Auteur Topic: nieuw en onzeker  (gelezen 16961 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seccondbest

  • Gast
nieuw en onzeker
« Gepost op: 23 december 2015, 23:43:02 »
Ik ben net begonnen dus geheel nieuw in de model treinen.

Ik heb gekozen voor analoog en dan ook nog het oudere type rail Fleishmann messing, dit is 2e hands redelijk goed te verkrijgen en binnen mijn budget in te passen.
Als beginner in een te klein huis is het eerste probleem de ruimte die beschikbaar is (0,0) dus lol

De trein komt in de slaapkamer (zie vloerplan)



omdat er geen ruimte is gaan we de hoogte in (hangend van het plafond dus), dan is er dit mogelijk;



Waarbij de buiten maten zijn brede gedeelte ( 120 X 190 ) en smalle gedeelte ( 90 X 160 ) de gehele breedte komt dan uit op 280 cm en de lengte op 190 cm

nog geen concrete plannen voor de hang constructie al hoewel ik wel al verschillende ideeen heb gezien op dit forum.

ik kom hier uiteraard op terug..

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2015, 08:31:16 »
Dat is een creatieve oplossing voor een baan!

Wat betreft rails: passend op de oude Fleischmann messing rails, is messing flexrails van GT. Dat zijn buigbare stukken rails van ca. 90cm, die nogal eens aangeboden worden op beurzen voor een euro of 3 per stuk. Soms is dat goedkoper dan tweedehands Fleischmann. Je kunt deze stukken naar wens buigen en in delen splitsen, en je kunt er dus veel meer mee dan met "standaard" railstukken.

Kijk als je de kans hebt eens op de beurs in Houten. Daar is veel tweedehands te koop, en kun je je aardig verdiepen in wat er allemaal is. Pas op, sommige handelaren denken dat ze goud verkopen en die vragen idiote prijzen. Maar je kunt er ook heel leuk spul voor een hele leuke prijs vinden.

Als je Fleischmann wissels tweedehands koopt, pas dan op met de hele oude wissels waar de elektrische aandrijving vast aan het wissel zit. Die wissels werken vaak niet goed meer doordat een pertinax deel dat de wisseltongen bedient, een klein beetje is opgezwollen en daardoor enigszins klemt.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2015, 08:56:15 »
Dit is best een spannende oplossing man. Ik weet niet of je misschien een schuurtje of balkon hebt om in te klussen maar anders is het misschien verstandig om te kijken of je de plaat zo groot kan maken dat hij door de deur kan. Of in delen. Dan heb je bij de bouw niet zo veel rommel in je slaapkamer. Bovendien is dit bij een latere verhuizing of verplaatsing van je baan ook makkelijk.

Kijk als je de kans hebt eens op de beurs in Houten. Daar is veel tweedehands te koop, en kun je je aardig verdiepen in wat er allemaal is. Pas op, sommige handelaren denken dat ze goud verkopen en die vragen idiote prijzen. Maar je kunt er ook heel leuk spul voor een hele leuke prijs vinden.

Volgende maand op 9 en 10 januari heb je in de Broodfabriek in Rijswijk een heel mooie treinenbeurs. Zeker de moeite waard om eens te gaan neuzen. Ook voor de kleine beurs genoeg te vinden. En vanuit Zoetermeer is dat om de hoek. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2015, 10:06:52 »
op 9 en 10 januari heb je in de Broodfabriek in Rijswijk een heel mooie treinenbeurs.

Dat is zeker een hele leuke beurs. Je kunt er ook goed voorbeelden zien hoe anderen het doen, want er staat het nodige aan banen. Altijd goed voor inspiratie!
De tweedehands handel is wel veel minder dan in Houten, maar daar staan dan weer geen banen. De overeenkomst met de handel in Houten is dat je er heel redelijke aanbieders hebt, maar ook "goudhandelaren".
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2015, 10:15:54 »
Spannend en creatief. Dit vraagt om een hele andere aanpak dan een modelspoorbaan op poten. Bij zo’n hangende constructie komt er een aardig gewicht aan het plafond te hangen en is de kans ook groot dat de hele baanconstructie gaat doorbuigen. Ik ben wel benieuwd hoe je dit gaat oplossen.  ::)

