Heren, heren!
Okay, ik zit zelf te denken aan een piano zaak. Een mooie grote vleugel in het midden, Chopin zachtjes op de achtergrond (of Beethoven of ...) en aan de gevel een groot piano toetsenbord met op de witte toetsen de naam van de zaak.
(1 letter per toets). Wat kost dat per maand?
Een pianozaak?
Allereerst de beschikbare ruimte:
▲ Met opzet heb ik dit eerste pand redelijk smal gehouden omdat ik twee panden naast elkaar wilde hebben. Op deze manier loopt het trottoir vanaf het station in één strakke lijn door naar de zijkant van deze twee panden. Daardoor is de beschikbare winkelruimte ook ietwat beperkt. Voor een winkel waar concertvleugels worden verkocht heb je denk ik wat meer vierkante meters nodig. Maar 3D-geprinte piano’s en wat muziekinstrumenten daar kan ik natuurlijk wel wat mee.
Probeer je te verplaatsen in het tijdsbeeld: vijftigerjaren, een behoorlijke werkloosheid, niet veel meer luxe dan de draadomroep, de tijd dat sokken nog gestopt werden, hangharing en schuifkaas.
Ik denk dus zelf dat er veel meer behoefte is aan een nering waar meer noodzakelijk artikelen worden verkocht. En dan denk ikzelf aan een bakker, een drogisterij, een viswinkel, een groenteboer of een slijterij.
Geen goede deal @Jack,
Jij moet een interieur leveren en in plaats van daar een vergoeding voor te krijgen moet je huur betalen. 
Er is in dit hele plaatje nog geen prijs genoemd!

Die @Wim is een sluwe handelaar! 
Ja, dat dan weer wèl!

Ik ga kavels op mijn baan verpachten! Iedereen die wil mag er een huisje op plaatsen en vervolgens jaarlijks pacht betalen. 
Nou
@GéJé, ergens is dat nog niet eens zo'n heel slecht plan.
Ook op dit forum zijn plannen te vinden over een forumbaan opgebouwd in modules. Die plannen zijn veelbelovend maar de organisatie vergt natuurlijk nogal wat energie. En misschien is het ook wel een beetje een dingetje dat een aantal modelspoorders liever hun vrije tijd aan eigen bouwwerken besteden. Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen.
Bovendien heeft elke modelspoorder weer een eigen stijl en manier van bouwen en als je dat bij elkaar op een baan gaat zetten, dan wordt het misschien wel een allegaartje van verschillende stijlen.
Nu nog een baan met kavels.