Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 129606 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raages

  • Gast
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #25 Gepost op: 5 augustus 2017, 07:43:09 »
Daar zal ik eens dieper induiken, bedankt voor je idee Rob.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #26 Gepost op: 5 augustus 2017, 19:56:20 »
Na het beplanten en schilderen wil ik pas aan de spoorbaan gaan werken. Ik wil net als in het echt de spoorbaan in dat gevormde terrein gaan aanleggen door de noodzakelijk tunnels en bruggen er ter plekke in te bouwen.

Lijkt mij een nog al onmogelijke manier van bouwen. Natuurlijk gaat het in de echte wereld zo. In model is het praktisch onuitvoerbaar. Bruggen zal nog wel gaan maar tunnels?  ???  Je kan natuurlijk een gat in twee zijden van een holle berg hakken maar de 'tunnel' door die holle berg heeft dan geen bodem. Die moet je er dan op de één of andere manier in zien te krijgen. Rail in die tunnel aanleggen is naar mijn mening al helemaal niet mogelijk.
Zoals Rob al schreef, van te voren goed plannen en dan ziet het er ook uit alsof het spoor in het landschap is gelegd. Zelfde resultaat maar veel makkelijker om te bouwen.




Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #27 Gepost op: 5 augustus 2017, 21:18:29 »
Zo, nog "even" het meeste gaas met gips ingesmeerd op deze 4e module. De stukken om de onderbouw van het spoor moeten nog even wachten: ik wil eerst nog een duiker of klein bruggetje inbouwen voor die onderbouw definitief wordt vastgezet.

Het gips kan een weekje uitharden: morgen op weg naar de Harz.




Groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #28 Gepost op: 20 augustus 2017, 22:16:06 »
Vandaag tijd om met de duiker te beginnen. Die moet ongeveer hier komen.




De onderbouw van het spoor zit nog niet vast, zodat de uitsparingen gezaagd kunnen worden waar de wanden van de duiker komen.




Daarna wordt de duiker ingebouwd en onderdeel van de structuur van de module voor extra stabiliteit op dit lage deel.
Eerst maar eens de muurtjes uittekenen en -zagen.




Hier en daar nog wat hoekjes weg en de spanten van de module wat bijwerken totdat het past.






Nu kan de duiker en de onderbouw van het spoor worden ingebouwd. Eerst wordt de binnenwand uit een stukje karton van mijn favoriete ontbijtgranen gemaakt. Ik gebruik een stukje PVC buis om de ronding in het karton te rollen. Daarna vastlijmen en verf.








Ook de bodem van de duiker krijgt alvast een kleurtje. Er gaat meteen wat grind en zand op.




Nog wat horrengaas hier en daar en de hele boel kan worden vastgelijmd en geschroefd.






Klaar om het landschap verder met gips vorm te geven. Daarna wordt met DAS klei de duiker verder afgewerkt.
Maar daarover meer in een later bericht.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #29 Gepost op: 23 augustus 2017, 11:04:18 »
De omgeving van de duiker staat in het gips. Nu kunnen de muurtjes met steenmotief worden gemaakt. Ik doe eerst het gips en dan pas de klei/steentjes, zodat het gips niet in de voegen gaat zitten. De klei boetseer je nauwkeurig tussen het gips in en kun je ook gebruiken om onvolkomenheden in het gips op te vullen.
Hier gaat het gebeuren



Ik gebruik voor de 'stenen' muur de DAS klei van de aktie winkel en 2 stempeltjes van uitgediende penselen. Een stempel is een afgeschuinde steen voor de boog, de andere een bijna vierkante stempel voor de rest van de stenen.




Verder materiaal:
Een vlakke ondergrond om de klei op uit te rollen
Een 'deegroller' (ik gebruik gewoon een stuk rondhout),
2 dunne latjes waar de deegroller overheen rolt om een constante dikte van de plak klei te krijgen
bakje water
lijm
een mes, om de klei te snijden en boetseren
stempels, schroevendraaiertje om het steenmotief te maken.




