...die stokken zijn van hout en hout heeft juist de vervelende eigenschap om krom te trekken, terwijl styreen volgens mij veel minder snel krom trekt.
Dat kromtrekken van vuurpijlstokken valt blijkbaar reuze mee. Een prettige bijkomstigheid van vuurpijlstokken is dat ze recht zijn en droog hout trekt minder krom.
Even wat beelden:
▲ Ik heb bij deze voormalige locloods een laag styreen over de bestaande bakstenen geplakt. De onderdelen die van een gietbomen uit bouwpakketten komen, zijn blijkbaar van een wat andere substantie dan de platen styreen die ik gebruik om de locloods mee te beplakken. Waarschijnlijk door het verschil in dikte, het verschil van materiaal en het aan één kant beplakken met styreen trekt zo'n gevel krom. Enfin, dat gebeurt gewoon.
▲ Omdat ik meestal verschillende lagen styreen over elkaar heen plak, gebruik ik dus standaard vuurpijlstokken om het met een raamwerk aan de binnenkant te verstevigen. En niet alleen tegen het kromtrekken, maar ook om bijvoorbeeld muren makkelijker aan de zijkant te kunnen plakken.
▲ De voorgevel van het station had ik al eerder in drie delen losgesneden omdat ik aanvankelijk hele andere plannen had met deze voormalige locloods. Dat spul moest natuurlijk weer aan elkaar vast komen te zitten, maar wel op een manier dat het middelste deel wat meer naar voren springt. Wat je nu aan de bovenkant van de voorgevel ziet, is dat de linkerkant verstevigd is en loopt de gevel aardig recht, maar rechts zit die versteviging er nog niet en loopt het spul scheluw. Pierre schreef al dat als het dak erop komt, de boel weer aardig recht wordt getrokken. Maar ik weet nu nog niet of ik dat dak wel vastplak.
▲ Aan de binnenkant van de achtergevel was die versteviging tegen het kromtrekken niet echt nodig omdat ik de gevel aan de perronzijde niet heb beplakt met styreen. Die horizontale ligger zit daar om de de achtergevel recht tegen het perron aan te krijgen en dient gelijk als ondersteuning voor de vloeren links en rechts van de stationshal.
De verticale staanders aan de zijkanten heb ik gemaakt om de exacte hoogte te bepalen van de achtergevel zodat het hele gedoe straks perfect aansluit op het perron. Bovendien gebruik ik die staanders om makkelijker de zijmuren tegenaan te plakken.
Ik hoop dat een en ander duidelijker is.
Maar ik wil nog even luifel nr. 3 voorstellen. 

Ik dacht dat
@Pierre het mij lastig maakt, maar jij kunt er ook wat van.

De stijl van jouw gebouw, waar deze overkapping aan vastzit, is van een veel eerdere datum dan mijn station. Die smeedijzeren tierelantijnentjes aan de bovenkant gaan het qua stijl niet worden, maar ik had al eerder bedacht dat een bewerkte zijkant, zoals op jouw foto, een kanshebber wordt.
Maar buiten dat vind ik je gebouw er nu al geweldig uit zien en ik ben heel benieuwd naar het vervolg.
Dank voor jullie feedback, daar kan ik zeker wat mee.