De tweedehands handel is wel veel minder dan in Houten, maar daar staan dan weer geen banen.
Grappig dat je dat schrijft, ik heb juist het weer het idee dat ik in De Broodfabriek met meer spullen naar huis ga. Ook qua onderhandelen heb ik in Rijswijk het idee dat het allemaal wat makkelijker en prettiger gaat.
Zo zie je maar weer dat iedereen zo z'n eigen beleving heeft.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2015, 10:58:35 »
Ik bedoel met "minder" vooral de kwantiteit. Op Houten(en ook op Eurospoor) zijn het met name de Duitse aanbieders waar je voor redelijke prijzen tweedehands spul kunt halen, naar mijn ervaring. Nu ben ik het laatste jaar niet in Rijswijk geweest, maar eerder waren daar in mijn herinnering minder tweedehands handelaren dan op Houten en met name minder Duitse aanbieders. En ook als je Nederlands rijdt, is er bij de Duitsers best veel te halen. Soms voor een derde van de prijs die Nederlanders vragen. Zo verzamel ik Bedford autootjes, en waar ik bij een Duitser maximaal €2,50 betaal, vragen de Nederlanders minstens €7,50. Maar goed, die bij de Nederlandse aanbieder ligt er vijf jaar later dus nog :)

En ja: ook kopen en de bijbehorende beleving is iets persoonlijks!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2015, 11:43:13 »
Volgens mij ga ik hier ernstig off topic  ::)
Zo verzamel ik Bedford autootjes...
Van dit soort?

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2015, 12:11:00 »
Als ze die nou in model hadden...

Ik verzamel Bedfords uit de jaren '50 tot '70, dus K/M/O, A/D, J, CA, CF, HA, TK, in elke uitvoering die ik maar tegenkom. Mits betaalbaar... Er wordt dus ook het een en ander geknutseld. Je moet wat. Op dit moment ben ik bezig een CF om te bouwen tot alkoof-camper. En er liggen een paar Matchbox 1:86 TK cabines en klaar om andere modellen om te bouwen tot Bedford.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2015, 12:38:14 »
Nieuw topic starten. Dit willen anderen ook zien.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

seccondbest

  • Gast
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2015, 13:10:41 »
Dit is best een spannende oplossing man. Ik weet niet of je misschien een schuurtje of balkon hebt om in te klussen maar anders is het misschien verstandig om te kijken of je de plaat zo groot kan maken dat hij door de deur kan. Of in delen. Dan heb je bij de bouw niet zo veel rommel in je slaapkamer. Bovendien is dit bij een latere verhuizing of verplaatsing van je baan ook makkelijk.

Whahaha ja dat zei mijn vrouw ook al.... nog meer rommel, maar ik heb beloofd alles netjes op te ruimen... ben alleen vergeten te zeggen wanneer lol

maar serieus nu, op de tekening van de slaapkamer is de rechter zijde muur, geheel van glas met daarin een deur naar de huiskamer, de deur is precies in het midden gemaakt (geen idee waarom) maar de gehele plaat is maximaal 120 cm breed en kan dus op zijn zijkant naar buiten door die deur.
Echter zover zal het niet komen want van verhuizen is geen sprake meer, wij wonen hier absoluut naar ons zin.

Het meeste constructie werk zal gedaan worden in de plaatselijke bouwmarkt waar ik het meeste zaagwerk gratis laat verrichten (verstek uitgezonderd dit kost extra), dan heb ik een grote achtertuin waar ik zelf met de afkortzaag en bandschuurmachine de kleinere zaagklusjes kan doen.
Electronica doe ik in een klein schuurtje 150X180X260 LxBXH waar ik een klein werkbankje heb gemaakt, ik kan wel zeggen dat ik alles goed voorbereid heb nu alleen nog bedenken hoe ik de hijs/lift installatie ga bouwen zonder aan mijn vrouw te hoeven uitleggen dat de slaapkamer alleen voor mannen is waar gebukt lopen verplicht is  :P

Ik zal vast niet op iedere reactie reageren maar ik lees alles aandachtig en leer van elk commentaar dus mijn dank is groot,

9-10 januari staat in de agenda genoteerd rijswijk is om de hoek en de broodfabriek is bekend terein :)



Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2015, 13:22:06 »
Nieuw topic starten. Dit willen anderen ook zien.