Begin: een plakje klei uitrollen en ongeveer (te ruim) op maat snijden en op de gewenste plek leggen. Met het mes wordt het teveel aan klei weggesneden.
De module ligt op de kant bij dit werk, vandaar de 'van boven' foto's hierna.




Als dit ongeveer klopt, wordt de klei op de ondergrond gelijmd.




Dan worden alle randjes met het mes (even in het water gedoopt, waar nodig) geboetseerd: goed tegen het gips aan, en de bovenrand van de duiker wordt wat scherper gemodelleerd dor met een vochtig mes langs de hoek te strijken.




Als de klei goed op de ondergrond zit: steentjes stempelen. Eerst de boog.




Dan wordt van boven naar beneden de rest van de steentjes worden gestempeld. Ik werk van boven naar beneden, omdat ik dan goed bij de bovenrand uit kom. De bovenkant van de muur wordt niet gestempeld: dit wordt een betonrand met hekje er op.




Dan, waar de stempel niet past, nog 'voegen' maken met de schroevendraaier. En dan is deze kant van de duiker klaar

.


De andere kant krijgt dezelfde behandeling..

groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #30 Gepost op: 23 augustus 2017, 11:13:29 »
Oeps, zie ik op de laatste foto dat ik hier en daar nog wat voegen aan de randen en bij de boogstenen vergeten ben... Alsnog even bijgewerkt.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #31 Gepost op: 3 september 2017, 10:49:44 »
De klei van de duiker is droog. Tijd voor wat kleur.
Eerst krijgt de 'betonnen' bovenrand in een soort van beton/cement kleur. Daarna verdun ik deze verf sterk om de stenen muur ermee te schilderen. Het is vooral de bedoeling dat dit tussen de voegen blijft zitten (en niet zozeer op de steentjes).




Vervolgens wordt met een vrij 'droge' kwast de muur geschilderd. Met weinig verf op de kwast komt deze juist niet in de voegen. Die moeten immers de cementkleur houden. Ik gebruik een lichte oker kleur voor de boogstenen en een rood/bruin in verschillende tinten voor de andere stenen. Rood/bruin is ook gebruikt voor de omliggende rotsen, zodat het lijkt of de duiker met natuursteen uit de omgeving is opgetrokken.
Als dat een beetje droog is, wordt met een vuil-wit hier en daar nog wat uitlogen van kalk aangegeven.






Tussendoor zijn ook de rotsen geschilderd. Ik ben gegaan voor een ijzerhoudende rots, dus veel rood/bruin. Tevens is de rest van de module in wat basiskleuren gezet.
Dus de rails kan er ook op.




Met de (kwetsbare) hekjes wacht ik nog even, totdat de rest van de scenery een beetje klaar is.
Maar het geheel begint al weer wat te worden.




Nu de elektrische aansluitingen maken voor het spoor, en daarna kan de module alvast in gebruik worden genomen.

groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #32 Gepost op: 3 september 2017, 19:23:34 »
Je schiet lekker op Rob. ;) Het is niet echt een aanmerking maar ik vind wel dat je nogal harde kleuren gebruikt met veel contrasten. Maar ja ... dat is waarschijnlijk een kwestie van smaak.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #33 Gepost op: 3 september 2017, 20:30:38 »
Hoi Pierre,
Ik neem aan dat je de kleuren van het landschap bedoeld? Die harde kleuren zien er erger uit op de foto dan ze in werkelijkheid zijn. Bovendien verdwijnen straks onder een bovenlaag van gras en strooisel. Het is meer bedoeld om het witte gips te bedekken voor het geval er iets van de bovenlaag af valt... En ik krijg zo ook al een beetje een indruk van het totaalbeeld in kleur.

