Tijd voor een updateHet lijkt wat rustig op mijn zolderkamer, maar niets is minder waar. Tussen het werken, het reorganiseren en de warmte gebeurt er best wel wat.
Zelf een gelijkvloers station vanaf scratch opbouwen -en dan bedoel ik dus niet een bouwpakket in elkaar zetten- is op zich al een leuke uitdaging, maar een station bouwen met verhoogde sporen is behoorlijk wat ingewikkelder. Ik denk dat
@Pierre daarover kan meepraten. En naast het plakwerk zit er ook nogal wat denkwerk in... en ik begin er langzamerhand achter te komen dat het denkwerk meer tijd in beslag neemt dan het uiteindelijke bouwen.
▲ Aanvankelijk had ik bedacht dat ik dit viaduct zou kunnen integreren in de verhoogde spoordijk. Maar dat zou betekenen dat ik de spoordijk en het station een eind naar voren zou moeten plaatsen. Want verkeer dat onder de brug doorrijdt moet ook ergens links -of rechtsaf kunnen afslaan. Dan moet er dus achter de spoordijk een berijdbare weg komen, plus een façade van gebouwen. Dat plan kost veel teveel ruimte en laat ik voorlopig varen. Tegen de achterkant van de spoordijk komt een façade van gebouwen; een beetje zoals Pierre dat als achtergrond van zijn baan heeft.
Deze spoorbrug gaat natuurlijk niet in de vuilnisbak. De rondvormige winkeltjes onder de brug kunnen misschien nog dienst doen als kaartverkoop in de stationshal. En de rest zijn kostbare accessoires.
▲ Dan heb ik ook nog dit ding staan.
@SuperSylvester heeft een keer gevraagd of er ook een overkapping bij het station komt. Aanvankelijk bedacht ik me dat zo'n overkapping wel erg veel zicht op het perron zou wegnemen en bovendien heeft zo'n enkele overkapping niet echt veel perronlengte. Naar mijn idee nauwelijks lengte om de zijde langs het stationsgebouw te overkappen.
▲ Van hetzelfde merk en type heb ik inmiddels via Marktplaats een overkapping gekocht. Nieuw in de boos. Die moet nog bezorgd worden, maar Samen met de overkapping die ik al heb staan, heb ik wel een redelijke perronoverkapping en is nu bovendien groot genoeg om twee sporen te overkappen.
▲ Naast denkwerk en planning ben ik ook bezig geweest met fröbelen. De bakstenen van de bestaande voorgevel heb ik wat opgeschuurd zodat de lijm beter houdt voor de nieuwe bakstenen die op de gevel worden geplakt.
▲ Ik denk dat deze bakstenen qua formaat beter passen bij de naastgelegen arcadebogen. Op dit moment ben ik aan het verzinnen wat voor soort luifel ik boven de ingang zal maken; een dichte luifel met afgeronde uiteinden zoals bij de trap of een wat meer bescheiden en doorzichtige luifel. Als de luifel te groot wordt, dan heb ik minder zicht op de ingang en daarmee ook weer wat minder zicht op de stationshal.

Verder moet ik natuurlijk nog verzinnen hoe of ik het portaal ga maken waar de deuren van de ingang moeten komen. Ik denk dat ik die ingang iets verdiep in de gevel, zodat ik nog iets met verlichting kan doen.
▲ En dan is er natuurlijk nog de achtergevel aan de perronzijde. Deze gevel had ik al in drie stukken gesneden, maar nu toch weer aan elkaar geplakt en licht opgeschuurd. Aanvankelijk had ik het plan om -net als bij de voorgevel- deze achterkant ook met nieuwe bakstenen te beplakken. Maar dat kost erg veel werk en erg veel materiaal. En nu denk ik erover om deze gevel te laten voor wat het is. De perronzijde is toch net wat minder in het zicht dan de voorgevel.
De linker en rechter ramen zij inmiddels vergroot omdat daar doorgangen komen en de middelste drie ramen worden nog minder hoog gemaakt, om ramenkozijnen te sparen en omdat er voor die ramen iets van een kiosk of een koffiekraam komt.
Tot zover en ideeën en suggesties zijn natuurlijk meer dan welkom.