Bestaat al;D
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

seccondbest

  • Gast
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2015, 19:30:54 »
Spannend en creatief. Dit vraagt om een hele andere aanpak dan een modelspoorbaan op poten. Bij zo’n hangende constructie komt er een aardig gewicht aan het plafond te hangen en is de kans ook groot dat de hele baanconstructie gaat doorbuigen. Ik ben wel benieuwd hoe je dit gaat oplossen.  ::)


Jup, ik heb eens wat gemeten ben naar de bouwmarkt gegaan en heb wat gewichten geschat (op tillen en raden) die gewichten opgeteld en vevolgens bij de ijzerwaren gekeken wat ik zoal nodig zou hebben.....

Ben geschrokken terug gegaan naar huis en ben met een teleurgestelde blik lekker op het internet gaan surfen, wat je daar allemaal tegenkomt lol, maar goed even terug on topic...

ik heb uiteindelijk het een en ander gelezen omtrent modules en daar heb ik dan ook voor gekozen, eerst een plan voor een ondergrond gemaakt:



voor het topblad heb ik gekozen voor 9mm MDF platen van 61X122 CM. dit is een standaard maat en overal te krijgen dus in de toekomst uitbreiden is geen probleem.
het raamwerk onder de platen is 18X44 mm dit om doorbuigen te voorkomen en in een later stadium kan de bodem dicht gemaakt worden tewijl alle bedrading dan tussen de platen zit en je er niets meer van ziet.



de gaten voor de parkers 40X35 mm zijn voorgeboord en de koppen verzonken uiteraard heb ik de latten verlijmd met snel drogende houtlijm.

Nu dat alle modules klaar zijn heb ik ze allen naast elkaar gelegt op 2 zaagsteunen met daarover 50X50 balken





Om de modules aan elkaar te bevestiggen heb ik gekozen voor slagmoeren en oogbouten (8X40 mm). door de oogbouten door de ene module heen te steken in de andere module kun je deze aan elkaar schroeven en later ook weer uit elkaar halen.

Het lijkt wat moeilijker dan het is en het werkt perfect..





als alles aan elkaar bevestigd is ziet het geheel er zo uit duidelijk te zien zijn de 2 support balkjes van 55X55X300 (die zijn straks weer weg ik wilde nu even wat ondersteuning



Het breedste gedeelte is 172Cm breed (links op de foto)
de lengte is nu 244Cm (kan uitgebreid worden tot ik tegen de muur aan zit)
en het smalle gedeelte is 122Cm

de binnenkant die er uitzie als een U is  42Cm diep en 84 Cm breed, ruim genoeg om een stoel te paatsen en te genieten van het uitzicht lol

Voor nu ben ik even klaar met knutsellen im mag morgen op oudejaars avond werken dus alles even aan de kant zetten...



Om te voorkomen dat ik straks onderdelen kwijt ben heb ik de oogbouten aan de binnen kant van de modules in de slagmoeren geplaatst, zo weet ik waar ze zijn..

De volgende stap word dan een onderstel maken dat ook uit modules bestaat en over het bed heenpast, de zaagsteunen die ik nu heb gebruikt zijn : A.. te laag en B... veel te dun naar mijn zin lol..

ik kom hier weer op terug en het aan het plafond hangen is hiermee offiecieel van de (trein)baan.




Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2015, 20:25:09 »
Ik begrijp dat je inmiddels bent afgestapt van een optakelsysteem en je baan in losse modules gaat neerzetten... in de slaapkamer, boven het bed?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

seccondbest

  • Gast
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #13 Gepost op: 1 januari 2016, 18:06:55 »
Ik begrijp dat je inmiddels bent afgestapt van een optakelsysteem en je baan in losse modules gaat neerzetten... in de slaapkamer, boven het bed?  ::)

Ja Wim.

Omdat ik namelijk geen idee heb wat de gehele constructie gaat wegen als straks alles er op en aan zit lijkt het mij een wijs besluit om te wachten met ophangen.
Ik moet er niet aan denken dat ik een hijs constructie bouw voor 50 Kg en het geheel 200Kg weegt en dus naar beneden komt en alles kapot is.