Maar evengoed: ik denk dat ik op de steilere hellingen de groene kleur wat bruiner/zachter maak. Hier wil nog wel eens wat vaker iets los raken...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #34 Gepost op: 4 september 2017, 11:33:06 »
De elektriek...
De rijstroom gaat door een vrij dikke (1 - 1,5 mm2) dubbele draad, die aan beide zijden van de module is voorzien van een  5 mm stekker (bananenstekker) en bus. Op deze manier is het spanningsverlies, ook bij een aanzienlijk aantal modules, klein te houden.
De stekker zit altijd aan de rechter spoorstaaf vanaf de module gezien, en de bus links. Zo kan een modules ook andersom worden aangesloten.
De rails krijgt de stroom vanaf deze dikke, doorlopende draad. Ik doe dat aan beide zijden van de module, omdat de rails daar toch al aan een koperen schroef is gesoldeerd.

Hier wordt de voeding van de rails aan een zijde gemaakt.




Draden solderen en isoleren. Dan kan deze worden vastgezet. Een wasknijper waar een uitsparing in is gevijld dient als 'trekbeveiliging' voor de losse kabel. Ook wordt dit meteen de houder voor de stekker en bus bij transport en opslag.





Nog even de gehele rijstroomvoorziening in beeld:




Volgende stap: het onderstel van de module.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #35 Gepost op: 4 september 2017, 14:27:36 »
Je bent mooi bezig. Alleen zie ik dat je voor het isoleren PVC isloatieband gebruikt. Tenzij je dat in dikke lagen aanbrengt gaat dat na verloop van tijd en afhankelijk van de warmte, loslaten. Het voordeel is natuurlijk dat je het makkelijk achteraf kunt aanbrengen. Maar heb je het gebruik van krimpkous al eens overwogen? Nadeel is dat je het van tevoren om de kabel moet schuiven, maar eenmaal gekrompen zit het en blijft het zitten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #36 Gepost op: 4 september 2017, 15:22:51 »
Dank je, Dirk.
Maar heb je het gebruik van krimpkous al eens overwogen? Nadeel is dat je het van tevoren om de kabel moet schuiven, maar eenmaal gekrompen zit het en blijft het zitten.
Volgens mij moet je krimpkous verwarmen om het te laten krimpen. Ik heb geen föhn o.i.d. in huis, dus dat wordt wat lastig. Krimpkous maakt het wel mooi 'af', dat geef ik toe. De belangrijkste maatregel tegen kortsluiting hier is de 'verschoven' verbinding in de beide draden en weg van het gaas. Dus ook zonder het PVC tape is sluiting, eh, uit te sluiten (of de kans er op klein genoeg...).
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #37 Gepost op: 4 september 2017, 16:08:48 »
Dat begrijp ik :)

Die truc met verschoven lassen pas ik zelf ook bij voorkeur toe. Zeker is zeker...

Krimpkous wil ook krimpen als je de tip van een hete soldeerbout er bijna tegenaan houdt.

Alternatief voor PVC isolatieband is er ook zelfvulkaniserend isolatieband, te koop bij de meeste automaterialenhandels. Als dat er eenmaal omheen zit blijft het ook zitten. Het is het enige isolatieband dat ik in mijn klassieke auto's gebruik.

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #38 Gepost op: 4 september 2017, 17:02:36 »
Krimpkous werkt ook prima met een aansteker. Even snel er langs. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #39 Gepost op: 6 september 2017, 12:35:27 »
Dank voor de krimpkous tips, heren. Ik ga het binnenkort eens proberen. De loslatende plakbandjes zijn inderdaad niet ideaal....

Ondertussen even de poten gemaakt voor deze module. De andere modules staan op een schraag die op de zijkant staat, en dat voldoet prima. Maar voor deze 'duck under' module wil ik echte poten maken, zodat ik er ook daadwerkelijk onderdoor kan kruipen. De poten moeten snel te (de)monteren zijn, en liefst zo weinig mogelijk ruimte innemen voor opslag en transport.

Om hoogteverschillen in de vloer op te kunnen vangen, krijgen de poten allemaal een stelvoetje. Dat stelvoetje gaat in een (ruim) 10mm gat en M10 inslagmoer aan de onderkant van de poot.




