Auteur Topic: Foamboard  (gelezen 6281 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johan P

  • Gast
Foamboard
« Gepost op: 17 februari 2015, 13:18:37 »
Wie kan mij info geven over Fooamboard. Er wordt in de diverse bladen altijd gesproken over foamboard dat daar op een makkelijke manier het blad papier afgehaald kan worden om zo graveer werk in de styropor te kunnen maken.
ik kan nergens foamboard vinden waar dat makkelijk mee kan. het foamboard wat ik heb is 5 mm dik en aan beide zijde zit dat schutblad behoorlijk vast en is er niet af te trekken.

Hierdoor kan in niet mooi en goed graveren in het foamboard.

Wie weet waar ik het juiste foamboard kan krijgen waar ik wel het schutvel vanaf kan  Leverancier/producent/ merk ????

Ik ben bezig om de stoomcentrale van Gent - Zuid te maken voor op mijn modelbaan.

Ik heb het gehele pand in autocad getekensd en ben dus nu toe aan het maken van de gevel onderdelen en hier moet eigenlijk mooi graveer werk in komen.

Wie kan mij helpen aan info.

Groeten johan P

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Foamboard
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2015, 18:04:56 »
Dag Johan,
Voordat je vragen gaat posten, vinden we het wel leuk als je jezelf eerst even voorstelt. Op die manier weten we wie je bent en wat je zoal doet in de modelspoorwereld.
Voorstellen kun je hier doen: http://www.h0modelspoor.nl/index.php?board=13.0

Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

johan P

  • Gast
Re: Foamboard
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2015, 23:14:35 »
Hallo wim,

Sorry hoor dat ik eerst een vraag stel.

Had niet gedacht dat voorstellen hier zo belangrijk is.
Maar zo als je kunt zien heb ik me intussen voorgesteld

Gr. Johan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Foamboard
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2015, 00:11:49 »
Had niet gedacht dat voorstellen hier zo belangrijk is.

Beste Johan,
Geeft niks hoor, maar dat nieuwe forumleden zich eerst voorstellen vinden we hier inderdaad wel belangrijk. Het staat trouwens ook in de gedragsregels. Eigenlijk is net hier als op een feestje; daar stel je jezelf ook eerst voor.  ;)

Om terug te komen op je vraag: ik gebruik zelf foamboard (ook wel pluimkarton) om bijvoorbeeld foto's op te plakken. Deze platen hebben aan een kant een zwarte zijde en aan de andere kant een witte. En dat papier is er best af te halen.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Foamboard
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2015, 15:19:48 »
Hallo Johan,

Om het karton van foamboard te verwijderen laat ik het eerst een tijdje in warm water drijven. Eén zijde van het karton weekt dan los, de bovenzijde van het foamboard blijft droog doordat het styreen op het water drijft.

Groeten, Gert-Jan

johan P

  • Gast
Re: Foamboard
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2015, 18:29:41 »
Hoi GeJe

Bedankt voor deze tip zal dat eens proberen
 
Met vriendelijke groet
Johan peters

johan P

  • Gast
Re: Foamboard
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2015, 19:57:05 »
Hoi GeJe

Ik heb met een stukje geprobeerd met in lauw-warm water leggen, het resultaat is overweldigend je strijkt na een tijdje het papier laagje zo er af en het styreen neemt door zijn dichte srt
Uctuur geen water op en lijmlaag lost wel op.

Dus bedankt voor de tip.

Met vriendelijke groeten

Johan peters

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Foamboard
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2015, 21:20:34 »
Mooi dat die lijmlaag oplost want die kan nog wel eens irritant gaan glimmen als je er matte verf opsmeert.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Foamboard
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2015, 21:24:07 »
Geen dank.
Succes met graveren en bouwen.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Foamboard
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2015, 21:27:40 »
Leuk topic aanmaken en wij volgen wel.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Geertje

  • Gast
Re: Foamboard
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2015, 20:26:56 »
In de betere hobbywinkel verkopen ze de plaatjes ook zonder schutblad. Meestal zitten ze per 3 of 5 verpakt in een pakje.

johan P

  • Gast
Re: Foamboard
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2015, 10:30:44 »
Ja bedankt voor de reacties,

Ik heb nu een wand uitgezaagd en folie/papier verwijderd resultaat is een mooi glad opervlak.

Hier komt het nadeel.

De tussenlaag van het Foamboard is van styreen schuim wel hard geperst maar nu er in gaan stansen is een probleem het materiaal geeft niet mee en dus geen leuk resultaat.

Moet eigenlijk foamboard hebben met een tussen laag van Polyurethaan  ( wat wij hier kennen als de Dakisolatie platen ) maar ik kan deze platen niet vinden in Nederland. Althans de diktes van 3 mm en 5 mm. platen van af 5 cm dikte is geen probleem.

Weet iemand war ik deze platen zou kunnen krijgen bestellen in Nederland.
Dus platen Foamboard met een inlage van Polyurethaan.

Wie O Wie kan mij van Advies dienen hierin.

Groeten  Johan Peters
   t

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Foamboard
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2015, 13:59:42 »
Zoek eens op KAPA-platen of KAPA-line bijvoorbeeld: http://www.foamboarden.nl/artikelgroep/2/kapaline.html

Citaat
Kapa: extra stevig, extra groot

Zoekt u een extra stevige kwaliteit foamboard, bijvoorbeeld voor buitengebruik of grote stands? Dan zijn Kapa-platen de oplossing. Kapa is een klasse apart in de wereld van foamboards. De platen hebben een polyurethaan kern, waardoor de kwaliteit stugger is dan die van ‘gewoon’ foamboard. De schuimplaten zijn er in vier varianten: Kapa line (standaard), Kapa fix (zelfklevend), Kapa plast (voor vochtige ruimtes en buitengebruik) en Kapa mount (ultrastabiel en brandvertragend).

Is dat misschien wat je zoekt?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

johan P

  • Gast
Re: Foamboard
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2015, 14:04:46 »
Hallo Super-Sylvester

Bedank voor de tip over kap-line
Ik heb dit op gezocht en helaas kan ik alleen dit kopen in pakken van minimaal 25 stuks

Ik heb ongeveer 2 platen van 3 mm en 2 platen 5 mm nodig en dit is ruim gerekend.

Dus 25 platen is mij te veel.

Weet jij waar ergens deze platen ook als stuk platen gekocht kunnen worden.
Het schuint in nederland geen standaard produckt te zijn voor de modelbouw.

Indien je wat weet graag een reaktie

Met vriendelijke groet

Johan P

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Foamboard
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2015, 15:18:18 »
Naja, ff googelen en dan vind ik dit:

http://www.decowinkel.nl/html/pagina71.html#

Er zijn er vast meer als je even zoekt. :-\ :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands