Auteur Topic: Hoe leg ik een mooie acht?  (gelezen 4130 keer)

Oldehove

• Gast
Hoe leg ik een mooie acht?
« Gepost op: 22 oktober 2015, 20:32:39 »
Ik ben een beginner in de modelspoorbaanwereld, met de oude, analoge spullen van mijn vader. De uitdaging is om in mijn miniatuur Elfsteden kerstdorp een trein te laten rijden. De ondergrond is 180 (l) x 120 cm (b). Ik heb een achtje gelegd, gebaseerd op een instructie uit een oud boekje, maar heb de indruk dat het niet helemaal goed is. Er zit wat spanning op de bochten, waardoor de trein hapert. Heb wel iets veranderd in het oorspronkelijke baanplan, omdat het anders een te klein rondje werd.
Ik heb de volgende rails gebruikt:
8x 5120
8x 5200
1x 5211
8x 5106
Aan de kruising zit 4x 5106, dan 2x 5200, 2x5120 en 2 keer 5106 voor een rondje.
Ik heb twee vragen:
- Zou iemand in dit forum misschien mijn spoorplan willen checken en advies geven of het beter kan?
- ik zou het achtje eigenlijk nog wat groter willen hebben zodat het spoor meer langs de rand van de plaat loopt. Maar ik kom er niet goed uit. Heb allerlei soorten rails, verschillende bochten. Iemand ideeen?

Alvast bedankt!

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Hoe leg ik een mooie acht?
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2015, 20:52:12 »
Als ik het baanplan bekijk, dan is daar naar mijn idee niks mis mee.

Het zou kunnen zijn dat de rails misschien was stoffig is of dat de loc een tijdje niet gereden heeft, daardoor hapert en schoongemaakt moet worden.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2015, 21:40:09 »
Dat de rails in de bochten onder spanning staat, komt door de wijzigingen die je in het baanplan hebt aangebracht.
Wat je zou kunnen doen, is op de plek van de 5106 er twee of drie gebruiken. Het rechte stuk aan de overzijde moet je dan ook uitbreiden met evenveel 5106 als je aan de andere zijde hebt toegevoegd.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Oldehove

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2015, 11:32:41 »
Hallo Dirk en Nick,
dank voor jullie tips! Ik heb inmiddels nog aan de 5106'n na de kruising nog een halve rechte gelegd en in de bochten nog een hele. Daarmee zijn de rondjes precies op de goede grote. Verder ijverig aan het poetsen geweest, om de rails van roest te ontdoen. Is goed gelukt. De oude locjes worden nu door een expert nagekeken en van olie voorzien. Binnenkort moet de zaak dus goed rijden....

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2015, 11:36:38 »
Enne, houd je het dan voorlopig bij die 8 of ga je rails en wissels bijkopen? ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Oldehove

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2015, 11:41:21 »
Hallo Wim,
ik houd het hier maar even bij, ik moet nog veel doen aan de inrichting, verlichting e.d. om de boel op 1 december weer klaar te hebben. Heb overigens nog een enorme bak met wissels, bochten, seinen e.d. er bij, maar die uitdaging bewaar ik voor volgend jaar!