Met 3 stuks M6 vleugelbouten en inslagmoeren wordt elk stel poten aan beide zijden snel onder de module vastgezet en weer los gemaakt.




De poten zijn aan 1 kant wat naar binnen geplaatst, zo passen ze in gedemonteerde toestand redelijk goed in de 'duck under' uitsparing aan de onderzijde van de module.




Met de poten onder de module gemonteerd is deze snel aan de rest van de modulebaan te koppelen en is er voldoende ruimte om er onderdoor te kruipen.




Even wat testritten: de module-overgangen en rijstroomvoorziening werkt verder prima. Dus dit is het voorlopige eindpunt van de modulebaan...




Volgende stap: scenery aanbrengen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #40 Gepost op: 6 september 2017, 13:03:53 »
Mooie oplossing Rob met die poten opbergen in de module. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #41 Gepost op: 8 september 2017, 22:39:02 »
De scenery rondom de duiker is gemaakt. Hier loopt een beekje/afwatering die in de zomer droog valt. Maar het is hier altijd vochtiger dan de omgeving, dus een paar loofbomen groeien hier.
Gewoon maar even een paar foto's (hoewel de belichting met kunstlicht niet optimaal is).












groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #42 Gepost op: 8 september 2017, 22:48:27 »
Mooie scenery Rob, misschien dat ik daarom die op ijzerdraad gedraaide sparretjes een beetje uit de toon vind vallen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #43 Gepost op: 8 september 2017, 23:10:02 »
Mooie scenery Rob, misschien dat ik daarom die op ijzerdraad gedraaide sparretjes een beetje uit de toon vind vallen.
Ja, die sparretjes zijn een kosten/tijd compromis. Ik heb er veel van nodig en niet veel tijd om zelf iets mooiers te maken. En echt mooie sparren, dat loopt snel in de papieren..
En ik vind het met het blote oog in de totaalindruk voorlopig meevallen.
(al begint het hier en daar al een beetje te knagen)

Dus voorlopig doe ik het er even mee. En wie weet, het is eventueel later altijd nog te veranderen....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline N13lz13

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #44 Gepost op: 9 september 2017, 14:25:57 »
Hoi Rob,

De meeste zullen wel met zulke sparretjes beginnen en ze nog hebben liggen. Zo heb ik er hier ook nog een schoenendoos vol van.
Voordat ik ze echter ga plaatsen gaat er wat lijm en strooisel overheen.


Veel plezier met de verdere bouw.

Gr.

Niels

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #45 Gepost op: 9 september 2017, 22:02:14 »
De meeste zullen wel met zulke sparretjes beginnen en ze nog hebben liggen. Zo heb ik er hier ook nog een schoenendoos vol van.
Voordat ik ze echter ga plaatsen gaat er wat lijm en strooisel overheen.

Bedankt voor de tip, Niels. Ik ga eens kijken wat ik er mee kan doen.

Want ondertussen is een deel van het productiebos aan de buitenkant van de module in ontwikkeling.
Allereerst  worden de stammen (op enigszins regelmatige afstand, want het is bosbouw) geplaatst. Ertussen nog wat stobben van bomen die eerder gerooid zijn om het bos te dunnen.




Dan wat struiken en wat groen lang de randen van het bos waar nog wat licht naar binnen komt. Verder wat 'takken' en 'naalden' op de bodem van het bos gestrooid.