Voor nu zet ik de modules neer op schragen en staan ze net over het bed, moet dus elke keer dat ik er aan werrk op en afbouwen maar dat heb ik er voor over om later een compleet systeem te hebben dat ook werkt zo als het in mijn ogen zou moeten.

Uiteraard blijf ik nog wat foto's plaatsen van de vorderingen, echter door mijn werk zal het wat langer duren dan ik gehoopt had :)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #14 Gepost op: 1 januari 2016, 18:20:50 »
Nou, dat het hele zaakje naar omlaag stort is één ding, maar als dat om 3.00 uur gebeurt en je lekker ligt te pitten is nog weer een ander verhaal.  :(
Je baan opklappen zoals een opklapbed, is dat geen optie?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Bjor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 22
  • Thanked: 1 times
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #15 Gepost op: 3 januari 2016, 11:50:05 »
Martin,

Ik heb vroeger een baan gehad die we met twee windassen aan de muur konden ophijsen. Je moet hem alleen niet aan het plafond hangen. De moderne plafonds zijn tegenwoordig gespoten en hoewel het met keilbouten prima zou kunnen, zit je na het verwijderen van de baan met grote, lelijke gaten in het plafond die je nooit meer onzichtbaar kunt repareren.
Ik had aan de tegenoverliggende muren, onder het plafond, vier 15cm dikke multiplex klossen in een "U" vorm. In de opening van de U rustte een balk van 15 x 5 cm.
De klossen zaten met flinke pluggen in de muur geschroefd. Het gewicht drukte dus verticaal op de muur. Zo'n constructie kan zonder problemen meer dan 100 kg dragen.
Op de balk waren met zware bouten katrollen geschroefd. De 4mm nylonkoorden werden op twee windassen aan één van de wanden bevestigd. We konden rustig op die plaat gaan hangen. Was ijzersterk.
Als je dan ooit gaat verhuizen, schroef je de klossen uit de muur en smeert de gaten netjes dicht. Schade: 0,0.

Ben


 

seccondbest

  • Gast
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #16 Gepost op: 3 januari 2016, 18:16:34 »
Hallo Ben,

dank je voor je uitleg ik snap precies wat je bedoeld met de klossen en balken.

Ook ik heb dit meegenomen in mijn beslissingen echter aan 1 zijde zit ik met een stucomuur van 5 cm daar valt weinig aan vast te schroeven (door en door met ringen zou kunnen).

Ook heb ik gedacht aan 4 palen met dwars liggers om op die wijze te kunnen "liften".

Maar het is en blijft wel de slaapkamer dus moet er wel een beetje zo uitzien, ben gehuwd en wil dat ook blijven lol.
Rekening houdend met de vrouw heb ik voor nu de modules, als ze straks wat gewent is en ziet dat het opbouwen en afbreken ten koste gaat van de kwaliteit probeer ik gewoon opnieuw haar te overtuigen van een lift methode.


Offline Bjor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 22
  • Thanked: 1 times
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #17 Gepost op: 4 januari 2016, 13:18:26 »
Martin,

Ik snap het dilemma. En het huis waar ik het over had had nog van die bakstenen muren, waar je een olifant aan kon ophangen, maar dan weer een plafond met van die betingeling met riet dat al ging scheuren als je een iets te grote gloeilamp in de fitting schroefde  :P
Bovendien hing onze baan boven het trapgat op de overloop en daar sliep niemand.
Dus: wat is wijsheid :-\ :-\ :-\ :'( :'(

Ben

seccondbest

  • Gast
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2016, 20:33:37 »
Er zijn een paar kleine dingen veranderd zo heb ik aan weerszijde een kleine module toegevoegd van respectievelijk 20X172 en 36 X 122, hierdoor heb in nu een baanvlak van 172 X 300 in de vorm van een U.
Ruimte genoeg om een plan uit te werken, hier zijn dan de eerste foto's van het idee:

meest linker gedeelte is een rangeer terein waar ik kolen, zand en olie op/overslag wil gaan verwezenlijken.



het middelste gedeelte is voor een station en wat huisjes (dorpje)



Alle modules zijn nu aan elkaar verbonden en kunnen aan het plaffond gehezen worden, omdat ik nog niet precies weet hoe ik het ga verwezenlijke heb ik hiervan nog geen foto's gemaakt.. die volgen nog.

