Auteur Topic: Hoe leg ik een mooie acht?  (gelezen 4130 keer)

Oldehove

• Gast
Hoe leg ik een mooie acht?
« Gepost op: 22 oktober 2015, 20:32:39 »
Ik ben een beginner in de modelspoorbaanwereld, met de oude, analoge spullen van mijn vader. De uitdaging is om in mijn miniatuur Elfsteden kerstdorp een trein te laten rijden. De ondergrond is 180 (l) x 120 cm (b). Ik heb een achtje gelegd, gebaseerd op een instructie uit een oud boekje, maar heb de indruk dat het niet helemaal goed is. Er zit wat spanning op de bochten, waardoor de trein hapert. Heb wel iets veranderd in het oorspronkelijke baanplan, omdat het anders een te klein rondje werd.
Ik heb de volgende rails gebruikt:
8x 5120
8x 5200
1x 5211
8x 5106
Aan de kruising zit 4x 5106, dan 2x 5200, 2x5120 en 2 keer 5106 voor een rondje.
Ik heb twee vragen:
- Zou iemand in dit forum misschien mijn spoorplan willen checken en advies geven of het beter kan?
- ik zou het achtje eigenlijk nog wat groter willen hebben zodat het spoor meer langs de rand van de plaat loopt. Maar ik kom er niet goed uit. Heb allerlei soorten rails, verschillende bochten. Iemand ideeen?

Alvast bedankt!

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Hoe leg ik een mooie acht?
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2015, 20:52:12 »
Als ik het baanplan bekijk, dan is daar naar mijn idee niks mis mee.

Het zou kunnen zijn dat de rails misschien was stoffig is of dat de loc een tijdje niet gereden heeft, daardoor hapert en schoongemaakt moet worden.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2015, 21:40:09 »
Dat de rails in de bochten onder spanning staat, komt door de wijzigingen die je in het baanplan hebt aangebracht.
Wat je zou kunnen doen, is op de plek van de 5106 er twee of drie gebruiken. Het rechte stuk aan de overzijde moet je dan ook uitbreiden met evenveel 5106 als je aan de andere zijde hebt toegevoegd.