Als laatste gaan straks 'Wim's oogdoorntjes'  ;) boven op de stammen. Maar misschien ga ik eerst Niels' truuk nog proberen om de ijzerdraad sparren nog wat te pimpen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #46 Gepost op: 10 september 2017, 13:24:42 »
Als laatste gaan straks 'Wim's oogdoorntjes'  ;) boven op de stammen.
Ach, valt best mee hoor. Maar op een gegeven moment ben je bezig met kwalitatief een hoge standaard neer te zetten en dan vallen dit soort boompjes me direct op.
Als je op een spaanplaat een grasmatje had uitgerold met in het midden een keurig ovaaltje en hier en daar zo'n gezellig sparretje, dan had ik waarschijnlijk geschreven: “Goed bezig Rob, je gaat als een speer!”
Maar ja, waar heb ik het over: ik heb zelf nog niet één boom of struikje.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #47 Gepost op: 10 september 2017, 16:57:37 »
Maar op een gegeven moment ben je bezig met kwalitatief een hoge standaard neer te zetten en dan vallen dit soort boompjes me direct op.
Dank voor het compliment, Wim.
En ik herken het wel. Als het ene beter wordt, kan het andere niet achter blijven.
Schilder je de muren, is het plafond opeens meer afgeleefd. Of leg je bijvoorbeeld een mooi nieuw terras, steken de muren weer af.... :)
Waren deze boompjes op mijn vaste baan nog prima, op deze modules zijn ze inderdaad minder. Ik ga in ieder geval niet terug naar de grasmat, dus ik zal er t.z.t. aan moeten geloven (tsja, want nu het is geschreven, is de geest uit de fles...).
Het knaagt al, maar nog niet hard genoeg, omdat ik me focus op de halve cirkel rond krijgen om aan het eindstation te beginnen.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #48 Gepost op: 10 september 2017, 21:02:52 »
Een afstandsbediening.
De modulebaan is meer uitgestrekt en heeft een "ter plekke" bediening van wissels en seinen. Dan is een trafo gauw te ver weg om de trein te bedienen. Tijd dus voor een afstandsbediening.
Nu heb ik ergens in mijn hoofd een projectje in de pijplijn om deze afstandsbediening draadloos te maken, waarbij de (analoge) trein wordt bestuurd met pulsbreedte modulatie met een Arduino. Dit is echter nog wel even een projectje.

De digitale rijders kunnen nu beter even overslaan: hier komt een heel primitieve analoge afstandsbediening met draad(!)....

Toen ik vorige week samen met mijn zoon zijn kamer eens opruimde, kwamen we een oude racebaan tegen, die het niet meer goed deed. Die gaat de deur uit. Maar de snelheidsregelaars heb ik even achter gehouden.

Een korte test wees uit dat de regelaars voor alle locs bij ongeveer halve spanning op de trafo zich mooi met de regelaar lieten besturen van kruipsnelheid tot zo'n beetje de maximale snelheid op deze zijlijn.
Flinke draad er aan (van die versterkerdraad die ik ook onder de modules gebruik) en de afstandsbediening is klaar.






Nu zit er (nog?) geen richtingswisseling op de afstandsbediening, maar ik kan zo wel traploos wegrijden en afremmen. Meestal hoeft de richting tijdens de rit tussen de stations niet te worden veranderd. Alleen bij het bedienen van de spooraansluiting wel en dan loop ik (voorlopig) even heen en weer...

Simpel klusje, paar minuutjes werk, meteen veel plezier. Al was het maar om vanuit verschillende standpunten de trein te kunnen zien rijden...




groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #49 Gepost op: 12 september 2017, 20:24:15 »
Tsja, die ijzerdraad sparren.
De geest is uit de fles, het hek van de dam. Ik moest er toch iets mee.
Mijn eerste idee: takken zijn, eh, vertakt en niet allemaal als lange naalden uit de stam. Dus ik heb steeds wat die lange stam-naalden in elkaar gedraaid, zodat ze wat meer op takken zouden lijken.
Daarna hier en daar nog wat van de losse' stam-naalden weggeknipt.
Ook nog wat geëxperimenteerd met gras als naaldjes op de boom strooien, maar ik vond het resultaat eerder slechter dan beter.

Resultaat is misschien nog niet 100%, maar al wel een stuk beter.
Hier een voorbeeld, waarbij 2 kegels zijn aangepakt, en 1 nog niet.




Ik denk dat ik gaandeweg de rest van de kegelsparren en -dennen ook zo ga aanpakken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...