Het plan is om zoveel mogelijk automatisch te bedienen, de wissels maar ook baanvakken die ik met schakelaars kan in en uit schakelen.
Ik kan dan bijvoorbeeld met een stoomloc wagons naar het gedeelte onder de brug brengen en afkoppellen, een diesel kan dan van achter aan komen en de wagons naar het rangeer gedeelte duwen terwijl de stoomloc blijft staan tot er nieuwe wagons worden aangeleverd. althans dat is het idee lol.

Ja met digitaal is dit makkelijker te verwezenlijken maar voor mij persoonlijk ligt juist in het analoge gedeelte een uitdaging.....

word vervolgd..




Het meest rechtse gedeelte is voor een berg/heuvel (nog niet besloten) met wat bebossing e.d


Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2016, 21:21:06 »
Dat is flink wat ruimte!
Ik zie alleen wel dat je enkele wissels op module-overgangen hebt geplaatst. Is dat niet onhandig als je de modules los wilt koppelen?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

seccondbest

  • Gast
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2016, 21:43:57 »
Dat is flink wat ruimte!
Ik zie alleen wel dat je enkele wissels op module-overgangen hebt geplaatst. Is dat niet onhandig als je de modules los wilt koppelen?

Ik heb de baan alleen in modules gebouwd met het oog op de toekomst, als ik ooit zou verhuizen kan alles uit elkaar, nu ik hier nog woon zitten alle modules gewoon aan elkaar bevestigd net zo als een vaste baan. als dat nog een beetje duidelijk is lol ik begin nu zelf te duizellen.

Het zijn dus modules als het zo uitkomt en een vaste baan als het kan. of zo iets lol whaaaaa ik word er gek van

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2016, 06:59:50 »
Hoi,

ik zie op een aantal punten de rails in bochten erg dicht op elkaar liggen. Dat gaat problemen geven bij passeren van lange rijtuigen.
denk dat de afstamd tussen de rails minimaal 4-5 cm moet zijn.

succes verder!
Groet Mies

seccondbest

  • Gast
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2016, 10:36:15 »
Hoi Michel, die punten die jij bedoeld zag ik ook. Deze baan is gelegd met alles wat ik voorhanden had lol.
Op de moeilijkere punten waar de rails dicht bij elkaar ligt komen flexrails die ik iets beter de hoek om kan krijgen dan sommige standaard rails.
Echter omdat ik niet wist of ik het "plan", leuk zou vinden heb ik die flex rails nog niet op maat gemaakt.
Als ik straks de juiste rails op de juiste plek heb komt ervanzelf meer ruimte.

Jij spreekt over 4-5 Cm, maar ik rijd alleen korte wagons geen lange passagiers stellen dus ik heb iets meer ruimte om te spelen met de rails.

Uiteraard komt er straks een foto als het klaar is, bedankt voor de tips ik neem alle tips mee in mijn planning

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #23 Gepost op: 14 januari 2016, 11:40:09 »
Jij spreekt over 4-5 Cm, maar ik rijd alleen korte wagons geen lange passagiers stellen dus ik heb iets meer ruimte om te spelen met de rails.

Dat zijn overwegingen die je alleen zelf kunt maken. Ik zou er voor mezelf niet gerust op zijn, want als ik ooit wel een lang personenrijtuig of een lange goederenwagon wil kopen, zou ik ervan balen als die niet door de bogen op mijn baan zou kunnen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

seccondbest

  • Gast
Re: nieuw en onzeker
« Reactie #24 Gepost op: 21 januari 2016, 18:10:44 »
Ok nu heb ik alle adviezen op het forum nog eens rustig bekeken en heb vervolgens de baan plannen dusdanig aangepast dat de middelste bocht op de laatste foto komt te vervallen, hierdoor is er nu wel voldoende ruimte om langere wagons te trekken.

Ik wilde eerst eigenwijs zijn maar ik ben hier om wat te leren en eigenwijs zijn kan later altijd nog lol.

zal van de week weer wat foto's maken