volgens mij minstens 5 stuks.








Op station Wernigerode komen normaalspoor en smalspoor bij elkaar.






Op dit station is ook een (het?) "Betreiebswerk" van de HSB te vinden. Er is hier voor bezoekers een observatie platform gemaakt. Even wat detailfoto's van deze plek. Wat vooral opvalt is de kleffe, olie-achtige zwarte prut van het kolenbedrijf die werkelijk overal zit.










Ook de constructie van de draaischijf heb ik maar zo goed mogelijk in beeld gebracht.








En bij het uitrijden van het station Wernigerode kom je nog langs deze onderhoudsloodsen.




Ik ben na de eerste rit op station Drei Annen Hohne uitgestapt. Ook daar nog wel de nodige taferelen ter inspiratie.
Zo wordt hier water getankt voor de verdere bergrit. Standaard met de waterkraan, maar als back up staat er ook een normaalspoor waterwagen klaar.








Verder nog een aardig bedrijfstechnisch detail: een groep-uitrijsein aan de linkerkant van het spoor, met het schaakbord op rechts.




Misschien ook een goede oplossing voor mijn eindstation Klütz, waar ik voor een groep-uitrijsein niet goed kwijt kan aan de rechterkant van het spoor.

Verder ben ik de volgende dag naar station Elend gelopen, om mij daar verder te laten vervoeren naar Sorge. Daar stond ook een mooi type lantaarnpaal om misschien nog eens na te bouwen.






Hoe het er verder aan toe gaat en hoe de rit er uit ziet heb ik op film vastgelegd.



Overigens vroeg ik me af hoe ze deze baan draaiende kunnen houden. Er waren maar een paar passagiers en met 8 euro voor een rit van een half uur leek me dat geen vetpot.
Totdat ik een paar dagen naar dé toeristische attractie liet vervoeren: de bergtop "Brocken". Daar leg je dan enkele reis (half uurtje) 27 euri (!) neer. Dit tarief geldt geloof ik vanaf elk willekeurig punt vanaf het HSB netwerk, maar ik stond op het laatste station voor de top. Even goed een leuke rit: 10km lengte,  450 meter stijging en het laatste stuk spoor is letterlijk in een spiraal om de berg naar de top.
Maar als je veel treinplezier wilt voor weinig geld, vermijdt dan die Brocken rit. Die is duur en vol. Op de andere trajecten heb je meer keus waar je in de trein kan zitten.

Evengoed: een aanrader, deze HSB. De dienstregeling haal je gewoon van internet.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Impressie HSB - Harzer Schmallspur Bahnen
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2017, 20:40:07 »
Mooi verslag!   Wil er ook nog steeds naar toe.
Groet Mies

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Impressie HSB - Harzer Schmallspur Bahnen
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2017, 21:14:53 »
Hoi Mies,
Zeker doen. Ze hebben momenteel een vacature voor stokers. Zo te zien aan je profielfoto heb je in ieder geval al ervaring  :)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Michel Bikkel

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Impressie HSB - Harzer Schmallspur Bahnen
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2017, 09:43:09 »
Ik heb een vriendje bij de STAR en was zo doende dagje mee op de loc.
ik wil van het najaar een dagje mee draaien op de valkenburgse meer. daar kun je ook zelf rijden (onder begeleiding)

Kost een paar centen maar lijkt me wel leuk!

http://www.stoomtreinkatwijkleiden.nl/machinistencursus/#.WZKl9lFJaHs
Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Impressie HSB - Harzer Schmallspur Bahnen
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2017, 10:10:24 »
Dat zijn inspirerende foto's.


Foto: Michel Bikkel
Met name deze draaischijf met meedraaiend hekwerk vind ik wel wat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Impressie HSB - Harzer Schmallspur Bahnen
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2017, 17:12:26 »
Dat is in elk geval geen valkuil.  ;D